Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:43

Floortje_89 schreef:
janderegelaa schreef:

Het is ook niet bewezen dat al deze vrouwen hem vrijwillig dragen.

Conclusie; we weten het niet ;) Indien niet vrijwillig, jij denkt dat je het oplost dan door het te verbieden? :') Ik vrees dat ze dan de deur gewoon simpelweg niet meer uit mogen. Ik denk dat dit soort uitingen van geloof met de tijd zullen vervagen.. maar dat we dat niet kunnen forceren door het te verbieden, het heeft gewoon tijd nodig.

Deze wet lost dat ook helemaal niet op, deze wet maakt gewoon geen uitzondering voor deze vorm van gezichtsbedekking. Waarom stellen jullie hier elke keer dat deze wet iets op zou moeten lossen voor vrouwen met een niqab/boerka?
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 25-05-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:45

Thesserd, spreek niet over iedereen als niet iedereen dat ook zegt ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:46

vuurneon schreef:

Aangepast, ik denk dat het wel duidelijk is op welke mensen ik doel :P Uiteraard bedoelde ik niet 'iedereen'.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:48

Ik vind dat dit totaal uit de context gerukt wordt. Het verbod is niet op boerka's of iets dergelijks. Het verbod is het dragen van gezichtsbedekkende dingen in openbare ruimtes, zoals scholen, gemeentegebouwen, ed.

Onder het dragen van gezichtsbedekkende dingen vallen inderdaad boerka's, maar ook bivakmutsen en andere helmen. Dus is het een racistisch verbod? Nee.

Overal buiten die afgesproken plekken mag iedereen nog dragen wat hij of zij wilt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:02

Dobbelicious schreef:
Free2 schreef:
Maar deze mensen laten stuk voor stuk wel een gezicht zien. Je kan een inschatting maken met wie je te maken hebt. Een persoon in een boerka, daar kan ik niks van zien.

Edit: En trouwens nog even over die gay pride: De Islam is een religie die homoseksueel zijn afstraft. Er komen nu steeds meer en meer Moslims in dit land. Wie weet is het over 10 jaar dan heel erg moelijk voor homo's om hun geaardheid te uiten. Niet omdat het van de wet niet zou mogen maar omdat ze boos worden aangekeken/bedreigd/noem het maar op door de allochtone/autochtone moslims die geen homo's in hun buurt willen hebben. Hoe zit het dan met die vrijheid die je noemt?

Ja, maar denk je niet dat wanneer wij die mensen in hun waarde laten en gewoon hun ding laten doen, dat dit vanzelf ook wederzijds zal zijn? Nederlanders roepen altijd maar dat ze zo tolerant zijn en alles, maar daar zit nou juist het probleem, door de focus te leggen op 'kijk mij nou tolerant zijn' is het al geen tolerantie meer, want het heeft bijbedoelingen.

Ik betwijfel het. Het is idd wat je zegt een enorme trend om tolerant te doen tegenover Moslims, maarja dan vind ik het weer niet zo tolerant tegenover ons dat een aantal moslimstieners (ik zeg niet allemaal) in groepjes bij elkaar gaan zitten en daarbij beledigende opmerkingen naar langslopende tienermeisjes gaan gooien. Nog minder wederzijds tolerant vind ik als ze welkom zijn in ons land, een uitkering krijgen en tegelijkertijd de criminaliteit ingaan. Dan denk ik van ja van ons krijg je respect maar wederzijds is het niet mogelijk?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:09

Thesserd schreef:
vuurneon schreef:

Aangepast, ik denk dat het wel duidelijk is op welke mensen ik doel :P Uiteraard bedoelde ik niet 'iedereen'.

Ik denk ook niet dat het qua onderdrukking iets oplost voor deze vrouwen maar om dan maar te zeggen dat de boerka niet bij wet verboden mag worden "omdat het toch niet helpt" is te kort door de bocht en bovendien helpt het ons wel omdat we belang hebben bij het verbieden van gezichtsbedekkende attributen.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:10

SweetVanille schreef:
Het gaat hier helemaal niet om geloof, het gaat er hierom dat je als mens herkenbaar moet zijn. Stel, je wordt overvallen, en diegene draagt een bivakmuts, boerka of integraalhelm, hoe wil je diegene dan opsporen? Het gaat om de criminaliteit in NL. Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen. Dat moeten wij Nederlanders ook als we ergens heen gaan.
Ik bedoel dit absoluut niet racistisch..

Draag jij ook een hoofddoek dan als je in zo`n land komt?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:19

kaatje888 schreef:
SweetVanille schreef:
Het gaat hier helemaal niet om geloof, het gaat er hierom dat je als mens herkenbaar moet zijn. Stel, je wordt overvallen, en diegene draagt een bivakmuts, boerka of integraalhelm, hoe wil je diegene dan opsporen? Het gaat om de criminaliteit in NL. Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen. Dat moeten wij Nederlanders ook als we ergens heen gaan.

Maar dat is toch ook niet verplicht en wordt ook niet gevraagd? Of je moet naar iran gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:23

vuurneon schreef:
Ik ben voor een verbod, omdat ik iemand gezicht belangrijk is voor de non verbale communicatie en met een niqaab mis je teveel informatie.

Welk geloof men aanhangt zal mij een zorg zijn; al wil je een bivak muts dragen omdat je boomgod dat wenst. Maar in openbare gelegenheden vind ik het te onpraktisch als je alleen de ogen ziet.

Haha leuk gezegd!

Dat is ook waarom ik helemaal mee eens ben met het verbod op het dragen van een Boerka en of Niqaab.

Een collega van mij, een doodgewone hollandse vrouw, had ineens een geloof aangenomen, sikh, en droeg ineens een tulband...........mij een biet, moet ze weten en doet er niemand kwaad mee.

Verder moet men zelf weten wat ze dragen en of doen, zolang er niemand iets ergs aangedaan wordt en of er niemand kwaad mee doet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:25

janderegelaa schreef:
Thesserd schreef:

Ik denk ook niet dat het qua onderdrukking iets oplost voor deze vrouwen maar om dan maar te zeggen dat de boerka niet bij wet verboden mag worden "omdat het toch niet helpt" is te kort door de bocht en bovendien helpt het ons wel omdat we belang hebben bij het verbieden van gezichtsbedekkende attributen.

Dat dus :j eens.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:27

Citaat:

Citaat:
Maar dat is toch ook niet verplicht en wordt ook niet gevraagd? Of je moet naar iran gaan.

Nee klopt, verplicht is het niet.
Maar ze zegt dat je je moet aanpassen in een land, daar hoort de hoofddoek dan bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:28

kaatje888 schreef:
SweetVanille schreef:

Dat zou ik Iran maar doen. En ook je armen en benen bedekken. Anders ben je gewoon de sjaak.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=84356

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:35

Mensen die in een land gaan wonen of al wonen hebben zich aan de wet te houden, indien mensen dat niet doen staat er een boete op of zelfs celstraf. En ja, is het inderdaad zo dat bepaalde groeperingen zich niet hier aan willen houden dan zou ik zeggen , zoek een land uit waar je wel volgens je eigen regels kunt leven. Ben ik dan racistisch, nee eerder realistisch. Ik zou ook niet naar een land verhuizen waar regels gelden die niet in overeenstemming met mijn overtuiging zijn. Of er weg gaan wanneer er regels, die goed te verdedigen zijn, kwamen die mij zeer tegenstonden waardoor ik niet meer zou kunnen leven zoals ik zou willen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:42

bigone schreef:
Mensen die in een land gaan wonen of al wonen hebben zich aan de wet te houden, indien mensen dat niet doen staat er een boete op of zelfs celstraf. En ja, is het inderdaad zo dat bepaalde groeperingen zich niet hier aan willen houden dan zou ik zeggen , zoek een land uit waar je wel volgens je eigen regels kunt leven. Ben ik dan racistisch, nee eerder realistisch. Ik zou ook niet naar een land verhuizen waar regels gelden die niet in overeenstemming met mijn overtuiging zijn. Of er weg gaan wanneer er regels, die goed te verdedigen zijn, kwamen die mij zeer tegenstonden waardoor ik niet meer zou kunnen leven zoals ik zou willen.

