Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:55

Varekaj schreef:
Dat de horeca dan voor de makkelijkste oplossing kiest, omdat die het meest duidelijk is, lijkt me ergens een logisch gevolg.

Waarom is dat logisch? Wat is er zoveel moeilijker aan ouders aanspreken? Zou dát niet een veel logischer gevolg zijn?
Waarom praten we niet meer met elkaar? Wat is er gebeurt met communiceren? Waarom meteen overal maar ge- en verboden voor maken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:00

Idd vind een hond ook wel iets anders als een kind. Dat mijn hond niet overal mee naar toe mag snap ik, zeker als er eten bij komt kijken. Maar een medemens ergens de toegang ontzeggen vind ik not done. Geldt niet alleen voor restaurants, heb ook nooit begrepen waarom bij de disco iemand bij de deur moet staan die je niet binnen laat als je de verkeerde gympen draagt of een iets donkerder huidskleur hebt. Onder elke bevolkingsgroep tref je mensen die heel netjes en beleefd zijn, en mensen die sociaal iets minder aangepast zijn. Dat heeft niks met kleding of uiterlijk te maken.

Had de kinderhoekjes nog nooit zo bekeken, maar idd als je wil dat kinderen braaf blijven zitten (en niet gaan gillen :+ ) is juist geen speelhoekje misschien wel handiger. Vroeger hadden wij dat ook niet, dan was de speeltuin (als je geluk had!!) alleen buiten. Een placemat als kleurplaat en potloodjes om mee te kleuren hadden ze ook nergens. Spelen mocht je pas als je bordje leeg was en je toetje op. Weet wel dat onze kleine meid het heel fijn vindt als er een speelhoek is, of iets te kleuren. Maar ze mag van mij pas gaan spelen als ze goed gegeten heeft, en als ze zich niet gedraagt moet ze weer aan tafel komen.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:04

Ik kan me soms behoorlijk ergeren wanneer kinderen zich misdragen, maar meestal zodra ik de ouders (of één van de ouders) zie, snap ik wel waarom. Helaas kun je asociale mensen niet weren. Wel ben ik in de vakantie erg opgelucht door alle rust die het creëert in het OV en op de weg, hèhè. Maar kindvrije horeca lijkt me wat drastisch.. Ik denk dat een gevarieerd aanbod in de horeca prima is, alhoewel ik vind dat er de laatste jaren een behoorlijke zeikmentaliteit heerst (in het algemeen).. Kan daar geen verbod op komen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:05

lshannah schreef:
Ik kan me soms behoorlijk ergeren wanneer kinderen zich misdragen, maar meestal zodra ik de ouders (of één van de ouders) zie, snap ik wel waarom. Helaas kun je asociale mensen niet weren. Wel ben ik in de vakantie erg opgelucht door alle rust die het creëert in het OV en op de weg, hèhè. Maar kindvrije horeca lijkt me wat drastisch.. Ik denk dat een gevarieerd aanbod in de horeca prima is, alhoewel ik vind dat er de laatste jaren een behoorlijke zeikmentaliteit heerst (in het algemeen).. Kan daar geen verbod op komen?

niet te snel oordelen, deed ik vroeger ook maar nu een kindje met ADHD dan oordeel je zelf niet zo hard meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:16

Onopgevoede kinderen zijn niet altijd van tokkies hoor. Juist mensen die het te goed willen doen hebben soms ook kinderen die niet goed luisteren. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die een hele democratische opvoedingsstijl hanteren en bij alles ook de mening van hun kind vragen, waardoor de kinderen te weinig grenzen ervaren (en dus sneller een driftbui krijgen)....of een kind heeft idd een stoornis die je aan de buitenkant niet kan zien.

Mungbean

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:20

En mensen die omgekeerd op hun stoel rare bekken trekken naar een keurig rustig kind is wel aanvaardbaar?
Of mag je die er ook uitzetten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:23

Dat is ook irritant. Of andere kinderen die dat bij jouw kind doen. Laatst in de bioscoop zat het jongetje wat achter ons zat mijn dochter steeds op haar hoofd te tikken. Toen ik net op het punt stond uit mijn slof te schieten moesten we twee plaatsen opschuiven. Ik zou er wat van zeggen als mensen dat doen. Zo iets van wij proberen rustig te eten, dus zou u daar mee op willen houden?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:31

Tja, blijft altijd een discussiepunt. Ik heb 2 meiden, 1 van 9 en de andere is 3.

