Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:09

Ik doe wat ik kan; eet geen ei en vlees, draag geen bont, angora of leer, drink geen melk.
Al 15 jaar inmiddels, en ja daar ben ik trots op.
Meer is nu niet mogelijk helaas anders had ik het gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:11

Eieren komen van onze eigen kippen, van een hobby fokker die weet wat ie doet en zijn dames en heren ook geweldig houdt. Dus wat dat betreft kunnen eieren niet (h)eerlijker :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:13

BaileyMix schreef:
Ik denk dat je als vleeseter tot op zekere hoogte zeker wel respect kan hebben voor dieren, als je ze goed behandelt en zelf stilstaat bij het hele proces (en dus niet lekker simpel het goedkoopste vleesje uit de schappen pakt). Echter gaat dit maar tot zekere hoogte, een vleeseter heeft nooit 100% respect voor dieren en schat ze nooit van hoge wezenlijke waarde.

Ik schat ze op zeer hoge wezenlijke waarde, maar ik zie ze niet als hetzelfde als mij als mens.
Daarmee bedoel ik niet dat ik mij als mens beter vind, maar ik ben nu eenmaal van een andere soort dan zij. Ik ben een mens, met dus erg veel roofdiertrekken. Ik ben ook een dier, sta dus niet boven dieren, maar tussen ze.

Ik ben er ok mee dat ik vlees eet, ik ben er ook ok mee dat een leeuw vlees eet. Heeft een leeuw geen respect voor dieren omdat hij vlees eet? Is een hert een respectvol wezen en een wolf niet? Naar mijn mening ligt respect dus niet in het wel of niet eten van zaken.
Heeft een vegetarier geen respect voor het plantenleven op deze aarde? Of staat dan wel ineens wat men eet los van respect voor datgene?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:14

Ik. Eet vlees, met mate en alleen biologisch.
En ik heb zeker weten respect voor dieren. Of het nu een krokodil is of een zeekoe. Of een muis of een olifant. Allemaal zijn ze even veel waard voor mij <3

Alleen sommige kippen en koeien hebben iets minder geluk :Y)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:17

Ninx schreef:
@ _Elizabeth: men is er nog steeds niet uit wat de mens nou werkelijk behoort te eten. Maar vast staat in ieder geval dat je vlees niet hoeft te eten om toch stokoud te worden.
Vast staat ook dat veel vlees eten wel degelijk je gezondheid negatief beïnvloed.

Maar dierlijk materiaal heb je wel weer nodig, anders moet je toevoegingen gebruiken.
Veganistisch zijn is niet simpel, dat levert erg veel nadenken over je dieet en toevoegingen op.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:19

Denk dat het ook wel uitmaakt wélk stuk vlees... Als je elke dag speklappen eet kan ik me voorstellen dat het niet goed voor je is...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:23

Kinke schreef:
Dat is ook weer zo'n 'wij van wc-eend' onderzoek. Voor ieder onderzoek, dus ook 'soja wordt voornamelijk voor veevoeder gebruikt' is een onderzoek te vinden wat het tegendeel bewijst.

Nee, dat is gewoon een vrij algemeen feit. We weten om en nabij hoeveel dieren er zijn in de bio-industrie in ieder geval en weten wat ze eten. We kennen de voerproducenten en de producenten van de grondstoffen.

Het is een feit dat iets meer dan de helft van de geproduceerde soja er voor het veevoer is. Dit is geen wij van wc eend onderzoek, wordt ook niet ontkent door de vee-industrie, hetzelfde komt uit hun cijfers.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:47

jij hebt het nu over iets meer dan de helft, degene waarop ik reageerde beweert dat bijna alle soja…etc.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:54

Ik zit daar ook altijd wel mee in twee strijd.
Zelf eet ik ook vlees niet veel meer.
Maar heb wel respect voor dieren.
Het is denk ik gewoon dat je ermee bent opgegroeid.
Er moet eerst een knop om en je moet het echt zelf willen.

