Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:36

Tillie20 schreef:
Mijn moeder werkte nachtdiensten omdat ze dan overdag bij haar kinderen kon zijn. Er zijn meer motivaties dan geld..

Maar dat deed ze omdat ze geld nodig had om haar kids te onderhouden. Niet omdat ze zo graag overdag de hele dag moe en slaperig is.

Als jouw moeder destijds 1500,- in het handje kreeg, dan zou ze bij haar kids kunnen zijn overdag EN geen nachtdienst hoeven draaien. Zou ze dan alsnog die nachtdiensten doen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:37

_Nelleke_ schreef:
Tillie20 schreef:
Mijn moeder werkte nachtdiensten omdat ze dan overdag bij haar kinderen kon zijn. Er zijn meer motivaties dan geld..

Maar dat deed ze omdat ze geld nodig had om haar kids te onderhouden. Niet omdat ze zo graag overdag de hele dag moe en slaperig is.

Als jouw moeder destijds 1500,- in het handje kreeg, dan zou ze bij haar kids kunnen zijn overdag EN geen nachtdienst hoeven draaien. Zou ze dan alsnog die nachtdiensten doen?

100% zeker van niet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:37

bruintje123 schreef:
Tillie
Maar voor dat geld draaide ze die nachten.
Dat geld zou ze met dat basis inkomen al krijgen en ze kan bij de kinderen blijven.
Juist jou voorbeeld zijn mensen die dat dus niet meer gaan doen.

Ze deed het niet voor geld aangezien mijn vader al meer dan genoeg verdiende.(2,5x modaal)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:40

Tillie20 schreef:
Ze deed het niet voor geld aangezien mijn vader al meer dan genoeg verdiende.(2,5x modaal)

Waarom dan wel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:40

Tillie20 schreef:
bruintje123 schreef:
Tillie
Maar voor dat geld draaide ze die nachten.
Dat geld zou ze met dat basis inkomen al krijgen en ze kan bij de kinderen blijven.
Juist jou voorbeeld zijn mensen die dat dus niet meer gaan doen.

Ze deed het niet voor geld aangezien mijn vader al meer dan genoeg verdiende.

Nee die ging voor de lol nachten door halen.

Nachtdienst draaien is zwaar.
Dat doe je niet zo maar.

Ga maar eens na vragen bij je moeder.
Ik denk dat je het loon van je pa overschat. Moeder heeft gewerkt voor extra luxe.

Wat met basis inkomen dan niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 11-08-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:41

Tcm62 schreef:
Hannanas, is niet zo erg hoor dat je ouders bij dragen. Je bent wel hun kind en ook nog op een leeftijd dat dat zeker geen schande is. Heel veel volwassenen met kinderen krijgen jaarlijks een bom duiten voor lixe die ze eigenlijk ook net niet kunnen betalen, de vraag of ze het nodig hebben..ok...

Iets wat ouders overigens graag doen...

Niet zoo erg niet zo erg..
Mijn ouders werken hard. Hebben geen geld te over.
Ik gun hun wel wat anders dan structureel nog steeds blijven betalen tot in den treure.
Daarbij gaan we geen fraude plegen. Iets wat we wel al vaak als advies gekregen hebben. Maar wat als t autootje in de prak gaat? Zijn ze hun no claim ook kwijt. Wie moet dat daarna maar weer blijven ophoesten?

@ Sheran: meen je nou echt dat 600 "ook wel moet lukken"?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:42

2,5 keer modaal is leuk.
Maar is de hypotheek dat ook zal er voor de leuke dingen toch gewerkt moeten worden.
Je moeder deed dat echt niet voor de leuk.
Dat weet ik zeker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:42

Sheran schreef:
Als je iedereen 600 geeft moet dat ook lukken.

Maar hoe kan je leven van 600,-? Zeker als je chronisch ziek bent bijvoorbeeld?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:43

Ik denk dat als je echt alleen maar voor het geld werkt je jezelf enorm tekort doet. Je brengt te veel uren door op je werk om het niet leuk te vinden. Vakkenvullen is misschien niet het leukste werk voor sommigen. Maar als je in een leuk team werkt bij een werkgever die je op waarde schat. Of als je niet zoveel ambitie hebt of gewoonweg niet het verstand hebt om dokter te worden. Dan denk ik dat je het toch enorm naar je zin zult hebben daar. Immers in een lege supermarkt is het slecht boodschappen doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:45

Ik als chronisch zieke zonder uitkering werk toch echt voor het geld Jenny.
Ben elke week gesloopt.
Dat doe ik niet voor de leuk.
Bij 1100 stop ik direct.