Wij gaan zelden tot nooit naar een "luxe" restaurant daar dit gewoonweg te veel stress bij ons (voornamelijk mij) oplevert. Mijn oudste is geen probleem. De jongste zit al geruime tijd in de peuterpuberteit. Bepaald geen pretje. Dame weet wat ze wil en is behoorlijk luidruchtig. Tevens heeft ze ook moeite met 5 min. stil zitten. Wij zijn in openbare gelegenheden (ja, ook thuis) haar continu aan het corrigeren en op haar gedrag aan het aanspreken. In een restaurant houdt dit in dat ik mijn eten naar binnen werk en weer gauw naar huis ga.

Opvoeden en manieren, zijn we continu mee bezig. Maar kinderen met sterke, aanwezige karakters zijn ook niet makkelijk!

Dus als wij uit eten gaan met de kinderen, dan gaan we vroeg en naar een kindvriendelijk restaurant. Met zijn 2en gaan we wel uitgebreid dineren en na 20.00 uur.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:32

Kinderen moeten wel de kans krijgen om te leren hoe ze zich moeten gedragen in een restaurant. Thuis kun je ze leren aan tafel te blijven met het eten, maar een restaurant is weer een andere omgeving. dat een kind iets uitprobeert zou ik dan ook niet gek vinden, als je maar ziet dat de ouders het proberen op te lossen. Mij konden ze vanaf hele jonge leeftijd met een kleurplaat neerzetten en je hoorde mij niet. Ik was dan ook heel verlegen dus bij verjaardagen zat ik het liefst zo stil mogelijk op de stoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:58

StalNollie schreef:
lshannah schreef:

niet te snel oordelen, deed ik vroeger ook maar nu een kindje met ADHD dan oordeel je zelf niet zo hard meer.

ADHD zegt echt helemaal niks over het publiekelijke gedrag van kinderen. Ik heb zelf ook (behoorlijk) ADHD en ik kon me ook als kind prima gedragen in restaurants

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:03

Niet over 1 kam scheren, emaaa. Omdat jij dat wel kon, betekent niet dat álle ADHD-ers dat kunnen. Of kinderen zonder ADHD. Alsof die, omdat ze géén ADHD hebben, vanzelfsprekend geacht worden stil als een muisje aan tafel te kunnen zitten.

Gelukkig zijn we allemaal verschillend ;)

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:05

SusanH schreef:
Onopgevoede kinderen zijn niet altijd van tokkies hoor. Juist mensen die het te goed willen doen hebben soms ook kinderen die niet goed luisteren. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die een hele democratische opvoedingsstijl hanteren en bij alles ook de mening van hun kind vragen, waardoor de kinderen te weinig grenzen ervaren (en dus sneller een driftbui krijgen)....of een kind heeft idd een stoornis die je aan de buitenkant niet kan zien.

Ik heb het nergens over tokkies gehad. Ik kan me net zo goed ergeren aan kinderen van yuppen die elkaar de hersens inslaan en de ouders er geen enkele keer naar omkijken. Of bijvoorbeeld van het weekend; een kind dat over m'n tenen rijdt en een moeder die het ziet gebeuren, maar helemaal niks zegt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:06

Als ik kijk naar mijn broertje met autisme is het niet altijd de opvoeding. Ik was altijd rustig en hij een draak met dezelfde soort opvoeding. Een kindvrij restaurant zou ik helemaal niet verkeerd vinden, soms heb je gewoon even echt rust nodig op bepaalde momenten :) absoluut niets tegen kinderen maar ze maken vaak gewoon wat meer geluid, en logisch.. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:08

Sizzle schreef:
En mensen die omgekeerd op hun stoel rare bekken trekken naar een keurig rustig kind is wel aanvaardbaar?
Of mag je die er ook uitzetten?

Daar mag je op zijn minst een opmerking tegen maken. Ik denk dat dat dan ook wel voldoende is voor begrip.
Een opmerking over een prinsje of prinsesje maken geeft meestal geen begrip.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:10

secricible schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat het niet nodig zou moeten zijn. Leer kinderen fatsoen aan in het pannenkoekenhuis, bij de mac of dat soort dingen. En als kinderen dan weten wat van ze verwacht wordt neem je ze mee. Lukt het niet, vertrek dan.
Idioot dat daar kindloze horeca voor gemaakt moet worden, ouders moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen... Ook jammer voor de ouders die hun kinderen wel goed opgevoed hebben..

