Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:07

Interessante discussie dit ! Ik weet eigenlijk niet zo heel goed hoe ik erover moet denken...maar dat komt waarschijnlijk omdat ik teveel mensen ken die leven van een uitkering en er niet 1, maar 2 of 3 en zelfs meer paarden op nahouden of bijkopen. Sommigen daarvan doen dan ook nog alles zelf...mesten, borstelen, rijden, wedstrijden rijden...en niet te vergeten natuurlijk heerlijke uitstapjes naar grote paardenevenementen en andere feestjes 8-). Dan vraag ik mij wel serieus af of deze mensen écht niet kunnen werken...want het onderhoud van paarden en alles wat daarbij komt kijken, is imo toch relatief zware arbeid.
Uiteraard komt een deel van het geld meestal van de werkende partner , maar goed, de uitkering is een fijn extraatje :+
Dus over de vraagstelling in de OP ... zoals in elk systeem heb je mensen die er handig weten van gebruik te maken en anderen die het broodnodig hebben... en je paard verkopen omdat je op een uitkering terugvalt zou ik ook niet kunnen...maar op de grote sier gaan en er nog een paar bijkopen ... :? Bij zo'n zaken stel ik mij serieus vragen of die uitkering dan wel zo nodig is en niet beter kan besteed worden aan mensen die wel torenhoge medische kosten hebben...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:12

Sababber schreef:
Blijft altijd een moeilijk punt dit. Ja, een paard is een luxe "product". Ik zou zelf niet aan een paard beginnen als ik een uitkering zou hebben. Net als ik dat nu niet doe omdat ik student ben. Als ik financieel genoeg op eigen benen sta om een paard een goed leven te kunnen geven wil ik wel graag een eigen dier.

Ik snap heel goed dat als je tijdelijk zonder werk zit en een uitkering hebt je je paard niet verkoopt. Dan zorg je in die periode wel dat er een overbrugging komt (idd zelf een boterham minder).
En natuurlijk dat het ontzettend veel pijn doet om je paard te moeten verkopen omdat je het niet kan betalen of lichamelijk niet meer aan kan.

uiteraard zijn er mensen die recht hebben op een uitkering. Die echt niet meer kunnen werken, maar hoe kun je dan voor je paard zorgen?

Ik zie steeds meer mensen van mijn leeftijd die een Wajong hebben, waarvan ik me afvraag waarom. Even als voorbeeld; een voormalig vriendin van mij kreeg op haar 18e een Wajong; ik vroeg wat ze mankeerde, dat ze niet zou kunnen werken. Vervolgens zegt ze dat ze pleinvrees heeft en het lastig vindt om sociale contacten te leggen. Vervolgens vraagt ze wel meerdere malen aan mij of ik mee ga winkelen, naar een feest ga of mee uit eten wil. Als ik dan zeg dat ik dat niet kan omdat daar de financiële middelen er niet voor zijn, wordt ik met een scheef hoofd aangekeken. Alsof het vanzelf sprekend is dat je zomaar uit eten kan en lekker raak kan shoppen. Ja, dan gaan mijn nekharen overeind staan. Omdat ik met mensen om ga die geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt zijn en die gewoon 4 á 5 dagen in de week werken om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij. En dat iemand die in mijn ogen best kan werken (onder de juiste omstandigheden) met het geld wat wij bij de belasting moet inleveren uit eten gaat en gaat winkelen.

Ik vind het trouwens knap dat mensen kosten wat het kost met hun uitkering hun paard behouden! Lijkt me erg moeilijk. Maar hoe gaat dat dan financieel? Wat als het paard naar de kliniek moet? is daar dan een potje voor?

Zijn waarschijnlijk mensen die (net) voor 2010 hun wajong (alvast) hebben aangevraagd? Met de regels van daarna krijg je echt niet zomaar een uitkering, kan ik me écht niet voorstellen, wetende uit eigen ervaring hoe streng ze zijn.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:17

Geryon schreef:
Sababber schreef:
Blijft altijd een moeilijk punt dit. Ja, een paard is een luxe "product". Ik zou zelf niet aan een paard beginnen als ik een uitkering zou hebben. Net als ik dat nu niet doe omdat ik student ben. Als ik financieel genoeg op eigen benen sta om een paard een goed leven te kunnen geven wil ik wel graag een eigen dier.

