Kinke schreef:Ik vind dat dagen treuren heel vreemd. Onze koeien, topmoeders, lopen een half jaar met hun kalveren samen. Na het scheiden zijn ze een dag of 3 van slag. Eerste dag uiteraard het ergste, vanaf dag 3 neemt de onrust snel af. Na een week kijken ze niet meer op of om.
Maar goed, als ik hoor dat de kalfjes daar in donkere hokken stonden en het naar ammoniak meurde dan klinkt het mij in de oren als de zaken niet goed op orde hebben.
Misschien was bij hun het nieuwe er een beetje af van hun kalfje na een half jaar? Waardoor ze er minder moeite mee hadden dan de kersverse koeienmoeders?
Ik heb trouwens op nog een koeienstal gestaan met mijn paard, en daar werden alle kalfjes dus ook in donkere stinkende hokjes op roosters gehouden. Uiteindelijk mochten ze dan naar buiten op een stuk modderige grond vol met hun uitwerpselen. Ze bleven super klein en hadden ronde opgezwollen (wormen?) buikjes. Erg om te zien. Zij zijn failliet geraakt uiteindelijk overigens. Ik vond het heel erg om te zien wat daar allemaal gebeurde.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 18-03-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt