Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Julia schreef:Mijn vraag is: stel je voor, opeens besluit iedereen te stoppen met de consumptie van alle soorten vlees en stapt massaal over op vleesvervangers. Wat gebeurt er dan? Redden we daarmee de aarde?
Citaat:Mijn mening: Een aantal hier hebben dit al gedaan omdat dit beter is voor het milieu (eigenlijk niet beter, maar gewoon iets minder schadelijk). Wanneer we dit massaal gaan doen omdat het nu best een hot item is, wat verandert er dan concreet? Volgens mij geen biet. We zijn nou eenmaal goed in het verschuiven van de problemen. Ergens waar een probleem wordt opgelost door de afname van 'vraag', ontstaat weer een nieuw probleem door de toename van 'vraag'.
Kinke schreef:Vraag: waarom zo omslachtig doen als het veel simpeler en met een 100% beter score kan? Gewoon niet meer voortplanten, probleem opgelost.
Julia schreef:Ik snap je volledig Janneke, ik ben het ook deels echt wel met je eens. Alleen wanneer de vraag explosief toeneemt naar de vraag van een bepaald product, zien we dat degene verantwoordelijk voor het verbouwen/leveren van het bepaalde product, onder een enorme druk komt te staan. Er moet meer product geleverd worden, dus moet er op een efficiëntere manier verbouwd worden. En dat leidt in het algemeen vaak tot minder milieuvriendelijke productie.
Een aantal pagina's gaf ik het voorbeeld hoe dat met quinoa is gegaan toen de vraag van dat product ineens enorm toenam, volgens mij is dat wel een goede vergelijking.
Maar goed, ik denk dat we het niet eens worden en voor mij hoeft dat ook niet.Ieder haar eigen mening en visie op dit probleem.
Ninx schreef:Julia schreef:Ik snap je volledig Janneke, ik ben het ook deels echt wel met je eens. Alleen wanneer de vraag explosief toeneemt naar de vraag van een bepaald product, zien we dat degene verantwoordelijk voor het verbouwen/leveren van het bepaalde product, onder een enorme druk komt te staan. Er moet meer product geleverd worden, dus moet er op een efficiëntere manier verbouwd worden. En dat leidt in het algemeen vaak tot minder milieuvriendelijke productie.
Een aantal pagina's gaf ik het voorbeeld hoe dat met quinoa is gegaan toen de vraag van dat product ineens enorm toenam, volgens mij is dat wel een goede vergelijking.
Maar goed, ik denk dat we het niet eens worden en voor mij hoeft dat ook niet.Ieder haar eigen mening en visie op dit probleem.
Goed, stel je voor dat iedereen ophoudt met vlees eten en we als een idioot lupine producten gaan eten.
Dan moet er ontzettend veel lupine verbouwd worden met alle gevolgen van dien.
Maar die gevolgen zijn dan nog steeds duuuuuuuuuizenden malen kleiner dan de gevolgen van mondiaal idioot veel vlees eten.
Mijn visie op dit probleem is dat mensen geen voeling meer hebben met wat ze eten. Ze eten teveel, veel eten van slechte kwaliteit en zijn hun eigen gevoel voor goed eten en creativiteit verloren.
Veel mensen zijn ook eetverslaafd zoals je om je heen ziet (erg veel overgewicht).
De mens is in essentie lui en gemakzuchtig, verandering kost energie, en gewetensvol consumeren vraagt om verandering. De roep om verandering vanuit de consument zal altijd sturend zijn, want dat is waar het geld te halen valt.
Dus ja: je gewoonten veranderen heeft vreselijk veel zin.
Julia schreef:Wij gaan het helemaal niet meer meemaken dat deze aarde onbewoonbaar is geworden.
Julia schreef:Dat mensen voedsel van slechte kwaliteit binnenkrijgen is niet alleen te wijten aan dat ze geen 'feeling' meer hebben met voedsel. Meer omdat het goedkoper is, makkelijk verkrijgbaar is en men veelal niet bewust en op de hoogte is van de consequenties. De consequenties van dergelijke keuzes ervaart diegene vaak helemaal niet, behalve dat diegene last krijgt van fysieke klachten. Maar het eten van een hamburger wordt niet gezien als dat een individu de hele aarde schade toebrengt.
Het effect ervan op de aarde is een proces van vele jaren. Wij gaan het helemaal niet meer meemaken dat deze aarde onbewoonbaar is geworden.
Julia schreef:Ik snap je volledig Janneke, ik ben het ook deels echt wel met je eens. Alleen wanneer de vraag explosief toeneemt naar de vraag van een bepaald product, zien we dat degene verantwoordelijk voor het verbouwen/leveren van het bepaalde product, onder een enorme druk komt te staan. Er moet meer product geleverd worden, dus moet er op een efficiëntere manier verbouwd worden. En dat leidt in het algemeen vaak tot minder milieuvriendelijke productie.
Kuggur schreef:Een effectieve manier bij te dragen is ook het laten inslapen van je hond of kat. Een hond van gemiddelde grootte heeft een grotere impact op het milieu dan een personenauto (uiteraard door het hoge gehalte aan vlees in zijn dieet).
Kuggur schreef:Ik blijf erbij dat het wel of niet eten van vlees maar één factor is. Ongetwijfeld een belangrijke, maar slechts één van vele. Vegans/vegetariers zijn op zich prima bezig, maar de planeet redden, mwoah....
Ikzelf eet vlees trouwens, maar in mijn specifieke geval met een relatief kleine "carbon footprint".
Een effectieve manier bij te dragen is ook het laten inslapen van je hond of kat. Een hond van gemiddelde grootte heeft een grotere impact op het milieu dan een personenauto (uiteraard door het hoge gehalte aan vlees in zijn dieet).
Citaat:Het effect ervan op de aarde is een proces van vele jaren. Wij gaan het helemaal niet meer meemaken dat deze aarde onbewoonbaar is geworden.