#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:26

Bah, ik kan echt chagerijnig worden van sommige reacties. Ik weet zeker dat bijna iedereen die het eens is met Thieme geen boer/melkveehouder is.

'We moeten natuurlijke processen respecteren'

Haha, denk eens aan katten, die vogeltjes mogen kijken van achter een raam, en vervolgens voer uit blik krijgen, honden, die 3 x per dag aangelijnd worden uitgelaten, vissen die mogen zwemmen in een vissenkom, konijntjes in een hok van nog geen vierkante meter, vogels die mogen rondfladderen in een kooitje.

En ik wil nog veeeel meer zeggen, maar dat doe ik maar niet.. :o

*kruipt weer onder meelees-steen*

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:37

Welshponyfan schreef:
Bah, ik kan echt chagerijnig worden van sommige reacties. Ik weet zeker dat bijna iedereen die het eens is met Thieme geen boer/melkveehouder is.

Haha, denk eens aan katten, die vogeltjes mogen kijken van achter een raam, en vervolgens voer uit blik krijgen, honden, die 3 x per dag aangelijnd worden uitgelaten, vissen die mogen zwemmen in een vissenkom, konijntjes in een hok van nog geen vierkante meter, vogels die mogen rondfladderen in een kooitje.

Dat er meer dingen fout zijn maakt het nog niet goed of geen probleem. Er is altijd wel iets ergers.
Vind dat dus een non argument. Denk dat er weinig mensen ten vinden zijn die pro kalf bij koe zijn die een vissenkom prima vinden.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:38

Bowen schreef:
Welshponyfan schreef:

Dat er meer dingen fout zijn maakt het nog niet goed of geen probleem. Er is altijd wel iets ergers.
Vind dat dus een non argument. Denk dat er weinig mensen ten vinden zijn die pro kalf bij koe zijn die een vissenkom prima vinden.

Ik bedoelde het meer naar aanleiding van deze zin..

Jolandaa_

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:42

Natuurlijke processen respecteren.

laten we de paarden dan ook los in de natuurgebieden? Lekker zooitje word dat dan. Een hond in huis is ook niet natuurlijk. Een kat ook niet, maar buiten ook niet. Dan scheit ie andermans tuin onder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 23:12

oeps.. pittige discussie inmiddels. Uiteraard zijn er altijd voor en tegenstanders. verschillende 'waarheden' die geloofd worden. Dat hou je toch. Ik heb dit topic niet geopend om de veganisten onder ons te bekeren :) .. Ik hoop dat de politiek bij zinnen komt door de argumenten van de boerinnen en inzien dat boeren het prima zelf kunnen regelen.
mocht het wel zover komen dat we verplicht gaan worden de kalfjes bij de koe te gaan houden dan ben ik heel benieuwd hoe dat gecontroleerd en gehandhaafd gaat worden. Komt er dan bij elke bevalling iemand met een stopwatch erbij staan? of krijgen we wekelijks de dierenpolitie op het erf voor controle?

natuurlijke processen? er is weinig natuurlijk aan de veehouderij, het zijn geen wilde dieren,

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:46

Bowen, ik geloof dat ik na het lezen van je stuk van de kippenboer eindelijk geloof dat we toch meer op 1 lijn zitten, dank je, duidelijk geschreven en precies wat ik steeds bedoel

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:00

Je zult tussen twee kwaden moeten kiezen als je een melkveebedrijf hebt. Ik denk dat een kalfje direct bij de moeder weghalen minder stressvol is inderdaad. Als ze een tijdje bij elkaar zijn geweest bouwen ze helemaal een band op en kunnen ze voorlopig niet meer zonder elkaar.

Het blijft gewoon een trieste bedoening, ik weet waar over ik spreek want ik heb een agrarische opleiding gedaan en veel boerderijen bezocht. Ik vind het sowieso een heel interessant onderwerp en verdiep me er regelmatig in. Ook als je een kalfje direct bij de moeder weghaalt is de moeder van streek, en logisch ook, bij een geboorte komt van alles kijken en ze maakt speciale hormonen aan, wat mensen ook hebben als ze een kind ter wereld brengen. Bovendien heeft ze er maanden mee in haar buik gelopen. Natuurlijk zullen er af en toe koeien zijn die er geen moeite mee hebben, maar dat komt niet vaak voor. Meestal loopt een koe toch wel een week te treuren om haar baby.. Daarbij hoort zo'n kalfje niet in een ongelukkig hokje te zitten, het heeft dan ook altijd een tekort aan liefde en waarom denk je dat ze altijd zo sabbelen op je handen zoals duidelijk op de foto in de openingspost te zien is? Zogenaamd "schattig" maar eigenlijk heel sneu. Dus wie vermenselijkt er hier nou eigenlijk.. ;) Bij hun moeder moeten kalfjes veel meer zuigen om melk te drinken en doen ze dit ook vele malen per dag/nacht. In zo'n hokje drinken ze hun melk in 1 keer leeg en vaak krijgen ze dat maar 2 keer op een dag.. Dat is de reden waarom kalfjes zo extreem aan je handen sabbelen die zonder moeder zijn opgegroeid.