Ik ben ook benieuwd hoe vegatarische mensen het doen met sporten.
(mensen die geen vlees, vis, eieren en zuivel eten)

Ik ben ook lid van de peta facebook pagina.
Als je dan ziet hoe je aan leer komt....
maar hoe doen paarden mensen het dan?
Laarzen, zadel en hoofdstel het is allemaal leer....
De beelden zijn vreselijk.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:09

Ik vind t echt onzin dat je geen respect hebt voor dieren als je vlees eet :') Ik heb absoluut geen probleem met eten van vlees, zolang de dieren maar een goed leven hebben gehad. Als ik op mezelf woon wil ik dus ook alleen maar biologisch vlees eten, of vlees waar ik weet waarvan t vandaan komt.
Mensen zijn van nature (ook) vleeseters dus we hebben t gewoon nodig. Voor mij is t gewoon natuur. De manier waarom de dieren behandeld worden is wel heel belangrijk voor mij :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:10

linnie050 schreef:
Ik zit daar ook altijd wel mee in twee strijd.
Zelf eet ik ook vlees niet veel meer.
Maar heb wel respect voor dieren.
Het is denk ik gewoon dat je ermee bent opgegroeid.
Er moet eerst een knop om en je moet het echt zelf willen.

Ik ben ook benieuwd hoe vegatarische mensen het doen met sporten.
(mensen die geen vlees, vis, eieren en zuivel eten)

Ik ben ook lid van de peta facebook pagina.
Als je dan ziet hoe je aan leer komt....
maar hoe doen paarden mensen het dan?
Laarzen, zadel en hoofdstel het is allemaal leer....
De beelden zijn vreselijk.

PETA is een heleboel bullshit.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:12

Bekijk het eens zo: als alles bleef leven, waar moesten de beesten dan heen er was niet genoeg eten. Ik hou van vlees en weet wAar get vandaan komt en weet dus dat de beesten het goed hebben gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:17

Kinke schreef:
Ik snap ook niet dat mensen de dieren op dezelfde hoogte willen stellen, we zijn niet gelijk, anders hielden we de dieren wel in huis en was je werkgever misschien een koe of geit. .

Niet gelijk, maar voor mij wel gelijkwaardig.

Francieen schreef:
Bekijk het eens zo: als alles bleef leven, waar moesten de beesten dan heen er was niet genoeg eten.

Meen je dit nou serieus? :+ Je bent je er van bewust dat vrijwel alle dieren die worden gegeten daar speciaal voor gefokt worden? En dat er zelfs 'restproducten' zijn zoals de haantjes uit de eierenindustrie? Als er geen vraag naar is worden die dieren ook niet gefokt natuurlijk, dus jij keert de zaken behoorlijk om. ;)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:26

Ik eet vlees, maar ik heb absoluut respect voor dieren. Ik zie ze al gelijkwaardig aan mensen en ik vind het eigenlijk ook vrij belachelijk dat mensen die vlees eten over een kam worden geschoren.
Zoals in dit topic al eerder is gezegd, vegetariërs maken alsnog vaak gebruik van dierlijke producten zoals leer, melk, eieren etc. Ook hier zijn dieren voor gedood of niet goed behandeld. Als mensen die vlees eten dan respectloos zijn naar dieren, dan is een ieder die dierlijke producten gebruiken dat even goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:27

RedPassion schreef:
Niet gelijk, maar voor mij wel gelijkwaardig. )

Dus jij meent werkelijk dat een dierenleven een gelijke waarde heeft als een mensenleven?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:28

Kuggur schreef:
RedPassion schreef:

Dus jij meent werkelijk dat een dierenleven een gelijke waarde heeft als een mensenleven?

