Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:52

Mensen hebben niet in de gaten dat de discussie rondom zwarte piet inmiddels ook traditie is geworden :+ Wel een vermoeiende traditie, vind ik.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:28

Ingrid_92 schreef:
Mensen hebben niet in de gaten dat de discussie rondom zwarte piet inmiddels ook traditie is geworden :+ Wel een vermoeiende traditie, vind ik.

Precies. "Vroegah" keken we hoe vroeg de pepernoten nu weer in de winkels lagen. Nu is ieder jaar de vraag hoe vroeg de discussie weer aanwakkert.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:55

Als je googelt op 'Nigger caricature' krijg je dit soort plaatjes te zien:
https://www.google.nl/search?q=nigger&s ... iCxv9lM%3A

Ik vind het zelf erg schokkend dat dat plaatje (kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen, 'dommig/grappige' uitdrukking) érg lijkt op onze huidige Piet. Dan gaat het dus niet eens om de kléúr van Zwarte Piet, maar meer om deze details van een rassenkarikatuur. Niet iedereen heeft dat historische besef, maar in wezen is Zwarte Piet dus (in elk geval begonnen als) een 'nigger caricature'. Betekent dat dat Piet weg moet? Nee. Betekent dat dat Piet aangepast moet worden aan onze huidige normen en waarden, waarin we zwarte mensen niet meer zo belachelijk willen maken? Ja.

Ik noemde als voorbeeld wel eens; stel je voor dat er een volksfeest was waarin iemand zich verkleedde als 'De Gierige Jood' en kindjes (die vaak niet beter weten) aan het lachen maakte. Ik zou me daar als ouder erg oncomfortabel bij voelen, ondanks dat de kinderen er voor juichen en zelf niet weten hoe fout het is. -O- En zo voelt Zwarte Piet voor mij ook. Zonder kenmerken van 'ras' en slavernij (dus; geen slaven-oorbellen en rode, dikke lippenstift meer) is Piet gewoon een neutraal, grappig hulpje, en dat lijkt me voor iedereen leuker. :)

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:25

Rozen zijn rood.
Viooltjes zijn blauw.
Piet is zwart,
wat zeik je nou? ;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:27

hooiberg schreef:
Rozen zijn rood.
Viooltjes zijn blauw.
Piet is zwart,
wat zeik je nou? ;)

Goed argument :Y) Gelukkig zijn er niet alleen maar rode rozen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:31

Geschreven op facebook door Rosanne Brussaard; Het had mijn verhaal kunnen zijn.......

Getwijfeld of ik dit wel moest posten. Maar doe het toch. Ik probeerde mezelf erbuiten te houden maar t raakt mij te diep. Ik ben mij bewust dat het onderstaande anders gelezen kan worden. Dus van te voren: ik ben niet tegen andere tradities, gezellig juist. Ik vind het gewoon oneerlijk voor mijn dochter en andere kinderen.

'Geen zwarte pieten op haagse scholen.

Ik ben boos. Maar eigenlijk vooral verdrietig, intens verdrietig...
Ik vind het zo oneerlijk dat mijn dochtertje niet het sinterklaasfeest zal kennen zoals het bedoeld is.
Door een organisatie uit een land waar discriminatie nog dagelijks een megaprobleem is, doordat er een groepje mensen is die het verleden niet kunnen laten rusten.
Als er mensen tegen moskeeën zijn worden die vanwege vrijheid doorgebouwd, recht om hoofddoek op school te dragen ondanks dat sommige mensen zich daar vervelend bij voelen. mijn kinderen komen in aanraking met het feit dat een dier slachten een feestje is, daar voel ik mij weer niet prettig bij. Maar ik ben niet veroordelend of discriminerend en heb respect voor iedereen en elk geloof.
Ik geloof in gelijke rechten want daar vechten we in nederland voor ...
Maar wat doet dit pijn... dat na alle acceptatie die we hebben... er zodra er een Nederlandse traditie in opspraak komt, het ons afgepakt wordt... terwijl alle andere tradities uit andere culturen streng worden beschermd... oneerlijk!