Ik snap heel goed dat als je tijdelijk zonder werk zit en een uitkering hebt je je paard niet verkoopt. Dan zorg je in die periode wel dat er een overbrugging komt (idd zelf een boterham minder).
En natuurlijk dat het ontzettend veel pijn doet om je paard te moeten verkopen omdat je het niet kan betalen of lichamelijk niet meer aan kan.

uiteraard zijn er mensen die recht hebben op een uitkering. Die echt niet meer kunnen werken, maar hoe kun je dan voor je paard zorgen?

Ik zie steeds meer mensen van mijn leeftijd die een Wajong hebben, waarvan ik me afvraag waarom. Even als voorbeeld; een voormalig vriendin van mij kreeg op haar 18e een Wajong; ik vroeg wat ze mankeerde, dat ze niet zou kunnen werken. Vervolgens zegt ze dat ze pleinvrees heeft en het lastig vindt om sociale contacten te leggen. Vervolgens vraagt ze wel meerdere malen aan mij of ik mee ga winkelen, naar een feest ga of mee uit eten wil. Als ik dan zeg dat ik dat niet kan omdat daar de financiële middelen er niet voor zijn, wordt ik met een scheef hoofd aangekeken. Alsof het vanzelf sprekend is dat je zomaar uit eten kan en lekker raak kan shoppen. Ja, dan gaan mijn nekharen overeind staan. Omdat ik met mensen om ga die geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt zijn en die gewoon 4 á 5 dagen in de week werken om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij. En dat iemand die in mijn ogen best kan werken (onder de juiste omstandigheden) met het geld wat wij bij de belasting moet inleveren uit eten gaat en gaat winkelen.

Ik vind het trouwens knap dat mensen kosten wat het kost met hun uitkering hun paard behouden! Lijkt me erg moeilijk. Maar hoe gaat dat dan financieel? Wat als het paard naar de kliniek moet? is daar dan een potje voor?

Zijn waarschijnlijk mensen die (net) voor 2010 hun wajong (alvast) hebben aangevraagd? Met de regels van daarna krijg je echt niet zomaar een uitkering, kan ik me écht niet voorstellen, wetende uit eigen ervaring hoe streng ze zijn.

Nee, 2010 zat deze dame nog op de middelbare school. Heeft daarna nog havo en een jaar mbo gedaan dus op zijn vroegst 2011/2012. Maar dit gaat niet over één geval waarvan ik weet dat ze een onnodige Wajong hebben. Die het zeker na 2010 hebben aangevraagd. Want deze mensen zijn altijd rond de 20 jaar oud. Je gaat niet op je 15e al een Wajong aanvragen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:20

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

Mochten hier vragen over zijn (over mijn situatie), stel die dan gewoon en trek geen voorbarige conclusies.

Hier hetzelfde. Ik ben voor 75% afgekeurd. Ik werk zoveel als kan en soms zou ik willen dat ik gewoon fulltime kan werken maar helaas gaat dat gewoon echt niet. Ik heb nu 4 jaar een eigen paard en mijn uitkerende instantie weten dit en vinden juist dat mijn paard heel erg helpt en juist goed voor mij doet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:21

_Nelleke_ schreef:
xSwanHeart schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet oké om van een uitkering zo'n 'luxeproduct' te kopen/financieren. Hetzelfde geldt overigens voor het houden van honden, katten, etc. De staat betaalt voor je levensonderhoud, niet meer, niet minder. Zou best wat meer gemonitord mogen worden, als je het mij vraagt. (In de praktijk natuurlijk onuitvoerbaar, zowel praktisch als ethisch.)

Maar hoe denk jij dan over mensen die in between jobs zitten? Door reorganisatie of faillissement hun baan zijn verloren, 2 of 3 maanden nodig hebben om een nieuwe baan te vinden, moeten die dan maar gelijk op het moment dat ze hun laatste werkdag hebben gehad hun paard en alles wat 'leuk' is de deur uit doen?

En hoe zit het dan met mensen die door ziekte niet kunnen werken? Laat me je een voorbeeld geven:

Een jonge vlotte meid heeft gestudeerd en een goede baan en betaald hiervan haar paard. Ze is eind dertig en gaat met oorpijn naar de dokter. De dokter laat door de assistent haar oren uitspuiten omdat er allemaal troep in zit. Er gaat iets vreselijk mis en ze blijft met een blijvende piep van 60 decibel in haar oor zitten. Door een hersteloperatie die ook misgaat veranderd de piep in een ruis van 140 decibel. Ze kan niet meer werken, ze kan zich niet meer concentreren en is zo goed als doof. Fysiek is ze verder gewoon in orde dus paardrijden op haar paard kan gelukkig nog wel. Moet diegene dan maar alles inleveren omdat ze gewoon pech heeft gehad?