Tillie20

Alsof mijn moeder hier nog nooit over gesproken heeft met mij :Y)
Ze had leuke collega's en ze wilde graag aan het werk blijven(ze had namelijk lichamelijk letsel júist door haar baan) omdat ze niet meer wist hoe lang ze dit kon blijven doen.

Verder is extra geld altijd meegenomen, maar het was bij lange na niet nodig aangezien we goedkoop een huis hadden gekocht.

_Nelleke_

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat als je echt alleen maar voor het geld werkt je jezelf enorm tekort doet. Je brengt te veel uren door op je werk om het niet leuk te vinden. Vakkenvullen is misschien niet het leukste werk voor sommigen. Maar als je in een leuk team werkt bij een werkgever die je op waarde schat. Of als je niet zoveel ambitie hebt of gewoonweg niet het verstand hebt om dokter te worden. Dan denk ik dat je het toch enorm naar je zin zult hebben daar. Immers in een lege supermarkt is het slecht boodschappen doen.

Ik denk dat je dan onderschat hoeveel mensen werken voor het geld. Tuurlijk, je kan een leuk team hebben, of een aardige manager, maar je 'ruilt' je vrije tijd (vrijheid) in voor geld.

Zou jij je werk nog doen als je er niet voor betaald zou worden?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:46

Jennyj01 schreef:

Dit merk ik dus ook juist heel veel :j

Mensen die bijvoorbeeld BBL kunnen gaan doen en dus even veel of vaak juist meer kunnen gaan verdienen maar er toch voor kiezen om in een leuk team als vakkenvuller te blijven werken. Er is meer motivatie dan geld en daar gaat dit hele stelsel juist om.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:47

Tillie ga dit onderwerp dan nog maar eens bespreken met haar en of ze het nog zou doen met de basis inkomen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:49

Ja van die 600 meen ik, ik leef al jaren van 600. Als basis lijkt het me echt prima. Daarbij ga ik er inderdaad wel uit van levensonderhoud en extra luxe, geen dure medicijnen die je zelf zou moeten betalen .

Ik vind het fijn als iedereen een basisinkomen zou hebben om een woonplek te hebben, of in ieder geval een mogelijkheid zou hebben om een dak boven zijn hoofd te krijgen in de stad waar hij werkt/studeert/moet verblijven (dat nog liever dan het basisinkomen, verzeker mensen van een woonplek) Een soort eerste levensbehoeften. Voor extra dingen kun je dan zelf aan de slag.

En ik vind mijn werk enorm leuk, maar dat heeft ook met het geld te maken. Ik zou dan niet zoveel werken als nu, want het is druk en heel vermoeiend, hoe leuk het ook is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:50

In het team van vakkenvullers zitten hier alles scholieren. Geen volwassenen met volwassen rekeningen.

Geen vergelijk dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:50

bruintje123 schreef:
2,5 keer modaal is leuk.
Maar is de hypotheek dat ook zal er voor de leuke dingen toch gewerkt moeten worden.
Je moeder deed dat echt niet voor de leuk.
Dat weet ik zeker.

Ik vind het nogal wat dat je stelt dat je dat beter weet dan zijzelf, dwars door het scherm heen.

Maar daarnaast is het punt: mensen werken dus wel voor luxe. Een basisinkomen biedt maar de basis - een simpel dak boven je hoofd en eten. Niet zo gek veel meer dan dat. Veel mensen willen meer, en zijn bereid daarvoor te werken. Ook 's nachts. Dat houdt dus echt niet meteen op. Als iemand een partner heeft van 2,5 modaal en toch wil werken, waarom denk je dan dat zo'n basisinkomen ineens alles omgooit?
Daar zit iets heel dubbels in.

En ik lees dat je met een basisinkomen direct zou stoppen - en dat zou ik je van harte gunnen. Want het klinkt heel zwaar en ik vind dat dat niet nodig is. Dat moet ook makkelijk kunnen, want voorlopig hebben we genoeg mensen die wel willen werken, daarna kunnen we nog eens herbezinnen op welk werk belangrijk is en niet, en pas dan, als er echt belangrijk werk niet gedaan wordt, dan kunnen we nog eens kijken of we problemen op moeten lossen.

Maar voorlopig loopt dat zo'n vaart niet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:51

bruintje123 schreef:
Tillie ga dit onderwerp dan nog maar eens bespreken met haar en of ze het nog zou doen met de basis inkomen.