Het allerergst vind ik nog...
Ik durf mijn kinderen straks niet eens verkleed als een originele zwarte piet te laten lopen.. uit angst voor onze gestoorde maatschappij, want ook al wil ik een punt maken.. hoe gek het ook klinkt..
Hoe trots ik vroeger was om als zwarte piet verkleed over straat te huppelen en blijde kindergezichtjes te zien, hoe doodsbang ik nu ben dat mijn verkleede kinderen wat aangedaan word..
Omdat zwart blijkbaar niet geaccepteerd word..
Want die boodschap halen kinderen eruit: zwarte piet mag niet zwart zijn, dus zwart is niet goed? Is mijn zwarte buurmeisje dan ook niet goed?

VN.. wat is nou de bedoeling? Ik ben van mening dat op deze manier discriminatie juist gestimuleerd word!
Laat het verleden achter je! het is generaties geleden. De holocaust is hier nog vers.. maar bannen wij de duitse worst?

Regering: kom eens op voor het volk in plaats van te luisteren en te volgen als een mak schaap naar andere landen. Hoor je eigen volk!

Den Haag: multicultureel... op christelijke scholen word het offerfeest gevierd.. maar een nederlands feest zoals het traditie is.. moet maar wijken.. multicultureel, zolang het maar geen Nederlandse cultuur is..
Ga je schamen!

mijn kind is zich van geen kwaad bewust van alle (afschuwelijke) slavernij van vroeger. Ze is alleen maar blij met de vrolijke zwarte piet die haar met een brede glimlach een handje kruidnootjes geeft.
Het doet mij pijn dat die ervaring haar ontnomen word. Intens pijn.

Rosanne'

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:32

Ik vind het onzin. Tuurlijk moet de piet niet veranderen. Ergens vind ik het stiekem ook best sneu dat mensen zich bedreigd kunnen voelen door kleine kinderen die ergens in geloven. Als Zwarte Piet nou echt als slaaf was en rot klussen moeten doen. Maar daar is toch nergens van waar. Kinderen roepen net zo vrolijk naar zwarte piet als naar Sinterklaas en het enigste wat voor hen telt zijn de cadeautjes. Die roepen niet Zwarte Piet met als doel om de donkeren onder ons te discrimineren. Ik kan er stiekem best boos om worden. Ik heb echt niks tegen buitenlanders absoluut niet. Maar als je als 'buitenlander' de Nederlandse traditie wil aantasten, nee dan mag je van mij best ergens anders heen. Wij zeggen toch ook niet dat ze vanalles moeten afschaffen. Een beetje aanpassen aan je land waar je naar toe gaat mag wel.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:40

Om heel eerlijk te zijn is het imago van Zwarte Piet een heel stuk beter dan het imago van de gemiddelde zwarte medemens.

Zwarte Piet is slim, ondeugend, een harde werker, en behendig. Hartelijk en vriendelijk. En net een tikje mysterieus.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:08

Mensen maken er een heel probleem ik word daar zoooooooo gek van! Sorry hoor maar ik heb nog nooit gehoord toen het verhaal van Sint en piet mij werd verteld dat pieten dom zijn omdat ze zwart zijn en dat Sinterklaas hun dwingt om dingen voor hem te doen maar dat kan aan mij liggen hoor en daarbij toen ik niet meer geloofde heb ik dat boek Sint gelezen met het zo genaamde waargebeurde verhaal (daar zouden er vast ook 100van zijn) en daar was het juist dat piet orspronkelijk een knecht / slaaf was van iemand en dat Sint juist zo lief was tegen deze persoon dat die mee ging en ze werden vrienden ik heb altijd geleerd en aangenomen dat we het juist als een voorbeeld moeten zien dat een relatie tussen een "zwarte knecht" en een "witte baas" juist helemaal geen baas / werknemer verhouding had. Ik word echt zo moe van deze discussie dat ik het allemaal niet eens meer logisch kan verwoorden zwarte piet moet blijven rot lekker op met je kleuren piet het is traditie in dit land wij accepter ook andermans traditie's als het je niet bevalt ga dan mijn gewoon weg dat is mijn mening wij willen toch ook niet herinnerd worden aan de slavernij door middel van een feest??? Wij denken daar niet eens aan het is niet het doel het doel is om een goed persoon te eren en kinderen te zien lachen op straat om met zijn alle feest te vieren! Die gedachte er achter creëren de mensen zelf ieder "ras" heeft lastige tijden gehad tuurlijk de ene erger dan de ander maar alsnog denk aan de toekomst en stop met zeiken over het verleden als daar geen rede toe is...