En omdat mensen dat hun kinderen niet meer leren. Komen er restaurants met dit idee.
En gelukkig zullen er genoeg plaatsen over blijven voor die mensen die wel hun kindje opgevoed hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:43

emmaa omdat jij het kan wil inderdaad niet zeggen dat iedereen met ADHD dit wel kan, er zijn daarin zoveel vormen. wij zijn (al zeg ik het zelf) net opgevoede mensen en hebben een zoon met ADHD en wij vermijden juist deze restaurants omdat onze zoon gewoon weg geen seconde stil kan zitten.

En ja natuurlijk proberen we het weleens (niet in restaurants) maar nee het is zeker niet opvoeding maar ADHD en karakter spelen daar een rol in.

dus let op met wat je oordeelt.

ik vind het in ieder geval dubbel zoals eerder genoemd wat dan met bijv volwassene met down? die zich dus gedragen als kind zijnde ook maar verbieden? daar krijg ik een naar onderbuik gevoel van

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:51

Ik ben ook wel voor.. Ik heb ooit een keer ergens gegeten waar de kinderen door het restaurant rende en mevrouw in de bediening bijna over een kind struikelde dat op de grond ging liggen.. Wel een wok restaurant, maar dan nog. :n Heb me die dag 2 uur lang eraan gestoord, en vaker dit soort praktijken meegemaakt. Dus ja, als ik mag kiezen tussen kindvrij eten of met kinderen, dan liever zonder. (tenzij ouders dit soort kroost onder controle kunnen houden).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:58

Ik heb zelf een kind en ik vind dit een heel goed idee! Nu is ze (nog) niet vervelend, maar ze bereikt vanzelf een keer zo'n leeftijd. Als we dan naar een restaurant kunnen gaan waarvan de andere gasten wéten dat het geen kinderen weert, dan zit ik zelf al een stuk minder opgelaten aan tafel. Had je maar naar een kindvrij restaurant moeten gaan joh :+
Ja, ik zie het helemaal zitten :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:00

Ik ben VOOR kindervrije horeca in sommige gelegenheden.
Bij een wok ofzo vind ik kinderen niet zo'n ramp maar als je lekker zit te tafelen in een leuk restaurant heb ik toch vaak het geluk dat er zo'n schreeuwerd in de buurt zit.
Zo afgelopen zondag nog geërgerd aan een zooi kinderen maar ook aan de ouders die niet eens moeite doen hun kinderen te temperen.
Echt gillen en schreeuwen en rennen, tot bij anderen aan de tafel gaan.
Moet zeggen dat wij veel in duitsland gaan eten en dat je het daar amper ziet, kinderen die meegenomen worden.
En als er kinderen zijn is het een nederlands gezin.
Laatst bijgewerkt door jesito op 19-08-15 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:01

Maar net als met kinderen (als je wijs bent) zul je waarschijnlijk met die mensen ook geen heel chique gelegenheid kiezen. (down, zwaar demente oma, verstandelijke beperking etcetera)

Maar iets dat past bij wat ze wel leuk vinden en "aankunnen"
Wegstoppen hoeft niet, alstjeblieft niet zelfs. Die tijd hebben we wel gehad hoop ik.

Maar in een luxe restaurant hoort een bepaalde sfeer en bepaald gedrag. Meestal niet geschikt voor jongere kinderen. Of mensen met bepaalde aandoeningen. Waarbij die mensen voor mij dus niets minder zijn dan een ander, laat dat duidelijk zijn! Maar op bepaald vlak wel anders

Als ouders nu echt verstandig zouden zijn, dan kiezen ze iets dat voor hun kind haalbaar is. Een kind met ern heftige en drukke vorm van adhd zou ik inderdaad niet meenemen naar ern luxe restaurant waar men erg op etiquette gesteld is.
Doe je het kind geen lol mee, en de overige gasten ook niet.

Het lijkt er een beetje op alsof men zich minder dan vroeger realiseert dat sommige dingen wel passend zijn, en andere dingen minder.