Wat een dom voorbeeld 140 dB ruis..... Geloof me dan pleeg je zelfmoord.
Ik ben geopereerd voor Ci en iid ruis over gehouden nu werk ik 75% maar krijg dus 100% betaald
Het is de bedoeling terug te keren naar 100% werk alleen mijn oorsuizen bepalen mijn leven mijn vermoeidheid.....mijn ellende.
Tel daarbij op dat ik doof ben dus dubbel vermoeid.

Nu heb ik van mijn 23 tot dit jaar 38 fulltime gewerkt en nu heb ik een stukje ZW ...... En 2 paarden.
Voel me niet schuldig ze gaan niet weg.
Als ik in de WW kom zoek je zo snel mogelijk een baan je paarden weg doen hoeft niet kom je in de bijstand omdat een baan zoeken niet lukt, vind ik persoonlijk wel dat je geen paard kan houden.

Sorry dat ik het zeg maar sommig hier....vind ik schandalig dat ze een paard hebben...of 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:24

Kelly_ann schreef:
Ik ben HBO'er die 40+uur werkt, en best een paard zou kunnen betalen. Als ik niet bezig was met aflossen van studieschulden, sparen ( buffer opbouwen) en tegelijk aan het investeren in verdere scholing. Na deze kosten blijft er geen paard meer over.... Als een Appie hein cassiére dan voorbijkomt met haar paard incl. Duur setje en glimmend tuig dan denk ik wel eens dat ik het fout heb aangepakt allemaal...

Ik werk trouwens veel met uitkeringsgerechtigden, en het percentage daarvan dat een eigen paard heeft is echt klein hoor. Paard wordt itt 10/15 jaar geleden weer steeds meer een écht eliteding.

Nou rommelt het al wel een poosje in ons sociale stelsel. De tijden zijn aan het veranderen, en het stelsel verandert nog niet snel genoeg mee.
De vergrijzing, de digitalizering, de opkomst van Azië... nog even en 'werken' is achterhaald!
Maar hoe de toekomst er dan uitziet weet nog niemand, een terugkeer van communistisch achtige denkwijzen is dan nog niet eens heel stom.

O.a. VPRO Tegenlicht besteed aandacht aan deze onderwerpen.. super interessant!
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... -geld.html

Ik ben nog niet eens halverwege dit tv programma, maar ik wil hem iedereen aanraden!!
Super interessant en ook een beetje verontrustend...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:24

Daar kan ik kort over zijn:

Als men al een paard heeft en werkloos raakt, dan is dat een ander verhaal en is het heel fijn dat ie ondanks dat ie werkloos is het dier wilt houden en niet zomaar aan de kant zet en of de tijd neemt er een goed nieuw tehuis voor te gaan zoeken.

Als men werkloos is en niets doet qua studeren en of baan zoeken en van het uitkeringsgeld een paard koopt en houdt, dan vind ik het wel raar ja.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:28

Verschil vind ik wel met ww: dat is tijdelijk en je hebt er ook voor gewerkt. Voor 1 maand ww heb ik een jaar voldoende gewerkt dus het is geen cadeautje in die zin. Ik vind het wel bijzonder dat bv bij de Wajong niet wordt gekeken naar het inkomen van de inwonende partner, zoals dat bij de bijstand wel het geval is.
Ik vind het apart dat er mensen zijn die de Wajong mooi zien als extra'tje voor bv 1 of meerdere paarden hun partner toch wel kan voorzien in de levensvoorzieiningen.

