Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:24

Ohjajoh, in principe zijn vrienden en familie mensen die om je geven en het zou hun dus ook moeten boeien dat jij je prettig voelt in een situatie. Ik zal nooit zeuren dat er niet binnen gerookt mag worden bij een ander, maar ik kan het wel echt heer erg waarderen als er wel rekening mee gehouden wordt. Als er mensen bij jou over de vloer komen die er last van hebben vind ik het erg egoïstisch om er dan geen rekening mee te houden als er wel om gevraagd wordt.

Bij vreemden vind ik dat een heel ander verhaal. Vind ik dus ook niet de vraag van dit topic. Als jij om half 3 's nachts langs een verlaten landweggetje gered wordt door een roker, lijkt me dat een heel ander verhaal dan als het om en bezoek aan vrienden en familie gaat.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:25

BeSen schreef:
Gelukkig heeft de wetenschap altijd gelijk (not)

wow :') als iets wetenschappelijk bewezen is wil dat zeggen dat het een feit is. daarom bestaat wetenschap...
edit: ik ben het voor de rest wel met je eens maar dit is een beetje vreemd :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:31

Marie_v schreef:
BeSen schreef:

wow :') als iets wetenschappelijk bewezen is wil dat zeggen dat het een feit is. daarom bestaat wetenschap...
edit: ik ben het voor de rest wel met je eens maar dit is een beetje vreemd :P

De wetenschap bewijst soms dingen en dan 5 jaar laten bijv zeggen ze dat het weer anders is. Dus dat betekent dat ze eerst ook niet gelijk hadden ;)

pipo

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:02

Weet je ik stoor me eraan dat iedereen zit te zeuren over zijn gezondheid bij het meeroken, maar wel zijn /haar mobieltje zo goed als dag en nacht bij zich heeft.. Daar zijn ook al ettelijke bevindingen over. Maar daar hoor je niemand over. Dat mag en is je eigen beslissing... Ik vind dat als je niet wil meeroken, je best mag vragen.. maar het staat ook de bewoners van het pand waar je bent vrij om nee te zeggen. Als je zo begaan bent met je gezondheid dan ook geen koffie en thee en frisdrank.. maar ook geen water. Wij hebben namelijk nog gedeeltelijk asbest leidingen buiten... Ook de schuur waar je paard in staat is misschien wel met asbest. Of wat dacht je van het voer.. sojaschroot.. en andere afvalproducten... Ik vind het te ver gaan. Ik vraag ook niet of mijn visite zijn mobiel buiten wil laten liggen in verband met de straling.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:16

pipo schreef:
Weet je ik stoor me eraan dat iedereen zit te zeuren over zijn gezondheid bij het meeroken, maar wel zijn /haar mobieltje zo goed als dag en nacht bij zich heeft.. Daar zijn ook al ettelijke bevindingen over. Maar daar hoor je niemand over. Dat mag en is je eigen beslissing... Ik vind dat als je niet wil meeroken, je best mag vragen.. maar het staat ook de bewoners van het pand waar je bent vrij om nee te zeggen. Als je zo begaan bent met je gezondheid dan ook geen koffie en thee en frisdrank.. maar ook geen water. Wij hebben namelijk nog gedeeltelijk asbest leidingen buiten... Ook de schuur waar je paard in staat is misschien wel met asbest. Of wat dacht je van het voer.. sojaschroot.. en andere afvalproducten... Ik vind het te ver gaan. Ik vraag ook niet of mijn visite zijn mobiel buiten wil laten liggen in verband met de straling.

De straling van een mobiel is toch alleen gevaarlijk als je er zelf mee bezig bent?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:51

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:11

En asbest is enkel gevaatlijk in kleine stofdeeltjes als je dat in ademt.
De stralting van alle werkende machines vormen enkel gevaar bij te close contact.

Daarnaast levert onze atmosfeer waat wij dagelujks inlopen meer atoom delen op dan 10 rontgen foto's bij elkaar.

Duuus vallen de mobielen radios en tvs best wel mee.

Eigen keuze wel of niet mee roken is eigen keuze. Welk argument jij daarvoor voert als niet roker is onbelangrijk.

Je hebt respect voor elkaar te hebben.
Aan welke kant je ook staat.

Geschreven door n niet roker

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:12

Mijn telefoon maakt er rare woorden van. Excuus daarvoor.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:15

In mijn omgeving ben ik als roker in de minderheid en besef heel goed dat anderen (niet-rokers) last van mij kunnen hebben. Ik rook structureel buiten op het balkon van mijn huis, omdat ik de rooklucht zo min mogelijk in mijn eigen huis wil hebben. In de auto doe ik het ook niet. Tevens probeer ik zo ver mogelijk van niet-rokers af te staan, zeker al het gaat om kinderen of ouderen. Heeft tot nu toe nog nooit problemem opgeleverd.