Nou is het per boerderij ontzettend verschillend, maar bij de meeste waar ik geweest ben stonden de koeien alleen maar in een gore glibberige loopstal en kwamen nooit in de wei. De kalfjes werden ook opgehokt afzonderlijk van elkaar (anders gaan ze elkaars oren kapot sabbelen etc). Als ze iets ouder zijn komen ze bij elkaar in groepen gerangschikt op leeftijd. Ze staan dan met veel te veel in een klein donker muf hokje op glibberige houten stront roosters. De intense ammoniak geur is niet te beschrijven.

Er is één boerderij geweest waar ik wel een goed gevoel bij had. Deze boer was ontzettend vriendelijk ook naar zijn koeien. De koeien waren niet schuw in vergelijking met alle andere koeien waar ik bij geweest ben en ze stonden 's winters in een heerlijk dik opgestrooide potstal. In de zomer hadden ze deze stal nog steeds en mochten dan ook nog uit vrije wil lekker de wei in! Deze koeien hadden hun hoorns nog en hadden nergens problemen mee omdat ze tevreden waren en genoeg ruimte hadden. Maar ja ook hier werden natuurlijk de kalfjes weggehaald. Je kunt niet anders want wij mensen willen nu eenmaal melk die bestemd is voor koeienbaby's drinken. En ja ik geef eerlijk toe, het is ook een zwak punt van mezelf, jummie; kaas! Maar ik zou het dus eerder kopen lokaal bij een boer waar ik me goed bij voel. Nou voed ik mijzelf veel met eten dat massaal weggegooid wordt (door supermarkten) dus dat is ook vaak afkomstig van dieren die het niet al te best hebben gehad. Ik heb er geen moeite mee om het te eten omdat dit eten (wat nog gewoon goed is) anders helemaal niet gebruikt zou worden en dat idee vind ik vreselijk.

Overigens nog één ding; vooral bij de koeienrassen die erg in trek zijn voor de topindustrie komen rare ongelukken voor tussen moeders en kalfjes. Dat komt omdat de koeien natuurlijk al jarenlang niet meer hebben geleerd om voor kalfjes te zorgen. We hebben er slappe kasplantkoeien van gemaakt. Ga je meer kijken naar de oerkoeienrassen dan zal je veel minder problemen ervaren tussen koe en kalf.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 18-03-16 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:05

Waar heb jij gezien dat een koe een week loopt te treuren? Ik heb stage gelopen op een melkveebedrijf en niet 1 koe zien treuren hoor. Kalf was weg, koe had te vreten. Koe tevreden. Zo simpel ging het :')

En daarbij is het ook nog eens zo dat koe en kalf niet vanaf dag 1 al een band hebben. Zoals al eerder is verteld. Ook staan kalfjes max. 2 weken in een afgezonderd hok van elkaar en dat heeft niets te maken met sabbelen aan oren maar met infecties en ziekte bestrijding. Daarna gaan ook de kalveren gewoon in groepshuisvesting in strostallen.

Ik vraag mij dan ook af wat voor agrarische opleiding je hebt gedaan aangezien je verhaal bepaald niet strookt met hetgeen dat ik leer op mijn huidige opleiding..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:11

Marjoow schreef:
Waar heb jij gezien dat een koe een week loopt te treuren? Ik heb stage gelopen op een melkveebedrijf en niet 1 koe zien treuren hoor. Kalf was weg, koe had te vreten. Koe tevreden. Zo simpel ging het :')

En daarbij is het ook nog eens zo dat koe en kalf niet vanaf dag 1 al een band hebben. Zoals al eerder is verteld. Ook staan kalfjes max. 2 weken in een afgezonderd hok van elkaar en dat heeft niets te maken met sabbelen aan oren maar met infecties en ziekte bestrijding. Daarna gaan ook de kalveren gewoon in groepshuisvesting in strostallen.