Ik zou niet willen ruilen hoor met iemand in de Wajong, vond de ww ook geen feest maar ik vind dat die regels wel degelijk verandert mogen worden en ook naar inkomen van partner wordt gekeken en dat het bedrag erop wordt aangepast.
Kennis heeft een partner die een zeer goed inkomen krijgt en haar Wajong is lekker voor luxe :+ dat vind ik misbruik make van de situatie. Als je luxe zoals paarden blijft kopen van je uitkering, vind ik dat niet het doel van die uitkering.
Heb je al een paard en raak je arbeidsongeschikt of je baan kwijt is het een verhaal.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-05-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:29

Nou ik ben vorig jaar in de WW gekomen en door die rede mijn paard verkocht omdat je die echt niet kunt onderhouden van een ww-uitkering hoor, of je moet wel zo'n bak met geld gespaard hebben om de gaten op te kunnen vullen dan is het wat anders natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:30

Pandora2 schreef:
Interessante discussie dit ! Ik weet eigenlijk niet zo heel goed hoe ik erover moet denken...maar dat komt waarschijnlijk omdat ik teveel mensen ken die leven van een uitkering en er niet 1, maar 2 of 3 en zelfs meer paarden op nahouden of bijkopen. Sommigen daarvan doen dan ook nog alles zelf...mesten, borstelen, rijden, wedstrijden rijden...en niet te vergeten natuurlijk heerlijke uitstapjes naar grote paardenevenementen en andere feestjes 8-). Dan vraag ik mij wel serieus af of deze mensen écht niet kunnen werken...want het onderhoud van paarden en alles wat daarbij komt kijken, is imo toch relatief zware arbeid.
Uiteraard komt een deel van het geld meestal van de werkende partner , maar goed, de uitkering is een fijn extraatje :+
Dus over de vraagstelling in de OP ... zoals in elk systeem heb je mensen die er handig weten van gebruik te maken en anderen die het broodnodig hebben... en je paard verkopen omdat je op een uitkering terugvalt zou ik ook niet kunnen...maar op de grote sier gaan en er nog een paar bijkopen ... :? Bij zo'n zaken stel ik mij serieus vragen of die uitkering dan wel zo nodig is en niet beter kan besteed worden aan mensen die wel torenhoge medische kosten hebben...

Ook al is dit hard gelach om aan te moeten zien misschien voor de hard werkende alleenstaanden, maar het is natuurlijk niet zo dat men een bijstandsuitkering krijgt als men een werkende partner heeft, tenminste niet in Nederland. WW is hier maximaal 2 jaar, wat ik ook niet meer dan normaal vind en WIA en IVA en WAJONG zijn er voor de afgekeurde dus zieke mensen, wat ik dus ook niet meer dan terecht vind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:33

Paddenpad schreef:
Nou ik ben vorig jaar in de WW gekomen en door die rede mijn paard verkocht omdat je die echt niet kunt onderhouden van een ww-uitkering hoor, of je moet wel zo'n bak met geld gespaard hebben om de gaten op te kunnen vullen dan is het wat anders natuurlijk.

Mwah, ligt er natuurlijk aan hoeveel ww je krijgt natuurlijk en wat je partner verdient en voor je kan betekenen. Ik heb een deel van mijn ww opzij kunnen zetten, juist omdat het maar tijdelijk was en ik een buffer nodig heb voor magere maanden. Woonde ik alleen had ik een groot probleem idd en was het ook einde oefening voor het paard.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:34

Ik lees vooral heel veel jalouzie. Van "ik kan geen paard betalen terwijl ik werk, dus waarom kan een ander het wel die niet eens werkt".

Heel veel mensen die een bijstandsuitkering krijgen zijn gewoon ziek, en horen eigenlijk helemaal niet thuis in de bijstand maar in de WIA. Echter door de bezuinigingen vallen ze daar buiten en komen dus in de bijstand terecht.

Een uitkering is daadwerkelijk van de ontvanger, de ontvanger hoeft (meestal) geen verantwoording af te leggen wat ie ermee doet. Of het nou op gaat aan een paard, een hond, een sieraquarium, drank, drugs of uitgaan of iemand elke week naar een attractiepark gaat doet er helemaal niet toe. Het is vanaf het moment dat het geld is gestort hun geld, waarmee ze dus mogen doen wat ze willen. In een aantal gevallen zijn er restricties, waarin bijvoorbeeld aangetoond moet worden dat bepaalde rekeningen voldaan zijn. Maar van het resterende bedrag mag de ontvanger nog steeds doen wat ie wil, en terecht!

Heel veel mensen met een uitkering kunnen er juist vroeg of laat weer uitkomen juist door het hebben van hun (dure) hobby. Die ervoor zorgt dat ze ontspanning kunnen blijven vinden, onder de mensen blijven komen en zo in de praktijk aan vaardigheden kunnen werken waar ze anders vrijwel niet aan zouden kunnen werken, maar die essentieel zijn voor bijvoorbeeld het zoeken/ behouden van werk.