Als iemand toch last van mij heeft en dat netjes aangeeft, pas ik me ook graag aan. Dan loop ik gerust een stukje door of doe de sigaret weg. Dat vind ik niet meer dan fatsoenlijk :)

De rookzones die Emma hiervoor aanhaalde zijn inderdaad bijzondere voorbeelden. Heb ook regelmatig op het station gehad dat mensen ín de rookzone klaagden over mijn rook. Tja... Die zones worden niet voor niets aan de uiteinden van perrons geplaatst, zodat zo weinig mogelijk mensen er last van hebben. Als je daar dan bewust de rook op gaat zoeken, ben je ook niet zo slim bezig.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:41

Ik heb vroeger (en nog steeds) heel wat gezeurd naar mijn ouders vanwege hun roken. Zijn ook echt stevige rokers, al van jongs af aan.
Mijn gezeur heeft altijd vrij weinig geholpen :+

Zij vonden inderdaad ook dat ze in eigen huis (en auto) zelf wel besloten wat ze wel en niet deden.

In de auto vind ik het ook wel zo smerig, kleine ruimte en die stank krijg je er nooit meer uit. In huis kun je dan in ieder geval nog even naar een andere ruimte gaan. In de auto heb je niet veel keus en zeker niet als kind zijnde.

Toen ik wat ouder was, is bij mij astma geconstateerd. In de eerste instantie was ik blij(!) om die diagnose, want nu zouden mijn ouders vast wel stoppen... Maar helaas. -O-
Ze zijn er wel iets meer rekening mee gaan houden... (Zoals in de auto dan maar raampje op een kiertje)
Niet dat het mijn situatie echt verbeterd heeft dus.

Pas toen ik zelf een plek had om (rookvrij) te wonen, merkte ik echt verschil, ineens kon ik vrijer ademen, minder snel buiten adem etc. (Nu heb ik er alleen nog wel veel meer last van als ik in een ruimte of huis kom waar wel gerookt wordt)

Maar het roer is bij mn ouders ook eindelijk om... mijn vader heeft tegenwoordig een aantal gezondheids probleempjes en sinds hij een paar maanden terug dringend advies van de dokter gehad heeft om te minderen en liefst stoppen met roken is er eindelijk een knop om gegaan.
Zowel mijn vader als mijn moeder zijn flink gaan minderen met roken. (zij wilde hem wel steunen door mee te doen) Ze roken niet meer in huis, behalve hun kantoortje en achter in de schuur.
Ze zijn wel zo'n 60 a 70% minder gaan roken, dus dat scheelt behoorlijk.

Het is echt een wereld van verschil hoor, zo lekker fris nu bij hun in huis!
Ze ruiken het nu zelf ook eindelijk, als ze hun kantoortje binnen gaan hoe het daar stinkt, ondanks dat ze de ramen vaak open hebben. Zo rook het hele huis dus eerst.

Maar ergens vind ik het nog wel teleurstellend dat ze niet zijn gaan minderen toen ik astma bleek te hebben. Voor de rest zijn het de beste ouders die je je kan wensen... ik wijt het maar aan de verslaving... net zoals met drugs of alcohol (of zelfs eten)... Mensen weten dat het fout is en willen (op een gegeven moment) wel graag stoppen, maar de verslaving blijkt gewoon te sterk. Je moet daarvoor stevig in je schoenen staan en alle hulp van mensen om je heen kun je goed gebruiken. Maar niet iedereen heeft zo'n vangnet of mensen die willen/kunnen helpen.
Daarom vind ik het ook zo mooi dat mijn ouders nu elkaar steunen. Rookmomentjes hadden ze toch vaak samen op vaste moment zoals tijdens de koffie. Nu brengt de een de ander ook niet meer in de verleiding. Dat helpt wel echt. :j

Wat ik me trouwens afvraag he...
Mijn moeder zegt tijdens de zwangerschappen 9 maanden niet te hebben gerookt. Zoals veel vrouwen trouwens... maar dan na die 9 maanden toch weer gaan roken?! Dat snap ik echt niet. Als je er al zo lang af bent... lijkt het me niet zo'n grote stap om er ook daarna af te blijven. (Sowieso met een pasgeboren baby lijkt dat me ook niet het eerste waar je aan denkt.. en roken rond je baby ook niet dus dan ben je er nog langer dan 9 maanden af..)
(Het is misschien wat een donkere gedachte, maar ik ben er ook nog steeds niet van overtuigd dat mn moeder 3 keer 9 maanden niet heeft gerookt... Omdat ze echt dik verslaafd is en ook vanwege dat ik geboren ben met bepaalde afwijkingen)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:44

Die vraag heb ik dus ook.. Collega van me is bevallen, heeft een jaar niet gerookt. Nu ineens rookt ze weer, snap daar echt niks van..