Ik vraag mij dan ook af wat voor agrarische opleiding je hebt gedaan aangezien je verhaal bepaald niet strookt met hetgeen dat ik leer op mijn huidige opleiding..

Mijn paard stond gestald bij een melkveebedrijf (tot 2 keer toe dus 2 verschillende) en daar heb ik dat zien gebeuren. De ene koe was 2-3 dagen aan het treuren, de ander 4-5 dagen, maar het kwam ook voor dat het 7 dagen duurde en dat was heftig om te zien (en vooral om te horen). Constant loeien vanuit de weide (gelukkig mochten de koeien daar wel de weide in :) ) en gestressed heen en weer lopen. Bij 1tje heeft het zelfs nog langer geduurd, ze vergat het echt niet! Ook in de weken daarna zag je haar nog vaak hoopvol naar de stal kijken en loeien maar gelukkig wel in een meer ontspannen toestand.. Nou moesten deze kalfjes overigens wel de eerste melk bij de koe drinken en ik denk dat daar het probleem vooral in zat. Daar bouwen ze hun eerste echte band mee op.

Ik heb aan het A.O.C in Emmeloord ( Groenhorst College) gestudeerd richting dier. Maar alle info is mij niet op school geleerd. Ik heb dit allemaal gezien en van de boeren zelf te horen gekregen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:18

Ah okee. Dat drinken zal het verschil zijn denk ik. Op de meeste bedrijven word de koe na het afkalveren gewoon direct gemolken en het kalf krijgt deze melk via de fles :) Die koeien hadden dus absoluut geen band met het kalf. En zo heb ik het op een heleboel bedrijven gezien. Heb nog nooit een koe zien treuren om het kalf :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:21

Ik ben blij om te horen dat het gelukkig ook zonder stress kan, want ik had door deze ervaringen het idee dat het er op veel bedrijven zo aan toe zou gaan. Wat een domme actie van deze twee boeren dan om de eerste melk niet gewoon via de fles te geven, dat had toch een hoop gestress bespaard.. En de koe geeft ook minder melk als ze zo loopt te stressen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:29

Ik vind dat dagen treuren heel vreemd. Onze koeien, topmoeders, lopen een half jaar met hun kalveren samen. Na het scheiden zijn ze een dag of 3 van slag. Eerste dag uiteraard het ergste, vanaf dag 3 neemt de onrust snel af. Na een week kijken ze niet meer op of om.
Maar goed, als ik hoor dat de kalfjes daar in donkere hokken stonden en het naar ammoniak meurde dan klinkt het mij in de oren als de zaken niet goed op orde hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:30

Marloez schreef:
Ik ben blij om te horen dat het gelukkig ook zonder stress kan, want ik had door deze ervaringen het idee dat het er op veel bedrijven zo aan toe zou gaan. Wat een domme actie van deze twee boeren dan om de eerste melk niet gewoon via de fles te geven, dat had toch een hoop gestress bespaard.. En de koe geeft ook minder melk als ze zo loopt te stressen.

In mijn ervaring is ook dát anders. Heb lange tijd stage gelopen op een melkveehouderij. Kalfjes werden vaker wat later weggehaald (zeker als ze 's nachts geboren werden en de boer had hier geen melding van gekregen), dan nóg heb ik nooit een kalf horen roepen naar zijn moeder.

Echter in de meeste gevallen werden de kalveren direct bij de moeder weg gehaald, om reeds veel genoemde redenen. Deze werden overigens in een groot strohok geboren (koeien die tegne het afkalven aan zaten werden mettertijd apart gezet) en was er niet zoveel kans op platdruk,en e.d. Biest werd direct afgemolken (danwel 'handmatig' als met de machine) en dat kreeg het kalf direct. Stiertjes kwamen buiten in iglo's en vaarsjes kwamen binnen. Eerst in een eenlingbox (toegegeven, dat vond ik ook veelste klein) en na 2 dagen kwamen ze in kleine groepjes.

Hoorns worden met een reden weggebrand, dus het feit dat sommige koeien nog hoorns hebben heeft niks met vrijheid e.d. Te maken, in mijn ogen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:34

Kinke schreef:
Ik vind dat dagen treuren heel vreemd. Onze koeien, topmoeders, lopen een half jaar met hun kalveren samen. Na het scheiden zijn ze een dag of 3 van slag. Eerste dag uiteraard het ergste, vanaf dag 3 neemt de onrust snel af. Na een week kijken ze niet meer op of om.
Maar goed, als ik hoor dat de kalfjes daar in donkere hokken stonden en het naar ammoniak meurde dan klinkt het mij in de oren als de zaken niet goed op orde hebben.

