Kerk van het vliegend spaghettimonster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:30

Ayasha schreef:
Boeddhisme valt wel een beetje buiten het "rij'tje" omdat dat officieel geen geloof(iig geen godsdienst) is bij mijn weten. :)

"Officieel"? Waarom niet?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:30

Kuggur schreef:
Vele posts in dit topic tonen aan dat de bezorgdheid van de stichters van deze "religie" niet ongegrond is; ze zijn bang dat in de loop van de tijd mensen dit serieus gaan nemen, het dus een échte religie wordt met ware gelovigen....

En dat is volgens mij ook het probleem met religie/godsdienst/... Op zich niks mis mee, tot een groep mensen het te serieus nemen. En dan zijn de gevolgen er ook naar. In de geschiedenis genoeg voorbeelden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:31

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:
Boeddhisme valt wel een beetje buiten het "rij'tje" omdat dat officieel geen geloof(iig geen godsdienst) is bij mijn weten. :)

Ze hebben geen god.... :) Buddha was mens, geen god. Het is wel een vorm van religie maar geen godsdienst.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:34

Ayasha schreef:
Ze hebben geen god.... :) Buddha was mens, geen god. Het is wel een vorm van religie maar geen godsdienst.

"Ze" hebben wel degelijk goden. Boeddha was er inderdaad niet een van.
Maar het is een beetje off topic haarkloverij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:38

Welke god hebben zij dan?
(afwijken doen we onderhand toch al, ben oprecht nieuwsgierig.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-01-16 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Ayasha schreef:
Kuggur schreef:

Je hebt een religie, godsdienst en levensbeschouwing. Levensbeschouwing bevat religie en andere, religie bevat godsdienst en andere.
Dus een godsdienst is een religie, maar een religie niet perse een godsdienst. Boedisme valt onder religie, maar geen godsdienst.

Anoniem

Malyma zoals het op de site beschreven staat niet nee. Eigenlijk gewoon bepaalde normen en waarden en elkaar in de waarde laten. Daar kan ik mij ook prima in vinden.
Maar de kerk is ooit wel opgezet met het doel de spot aan te drijven met aanhangers van het ID of te wel schepper/God.
Dus de gedachte waarmee het ooit is opgezet is vind ik niet zo tof en staat ook weer lijnrecht tegen over wat ze zelf op de site schrijven over een ander in de waarde laten.
Maar daarmee maak ik als Christen de spaghetti kerk nog niet belachelijk. Het is namelijk een feit waar je niet om heen kan dat de oorsprong een doel had om de spot aan te drijven.

Er is een groep die zich er bij aansluit gewoon voor de grap en omdat ze zich kunnen vinden in de liever nietjes. En daar is niks mis mee. Wat normen en waarden en daar na leven is alleen maar toe te juichen. Of deze groep nu wel of niet gelooft in het spaghetti monster maakt mij als Christen niet uit.
Spaghetti is in ieder geval erg lekker :D

En laten we ophouden met elkaar verwijten van ja maar jij maakt mij belachelijk.
Kom op er zijn maar een paar die elkaar belachelijk lopen te maken maar dat betekend niet alle gelovigen of alle niet gelovigen.
En stop alsjeblieft met generaliseren.

En over dat iemand een geloof te serieus neemt...... ik neem mijn geloof heel serieus maar ik sta niemand na het leven.
Gekken heb je overal daar hoef je niet gelovig voor te zijn of welk geloof ook te hebben.
Een gek kan namelijk alles verkeerd interpreteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:39

Leen; Je herhaalt zo toch zo'n beetje wat ik zeg? :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:40

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:40

Ayasha schreef:
Welke god hebben zij dan?
(afwijken doen we onderhand toch al, ben oprecht nieuwsgierig.)

Lijst boeddhistische goden.

Baka Brahma (hoge brahma-god)
Brahma Sahampati (overtuigde Gautama Boeddha de Dharma te prediken)
Brahmavira
Maha Brahma (hoogste god in de hemel van de Brahma-kayika devas)
Mahakala (een van de koningen van de nagas)
Sakka/Śakra (koning van Tavatimsa hemel)
Vara Brahma
Vepacitti (hoogste leider van de asura's)
Vessavana (koning van de yakkhas)
Virupakkha (een van de koningen van de nagas)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-01-16 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:41

Ayasha schreef:
Leen; Je herhaalt zo toch zo'n beetje wat ik zeg? :D

Ja was bedoeld als uitleg :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:42

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:45

In verband met waarom boedisme geen godsdienst is:

Citaat:
De leer van de Boeddha is geen godsdienstige leer maar is in wezen een levensleer of religie. Het boeddhisme is geen godsdienst omdat de vraag of God of een hogere macht bestaat niet relevant is in het boeddhisme. Het boeddhisme is met andere woorden 'non-theïstisch'.

http://www.spiridoc.nl/boeddhisme.htm

Ik zag ook op een andere website dat het gaat om de mens die centraal staat en niet een 'onsterfelijke ziel' of god dus. https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2623 ... jke-geloof

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:46

Behalve wikipedia vind ik geen enkele bhoeddistische ehm... Hoe noem je dat? Er zijn sites van "groepen" die de leer van boeddha doorgeven, zij reppen met geen word over goden. Wel over "meesters" maar niet over goden.
De enige "god" die ook effectief beschreven wordt op wikipedia is niet echt ehm "god" in die zin; hij blijkt noch onsterfelijk, noch oppermachtig te zijn. Hij denkt het slechts en Bhoedda "verlicht"' hem.