Als ik 9 maanden of langer gestopt was, zou geen haar op mn hoofd er meer aan denken nog een sigaret aan te raken..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:22

Yv ik ben ook weer begonnen met roken na 9 mnd. te zijn gestopt.
Dom,dom,dom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:27

Ik heb altijd erg veel last van rokende mensen om me heen. Ik heb slechte longen en ben na een avondje stappen in een kroeg waar gerookt wordt standaard 'ziek' de volgende dag. Zulke kroegen ontwijk ik dan ook zo goed en kwaad als mogelijk. Als ik bij iemand thuis kom die rookt zou ik dan ook vragen of diegene dat inderdaad buiten wil doen of onder de afzuigkap. Zo niet, dan kom ik daar niet of zo min mogelijk.

Ik vind het een kleine moeite om voor de mensen waar je graag mee omgaat een uitzondering te maken op roken in huis en/of auto.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:13

BeSen schreef:

Serieus? De onderbuik heeft gelukkig veel vaker gelijk dan de wetenschap, of niets soms?

Buiten hoef je je gewoon geen enkele zorgen te maken over meeroken. Dat is gewoon een feit.
Je kan het goor vinden en dat kan ik heel goed begrijpen, maar er is geen gevaar voor je gezondheid als iemand buiten rookt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:17

Ik rook zelf,maar niet in huis!
bah,alles gaat zo stinken, nee lekker buiten roken. :D

is iemand het daar niet mee eens dan dikke pech,dan gaan ze maar lekker weg.
ik vind het ook geen enkel probleem om ergens niet te roken.
als ik uit ben loop ik ook halverwege niet weg om te roken,blijf gezellig zitten.

Ben nu bezig om zelf te stoppen.
na 30 jaar roken zijn mijn longen er klaar mee en wil ik er mee stoppen *\o/*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:07

Ik snap niet dat het allemaal zo rechtlijnig moet, MIJN huis, MIJN regels. Over het algemeen komen er toch mensen over de vloer, omdat je ze leuk vindt. Dan kan je toch ook zorgen dat ze het naar de zin hebben?

Als iemand komt eten, vraag ik ook even wat ze lekker vinden. Dan zeg ik ook niet MIJN huis, je eet maar wat de pot schaft.

Gewoon samen kijken hoe je het gezellig kan hebben. En als een gast dat fijner vindt, rook je toch een avondje niet. En kijk je daarna wat je belangrijker vindt, roken óf vriendschap, voor je iemand weer uitnodigt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:41

Nou nee.. ze eten maar mee.. en met drinken haal ik ook geen dingen in huis wat ik anders niet koop. Bier, wijn en frisdranken en sapjes zijn er wel.. de rest is niet voor mijn budget.
Ik ben gek op hertebiefstuk, struisvogelbiefstuk en dat soort dingen.. heel af en toe koop ik dat eens , echt als traktatie.. een feestmaal... Maar als iemand mij vraagt wat ik lekker vind zeg ik dat. :o Dat is hetzelfde als opeens op een huwelijksfeest aan de whisky gaan terwijl je normaal een biertje drinkt. Kijk voor bv een opa heb ik dan wel een fles jonge in huis.. maar dat is het enigste wat hij drinkt.. dan weet ik dat. (helaas is er geen opa meer of oma of ouders, al dan niet schoon..) de rest past zich maar aan. keuze genoeg.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:46

pipo schreef:
Nou nee.. ze eten maar mee.. en met drinken haal ik ook geen dingen in huis wat ik anders niet koop. Bier, wijn en frisdranken en sapjes zijn er wel.. de rest is niet voor mijn budget.
Ik ben gek op hertebiefstuk, struisvogelbiefstuk en dat soort dingen.. heel af en toe koop ik dat eens , echt als traktatie.. een feestmaal... Maar als iemand mij vraagt wat ik lekker vind zeg ik dat. :o Dat is hetzelfde als opeens op een huwelijksfeest aan de whisky gaan terwijl je normaal een biertje drinkt. Kijk voor bv een opa heb ik dan wel een fles jonge in huis.. maar dat is het enigste wat hij drinkt.. dan weet ik dat. (helaas is er geen opa meer of oma of ouders, al dan niet schoon..) de rest past zich maar aan. keuze genoeg.

Nee ok, maar als ik tegen diegene zeg 'we eten spaghetti' en diegene lust geen spaghetti dan ga ik wel iets anders koken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:50

Ik vraag dan ook meestal 'wat lust je echt niet, of waar kun je niet tegen qua eten?' En daar hou ik rekening mee.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:00

Bowen schreef:
BeSen schreef:

Serieus? De onderbuik heeft gelukkig veel vaker gelijk dan de wetenschap, of niets soms?