Het getuigt wat mij betreft enorm van korte-termijn denken te roepen dat uitkeringen blijkbaar te hoog zijn omdat sommige mensen er dingen van kunnen doen die andere mensen met betaald werk zich niet kunnen permitteren. Iets met prioriteiten stellen en aanpassingen in je levensstijl doen, of de bereidheid daartoe.

En het gaat helemaal niet om een prikkel tot werken, er IS domweg niet genoeg werk voor iedereen. Van de winter heb ik voor een uitzendburo gewerkt. Er waren voor elke vacature daar minstens 10! gegadigden, in rustige periodes zelfs tot 100 gegadigden voor 1 dagje werk. Dan gingen ze gewoon loten, en de rest mocht maar hopen dat er ergens iets mis ging zodat ze toch misschien opgeroepen zouden worden. Zo werkt het voor heel veel baantjes. Mensen die keihard werken, geen pauzes nemen, overwerken zonder te schrijven, maar toch amper opgeroepen worden want niemand neemt pauzes, iedereen werkt keihard en niemand klaagt over overuren, of over het feit dat je s'ochtends gebeld wordt dat je binnen 20 minuten op het werk MAG komen. In de laagst gewaardeerde baantjes is de concurrentie zo moordend dat alleen diegenen die daarin uitmuntend zijn, die inderdaad als er gebeld wordt meteen in de auto springen (maar meestal wordt er niet gebeld), die geen of amper pauzes nemen, die niet naar de WC gaan, niet roken, niet praten en hun longen uit hun lijf rennen, liefst letterlijk, er enigszins van kunnen leven, behalve rond de feestdagen want dan is er wel werk genoeg.

Mensen moeten helemaal zelf weten hoe ze hun geld uitgeven. Of ze nou een paard, of voor mijn part 10 paarden houden van hun uitkering, elk weekend zich helemaal lam zuipen/ snuiven of elke week een andere stad gaan bezoeken. Het is niet aan mij om daarover te oordelen en als mensen blijkbaar bereid zijn grote concessies te doen om hun hobby te kunnen veroorloven, dan moeten ze dat zelf weten. Ik stel andere prioriteiten in mijn leven, mijn goed recht. En dan zie ik liever dat mensen een gezonde hobby hebben zoals iets met dieren, dan dat ze elke week onder invloed ergens herrie aan het schoppen zijn.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:35

vuurneon schreef:
Paddenpad schreef:

Mwah, ligt er natuurlijk aan hoeveel ww je krijgt natuurlijk en wat je partner verdient en voor je kan betekenen. Ik heb een deel van mijn ww opzij kunnen zetten, juist omdat het maar tijdelijk was en ik een buffer nodig heb voor magere maanden. Woonde ik alleen had ik een groot probleem idd en was het ook einde oefening voor het paard.

Als je idd op iemand financieel kunt terugvallen wordt het al makkelijker, maar voor een alleengaand persoon moet je gewoon al blij zijn dat je iedere maand je vaste lasten en eten/drinken kunt betalen en je autootje kunt blijven rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:35

vuurneon schreef:
Ik vind het apart dat er mensen zijn die de Wajong mooi zien als extra'tje voor bv 1 of meerdere paarden hun partner toch wel kan voorzien in de levensvoorzieiningen.

Waarom zou de pech van ziekte alleen bij de partner moeten liggen, en dragen we dat niet gewoon als maatschappij? Waarom willen we dat zo heel erg bij 1 of 2 personen leggen, ipv dat samen te doen?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:36

Ik vind dit een moeilijke dubbele discussie.
Buiten het feit of het eerlijk is vraag ik me oprecht af hoe mensen het doen.

Ik heb beide kanten van de medaille mee gemaakt. Ik heb eerste van stufi geleefd en vervolgens na een behoorlijk traject in de Wajong terecht gekomen.
Ik heb een dikke 2 jaar keihard aan mezelf gewerkt en ben eind 2013 gaan werken, full time.
Dat was geen succes, gedeeltelijk ziek thuis komen te zitten, weer werkeloos geraakt, terug op volledige Wajong en nu werk ik weer parttime.
Ik ben, !lees! ZEER dankbaar voor mijn Wajong, het is mijn redding geweest en heeft vele vele deuren voor mij geopend.
Ik weet dat ik met de nodige begeleiding en aanpassingen een aantal uur kan werken en doe dat dan ook. Ik krijg dus ook alleen maar het deel uitkering waar ik recht op heb.

