Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:27

gohya schreef:
Spruitjee schreef:
Gohya, dat was geen slager maar een restaurant die paardenbiefstuk als koeienbiefstuk verkocht. Toch weer iets anders :) die eigenaar wist natuurlijk dat paard goedkoper is dan koe en loog erover ;)

Nee die ik bedoel was een groothandel.Die man wist ook nergens van,zei die.
Ik geloof dat hij uit brabant kwam,en hij heeft een flinke straf/boete gehad.

Dat komt omdat er geen i&r plicht op paarden zit, daar kun je heel makkelijk mee klooien. Voor runderen en varkens moet je iedere verblijfplaats aan en afmelden en daar wordt zeer streng op gecontroleerd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:27

Sizzle schreef:
Eigen moestuintjes groenten schijnen gemiddeld erg veel alluminium (neurotoxine) te bevatten :+

Ja, wat er allemaal in de grond kan zitten willen we niet weten... :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:29

Zoolgangster schreef:
Sizzle schreef:
Eigen moestuintjes groenten schijnen gemiddeld erg veel alluminium (neurotoxine) te bevatten :+

Ja, wat er allemaal in de grond kan zitten willen we niet weten... :P

Ik weet wat hier in de grond zit in onze tuin,Asbest en ander grofvuil.
Wij wonen op een 'oude' Vuilnisbelt.Ik hoef hier geen eigen groente te gaan kweken,lijkt me niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:44

Wij zijn sowieso al een tijd lang bezig om eten uit de supermarkt zoveel mogelijk te vermijden. In Zweden eten we veel wild (gediplomeerde jager in het dorp) en als je gewoon een goede slager vindt, is dat al heel veel gezonder. En dan nog een moestuin, die wij overigens in grote bakken met aarde hebben. Het zit dus niet in de volle grond. We hebben gewoon heel veel hele grote bakken aarde. :')

Ook bakken wij al ons brood zelf met meel wat we bij een molen kopen, en kopen we ook nooit gebak of koekjes o.i.d. Dat bakken we allemaal zelf. Snoepgoed (ok, behalve chocola dan :o ) komt er ook niet in.

Anoniem

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:52

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:25

http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(90)91656-U/abstract
http://www.ornishspectrum.com/wp-conten ... sease1.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 538.x/full
http://dresselstyn.com/JFP_06307_Article1.pdf

Enkele peer-reviewed studies waarin naar voren komt dat kanker en hart- en vaatziekten te voorkomen zijn door plantaardig materiaal te consumeren. Verder suggereren sommige studies zelfs dat de effecten van hart- en vaatziekten in een bepaalde mate ook teruggedraaid kunnen worden door op een plantaardig dieet over te stappen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:27

Oh als mensen toch een moment over hebben, kijk de doc forks over knives eens. Daar zeggen ze het al. Je hoeft natuurlijk niet strikt veganistisch te eten maar mijn streven is toch 5 dagen per week wel uiteindelijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:46

vuurneon schreef:
Naaaah :j

Dood ga ik toch :') Ik doe waar ik mij goed bij voel.

Zit onder de 500 gram rood vlees grens, niet vanwege gezondheidsrisico's of angsten maar omdat ik er toch niet zo dol op ben.

Ik eet al jaren geen vleeswaren en vlees met veel toevoegingen, omdat ik gek wordt van de jeuk en eczeem. mijn lijf verteld dat ik het niet moet eten.Doe ik het wel dan heb ik een groot probleem... daar kan geen tube of pilletje van de dermatoloog tegen op! En dan vroeger mijn moeder in alle staten.... paniek want je moet goed eten ... :D we hebben er samen deze week om gelachen...Maar darm kanker wil je echt niet....vreselijk die lijdensweg!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:55

Ik heb een keer een docu gezien op netflix dat ging over de strepen in de lucht van vliegtuigen. Zij beweren dat dat allemaal gifstoffen zijn waardoor, ookal besproei je je tuin nergens mee, toch allemaal chemicaliën op komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:02

Dat is heel onrealistisch... die strepen die je ziet zijn gassen. Die vallen niet zomaar uit de lucht maar lossen op en vermengen zich met de atmosfeer. Het enige wat echt schade zou kunnen doen is zure regen, maar ook dat is er tegenwoordig niet veel meer door de goed ontwikkelde katalysatoren in vervoersmiddelen. Vliegtuigen hebben die ook (naverbranding), en de kerosine waar ze op vliegen bestaat ook gewoon uit koolwaterstoffen en is niet schadelijker dan benzine.

