Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:47

Sunrise_ schreef:
Nee die behoeften zijn niet hetzelfde. Kijk bijv naar orca's, de grootste dolfijnensoort. Dat zijn, in tegenstelling tot paarden, roofdieren, hun hele identiteit is gebaseerd op het zwemmen van grote afstanden en vooral op het jagen. Daarin kunnen zij hun intelligentie kwijt, ze hebben daarmee een doel, dat is de kern van hun bestaan. Haal je de mogelijkheid tot jagen en afstanden zwemmen weg, dan haal de eigenlijk de basisvoorwaarden van de orca-identiteit weg. Net als wanneer je hun families uit elkaar haalt. Daarom zie je veel van deze dieren in gevangenschap ook wegpieteren.

_/-\o_
Iemand met verstand van zaken! Eindelijk iemand die ook inziet hoe belangrijk familie is voor een dolfijn!

Maartje1990

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 04:58

Behoeftes van een paard: soortgenoten en buiten kunnen lopen. (En ruwvoer en water natuurlijk)

Dolfijnen: soortgenoten en ruimte (in weze hetzelfde als het buiten lopen van de paarden).

Verder zijn paarden inderdaad geen roofdieren. Honden en katten wel. De kat is eigenlijk ook maar semi-gedomesticeerd en heeft nog steeds een sterk jachtinstinct. En helaas zijn er veel katten die niet kunnen jagen omdat ze binnen gehouden worden. Maar dat vinden mensen wel oke, nog mooier is dat andere mensen dat juist willen omdat katten anders poepen in hun tuin

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 07:26

Maartje, ik twijfel ten zeerste aan jouw kennis van dolfijnen. Er is in dit topic al zo veel door anderen en mijzelf wetenschappelijk onderbouwd. Heb je inmiddels ook gelezen en gekeken?

Dolfijnen zijn ontzettend slim. Weten dat ze in een klein bakkie zitten. Hebben behoefte aan uitdaging. Moeten hun creativiteit kwijt.
Hebben behoefte aan jagen, diep duiken en van plaats naar plaats trekken.
Hebbem behoefte aan een ruimte waar ze niet gek worden van hun eigen sonar.
Plus, er is geen mens met verstand van dolfijnen die gevangenschap een goed idee vindt.

En wat wil je eigenlijk zeggen met je bovenstaande post?
Een huiskat die gefokt is door de mens. is voor nul procent te vergelijken met een dolfijn uit het wild gevangen. Zelfs de dolfijnen geboren in Harderwijk worden gek in hun hoofd. Van die 14 mannetjes die in het showbassin zwemmen... hoeveel daarvan zwemmen er met hun moeder?
Antwoord: geen 1.
Waar zijn die moeders van hun?
Een dolfijn hecht zich meer aan familie en hun eigen pod dan wij als mens. Hoe zou jij het vinden als ze je kind weg komem halen voor een circus en je mag hem nooit meer zien? Vreselijk toch?
Nou moet je je die moeder dolfijn voorstellen. Die dit zich nog 7 keer meer aantrekt dan een mens. Die gaat toch helemaal stuk van binnen? Bah.. ik snap niet dat mensen dit goedpraten.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:41

Ik zit zomaar even hardop te denken en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (Los van de hele huisdieren wilde dieren discussie)

Dat de meeste dolfijnen niet meer terug naar het wild kunnen is duidelijk. Wie blackfish heeft gezien zag dat 'free willy' toch ook weer naar mensen ging.

Maar waarom maakt het Dolfinarium geen grote lagune waarbij de natuurlijk leefomgeving zo goed mogelijk wordt nagebootst en waar alle dolfijnen bij elkaar zitten? Geen show elementen maar 100% educatie, echte educatie en geen show-educatie. Dan zit je natuurlijk nog met het feit van de voortplanting. Zou het niet mogelijk zijn om de dolfijnen te steriliseren of iets van anticonceptie te geven? Zodat ze wel een pleziertje hebben maar er geen nieuwe jongen in gevangenschap geboren worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:44

Varkens zijn ook heel erg intelligent en die zitten voor een groot deel opgestapeld in een hok zonder enige afleiding en worden voornamelijk voor het vlees gefokt. Terwijl ze kwa slimheid de mens aardig benaderen.

Is iedereen die zo fel tegen dolfinarium is ook tegen vlees eten? En dan vooral varkens vlees? Niet cynisch bedoelt maar vraag me dat echt af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:29

karuna schreef:
Varkens zijn ook heel erg intelligent en die zitten voor een groot deel opgestapeld in een hok zonder enige afleiding en worden voornamelijk voor het vlees gefokt. Terwijl ze kwa slimheid de mens aardig benaderen.