Ik heb geen contact meer met mijn ouders, als dat anders was had ik dat wel gedaan :')
Fijn ook dat iedereen het beter weet dan ikzelf :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:52

Ja, ik zou graag nog werken als ik daarnaast ook geld kreeg.
Echter niet 100%, maar wel 60-80%
Ben vrij lang werkeloos geweest en voelde me nutteloos en had het gevoel dat de wereld aan me voorbij ging.
Maar ik besef me ook dat dit niet voor iedereen zo werkt.

Wat ik bij het basisinkomen niet helemaal snap: als je werkt, komt dat dan bovenop dat basis inkomen? Of wordt dat gekort.
Als het er bovenop komt denk ik namelijk dat juist de minder spannende baantjes zoals schoonmaken wel in trek komen. Je kan dan zonder veel stress makkelijk wat extras verdienen.
Maar ik zie niet hoe dit niet gaat lijden tot enorme inflatie als iedereen meer te besteden heeft. Dan zot je na 10 jaar weer in hetzelfde schuitje toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:54

Shadow
Niemand werkt nachten als ze er geen loon plus toeslag voor kregen.
Dus ja zo door het scherm heen weet ik zeker dat tillie het een en ander niet heeft geweten over de motieven haar moeder.

Jammer dat je er nu geen contact meer mee hebt.
Maar je kende wel haar precieze redenen van oliebol diensten draaien....

PowerReiner

Hmm.....ik vind het wel een idee.
Ik denk dat heel veel mensen wel gewoon blijven werken, 1500,- per maand is immers geen vetpot. Maar veel mensen zullen denk ik parttime gaan werken, waardoor er meer mensen kunnen werken. Daarnaast zal dit ook stimuleren om passend werk te zoeken.

Ik moet zeggen dat ik het echt wel een goed idee vind. Maar toch sluipt me wel een klein gevoel binnen dat het hele leven een heel stuk duurder gaat worden. Hoe en waarom, geen idee. Idee krijg ik gewoon een beetje.

Tillie20

Sizzle schreef:
Ja, ik zou graag nog werken als ik daarnaast ook geld kreeg.
Echter niet 100%, maar wel 60-80%
Ben vrij lang werkeloos geweest en voelde me nutteloos en had het gevoel dat de wereld aan me voorbij ging.
Maar ik besef me ook dat dit niet voor iedereen zo werkt.

Wat ik bij het basisinkomen niet helemaal snap: als je werkt, komt dat dan bovenop dat basis inkomen? Of wordt dat gekort.
Als het er bovenop komt denk ik namelijk dat juist de minder spannende baantjes zoals schoonmaken wel in trek komen. Je kan dan zonder veel stress makkelijk wat extras verdienen.
Maar ik zie niet hoe dit niet gaat lijden tot enorme inflatie als iedereen meer te besteden heeft. Dan zot je na 10 jaar weer in hetzelfde schuitje toch?

Het komt er bovenop :j

Ik vind zelf schoonmaken, post bezorgen en vakkenvullen prima baantjes. Niks om je zorgen om te maken ;) Hoef je ook niet een opleiding voor te doen(want er zijn mensen die dat gewoon niet kunnen).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:55

De overheid zou in mijn ogen ons beter kunnen voorzien van wat niet-materialistische zekerheid, zoals woonruimte en een voedselpakket. Dan heb je minder last van de inflatie. En wil je wat anders, dan koop je dat.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:56

bruintje123 schreef:
Shadow
Niemand werkt nachten als ze er geen loon plus toeslag voor kregen.
Dus ja zo door het scherm heen weet ik zeker dat tillie het een en ander niet heeft geweten over de motieven haar moeder.

Jammer dat je er nu geen contact meer mee hebt.
Maar je kende wel haar precieze redenen van oliebol diensten draaien....

Jeetje heb het toch net uitgelegd :')

Ze werkte nachten omdat ze ons dan van school af kon halen. Letterlijk haar woorden. En dat ik nú geen contact heb betekend niet dat ik nooit met haar gesproken heb /3

Hoe kan het dan dat mijn moeder de laatste jaren ongeschikt was voor werk en we alsnog lekker op vakantie konden en allerlei leuke dingen konden doen en kopen? Ze hadden zelfs een boot erbij gekocht.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 11-08-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:56

Hebben jullie de linken in de openingspost wel gelezen? Die 1500 euro heb ik niet verzonnen hoor.
Sheran mijn hypotheek kan ik zelfs met de huidige bijstandsuitkering niet betalen. Tenminste de hypotheek nog wel en de verzekeringen... Maar dan is er dus geen eten. Ik woon niet in een kast van een huis, maar in een flatje. Gewoon basis dus...
Powerreiner natuurlijk word het leven duurder. Het is nu al veel duurder als 15 jaar geleden.