Dat verhaal even terzijde, heb ik het nooit breed gehad met mijn uitkering. Ik leef geen luxe leven ben zelf best zuinig. Maar heb nooit echt goed kunnen sparen, dus een grote buffer is er nooit geweest.
Toen ik opeens ging verdienen ging er een nieuwe wereld voor me open en ben ik even helemaal los gegaan. Naar feestjes, festivals en op vakantie. Want dat waren dingen die ik maar zelden kon doen.
Toen de kans zich voordeed heb ik een oud autootje van mijn jobcoach overgenomen, wat een vrijheid!
Nu weer teug naar mijn uitkering, outsj, dat is pittig! Over 2 maandjes krijg ik weer 50/50 loon en uitkering dus word het weer wat ruimer.
Ik heb geen gekke lasten, gewoon g/w/l en huur, een sport abonnement voor mijn gezondheid, een kleine afbetaling naar een vriend en in mijn auto.
Die auto is natuurlijk een prioriteit maar ik houd zoveel van mijn vrijheid. Maar eerlijk waar, met alle liefde van de wereld zou ik geen paard kunnen kopen, onderhouden laat staan beter laten maken als hij ziek word.

Dus, mensen die het lukt met een uitkering, die daar RECHT op hebben, dus geen misbruik ervan maken, respect. Want ik denk dat je er echt heel veel voor moet laten.
Mensen die een uitkering krijgen en daar misbruik van maken, ga je diep maar dan ook echt diep schamen. Dan verdien je geen enkel luxe product.
Helaas heb ik zelf iemand in de kennissenkring die er misbruik van maakt, ik kots op die man, ik word e gewoon misselijk van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:38

ohjajoh6 schreef:
Ook al is dit hard gelach om aan te moeten zien misschien voor de hard werkende alleenstaanden, maar het is natuurlijk niet zo dat men een bijstandsuitkering krijgt als men een werkende partner heeft, tenminste niet in Nederland. WW is hier maximaal 2 jaar, wat ik ook niet meer dan normaal vind en WIA en IVA en WAJONG zijn er voor de afgekeurde dus zieke mensen, wat ik dus ook niet meer dan terecht vind.

Maar waarom voor bv Wajong ook niet kijken naar partner inkomen? Als ik zie dat iemand met een Wajong en een partner met ruim inkomen het aantal paarden maar kan laten groeien of die dikke Audi koopt en in een prachtig huis van een paar ton woont, dan krab ik toch achter mijn oren of de Wajong dan simpelweg overbodige luxe is voor een aantal mensen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:42

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:

Waarom zou de pech van ziekte alleen bij de partner moeten liggen, en dragen we dat niet gewoon als maatschappij? Waarom willen we dat zo heel erg bij 1 of 2 personen leggen, ipv dat samen te doen?

Ik snap denk ik wel wat vuurneon bedoelt.

Stel je bent man en vrouw
beide werken
1000 + 1000 = 2000 euro per maand

1 werkt, de ander heeft om wat voor reden een uitkering
1000 + 700 = 1700

1 werkt, de ander niet
1000 + 0 = 1000

Ergens een beetje krom dat er in 2 gevallen 1 niet werkt maar in 1 geval er dus wel financieel gecompenseerd wordt.
Je werkt niet ergo geen compensatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:45

mick75 schreef:
Ik lees vooral heel veel jalouzie. Van "ik kan geen paard betalen terwijl ik werk, dus waarom kan een ander het wel die niet eens werkt".

Heel veel mensen die een bijstandsuitkering krijgen zijn gewoon ziek, en horen eigenlijk helemaal niet thuis in de bijstand maar in de WIA. Echter door de bezuinigingen vallen ze daar buiten en komen dus in de bijstand terecht.

Een uitkering is daadwerkelijk van de ontvanger, de ontvanger hoeft (meestal) geen verantwoording af te leggen wat ie ermee doet. Of het nou op gaat aan een paard, een hond, een sieraquarium, drank, drugs of uitgaan of iemand elke week naar een attractiepark gaat doet er helemaal niet toe. Het is vanaf het moment dat het geld is gestort hun geld, waarmee ze dus mogen doen wat ze willen. In een aantal gevallen zijn er restricties, waarin bijvoorbeeld aangetoond moet worden dat bepaalde rekeningen voldaan zijn. Maar van het resterende bedrag mag de ontvanger nog steeds doen wat ie wil, en terecht!