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:08

Je hoeft het niet te lezen hoor een beetje lang!! :D

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:14

Het is niet voor niks 'Sinterklaas en Pieterbaas'. ;)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:44

idje schreef:
En dit klopt historisch gezien evenmin.
Het pakje van zwarte piet is GEEN slaven pakje maar een PAGE pakje.
En pages waren bepaald geen slaven maar (adelijke) leerling ridders.

Overigens zijn Sint en Piet al veel ouder dan het Christendom.
Sint is een gekerstende Wodan, die in oude Germaanse tijden al met zijn schimmel Sleipnir door de lucht en over de daken reed.
Om hem gunstig te stemmen, moesten de mensen offergaven in of bij hun vuurplaats zetten en de hulpjes van Wodan klommen door het rookgat om deze gaven mee te nemen en soms wat achter te laten als beloning.

Dus : God/Heilige op een zeer handige schimmel
Knechten zwartgeworden door het roet
Schoentje zetten bij de haard, het was er allemaal allang (eeuwen zelfs) voor dat ook maar iets van Surinaamse slaven, plantages of WIC/VOC bestond.

Daarnaast, wij stammen allemaal wel van slaven af.
Slavernij is zo oud als de mensheid en ook binnen Europa was het tot ver in de middeleeuwen iets heel gewoons (de lijfeigenen).
Romeinen, grieken, egyptenaren....... overal slavernij.
Ook de bijbel staat er vol mee.
En geloof maar niet dat slavernij de wereld uit is.
Dus ga er maar vanuit dat er niet makkelijk iemand is te vinden zonder slaaf tussen zijn voorouders.

Hmm.. Naar mijn weten was het inderdaad Wodan (in andere Noord Europese landen worden hier andere goden voor genoemd) die met Sleipnir uit reed tijdens de 't wilde jacht. Zijn "hulpjes" waren echter zijn donkere dodenleger ( de Perchten: in de Alpen landen kennen ze nog steeds de Perchtenlauf) die hem vergezelde om de chaos krachten (de ijs reuzen) en de zonnen etende wolf te bestrijden. Mensen maakte kabaal om het leger aan te moedigen (oorsprong van de traditie midwinterhoorn blazen) en het was een tijd om overleden voorouders te gedenken. Voor de voorouders die mee reden in 't wilde jacht werd eten klaar gezet en bedden opgemaakt zodat zij door de rookgaten van het huis binnen konden komen en konden rusten, eten en wellicht voorspellingen voor de toekomst achter konden laten. Jonge meisjes en ongehuwde vrouwen offerde poppen aan Wodan. Het verhaal gaat dat het idee van van speculaas poppen etc. daar vandaan komt. Door de poppen de offeren hoopten zij een visioen van hun toekomstige echtgenoot te krijgen. Als de chaos krachten had overwonnen en het licht weer terugkeerde, werd het Yule rad verbrandt en was het feest.
Na de kerstening is Wodan inderdaad vervangen door een Christelijke heilige en uiteindelijk is zo Sinterklaas ontstaan.

Op hetzelfde verhaal is het hele Santa Claus gebeuren gebaseerd.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:52

Bedankt 'Gewoon_Sam' voor het invullen van mijn hiaten.
Leuk, weer wat geleerd!

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:49

Alsjeblieft +:)+ ik vond het al leuk om andere mensen dit verhaal te zien vertellen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:19

suffie schreef:
Geschreven op facebook door Rosanne Brussaard; Het had mijn verhaal kunnen zijn.......

Getwijfeld of ik dit wel moest posten. Maar doe het toch. Ik probeerde mezelf erbuiten te houden maar t raakt mij te diep. Ik ben mij bewust dat het onderstaande anders gelezen kan worden. Dus van te voren: ik ben niet tegen andere tradities, gezellig juist. Ik vind het gewoon oneerlijk voor mijn dochter en andere kinderen.

'Geen zwarte pieten op haagse scholen.

Ik ben boos. Maar eigenlijk vooral verdrietig, intens verdrietig...
Ik vind het zo oneerlijk dat mijn dochtertje niet het sinterklaasfeest zal kennen zoals het bedoeld is.
Door een organisatie uit een land waar discriminatie nog dagelijks een megaprobleem is, doordat er een groepje mensen is die het verleden niet kunnen laten rusten.
Als er mensen tegen moskeeën zijn worden die vanwege vrijheid doorgebouwd, recht om hoofddoek op school te dragen ondanks dat sommige mensen zich daar vervelend bij voelen. mijn kinderen komen in aanraking met het feit dat een dier slachten een feestje is, daar voel ik mij weer niet prettig bij. Maar ik ben niet veroordelend of discriminerend en heb respect voor iedereen en elk geloof.
Ik geloof in gelijke rechten want daar vechten we in nederland voor ...
Maar wat doet dit pijn... dat na alle acceptatie die we hebben... er zodra er een Nederlandse traditie in opspraak komt, het ons afgepakt wordt... terwijl alle andere tradities uit andere culturen streng worden beschermd... oneerlijk!

Het allerergst vind ik nog...
Ik durf mijn kinderen straks niet eens verkleed als een originele zwarte piet te laten lopen.. uit angst voor onze gestoorde maatschappij, want ook al wil ik een punt maken.. hoe gek het ook klinkt..
Hoe trots ik vroeger was om als zwarte piet verkleed over straat te huppelen en blijde kindergezichtjes te zien, hoe doodsbang ik nu ben dat mijn verkleede kinderen wat aangedaan word..
Omdat zwart blijkbaar niet geaccepteerd word..
Want die boodschap halen kinderen eruit: zwarte piet mag niet zwart zijn, dus zwart is niet goed? Is mijn zwarte buurmeisje dan ook niet goed?

VN.. wat is nou de bedoeling? Ik ben van mening dat op deze manier discriminatie juist gestimuleerd word!
Laat het verleden achter je! het is generaties geleden. De holocaust is hier nog vers.. maar bannen wij de duitse worst?

Regering: kom eens op voor het volk in plaats van te luisteren en te volgen als een mak schaap naar andere landen. Hoor je eigen volk!

Den Haag: multicultureel... op christelijke scholen word het offerfeest gevierd.. maar een nederlands feest zoals het traditie is.. moet maar wijken.. multicultureel, zolang het maar geen Nederlandse cultuur is..
Ga je schamen!

mijn kind is zich van geen kwaad bewust van alle (afschuwelijke) slavernij van vroeger. Ze is alleen maar blij met de vrolijke zwarte piet die haar met een brede glimlach een handje kruidnootjes geeft.
Het doet mij pijn dat die ervaring haar ontnomen word. Intens pijn.

Rosanne'

_/-\o_

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:24

Ten strijde witte, oude mannen met baarden! U wordt gediscrimineerd. U wordt afgeschilderd als een stram lopende bejaarde met een puntmuts en een staf. Zonder zak cadeautjes en een dik boek telt u niet mee. Stel een petitie op!!!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:03

Heel mooi dat het idee van Piet 'afstamt' van oud-Noorse gebruiken, maar waarom heeft Piet in de 18e eeuw dan dikke rode lippen, kroeshaar en gouden oorringen gekregen? Dat lijkt mij allemaal vrij weinig te maken hebben met een oud-Noorse traditie.. Als je het dus echt 'traditioneel' wil, kunnen alle elementen die verwijzen naar 'ras' dus ook prima weg! :j

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:43

De traditie of volksgeloof kwam voor bij alle volkeren die je onder de Germanen zou kunnen scharen. De rijder op het witte paard verschilt alleen nogal eens van Frau Holle tot King Arthur.

Geen idee waarom een dergelijk uiterlijk nou zo is blijven hangen eigenlijk. Er zijn namelijk ook afbeeldingen van rond 1850 van Sinterklaas met een zwarte knecht die een soort tuniek met pofbroek draagt en deze heeft ook geen oorringen of dikke rode lippen. Misschien was dit een stereotype beeld of karikatuur wat men vroeger van Negroïde mensen hadden? Een beeld wat overigens niet alleen aan Zwarte Piet is toegekend. Kijk eens naar stripboeken zoals kuifje, oude tekenfilms van Disney e.d. Daarin komt hetzelfde stereotype in voor. Echter ken ik niemand die zich daar druk om maakt.

Wat ik wel frapant vind is dat er in Nederland er zo'n hetze rondom plaatsvind, terwijl ze op bijv. Curaçao het feest vrolijk volgens de tradties vieren. Met page pak, met rode lippen, de donkere mensen worden zelfs nog extra bij geschminkt en er is daar niemand drie daar moeilijk overdoet.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:48

Als zwarte piet niet meer mag mogen jodekoeken ook niet meer, mag de kerstman geen hertjes meer temmen en moet alles opeens zo realistisch dat de paashaas geen eitjes meer heeft.
Stop gewoon.
Sorry, maar een traditie hoef je neit te verpesten.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ik weet zeker dat er kinderen hebben zitten te janken toen ze protesteerden vorig jaar, want hun feest word vergalt :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:53

Fehu schreef:
Een beeld wat overigens niet alleen aan Zwarte Piet is toegekend. Kijk eens naar stripboeken zoals kuifje, oude tekenfilms van Disney e.d. Daarin komt hetzelfde stereotype in voor. Echter ken ik niemand die zich daar druk om maakt.

Daar zijn zeker heel wat discussies over gevoerd hoor. En het heeft ertoe geleid dat diezelfde stereotypen uit modernere versies verdwenen zijn. (Bv Sjors en Sjimmie, Suske en Wiske hadden ze ook, maar dat hield op een bepaald moment beslist op.)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:09

Zwarte piet moet gewoon blijven. Dat hoort bij onze volkstraditie. En wie doen we er nu kwaad mee?
Ik heb stoor me aan het offerfeest wat nu gehouden wordt en waarbij er dieren zonder verdoving de keel wordt doorgesneden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:34

damian23 schreef:
Zwarte piet moet gewoon blijven. Dat hoort bij onze volkstraditie. En wie doen we er nu kwaad mee?
Ik heb stoor me aan het offerfeest wat nu gehouden wordt en waarbij er dieren zonder verdoving de keel wordt doorgesneden.

Ja precies, er zijn zo veel ergere dingen en dan mekkeren ze hier over :')

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:36

xniieeenke schreef:
damian23 schreef:

Ik vind mekkeren een leuke woordkeuze in de context van offerfeesten :') :=

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:37

Jennifuur schreef:
xniieeenke schreef:

Ik vind mekkeren een leuke woordkeuze in de context van offerfeesten :') :=

hahah jeetje had ik niet niet eens door van mezelf :')
grappen zonder na te denken ik voel me opeens leuk :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:50

Wat ik wel begrijp is dat bepaalde supermarkten of winkels gewoon witte pieten hebben.
Niet om het feit dat zwarte piet erg is, maar om het feit dat ze gezeur willen voorkomen.
Want deze discussie duurt vast nog heel lang en anders hebben zij ook problemen