Dit. _/-\o_

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:44

Veel 'buitenlanders' zijn gewoon hier geboren en getogen hoor.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:52

Heike schreef:

En die 'buitenlanders' mogen dan ook een hoofddoek om en hier moskeeën bouwen. Maar als je zo graag een boerka wil dragen kun je imo beter verhuizen naar een land waar de Islam wel sterk aanwezig is.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:56

Free2 schreef:
Heike schreef:

En die 'buitenlanders' mogen dan ook een hoofddoek om en hier moskeeën bouwen. Maar als je zo graag een boerka wil dragen kun je imo beter verhuizen naar een land waar de Islam wel sterk aanwezig is.

Dit vind ik ook wel een beetje overdreven hoor. -O-

Net zoals 'Ga terug naar je eigen land'. Die mensen zijn hier geboren, en ik vind dat ze dan ook gewoon het recht hebben om hier te blijven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:58

Free2 schreef:
Heike schreef:

Daar ben ik het ook mee eens! ik vind ook dat ze zich hier moeten aanpassen of ze nou hier geboren zijn of niet. Dat moet men ook wanneer men in een ander land komt wonen/ werken en of er vakantie vieren, naar hun cultuur en maatstaven.

In de islamitische landen zijn ze NOT amused wanneer men er kerken willen gaan bouwen.........de ander gelovigen worden er niet gedoogd en er zelfs vermoord/ verjaagd maar andersom......in de niet islamitische landen eisen ze wel van alles en roepen ze moord en brand dat er gediscrimineerd worden......heel dubbel vind ik dat en ook heel hypocriet/ oneerlijk.

Maar goed dat is weer een ander verhaal en gaat het hier niet over.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:00

kwita schreef:
Maar kijk naar het christelijk geloof: Die kapjes die de nonnen dragen bedekken ook het gehele haar. Hier heb ik geen problemen mee, net zoals ik met een hoofddoek geen problemen heb. Maar een boerka is nog net even een stap verder.

Er werken geen nonnen in een openbare instelling of winkels, dat is het verschil en dat is waar het topic ook over gaat. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:04

Shadow0 schreef:
Een misvatting. Allochtonen zijn geen toeristen of gasten, ze zijn inwoners. Veel allochtonen hebben gewoon de Nederlandse nationaliteit en zijn hier geboren en opgegroeid. Als ze andere keuzes maken dan jij, dan hebben ze daar het volste recht toe, omdat ze in een vrij land wonen.

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens, want als iemand volgens zijn/haar geloof bloot door de stad wil/moet wandelen, mag dat ook niet. Even een extreem voorbeeld en ik weet ook wel dat er geen geloof bestaat dat zoiets doet, maar toch. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:11

Heike schreef:
Stel er zijn 150 vrouwen met boerka. Dan zijn er vrouwen bij wie het opgelegd is en er zijn een groep vrouwen die het vrijwillig dragen.

maar nu leggen wij die vrouwen toch ook iets op. Dat ze het niet mogen dragen.....