Is iedereen die zo fel tegen dolfinarium is ook tegen vlees eten? En dan vooral varkens vlees? Niet cynisch bedoelt maar vraag me dat echt af.

Niet tegen vlees eten. Maar de manier van houden kan enorm verbeterd. Maar dat kan dan weer enkel wanneer mensen meer willen betalen voor vlees.

Overigens krijgen varkens wel afleiding en speelgoed in hun hok.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:55

Geloof niet dat de discussie hier gaat over varkens.
Ook niet over katten. Ook niet over paarden.

Maar over dolfijnen in gevangenschap in het dolfinarium. En dat vind ik een zeer slechte zaak.

Er zijn heel veel meer zaken die ik zeer schrijnend vind. Maar dat heeft niets te maken met dit onderwerp.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:15

Maartje1990 schreef:
Behoeftes van een paard: soortgenoten en buiten kunnen lopen. (En ruwvoer en water natuurlijk)

Dolfijnen: soortgenoten en ruimte (in weze hetzelfde als het buiten lopen van de paarden).

Maar bij een paard houdt ruimte een weiland in. Die kan een sprintje trekken in een fatsoenlijk weiland in Nederland en kan prima zijn natuurlijke gedrag uiten in gevangenschap (nee niet als ze 24/7 op stal staan). Een dolfijn niet.. Daarom vind ik het niet te vergelijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:24

er bestaat een spreekwoord "zo dom als een varken"

als dat gelijk staat aan menselijk verstand...

nee ik heb een varken en ik zie die echt niet als gelijke qwa intelligentie...het spijt me,maar beest staat misschien gelijk aan een hond,maar een mens...neeh...

overigens is hoge intelligentie vooral herkenbaar dat een diersoort zichzelf kan herkennen,en dat zijn er tot nog maar 2 diersoorten buiten de mens : mensaap en dolfijn,dus van hoge intelligentie mag je bij deze diersoort zeker wel spreken..

daarnaast wordt een vleesvarken gemiddeld 6 maanden oud,en een dolfijn moet jaren lijden ter lering en vermaak voor de mens..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:44

Jillsil schreef:
Ik zit zomaar even hardop te denken en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (Los van de hele huisdieren wilde dieren discussie)

Dat de meeste dolfijnen niet meer terug naar het wild kunnen is duidelijk. Wie blackfish heeft gezien zag dat 'free willy' toch ook weer naar mensen ging.

Maar waarom maakt het Dolfinarium geen grote lagune waarbij de natuurlijk leefomgeving zo goed mogelijk wordt nagebootst en waar alle dolfijnen bij elkaar zitten? Geen show elementen maar 100% educatie, echte educatie en geen show-educatie. Dan zit je natuurlijk nog met het feit van de voortplanting. Zou het niet mogelijk zijn om de dolfijnen te steriliseren of iets van anticonceptie te geven? Zodat ze wel een pleziertje hebben maar er geen nieuwe jongen in gevangenschap geboren worden.

Dit vind ik een goed idee, en hier zou ik ook achter staan! Wel moet de ruimte van het verblijf stukken groter.

Ik heb van de week een stukje over free willy gezien en die hadden ze ook overgeplaatst naar een meer natuurlijkere omgeving en hij werd echt gelukkiger, liet meer gedragingen zien zoals zijn wilde soortgenoten. Kon dieper duiken, en verder zwemmen. Zijn huid probleem verbeterde. Als terug in het wild niet mogelijk is, wat met de meeste waarschijnlijk niet mogelijk is. Dan vind ik dit een heel goed alternatief, altijd beter dan dat kleine badkuipje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:58

karuna schreef:

Ik wel ja.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:08

karuna schreef:

Jup :j Hallo, anti-vleeseter.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:19

Ailill schreef:
karuna schreef:

Ik wel ja.

He ja zeg, ik ben vegetarier hoor. En ook lid van de Partij voor de Dieren, die een aanklacht wegens sexueel misbruik van deze dolfijnen hebben ingediend. Ik ben het respectloze gedrag t.o.v. onze medeschepselen echt zat.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:12

Tegen, absoluut. Vroeger voor maar na het kijken van Blackfish en the Cove én nu ook dat van Rambam. Tegen. Absoluut TEGEN.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 00:39

snap uberhaupt niet dat er nog pro dolfimarium mensen zijn

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:35

Crypto schreef:

Kom allemaal door die snertserie Flipper van vroeger, die heeft alles aangestoken... -:(-

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:09

Crypto schreef:

Omdat sommige mensen het leed niet als leed zien

Ze zich niet bewust zijn zaken die daar gebeuren (kijken geen rambam, blackfish etc)

Omdat het mensen niet kan schelen "als het echt zo zielig zou zijn grijpt de regering wel in"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:16

Jillsil schreef:
Crypto schreef:

Ze zich niet bewust zijn zaken die daar gebeuren (kijken geen rambam, blackfish etc)

Omdat het mensen niet kan schelen "als het echt zo zielig zou zijn grijpt de regering wel in"

Behalve de PvdD en misschien de SP is de regering absoluut niet geinteresseerd in dierenleed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:17

Jillsil schreef:
Crypto schreef:

Behalve de PvdD en misschien de SP is de regering absoluut niet geinteresseerd in dierenleed.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:24

anjali schreef:
Crypto schreef:

Behalve de PvdD en misschien de SP is de regering absoluut niet geinteresseerd in dierenleed.[/quote]

Nee dat weet ik maar helaas zijn er mensen die dat wel als maatstaf hebben. "Grijpt de regering niet in, dan valt het mee"

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:10

Hier hoorde ik het argument dat ze zich maar moesten bezig houden met echte dierenmishandeling zoals al die paarden die verwond worden/werden, de mishandelde/gedumpte honden, broodfokkers enzo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:35

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:40

Maartje1990 schreef:

Quote uit het artikel:
Citaat:
Zolang het Dolfinarium bestaat, wordt er op het park onderzoek gedaan. Zowel eigen deskundigen (dierenartsen en zeebiologen) als externen (wetenschappers, universiteiten) maken graag gebruik van deze efficiënte ‘laboratorium’-situatie in het Dolfinarium. Er worden onderzoeken gedaan die bijdragen aan de problematiek van dieren in de natuur, zoals geluidsoverlast (scheepvaart, boorplatforms en windmolenparken) en bijvangst. Veel van deze onderzoeken zijn in de natuur onmogelijk.

Citaat:
Dolfinaria claimen zich bezig te houden met onderzoek en wetenschap en daarmee bij te dragen aan educatie, voorlichting en bescherming van de natuur. Alles wat geleerd kan worden van dolfijnen in gevangenschap weten we inmiddels echter al. Het gevaar bestaat zelfs dat vergaarde kennis, gebaseerd op kunstmatig gedrag van in gevangenschap levende en gefokte dolfijnen, behoud en beschermingspogingen van dolfijnen in het wild schaden.

“There is about as much educational benefit to be gained in studying dolphins in captivity as there would be studying mankind by only observing prisoners held in solitary confinement.” - Jacques Cousteau.

Dolfinaria zijn absoluut niet noodzakelijk voor wetenschappelijk onderzoek. Alleen onder zeer specifieke omstandigheden, waarbij het in het belang van de diersoort zelf is, is het te rechtvaardigen om voor onderzoek dolfijnen tijdelijk in gevangenschap te houden. Voor het deelnemen aan en verzorgen van middelen voor wetenschappelijke studies en projecten die bijdragen aan de bescherming van zeezoogdieren in het wild en het behoud van de soorten is het niet noodzakelijk om dolfijnen in permanente gevangenschap te houden, zoals het dolfinarium Harderwijk ons wil doen geloven.
http://www.seashepherd.nl/news-and-medi ... schap-1492

Citaat:
Het dolfinarium Harderwijk zegt zich bezig te houden met wetenschappelijk onderzoek en educatie (o.a. Marten Foppen in Vroege Vogels van 5 november 2013) Op de website van het dolfinarium Harderwijk is echter niets terug te vinden waaruit blijkt dat er sprake is van ook maar enige vorm van daadwerkelijke voorlichting, serieuze educatie of bescherming van dolfijnen of aanzet tot natuurbehoud. Terwijl dit veelal de argumenten zijn die worden aangevoerd als rechtvaardiging voor het bestaansrecht van dolfinaria. De voorlichtingstekst op de website zou niet misstaan in een boekje voor kinderen die net kunnen lezen en de term ‘’wetenschappelijk onderzoek’’ lijkt niet meer te omvatten dan het helpen met het maken van een spreekbeurt of een werkstuk.

Het enige dat op de website van dolfinarium Harderwijk te vinden is in mogelijke relatie tot onderzoek is dat het dolfinarium Harderwijk het op papier zelfstandige SOS Dolfijn steunt; “Als hoofdsponsor van SOS Dolfijn redden we jaarlijks vele dieren.” Het verder genoemde ‘Onderzoek naar effect smeltwater’ en het ‘Wereldwijd afvalprobleem’ zijn heel interessant, maar zijn geen rechtvaardiging voor het houden van dolfijnen in gevangenschap.

Dat het een fantastische ervaring is voor de bezoekers, zoals het dolfinarium Harderwijk zegt, geloof ik graag, maar ‘een gezellig dagje uit’ lijkt me een term die meer van toepassing is dan ‘het creëren van bewustzijn’.
http://www.seashepherd.nl/news-and-medi ... schap-1492