Heel veel mensen met een uitkering kunnen er juist vroeg of laat weer uitkomen juist door het hebben van hun (dure) hobby. Die ervoor zorgt dat ze ontspanning kunnen blijven vinden, onder de mensen blijven komen en zo in de praktijk aan vaardigheden kunnen werken waar ze anders vrijwel niet aan zouden kunnen werken, maar die essentieel zijn voor bijvoorbeeld het zoeken/ behouden van werk.

Het getuigt wat mij betreft enorm van korte-termijn denken te roepen dat uitkeringen blijkbaar te hoog zijn omdat sommige mensen er dingen van kunnen doen die andere mensen met betaald werk zich niet kunnen permitteren. Iets met prioriteiten stellen en aanpassingen in je levensstijl doen, of de bereidheid daartoe.

En het gaat helemaal niet om een prikkel tot werken, er IS domweg niet genoeg werk voor iedereen. Van de winter heb ik voor een uitzendburo gewerkt. Er waren voor elke vacature daar minstens 10! gegadigden, in rustige periodes zelfs tot 100 gegadigden voor 1 dagje werk. Dan gingen ze gewoon loten, en de rest mocht maar hopen dat er ergens iets mis ging zodat ze toch misschien opgeroepen zouden worden. Zo werkt het voor heel veel baantjes. Mensen die keihard werken, geen pauzes nemen, overwerken zonder te schrijven, maar toch amper opgeroepen worden want niemand neemt pauzes, iedereen werkt keihard en niemand klaagt over overuren, of over het feit dat je s'ochtends gebeld wordt dat je binnen 20 minuten op het werk MAG komen. In de laagst gewaardeerde baantjes is de concurrentie zo moordend dat alleen diegenen die daarin uitmuntend zijn, die inderdaad als er gebeld wordt meteen in de auto springen (maar meestal wordt er niet gebeld), die geen of amper pauzes nemen, die niet naar de WC gaan, niet roken, niet praten en hun longen uit hun lijf rennen, liefst letterlijk, er enigszins van kunnen leven, behalve rond de feestdagen want dan is er wel werk genoeg.

Mensen moeten helemaal zelf weten hoe ze hun geld uitgeven. Of ze nou een paard, of voor mijn part 10 paarden houden van hun uitkering, elk weekend zich helemaal lam zuipen/ snuiven of elke week een andere stad gaan bezoeken. Het is niet aan mij om daarover te oordelen en als mensen blijkbaar bereid zijn grote concessies te doen om hun hobby te kunnen veroorloven, dan moeten ze dat zelf weten. Ik stel andere prioriteiten in mijn leven, mijn goed recht. En dan zie ik liever dat mensen een gezonde hobby hebben zoals iets met dieren, dan dat ze elke week onder invloed ergens herrie aan het schoppen zijn.

Amen!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:45

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:

Waarom kan de partner daar niet voor zorgen? Als de partner een dusdanig inkomen heeft waarbij de Wajong pure luxe is, vraag ik mij af of de Wajong dan van mij part kan worden verhoogd voor diegene die alleen voor zichzelf moeten zorgen aangezien Wajong daar geen onderscheid in maakt. Dus juist het eerlijker maken. Wajong is voor een alleenstaande geen vetpot en amper van rond te komen. Voor mijn kennis is het letterlijk shopgeld omdat haar man een zeer hoog inkomen heeft. Dan zeg ik als liefhebbend mens: Wajong weg bij mijn kennis en naar diegene die het écht hard nodig hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:47

vuurneon schreef:
ohjajoh6 schreef:

Maar waarom voor bv Wajong ook niet kijken naar partner inkomen? Als ik zie dat iemand met een Wajong en een partner met ruim inkomen het aantal paarden maar kan laten groeien of die dikke Audi koopt en in een prachtig huis van een paar ton woont, dan krab ik toch achter mijn oren of de Wajong dan simpelweg overbodige luxe is voor een aantal mensen.

In belgie wordt er gekeken naar het inkomen van de partner.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:48

Ik kan me niet voorstellen dat je het met een uitkering en paard ruim kunt hebben. Dus al kun je de standaard dingen betalen.. wat als ze ziek worden. Om die reden zou ik het persoonlijk niet aandurven om een paard te kopen als ik in een uitkering zou zitten. Als je al een paard hebt wordt het wel anders.