Buiten hoef je je gewoon geen enkele zorgen te maken over meeroken. Dat is gewoon een feit.
Je kan het goor vinden en dat kan ik heel goed begrijpen, maar er is geen gevaar voor je gezondheid als iemand buiten rookt.

Wat ik al eerder zei, de wetenschap bewijst soms dingen en dan na een tijdje komen ze er weer op terug dat het anders was. Dat kan ook met dit soort dingen zo zijn.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:09

Gastvrije Hollanders :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:16

BeSen schreef:
Bowen schreef:

Wat ik al eerder zei, de wetenschap bewijst soms dingen en dan na een tijdje komen ze er weer op terug dat het anders was. Dat kan ook met dit soort dingen zo zijn.

En dat de aarde om de zon draait is ook kennis die maar zomaar kan veranderen toch?
Als jij morgen ernstig ziek wordt vertrouw je natuurlijk ook niet op al die kennis, wat je zelf kan bedenken is veel beter.

Toe nou zeg, we hebben het hier over heel erg veel wetenschappelijke kennis, die als het je niet uitkomt maar even van tafel wordt geveegd.
Er is gewoon geen risico voor meeroken als dit buiten gebeurd.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:31

Bowen, wauw wat een prachtige voorbeelden neem je weer :roll:
Dat de aarde om Dede zon draait kan niet veranderd worden. Als ik morgen ernstig ziek word dat miet het ziekenhuis maar kijken wat ze doen MAAR ik verklein de kans op kanker WEL door niet mee te roken. Ook niet kn de buitenlucht, er zijn genoeg onderzoeken geweest waar wel de uitslag van was dat het gevaarlijk is. En bovendien, als ik vind en denk dat he gevaarlijk is en de wetenschap niet altijd gelijk heeft is toch mijn mening? Hief jij je niet druk over te maken ;)
Ik geloof ook in geesten bijv. Ik heb ze gezien ooit. En je mag het gelogen of niet. Maar die zijn ook niet wetenschappelijk bewezen maar ze bestaan wel. Je mag wel vinden dat ze niet bestaan maar goed dat is dan JOUW MENING. Het is ook in principe een mening van mij maar ik geloof er heilig in dat ze bestaan om wat ik al eerder zei ;)

Maar ach wat boeit het ook, ik mag toch lekker zelf weten wat ik vind. En daar kan de rest van de wereld zeker gee verandering in brengen. Je mag me dan raar vinden. Maar wat boeit mij dat? Het is mijn leven en ik bepaal zelf wat ik doe met jouw mening. En in dit geval doe ik er lekker niks mee. Maar je moet zelf ook nadenken en niet alles maar Ja zeggen op wat de wetenschap zegt. Mensen moeten zelf na denken. Daar heben we toch hersenen voor?! Je hoeft niet altijd alles te geloven wat anderen zeggen. Ga bij jezelf nadenken : waarom vind ik dat het waar is? Waarom is het niet anders? En ga zo door. Dan kom je vanzelf wel uit op echte feiten die voor jou waar zijn :)

Maar ik ga je geen hele levensbeschouwing les geven ofzo. Je moet zelf maar kijken wat je met mijn bericht doet. Ik kan jouw mening toch nie veranderen en dat hoeft ook niet. Iederee is uniek. En ik ben blij. Dat je je eigen mening hebt over dingen en niet met iedereen meeloopt. Van mensen met een echte eigen mening kan je nog eens wat leren :D

Maar nu nog even het laatste ding hierover want anders word mijn bericht veel te lang. Roken is gewoon slecht, zo daar komt mijn mening op neer en ik ga er verder geen woord meer iver uitbrengen want mijn bericht is al veel te lang..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:42

Ik ben het met je eens BeSen.De wetenschap heeft idd. niet altijd gelijk en kan niet álles bewijzen wat er wel en niet bestaat/is. De geestenwereld vind ik een goed voorbeeld van je,de wetenschap kan dit alleen maar bewijzen als ze het zélf mee maken.Hier kan je eigenlijk ook alleen maar in geloven als je het zelf mee maakt,helaas zijn er gewoon geen tastbare bewijzen voor.En áls die er wel zijn,word het weg gewimpeld of er word iets anders van gemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:44

Hun huis, hun auto, hun keuze. Maar... Ik ga er niet in zitten. Willen ze geen rekening met mij houden? Prima, dan kom ik niet op bezoek.

Heb dat 1 keer ook echt moeten zeggen dat dat wel de consequentie was en toen gingen ze wel buiten roken. Ik snap dat ook niet, t is voor hun een kleinere moeite om die 3 stappen naar de deur te maken dan dat ik daarna mijn longen weer rustig moet krijgen... Gelukkig nog niet iemand tegengekomen die ook echt geen rekening ermee wou houden.