Een beetje alsof "Wij hebbe er ook reg op om hier te etuh, dus niemand mag seure ofer ons gedrag of dat van ons princcessje"

Uiteraard is dit extreeeeem gechargeerd, maar het geeft wel een beetje de tendens aan die ik soms lijk te proeven.

En dat vind ik jammer.

Kies iets dat leuk is voor het gezelschap waar je mee bent. Met kinderen is dat nu eenmaal meestal anders dan wanneer je met zijn tweeen romantisch uit eten wilt. En nog weer anders dan een zakelijke lunch.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:04

Femke_Tweety schreef:
Maar net als met kinderen (als je wijs bent) zul je waarschijnlijk met die mensen ook geen heel chique gelegenheid kiezen. (down, zwaar demente oma, verstandelijke beperking etcetera)

Maar iets dat past bij wat ze wel leuk vinden en "aankunnen"
Wegstoppen hoeft niet, alstjeblieft niet zelfs. Die tijd hebben we wel gehad hoop ik.

Maar in een luxe restaurant hoort een bepaalde sfeer en bepaald gedrag. Meestal niet geschikt voor jongere kinderen. Of mensen met bepaalde aandoeningen. Waarbij die mensen voor mij dus niets minder zijn dan een ander, laat dat duidelijk zijn! Maar op bepaald vlak wel anders

Als ouders nu echt verstandig zouden zijn, dan kiezen ze iets dat voor hun kind haalbaar is. Een kind met ern heftige en drukke vorm van adhd zou ik inderdaad niet meenemen naar ern luxe restaurant waar men erg op etiquette gesteld is.
Doe je het kind geen lol mee, en de overige gasten ook niet.

Het lijkt er een beetje op alsof men zich minder dan vroeger realiseert dat sommige dingen wel passend zijn, en andere dingen minder.

Een beetje alsof "Wij hebbe er ook reg op om hier te etuh, dus niemand mag seure ofer ons gedrag of dat van ons princcessje"

Uiteraard is dit extreeeeem gechargeerd, maar het geeft wel een beetje de tendens aan die ik soms lijk te proeven.

En dat vind ik jammer.

Kies iets dat leuk is voor het gezelschap waar je mee bent. Met kinderen is dat nu eenmaal meestal anders dan wanneer je met zijn tweeen romantisch uit eten wilt. En nog weer anders dan een zakelijke lunch.

en vooral je zelf ook niet,

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:05

Dus mensen die geen kinderen willen hebben in een restaurant moeten maar meteen gort duur en sjiek ergens gaan eten zodat de gezinnen bij de goedkopere tenten kunnen eten.
Ik hou niet van de sjiek restaurant waar je je eten moet zoeken op het bord en meer bestek bij je bord hebt liggen dan thuis in de la.
Gewoon normaal en als kinderen zich kunnen gedragen mogen ze er ook zijn, maar kinderen willen vaak niet zolang stil zitten.
Dus doe dat dan niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:06

maar wat dan bijv met wat ik opnoemde met volwassen bijv met down? waar trek je een grens?
ik snap het overigens goed hoor en zou er aan de ene kant voor zijn maar aan de andere kant zie voorbeeld hierboven?

wat daar dan mee?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:11

eenitraM schreef:
Ik denk, wanneer je veel geld neertelt voor een desbetreffend restaurant, je vanzelf kindervrij zit :D

Inderdaad. Hoe beter het restaurant hoe groter de kans dat het kindvrij is.

Naar een heel goed restaurant neem ik nooooooooit mijn kinderen mee.

Dan wil ik genieten van het eten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:15

StalNollie schreef:
maar wat dan bijv met wat ik opnoemde met volwassen bijv met down? waar trek je een grens?
ik snap het overigens goed hoor en zou er aan de ene kant voor zijn maar aan de andere kant zie voorbeeld hierboven?

wat daar dan mee?

Ik denk dat de markt de grens trekt. Is er vraag naar dan lopen die zaken goed. Er is blijkbaar ook veel vraag naar zaken als all you can eat en dergelijke. Waar je met je hele gezin lekker los kunt gaan in de ruimste zin van het woord.

Een kindvrije airlijn. Zal ook zeker een markt hebben maar een Hello Kitty vlucht zit denk ik ook zo vol.