Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:15

Als je in het wasjes weekend 100km moet rijden om gratis 10.000 euro op te halen maak je daar toch ook tijd voor of laat je dat liggen? Wat ik daarmee wil zeggen....Het is ern kwestie van keuzes (willen) maken.

En van de PVV stemmers die vooral hoogopgeleid zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar. Er zullen vast hoogopgeleide mensen zijn die PVV stemmen maar ik kan me niet voorstellen dat dat de grootste groep is

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:31

Quote:Helaas is dat laatste niet zo. Momenteel is het zo dat als het huwelijk voltrokken is in het land van herkomst, er niks aan gedaan wordt.

Dus dat betekend,dat als een Pedo met een [buitenlands] kind gaat trouwen in het land waar dit is toegestaan,hij met dat kind gewoon in Nederland mag wonen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:36

Ik rij elke dag al 100 km naar m'n werk. En die 10.000 zou eenmalig zijn. Ik ben wel benieuwd naar jouw week indeling aangezien mijn week blijkbaar 'een keuze' is. Net zoiets als dat werk een keuze zou zijn. Ik zou best fulltime thuis kunnen zitten en leuke dingen doen met oude mensen. Echter werk ik fulltime en draag mijn steentje daarom financieel bij. Zou fijn zijn als ik daar een keuze voor zou kunnen maken. Dat iedereen zoveel procent moet inleveren maar dat je zelf mag bepalen aan wie je die belasting zou geven :D

http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/ ... ER224505W/

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:38

Wat een idiote vergelijking van die 10k of koffie drinken met een bejaarde.

Valt mij op dat er een aantal mensen zijn die schande spreken wanneer iemand er gewoon voor uit komt egoïstisch te zijn en voor zichzelf te kiezen. Ik ben dan wel benieuwd of die mensen zelf dan de moraal ridder zijn die ze lijken te zijn.

Ik snap die mensen die voor zichzelf en hun gezin kiezen heel goed. Wie ben jij om een mening te hebben over het feit dat ik geen tijd maak om een bejaarde te wassen maar wel tijd met mn kind doorbreng. Als ik bejaarden had willen wassen was ik de zorg wel in gegaan ipv wat ik nu doe. Ik rij overigens 140 km naar mn werk enkele reis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:46

Ze gaan nu met spoed de wet veranderen w.b.t. kindbruidjes.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:41

Collie2008 schreef:
Als je in het wasjes weekend 100km moet rijden om gratis 10.000 euro op te halen maak je daar toch ook tijd voor of laat je dat liggen? Wat ik daarmee wil zeggen....Het is ern kwestie van keuzes (willen) maken.

En van de PVV stemmers die vooral hoogopgeleid zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar. Er zullen vast hoogopgeleide mensen zijn die PVV stemmen maar ik kan me niet voorstellen dat dat de grootste groep is

I

Mmmmmmmm, ik ken er een heleboel...en dat zijn vooral proteststemmers...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:51

Idiote vergelijking...nee wilde gewoon duidelijk maken dat het met keuzes te maken heeft.

Ik kies voor een eigen paard wat me veel geld per maand kost en veel tijd. Die tijd zou ik ook in vrijwilligers werk kunnen steken. Op zaterdag en zondag slaap ik graag uit of ga stappen.

Dus neehoor geen moraal ridder hier. Eerder een ras egoïst, maar ik ga ook geen excuses aandragen.

Tijd heb je niet dat maak je. En als je dat niet wilt is dat toch prima? Alleen moeten we ons wel bewust zijn wat de consequenties zijn als we allemaal zo'n houding aannemen. Zorg en welzijn kan niet meer alleen vanuit het rijk vandaan komen

Overigens zijn wij wel orienterend/ zoekende naar een woning met grond eromheen met liefst een apart bijgebouwtje voor jawel....Uiteindelijk mn schoonouders. Maar of dat realiteit zal worden moet de toekomst uitwijzen. Ik sta iig niet negatief tegenover opvang van (schoon)ouders.

Maar goed das een andere discussie geloof ik

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:58

Maar het rijk wordt toch betaald door de werkende mensen?
Dus een simpel rekensommetje voor mij zou zijn hoe meer werkende mensen hoe hoger het inkomen bij het rijk. Waardoor er ook weer mensen ingezet kan worden in de zorg. Win-win. Of is het misschien een idee om de vluchtelingen te linken aan ouderen? Koffiedrinken en een spelletje doen zou iedereen toch moeten kunnen? Net zoals het huishouden en iemand wassen. Asielzoekers hebben iets te doen, ouderen kunnen hun hart luchten en het kost minder dan een betaalde kracht in te zetten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:15

Ben jet helemaal met je eens dat de zorg anders ingedeeld moet worden en er veel meer gebruik moet worden gemaakt van groepen mensen die geen of weinig arbeid mogen of kunnen verrichten. En inderdaad weer eveb terug naar de vluchtelingen

Overigens niet eens zo gek hoor. Vluchtelingen vervelen zich vaak gek. Alleen natuurlijk ook heel veel mitsen en maren, maar goed we zullen toch moeten denken in mogelijkheden i.p.v moeilijkheden. Daarmee komt niemand vooruit

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:36

vibabu schreef:
Dus een simpel rekensommetje voor mij zou zijn hoe meer werkende mensen hoe hoger het inkomen bij het rijk. Waardoor er ook weer mensen ingezet kan worden in de zorg. Win-win. Of is het misschien een idee om de vluchtelingen te linken aan ouderen? Koffiedrinken en een spelletje doen zou iedereen toch moeten kunnen? Net zoals het huishouden en iemand wassen. Asielzoekers hebben iets te doen, ouderen kunnen hun hart luchten en het kost minder dan een betaalde kracht in te zetten.

Geen slim idee.
Ik werk in de zorg ( 15 jaar)
En ik zie het plan ieder jaar ....mislukken :+ .

Waarom?.

Grote cultuur verschillen....
Taal probleem....( vaak wonen ze al 5-9 jaar in NL en spreken nauwelijks de taal....hoe bedoel je dat integreren slaagt? dat is gewoon een leugen, culturen houden in NL gewoon vast aan eigen cultuur-taal-geloof en kring)
Weinig aanpassingsvermogen.....

Dus wij zien ze komen en ook snel weer gaan.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:38

Overigens ' iemand wassen'...
Daar heb je ook een opleiding voor hoor, en ieder jaar bijscholingen, cursussen, gesprekken met artsen etc.
Maar als de vluchtelingen dat moeten gaan doen, dan kan ik even rust nemen :Y)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:00

ravellie schreef:
vibabu schreef:

Geen slim idee.

Waarom?.

Taal probleem....( vaak wonen ze al 5-9 jaar in NL en spreken nauwelijks de taal....hoe bedoel je dat integreren slaagt? dat is gewoon een leugen, culturen houden in NL gewoon vast aan eigen cultuur-taal-geloof en kring)

Verrassend.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:56

Dat verbaasd me nou helemaal niks!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:01

ravellie schreef:
vibabu schreef:

Geen slim idee.

Waarom?.

_/-\o_ dankjewel hiervoor.

Eigenlijk wil ik gewoon zeggen dat asielzoekers hier weinig (lees: niks) kunnen betekenen gewoon omdat de cultuur en mentaliteit zo erg verschillen tussen ons. Aanpassingsvermogen is er weinig tot niet waardoor het niet zal veranderen ook. Maar als je dat zegt dan gun je die mensen geen betere toekomst en ben je een rascist.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:20

Geen slim idee.

Waarom?.

Dus wij zien ze komen en ook snel weer gaan.[/quote]

_/-\o_ dankjewel hiervoor.

Eigenlijk wil ik gewoon zeggen dat asielzoekers hier weinig (lees: niks) kunnen betekenen gewoon omdat de cultuur en mentaliteit zo erg verschillen tussen ons. Aanpassingsvermogen is er weinig tot niet waardoor het niet zal veranderen ook. Maar als je dat zegt dan gun je die mensen geen betere toekomst en ben je een rascist.[/quote]

Wow heb jij enig idee hoeveel mensen er in de na oorlogse tijd hier zijn komen werken om ONS land weer op te bouwen? Er zijn zat banen waar op dit moment geen goede invulling aan kan worden gegeven vanwege het feit dat er te weinig mensen zijn die dat kunnen. Die mensen zitten ook tussen de vluchtelingen. Een hele grote groep asielzoekers past zich wel aan. Ja de Nederlandse taal is best lastig en het duurt dan ook even voordat je die onder de knie hebt. De Nederlandse cultuur is even wennen en natuurlijk houd je een deel van je gebruiken.

Heb je wel eens gekeken naar Nederlanders in het buitenland? Die zijn ook niet overal even goed geintegreerd! Er zijn bijvoorbeeld in Canada hele Nederlandse dorpen waar de ouderen generatie amper Engels spreekt. Dit vergoeilijkt natuurlijk niet dat mensen zich toch grotendeels aan de Nederlandse maatschappij moeten aanpassen, maar laat wel zien dat dit gewoon best lastig is.

Zelf heeft er in het dorp waar ik opgroeide een AZC gestaan. Het dorpje had 1500 bewoners en er zouden 500 asielzoekers komen. Hele dorp in rep en roer. Toen ze er eenmaal waren viel het allemaal erg mee. De buurtwinkel had een grotere omzet. Er kwamen voorzieningen die er anders nooit zouden zijn geweest en een heleboel nieuwe culturen om te leren kennen. Op mijn basisschool kwamen kinderen uit de hele wereld (de kinderen konden al redelijk goed Nederlands, want eerst kregen ze Nederlandse les op school in het AZC). Ik heb het als een verrijking ervaren en zie dan ook de nuances. Zo waren een heleboel mensen uit het AZC erg verveeld. Ze wilde zo graag wat doen, maar dat mocht niet. De meeste mannen zochten werk bij de boeren om het dorp heen. Zo konden ze in ieder geval iets doen en hadden ze net wat meer te besteden.
Natuurlijk waren er wel eens botsingen tussen dorpelingen en asielzoekers, maar ook tussen asielzoekers zelf. Dit ontken ik dan ook niet, maar door niet direct een oordeel klaar te hebben staan en open te staan om in gesprek te gaan kom je wel een stuk verder.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:29

Lnou ja oms land opbouwen, klinkt zo theatraal.

Dat zijn wel de mannen in elke leeftijd die er over zijn gebleven..
Je bedoelt vast de flinke groep migranten in de jaren 60 en 70? Omdat er nadat er was opgebouwd ineens een flinke golf door de industrialisatie werk aanbod was en deze mensen zijn er wel bij gevaren.

En deze groep kwam toen ook binnen voor de uitkering, de vrouwen gingen als schoonmaker en binnen 6 weken waren ze in ziektewet, dan kon toen nog, en hebben nooit meer een dag gewerkt..ook dat kon toen nog..deden nooit open voor controle, dat ging nog zo...hadden allemaal rugpijn...de groep mannen die overspannen werden van heel de dag produceren in het werk maar niet te noemen..

Al die romantische praatjes.....de groep die gewoon werkte en leefde is er natuurlijk...

Het is ook die groep die geen Nederlands spreekt en zich nooit heeft geintergreerd, hun kinderen en kleinkinderen hebben daar de rekening voor betaald door tussen wal en schip te vallen en nu een last voor justitie en gemeenten zijn...

Geen koe zo bont of wr zit een vlekje aan.

Het lijkt onderhand wel of wij 2 e rangs burger zijn en alles wat binnenkomt zoveel beter?...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:33

Ik geloof dat we allemaal gewoon mensen zijn, de een niet veel beter dan de ander. De nuance die lovelys beschrijft is zeer welkom tussen alle schreeuwers die nog nooit een vluchteling van dichtbij hebben gezien.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:33

Nu oordeel jij ook over mij door te zeggen dat ik geen idee heb en geen mensen spreek. :)

Om antwoord te geven ja ik weet dat er mensen hierheen kwamen om op te bouwen en weet je wat? Die mensen gingen daarna weer terug ook en het overgrote deel werd gedaan door? Juist de Nederlanders zelf. Nederland is groot geworden door kennis en handen uit de mouwen steken en niet op een steen te gaan zitten kijk hoe zielig wij zijn. Scholen werden weer opgebouwd met iedereen uit het dorp om weer les te kunnen geven. Hoeveel mensen zijn er gevlucht en zijn er niet meer teruggekomen?

Daarom ben ik voor om het probleem op te lossen (stuur militairen etc heen om daar de boel rustig te krijgen) zodat de asielzoeker weer terug naar hun eigen vertrouwde omgeving terug kan keren om alles weer op te bouwen.

He ik geloof dat ik een stukje mis.... Die mensen willen helemaal niet terug! Want kijk eens wat een mooie huizen hier staan.... En hoe je alleen maar hoeft te zeggen geld! En het wordt je aangereikt. Hier komt zelfs geld uit de muur..... Wauw.... Dat bestaat bij ons niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:35

Quote:Het lijkt onderhand wel of wij 2 e rangs burger zijn en alles wat binnenkomt zoveel beter?...

Dat vind ik nou dus ook.Zo voelt het voor mij in ieder geval wel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:35

vibabu schreef:
Nu oordeel jij ook over mij door te zeggen dat ik geen idee heb en geen mensen spreek. :)

Wie de schoen past trekt hem aan he, het was helemaal niet specifiek naar iemand gericht hoor. Op social media is het soms bar en boos!

vibabu schreef:
Daarom ben ik voor om het probleem op te lossen (stuur militairen etc heen om daar de boel rustig te krijgen) zodat de asielzoeker weer terug naar hun eigen vertrouwde omgeving terug kan keren om alles weer op te bouwen.

Helemaal mee eens! In de tussentijd kunnen we die mensen moeilijk laten creperen natuurlijk.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:43

en als deze mensen een goede baan hebben gevonden en hier een goed leven hebben? Wie zijn wij dan om te roepen dat ze moeten terug gaan om hun land op te bouwen?

Ik kan mij voorstellen dat als het 5-10 jaar duurt voordat het land veilig is dat je niet gaat zitten wachten. Niks ergers dan geen toekomstperspectief. De meeste vluchtelingen willen een toekomst waar ze net als een ieder gelukkig kunnen leven. Veilig en waar ze zich kunnen ontwikkelen. Natuurlijk er zijn rotte appels die alleen maar hun handje ophouden en verder alleen maar rottigheid uithalen. Zelfs dan vind ik het onmenselijk om deze mensen in de handen van ISIS te duwen. Dan kun je net zo goed weer de doodstraf invoeren (waar overigens geen voorstander van ben), want je weet dat je dan bloed aan je handen hebt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:46

Goede baan? Wat is goede baan? Hoeveel HBO ers lopen er werkloos rond?

Natuurlijk zal er een groep zijn die dat gaat lukken of zelf een business op gaan bouwen..altijd de gorden onder de kwaden, maar die groep is beperkt, dat heeft zich in de afgelopen jaren nl al bewezen...

Diegenen die wellicht in ongeschoold werk terecht komen, wil ik nog zien hoe lang ze dat volhouden..

Ik las laatst op marocforum, iemad vroeg een hbo diploma te kopen...wist niet dat die handel er ook al was...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:48

lovelys schreef:
Wow heb jij enig idee hoeveel mensen er in de na oorlogse tijd hier zijn komen werken om ONS land weer op te bouwen?
Leg even uit wat je precies bedoeld? De na-oorlogse tijd was de jaren 50 en 60.. Toen zijn juist een hoop mensen vertrokken richting Canada, Amerika en Australië en heeft de rest hieropgebouwd. Pas vanaf de jaren 70 en 80 had je werkarbeiders, waarvan een deel is gebleven. Maar niet om op te bouwen, omdat de economie zo hard ging dat er mensen te kort kwamen om bepaald werk te doen.
Citaat:
Er zijn zat banen waar op dit moment geen goede invulling aan kan worden gegeven vanwege het feit dat er te weinig mensen zijn die dat kunnen. Die mensen zitten ook tussen de vluchtelingen.
Vertel even welke banen dat op dit moment zijn? Tekort aan financieel midden- en bovenmanagement? En jij denkt dat die tussen de vluchtelingen zitten? Die halen we wel op een andere manier binnen. Niet via vluchtelingen. Timmermannen en technisch personeel dan? Nee.. die zitten er ook vrijwel niet tussen. Immers bouwen zij huizen anders dan ons en qua techniek zal er ook een groot verschil inzitten. Omscholen dan? Wie gaat dat betalen? En lukt dat..? Mensen binnenhalen omdat ze nodig hebt, prima maar als je ze niet nodig hebt.. tja.. dan loopt het daar al stuk..

Er zijn al genoeg mensen die al jaren in Nederland wonen waar geen werk voor is.. waarom zou dat er dan wel zijn voor de vluchtelingen of de gelukszoekers. Kijk even het NOS nieuws van gisteren terug. Hele groepen Afrikanen die nog steeds naar Europa komen, voor werk.. Geen oorlog daar.. maar ze trekken massaal naar Europa.

Citaat:
Een hele grote groep asielzoekers past zich wel aan.
Het is algemeen bekend dat grote groepen zich juist niet aanpassen. Waarom zouden ze? Ze hebben immers hun eigen groepje waar ze binnen kunnen bewegen. Aanpassing zie je het snelst gebeuren als je een individu tussen de rest zet.

Overigens is er ook niks mis om een bepaald deel van je eigen identiteit te behouden, zo lang dit niet te veel botst met de rest waar je in en meeleeft kan dat prima. Het probleem wordt alleen behoorlijk zichtbaar als er onevenredige normen en waarden gaan botsen met elkaar.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-09-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:49

lovelys schreef:
en als deze mensen een goede baan hebben gevonden en hier een goed leven hebben? Wie zijn wij dan om te roepen dat ze moeten terug gaan om hun land op te bouwen?

Helemaal prima *\o/* Lekker laten die mensen, die leven een bijdrage aan de samenleving.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:51

Heb gisteren ook dat stuk gezien bij het Journaal over die afrikaan die onderweg was naar europa. En er werd nu al gezegd dat hij geen verblijfsvergunning gaat krijgen. Maar niemand houd hem tegen hij gaat toch. "Omdat andere het ook gelukt is" was zijn antwoord. Hij gaf ook aan dat de meeste van de mannen die de oversteek maken niet eens kunnen lezen en schrijven.

Dan moet het dus van ver komen om deze mensen om te scholen naar werk en inkomen.