Ik ben zelf "bang" dat als je deze kleine groep één vinger geeft, dat er meerdere zullen volgen. In meerdere landen in het verbod doorgevoerd en als men "lucht krijgt" dat het in Nederland wel is toegestaan, komen er onherroepelijk meer hier wonen. Ik heb niets tegen de mens onder de Boerka/Niqaab zelf, maar tegen het feit dat ik niet kan zien wie ik tegenover me heb (maar dat heb ik volgens mij al duidelijk gemaakt). Ook ben ik "bang" dat als het verbod niet doorgevoerd wordt, de Nederlanders massaal hun kont tegen de krib gaan gooien door expres met helmen, bivakmutsen, petjes en maskers in winkels, benzinepompen, achter balies en in scholen gaan lopen/zitten. Door het verbod niet door te voeren, is de kans groot dat er enorme weerstand komt met alle gevolgen van dien. Hoewel... die Hollanders met hun grote mond en ondertussen niets waarmakend... _O-

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:11

Shenavallie schreef:
kwita schreef:
Maar kijk naar het christelijk geloof: Die kapjes die de nonnen dragen bedekken ook het gehele haar. Hier heb ik geen problemen mee, net zoals ik met een hoofddoek geen problemen heb. Maar een boerka is nog net even een stap verder.

Er werken geen nonnen in een openbare instelling of winkels, dat is het verschil en dat is waar het topic ook over gaat. ;)

Volgensmij heb je hier kwita verkeerd gequote want deze uitspraak heb ik een paar uur geleden gedaan. En ik snap dat er geen nonnen in winkels werken maar wat ik ermee wilde zeggen is dat ik het geen probleem vindt als een vrouw haar haar bedekt, voor wat voor geloof dan ook, maar wel als een vrouw haar hele gezicht bedekt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:14

Supervixen schreef:
Bij ons is hoofdbedekking verboden, petjes mogen niet, hoofddoeken niet en ook je capuchon van je trui op doen mag niet.

+:)+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:22

Free2 schreef:
Volgensmij heb je hier kwita verkeerd gequote want deze uitspraak heb ik een paar uur geleden gedaan. En ik snap dat er geen nonnen in winkels werken maar wat ik ermee wilde zeggen is dat ik het geen probleem vindt als een vrouw haar haar bedekt, voor wat voor geloof dan ook, maar wel als een vrouw haar hele gezicht bedekt.

Oeps, inderdaad: excuses!!!! :o
Ik ben het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:28

Jeetje, als ik zelf niet meer mag besluiten wat ik aantrek....dat zou ik als vrouw pas onderdrukking vinden. Dus die vrouwenonderdrukking vind ik een kulargument. Ik wil graag zelf beslissen wat ik aantrek en ook zelf beslissen of ik me aan praktijken blootstel die anderen onderdrukkend vinden. Dat is pas gelijkheid! 8-)

Maar... ik vind het in het dagelijks verkeer prettig om mensen aan te kunnen kijken. Dan zie je met wie je van doen hebt en het bevordert de interactie en communicatie. En dan maakt het me feitelijk niet uit of het gaat om vrouwen die uit geloofsovertuiging hun gelaat bedekken, als bivakmutsen komende winter de nieuwste mode zouden worden of dat iemand het een veilig idee vindt om de hele dag een integraalhelm op te houden... Ik vind dat allemaal geen goed idee.

Het aflezen van gelaatsuitdrukkingen zit diep in onze evolutionaire voorgeschiedenis verankerd. Zelfs apen communiceren met gelaatsuitdrukkingen. Het herkennen van gezichten en afleiden van emoties van een gezicht is iets dat baby's al in de eerste maanden van hun leven ontwikkelen. Het herkennen van gezichtsuitdrukkingen en emoties vindt plaats in de meest basale kern van onze hersenen. Wij mensen kunnen zelfs uit micro-expressies, hele kleine veranderingen in het gelaat die maar een fractie van een seconde duren, onbewust de ware emoties of gedachten van een persoon afleiden. .

Kortom: ik vind het gelaat van je medemens kunnen herkennen en hun gezichtsuitdrukking kennen zien als je met ze praat een primair onderdeel van ons "mens zijn" in een *samen*leving. Onmisbaar dus.