Zo kan je voor alles wel een argument bedenken maar je kan ook te ver gaan zoeken...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:03

Wat een bullsht allemaal weer. Tegenwoordig is alles kankerverwekkend. Laten we niets meer gaan eten, oh, wacht, dan gaan we ook dood.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:10

complottheorieën Resistance. Ik zeg niet dat ik het er mee eens bent. Wilde eigenlijk alleen aangeven hoe ver sommige mensen gaan in het inpraten van angst :o De makers willen doen geloven dat de amerikanen zelfs zo de gezondheid van mensen wil beïnvloeden. Wat ook weer zou verklaren waarom mensen vaker kanker krijgen. Hier zou ook weer tig onderzoeken aan vooraf zijn gegaan. Ik vraag me af wanneer een onderzoek gedaan wordt niet in een bepaalde richting wordt gekeken. Dus men wil beweren dat bewerkt vlees slecht is. Laten we eens kijken welke stoffen er in zitten en welke stoffen mogelijk gevaarlijk zouden kunnen zijn. Wat nu als men wil bewijzen dat bewerkt vlees goed voor je is. Zou dat dan ook lukken?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:11

Ik vind zeggen dat je tegenwoordig overal kanker van krijgt wel erg kort door de bocht. Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om te veranderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:28

denice schreef:
Ik vind zeggen dat je tegenwoordig overal kanker van krijgt wel erg kort door de bocht. Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om te veranderen..

Is niet waar, maar aan elk eten mankeert tegenwoordig wel "iets". Wordt een beetje flauw van al die kul onderzoeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:31

vibabu schreef:
Ik vraag me af wanneer een onderzoek gedaan wordt niet in een bepaalde richting wordt gekeken. Dus men wil beweren dat bewerkt vlees slecht is. Laten we eens kijken welke stoffen er in zitten en welke stoffen mogelijk gevaarlijk zouden kunnen zijn. Wat nu als men wil bewijzen dat bewerkt vlees goed voor je is. Zou dat dan ook lukken?

Dan moet je de documentaire Forks over Knives eens kijken. Heel erg interessant, en daar doen ze dus inderdaad onderzoeken met de bestanddelen van vlees, en blijkt vooral het dierlijke eiwit kankerverwekkend. En dat zit dus niet alleen in bwerkt en rood vlees, maar ook in ander vlees en vis, in eieren en melk en in andere dierlijke producten.

Moestuin op asbest, nee dat lijkt me ook niet gezond. Al schijnt asbest pas slecht te zijn als je het inademt.
Mijn moestuin staat op oude bosgrond, dus ik neem aan dat daar weinig slechte stoffen in de grond zitten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:36

amoj schreef:
denice schreef:

Is niet waar, maar aan elk eten mankeert tegenwoordig wel "iets". Wordt een beetje flauw van al die kul onderzoeken.

Er is een verschil tussen iets wat door de media wordt opgeblazen en vaak ook nog eens verkeerd geïnterpreteerd wordt, en een statement van WHO.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:51

bruintje123 schreef:
Veulen84 schreef:

Ik ben zelf ook vegi, dus vraag me af wat dit soort dingen doet met vleeseters. Of ze daardoor nu zo anders naar vlees kijken.

Nee hoor.
Morgen knalt er bij wijze van een vrachtauto in me als ik in de file sta en ben ik ook dood.

En de wereld redden wil ik niet en mijn aandeel heb ik gedaan door geen kinderen te maken.
Dat is mijn inziens een veel grotere belasting?

Hoe denken daar eigenlijk veggies over?

bruintje, we zijn het niet altijd even eens.. Maar hier: amen.
vraag mij stiekem ook wel eens af hoe de veggies dat verenigen, de wereld willen redden door geen vlees te eten, maar ondertussen een stoot kinderen op de wereld zetten, die misschien later wel een hummer willen rijden, of enorme vleeseters worden (je weet maar nooit), om maar niet te spreken wat voor belasting de groeiende menselijke populatie is voor de wereld, zelfs als ze millieuvriendelijk zijn..

om de vraag van de veggie te beantwoorden:
Het gaat hier niet om 'vlees', maar om het puntje 'bewerkt'.
Het vlees is dus niet kankerverwekkend, maar het feit dat het zover bewerkt is..
Geld dus voor alles dat ver verwerkt is.. wacht maar wat ze over een poosje over je niet verse tofu uitvinden.