Kuggur

Re: Kerk van het vliegend spaghettimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:55

Wel, jouw definitie van wat een "god" is is wellicht niet algemeen aanvaard Ayasha....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:55

Ik weet dat er meerdere religies zijn en/of waren waarin goden niet perfect waren, noch onsterfelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:59

Kuggur schreef:
Wel, jouw definitie van wat een "god" is is wellicht niet algemeen aanvaard Ayasha....

En mijn eerste zinnen sla je voor het gemak over? :)
Wikipedia vind ik nu niet de meest betrouwbare bron en op de bronnen van mensen die de religie onderrichten kan ik niks vinden over goden... :) Ik ben slechts kritisch. Meer niet. :) Geen enkele in mijn mening goede bron spreekt over een godsdienst. Het kán zijn dat ik simpelweg toevallig gelijkaardige bronnen vind. Maar Wikipedia vind ik simpelweg niet zo overtuigend. Het spijt me. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:07

Ik denk dat het een kwestie van definitie is.

Omdat Boeddha geen God was heeft het boeddhisme geen Goden.

Maar als ik dit lees:

Belangrijke personen in het boeddhisme:

Brahma: de schepper van alles wat leeft op aarde. Volgens een oud verhaal sprak Brahma tot Boeddha, toen hij de verlichting had bereikt. Hij zei dat Boeddha eerst de mensen moest helpen, voor hij naar het nirwana ging.

http://www.geloofik.nl/Boeddhisme/mens.htm

Ja wij zouden Brahma waarschijnlijk een god noemen...

Maar goed,...ik weet verder bitter weinig van het boeddhisme. :o
Edit,..op wiki valt dit onder het hindoeisme. Dat is weer een andere religie...
Zal wel vaak door elkaar gehaald worden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-01-16 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:08

Op hun sites (Een nederlandse sited die ik net gevonden heb en aan het doorlezen ben is veel uitgebreider) vind ik vooral dat ze wel een aantal erg belangrijke personen hebben (die zeer gerespecteerd zijn, sommige noemen ze meesters) maar nergens spreken ze over goden. :)
Ik weet wel dat hindoeisme en bhoeddisme vaak door elkaar gehaald worden, hindoeisme is echter wél een godsdienst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:10

Ayasha schreef:
Op hun sites (Een nederlandse sited die ik net gevonden heb en aan het doorlezen ben is veel uitgebreider) vind ik vooral dat ze wel een aantal erg belangrijke personen hebben (die zeer gerespecteerd zijn, sommige noemen ze meesters) maar nergens spreken ze over goden. :)

Nee maar als je de beschrijving er over leest zou ik ze wel als bovennatuurlijk beschouwen.

Gut,..we leren vanavond nog wat :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:11

:D Nou mooi toch. Ik leer graag over de verschillende geloven en religies. :)
Het vliegend spaghettimonster is meer dan alleen een vergiet op je hoofd hoor. :D Het motiveert ook om te leren :P

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 21:12

Jeetje, in 24 uur gewoon 9 pagina's er bij gebabbeld en gediscussieerd hier, ik volg alles hoor :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:15

Ayasha schreef:
:D Nou mooi toch. Ik leer graag over de verschillende geloven en religies. :)
Het vliegend spaghettimonster is meer dan alleen een vergiet op je hoofd hoor. :D Het motiveert ook om te leren :P

Heeft het toch iets boeddhistisch...het ontwikkelen van de geest. :j

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:24

Brahman is hetgeen wat overal is en dat is het goddelijke.
Dit is niet persoonlijk en daarom vinden ze dat het geen god is.
Brahma, Shiva en snishu? Zijn de drie belangrijkste verschijningsvormen van Brahman die wij zouden aanzien als goden (hun dus niet).
Voor hun zit in een steen een kleine vorm van Brahman, van goddelijkheid.
De zon en de rivier de Ganges hebben de hoogste vormen van Brahman en zijn dus erg belangrijk.
Het doel is om je ziel in in het Braham te krijgen (daar is ook een woord voor kom er zo niet op).
Normaal reïncarneer je, tenzij je in een bepaalde stad sterft dan gaat je ziel meteen in Braham.
Dit is dacht ik hindoeïsme, maar zie brahma en Brahman bij boedisme hier dus ook voorbij komen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:44

Martine_R schreef:
Een nepgeloof oprichten omdat je geloven zo stom vindt.
Ongeveer net zo stom als die Facebook pagina met ''ik haat paarden''.

Laat elkaar lekker in hun waarde..

k vind beide humor :D