Ayasha schreef:Boeddhisme valt wel een beetje buiten het "rij'tje" omdat dat officieel geen geloof(iig geen godsdienst) is bij mijn weten.
"Officieel"? Waarom niet?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Vele posts in dit topic tonen aan dat de bezorgdheid van de stichters van deze "religie" niet ongegrond is; ze zijn bang dat in de loop van de tijd mensen dit serieus gaan nemen, het dus een échte religie wordt met ware gelovigen....
Ayasha schreef:Kuggur schreef:"Officieel"? Waarom niet?
Ze hebben geen god....Buddha was mens, geen god. Het is wel een vorm van religie maar geen godsdienst.
Ayasha schreef:Welke god hebben zij dan?
(afwijken doen we onderhand toch al, ben oprecht nieuwsgierig.)
Ayasha schreef:Welke god hebben zij dan?
(afwijken doen we onderhand toch al, ben oprecht nieuwsgierig.)
Citaat:De leer van de Boeddha is geen godsdienstige leer maar is in wezen een levensleer of religie. Het boeddhisme is geen godsdienst omdat de vraag of God of een hogere macht bestaat niet relevant is in het boeddhisme. Het boeddhisme is met andere woorden 'non-theïstisch'.
Kuggur schreef:Wel, jouw definitie van wat een "god" is is wellicht niet algemeen aanvaard Ayasha....
Ayasha schreef:Op hun sites (Een nederlandse sited die ik net gevonden heb en aan het doorlezen ben is veel uitgebreider) vind ik vooral dat ze wel een aantal erg belangrijke personen hebben (die zeer gerespecteerd zijn, sommige noemen ze meesters) maar nergens spreken ze over goden.