gewoon vlees vind ik heerlijk, en ik zal ook echt niet een biefstukje van 100 gram nemen als er een van 125 gram naast ligt (nog lekkerder, van een goede slager halen). Maar hoef niet iedere dag persee vlees. eet gemiddeld 1 per week vis, nee geen vissticks..

wat betreft bewerkt vlees.. daar kan ik niet altijd even goed tegen.. Rookworst krijg ik meestal direct hoofdpijn van.. De voorverpakte hamburgers wordt ik over het algemeen misselijk van. En ham hoef ik maar 1 broodje mee en daarna heb ik er genoeg van.. dat broodje wordt dan wel goed belegd met meerdere plakjes, wat roomkaas, lekker veel sla, uitje, komkommertje etc..

ik luister in principe naar mijn lichaam, heb ik zin in een broodje met ham, dan neem ik er eentje.. dan heeft mijn lichaam vermoedelijk wat behoefte aan zoutigs.. Zo niet, dan laat ik het liggen.. Doe ik het dan toch, zonder dat ik er trek in heb, dan moet ik het bezuren als het bewerkt vlees is of zeer vet varkensvlees.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:55

Als vegetariër: Ik ben van mening dat vlees / dierlijke producten consumeren slecht is voor mensen. Het is niet goed voor je hart en het heeft invloed op het krijgen van kanker.

Ik wil later elektrisch rijden, dan doen we thuis al grotendeels. Kinderen hoef ik ook niet perse. Ik zou wel pleegkinderen willen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:03

Amyyy schreef:
Wat grappig, ik heb pas een paper geschreven over de gevolgen van flexitariër worden. Wat gebeurd er als iedereen in nederland een dag in de week geen vlees eet, 2, 3, etc. Dat de veestapel voor 50% van het broeikaseffect veroorzaakt is niet waar, het is 18%, maar transport 13%.
Als iedereen in Nederland 1 dag geen vlees zou eten, zouden in een klap de reductiedoelstellingen van het kabinet gehaald worden qua reductie van broeikasgassen.
Om een kilo vlees te produceren is gemiddeld 5 kg plantaardig voer nodig.
Van 2 kg voor 1 kg kip tot wel 19 kg plantaardig voer voor 1 kg rund.

Wist je dat 25% van ons land op de wereld bezet wordt door het houden van koeien?
[ [url=m/6RKoHq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan krijg je dit soort leuke plaatjes, dat is even veel als heel afrika en oceanië volplanten met koeien
En 70% van al onze landbouw wordt gebruikt voor koeienvoer
[ [url=m/Z8itf9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus, als iedereen minder vlees zou eten, is er minder plantaardig voer nodig, minder energie, minder land, waardoor dit dus allemaal gebruikt kan worden voor het voeden van mensen.

Betere oplossing is, als de mensheid gewoon minder hard groeit of zelfs afneemt..
de wereld terugkeert naar een situatie van een paar honderd jaar geleden maar met het huidige bewustzijn.. Zodat de koeien als bizon kunnen leven en gedijen en de mens met mate gewoon van het wild kan leven, plus wat hij of zij met mate verbouwd..

want hoe je het wend of keert de voedingsbehoefte en levenswijze van de mens bepaalt het huidige beeld van de aarde.. wat heb je eraan, om landbouwgrond dat voor dieren bestemd was, te gaan vullen met soja of rijst, of voeding voor menselijke consumptie.. als we zo hard groeien dat er straks toch flats gebouwd moeten worden..

het enige goede voor de aarde is, als de mensheid gedecimaliseerd wordt, zoals dat al vele malen is gebeurd en ik weet vrij zeker dat dat ook in de toekomst wel weer zal gebeuren.. dat is de enige manier waarop de aarde zich kan handhaven ten op zichte van de mens..

Je vleesinname met 50% verminderen heeft geen enkel nut als je vervolgens 2 kinderen op de wereld zet die hetzelfde portie vlees eten.. in plaats van 50% verminderen, heb je dus een toename bereikt.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:09

Ik vind voor mijn dieet vlees en vis belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat ik dagelijks een lap vlees verorber.