Jij bent een dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:28

Kuggur schreef:
RedPassion schreef:

Kun jij het tegendeel onder woorden brengen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:29

Kuggur schreef:
RedPassion schreef:

Voor 'de natuur' is dit zeker zo. Gevoelsmatig misschien alleen niet. Het leven van mijn hond was net zo belangrijk voor me als dat van een ander gezinslid, maar van een mug kan ik dat niet zeggen :o

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:30

Kuggur schreef:
RedPassion schreef:

Uhm ja? Mensen zijn dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:30

Kuggur schreef:
RedPassion schreef:

Ja. Overigens is de mens ook gewoon een diersoort. ;)
Waarom vind je mijn overtuiging zo vreemd als ik vragen mag?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:43

RedPassion schreef:
Kinke schreef:
Ik snap ook niet dat mensen de dieren op dezelfde hoogte willen stellen, we zijn niet gelijk, anders hielden we de dieren wel in huis en was je werkgever misschien een koe of geit. .

Niet gelijk, maar voor mij wel gelijkwaardig.

Francieen schreef:
Bekijk het eens zo: als alles bleef leven, waar moesten de beesten dan heen er was niet genoeg eten.

Meen je dit nou serieus? :+ Je bent je er van bewust dat vrijwel alle dieren die worden gegeten daar speciaal voor gefokt worden? En dat er zelfs 'restproducten' zijn zoals de haantjes uit de eierenindustrie? Als er geen vraag naar is worden die dieren ook niet gefokt natuurlijk, dus jij keert de zaken behoorlijk om. ;)

Nee hoor, m'n vader fokt schapen, sommige hebben na het lammeren ( we fokken stamboek schapen en verkopen internationaal) hun uiers kapot of worden te oud en dan gaan ze naar de slacht, zo bedoel ik het. Werden die schapen niet gegeten moesten ze via een andere weg gewoon weg. Zo heb je heel hard gezegd nog wat aan het beest

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:50

Haha, een mens is ook een dier, dat is jullie hoofdargument?
De opmerking dat je dieren gelijkwaardig vind aan mensen impliceert uiteraard een onderscheid tussen de diersoort mens en de andere dieren.
Dus wat wordt het, haarkloverij of een serieuze ethische discussie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:53

Vjestagirl schreef:
Deze zin werd net gebruikt in een (bijzonder nare) discussie. Ze vond mij "een vega met minachting voor dieren" (omdat ik niet anti-dierentuin ben) en zichzelf een "vleeseter met respect voor dieren". In mijn beleving gaat dat niet samen. Je kunt geen respect hebben voor iets en het wel doden voor je eigen gewin. Dat is volgens mij net zo iets als zeggen dat je respect hebt voor het werk van Rembrandt en vervolgens over de nachtwacht heen pissen.

Wat denkt bokt: kun je respect hebben voor dieren en ze wel opeten? En zitten daar misschien gradaties in? Ik kan me voorstellen dat een koetje wat je zelf hebt opgekweekt in je achtertuin en hebt laten slachten door de plaatselijke slager, wat anders is dan een kiloknaller kip...

Dit is natuurlijk een heel persoonlijke mening en ik denk niet dat de mening van een ander 'maar ik heb wél respect voor dieren' jouw mening kan veranderen. Dus wat dat betreft kom je er niet uit denk ik.

Ik zat toevallig gister een uitzending van Zembla te kijken over de hedendaagse melkveeindustrie en de melkkoe als topsporter. Ik zou je aanraden om dat eens te gaan kijken want het geeft goed weer hoe ik het ervaar. Ik ben overigens gek op vlees, maar vind dat 'we' tegenwoordig nogal respectloos omgaan met 'ons' vlees en melkvee. Ik ben dan ook voor vlees van dieren die vrije uitloop hebben gehad, niet volgestouwd zijn met antibiotica en op diervriendelijke manier zijn geslacht (en vervoerd naar).

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:55

Kuggur schreef:
De opmerking dat je dieren gelijkwaardig vind aan mensen impliceert uiteraard een onderscheid tussen de diersoort mens en de andere dieren.

Dus als ik het goed heb vind jij dat de mens een superieur ras is en dat een mens meer recht heeft op leven dan een dier? Wow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:56

Kuggur schreef:

Typisch dat je mijn vraag niet beantwoordt.
Alle soorten zijn verschillend, dus ja: Er is onderscheid. Maar dat hoeft -voor mij- nog geen verschil in waarde te betekenen. Dat is het hele punt van gelijkwaardig.