Misschien was bij hun het nieuwe er een beetje af van hun kalfje na een half jaar? Waardoor ze er minder moeite mee hadden dan de kersverse koeienmoeders?

Ik heb trouwens op nog een koeienstal gestaan met mijn paard, en daar werden alle kalfjes dus ook in donkere stinkende hokjes op roosters gehouden. Uiteindelijk mochten ze dan naar buiten op een stuk modderige grond vol met hun uitwerpselen. Ze bleven super klein en hadden ronde opgezwollen (wormen?) buikjes. Erg om te zien. Zij zijn failliet geraakt uiteindelijk overigens. Ik vond het heel erg om te zien wat daar allemaal gebeurde.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 18-03-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:36

Leffroi schreef:
dan nóg heb ik nooit een kalf horen roepen naar zijn moeder.

Het waren ook niet de kalfjes die riepen, maar hun moeders.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:45

Marloez schreef:
Leffroi schreef:

Nouja, hetzelfde.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:49

Marloez schreef:
Leffroi schreef:

Is dat trouwens niet iets wat jij dacht te zien?

Heb nog nooit een koe zien treuren :')

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:11

gribaldi schreef:
Is dat trouwens niet iets wat jij dacht te zien?

Heb nog nooit een koe zien treuren :')

Waarom zo'n reactie? Ik houd het toch ook netjes?

Ik bedoel met een treurende koe een dier dat de hele tijd heen en weer loopt in de wei en aan een stuk door loeit, weinig eet, en zich er maar druk om blijft maken. Op zijn lompst gezegd een ontevreden koe dan. Maar ik ben van mening dat ze treurde om haar kalf. Ieder heeft zijn eigen visie op de emoties van dieren he? Dat ze minder gezichtsuitdrukking hebben dan wij betekend niet direct dat ze geen verdriet ervaren. Laat iedereen hier in zijn waarde aub. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar met iets meer respect reageren is toch niet zo moeilijk? :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:14

Mijn eerste zin was een normale vraag.
Het 2e is sarcasme ;)

Ik kan mij er gewoon geen voorstelling van maken..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:16

Precies; sarcasme. Niet echt respectvol naar mijn mening. Je eerste vraag was redelijk normaal en daarom heb ik er ook gewoon op geantwoord. Maar alsnog komt je hele bericht zeker in combi met de sarcastische smiley in de 2e zin vrij lomp over.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:23

Welshponyfan schreef:

De particulieren met huisdieren gaan veel en veel meer de fout in dan boeren! Daar ligt mijn grootste bron van ergernis. Maar de massa is particulier met huisdier en die vindt het gemakkelijker om naar een minderheid te wijzen. De mens is nu eenmaal een laf wezen en doet weinig aan introspectie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:19

Iemand waarmee ik in een groep zit op FB kreeg een bedreiging:

Kreeg gisteren een bericht.. van vuile boerin,laat je niet meer zien op WD...Het account hete fake boerinnetje,en had als profiel een onthoofd persoon..

Om maar even het niveau van een groepje vega's/vegetariers die altijd pretenderen zo vol 'compassie' te zitten, aan te geven.
Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:22

Gatver, wat gaat er dan in je hoofd om zeg....

Ik ben zelf ook een vegan, maar respect hebben voor elkaar is een van mijn grootste drijfveren. Laat je niet bangmaken hoor, blaffende honden...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:55

Kinke schreef:
Iemand waarmee ik in een groep zit op FB kreeg een bedreiging:

Kreeg gisteren een bericht.. van vuile boerin,laat je niet meer zien op WD...Het account hete fake boerinnetje,en had als profiel een onthoofd persoon..

Om maar even het niveau van een groepje vega's/vegetariers die altijd pretenderen zo vol 'compassie' te zitten, aan te geven.
Is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Over welk groepje gaat het dan? Lijkt me niet dat dit representatief is voor alle vegetariërs in Nederland? Waarom zit je met zulke mensen op Facebook? (Waarom zitten mensen überhaupt op fb...)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:17

Ik hoop toch zo dat we over 30 jaar terugkijken op de vlees- en zuivelindustrie en denken "waar waren we in Godsnaam mee bezig"...