Ik neem het nieuws niet zo nauw, ik vind sowieso dat er te veel bewerkte producten zijn (ook groente en fruit, rara waarom glanst het altijd zo mooi?) en dat 'we' meer lokale producten mogen gaan gebruiken.
Maar ik vind het lastig toe te passen met mijn dieet.
En dat o.a. de voedselindustrie veel invloed heeft op 'objectieve' wetenschappelijke onderzoeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:12

Wij willen zo veel mogelijk zelfvoorzienend worden hier. De eigen moestuin hebben we al. Een windmolen of zonnepanelen staan op ons lijstje. En dan inderdaad een elektrische auto. En natuurlijk de kleine dingen als was buiten drogen, led lampen, de kleine doorspoelknop op de wc gebruiken en het huis niet te warm stoken..
Kinderen wil ik zeker niet. Ik vind het ook jammer dat China de eenkindswet heeft afgeschaft, dat zou de hele wereld moeten invoeren als het aan mij zou liggen :=
Maar ik ben zeker niet tegen het krijgen van kinderen bij alle vegans en milieubewuste mensen, want die kinderen kunnen op hun beurt weer actie voeren en onderzoeken verrichten en aan nieuwe ontwikkelingen meewerken om de planeet te redden. Als je je kinderen opvoedt met het idee dat de aarde gevoelig is en beschermd moet worden dan zullen het zeker geen enorme milieuvervuilers worden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:20

Darah3 schreef:
ik vind sowieso dat er te veel bewerkte producten zijn (ook groente en fruit, rara waarom glanst het altijd zo mooi?) en dat 'we' meer lokale producten mogen gaan gebruiken.

Mijn superbiologische, ongespoten appels, pruimen, tomaten, druiven, kersen, paprika's enz glanzen ook prachtig.. dat is gewoon de natuurlijke waxlaag of de schoongeregende gladde schil.
Wel wordt in de landbouw veel te veel weggegooid. Kromme komkommers, appels met een deukje, tomaten met een gaatje.. er mag niks aparts aan te zien zijn of het wordt weggegooid en dat vind ik belachelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:23

8nnemiek schreef:
Maar ik ben zeker niet tegen het krijgen van kinderen bij alle vegans en milieubewuste mensen, want die kinderen kunnen op hun beurt weer actie voeren en onderzoeken verrichten en aan nieuwe ontwikkelingen meewerken om de planeet te redden. Als je je kinderen opvoedt met het idee dat de aarde gevoelig is en beschermd moet worden dan zullen het zeker geen enorme milieuvervuilers worden :)

of ze worden doodziek van het gedoe en slaan volledig de andere kant op door..

kinderen opvoeden met het idee dat de wereld gevoelig is, is natuurlijk niet iets dat alleen vega's kunnen of doen.

Lol, stel dat vanuit jouw oogpunt iedere vega dus gewoon dan 20 kinderen op de wereld zet, omdat ze dan zo'n mooie grote actiegroep kunnen vormen.. En een gemiddeld gezin neemt verder maar 1 kind..
Dan denk ik toch echt dat een vega schadelijker is voor het millieu.. ook al staan ze met 20 tegen 1 te demonstreren ;)

beter millieu begint bij jezelf..

de wereld is overbevolkt en de bevolking groeit met 100% iedere 30 jaar gemiddeld..
Beste voor het millieu is daar gewoon mee stoppen en de wereldbevolking terug te laten lopen door middel van vergrijzing en versterving (tja, dat heeft dan wel zo zijn gevolgen voor de ouderenzorg).

Je moet dan alleen even goed kijken naar wie zich wel en wie zich niet mogen voortplanten..
alhoewel, degene die illegaal tegen het fokverbod in gaan en hun nakomelingen weten te verbergen, zullen precies genoeg zijn voor een gezonde wereldpopulatie waarin de natuur de overhand weer kan nemen ;)

(even extreem klinken, maar de mens op zich is de grootste bedreiging wegens de populatieomvang.. wat je ook eet of hoe je je ook voortbeweegt, het verzadigingspunt nadert met rasse schreden).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:31

elenaMM77 schreef:
Je moet dan alleen even goed kijken naar wie zich wel en wie zich niet mogen voortplanten..

:)) Dat zou natuurlijk de mooiste oplossing zijn :D Volledig fokverbod op alle rednecks, criminelen, oorlogsmisdadigers.. en de rest van de bevolking max 1 kind.
Jammer dat zoiets zo lastig uitvoerbaar is :Y)
Is wel al bewezen dat zoiets de beste oplossing is tegen de crisis!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:32

8nnemiek schreef:
Mijn superbiologische, ongespoten appels, pruimen, tomaten, druiven, kersen, paprika's enz glanzen ook prachtig.. dat is gewoon de natuurlijke waxlaag of de schoongeregende gladde schil.

En er liggen superbiologische, ongespoten groentes en fruit in o.a. de supermarkten? :))
Groentes en fruit uit de voedselindustrie maken een langere weg naar je bord toe dan direct uit je eigen moestuin.