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:48

vuurneon schreef:
ohjajoh6 schreef:

Maar waarom voor bv Wajong ook niet kijken naar partner inkomen? Als ik zie dat iemand met een Wajong en een partner met ruim inkomen de dierenstapel maar kan laten groeien of die dikke Audi koopt en in een prachtig huis van een paar ton woont, dan krab ik toch achter mijn oren of de Wajong dan simpelweg overbodige luxe is voor een aantal mensen.

We hebben geen recht om daarover te oordelen, die vrouw/man die zou waarschijnlijk ook veel meer kunnen verdienen en uitgeven als ze kon werken en wat als ze scheiden?
Trouwens vanaf dit jaar is de Wajong veel strenger geworden, iedereen word herkeurd en je krijgt alleen nog maar Wajong als je 100% voor de rest van je leven bent afgekeurd, overigens is de Wajong ook geen vetpot op je 18de krijg je 530 ongeveer per maand (van de hoogste uitkering vanuitgaand). En dat word het elk jaar een beetje meer tot je 23ste waar je met de hoogste uitkering 900 ongeveer per maand krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:49

vuurneon schreef:
Maar waarom voor bv Wajong ook niet kijken naar partner inkomen? Als ik zie dat iemand met een Wajong en een partner met ruim inkomen de dierenstapel maar kan laten groeien of die dikke Audi koopt en in een prachtig huis van een paar ton woont, dan krab ik toch achter mijn oren of de Wajong dan simpelweg overbodige luxe is voor een aantal mensen.

Naast de vraag waarom je dat bij een persoon wil leggen... waarom vinden we een wajong overbodige luxe, maar een hoog inkomen niet? Waarom denken we dat een hoog inkomen automatisch bewijs is voor iemands nut voor de maatschappij, zelfs al is prima aangetoond dat je ook veel geld kunt verdienen zonder iets toe te voegen aan de maatschappij, en soms zelfs door immoreel en niet-integer te handelen? Waarom zit het idee zo diep dat we van de twee automatisch de wajonger moeten aanpakken omdat die oneigenlijk van onze maatschappij profiteert?

Dat vooroordeel zit heel diep.

En eh, nee, ik heb niet op zich iets tegen rijke mensen hoor. En ze zijn zeker niet allemaal fraudeurs en uitvreters!

Maar tegelijkertijd is de vraag over of je iets werkelijk verdient nog niet zo makkelijk. Voegt een hogeschoolmanager werkelijk meer waarde toe aan onze maatschappij dan een goede basisschooldocent? Toch zijn het niet de basisschooldocenten die op eigen kracht de audi op de oprijlaan van hun villa parkeren meestal.

Een groot deel van de hoge inkomens komen ook voor bij publieke of semipublieke functies: scholen, energiebedrijven, infrastructuur, rechtstreeks betaald door ons en/of ernstig verweven met onze belastingen... En toch stellen we daar de vragen niet die we bij wajongers voortdurend wel stellen: wat voeg je toe aan deze maatschappij. Toch bekijken we wel of we misschien nog ergens 30 seconden per handeling per patient van de thuiszorg kunnen afschaven, maar niet of we datzelfde ook kunnen doen bij de thuiszorgmanager.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:49

Oh ja, ik vergat nog iets toe te voegen:

Ik persoonlijk vind ook dat als men echt ziek is om te kunnen werken en dus uitkering ontvangt ook plezier mag houden in het leven en als dat het is in het hebben van een eigen paard........dat moet je ook gunnen zoals een ander een hond neemt of weet ik veel wat........Als er maar goed voor wordt gezorgd en men zichzelf niet daarbij verwaarloosd.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-05-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:50

Mij maakt het niet uit. Genoeg mensen die ook geen uitkering verdienen omdat ze kunnen maar niet willen werken en daar wordt ook niets van gezegd. Beetje kort door de bocht, I know, maar dat is voor mij hetzelfde. Het ligt eraan waarom je een uitkering hebt en een paard houdt. Als je echt niet kan werken vanwege een beperking/ziekte/goede reden maar toch geld genoeg hebt voor een paard, ik zit er iig niet mee, dan zou je je dus niets mogen gunnen omdat je niet kan werken...
En dan nog de hoeveelheid mensen die aan illegale praktijken doet om aan geld te komen, er gebeurt zoveel om ons heen, ik hou me er niet mee bezig. Ik betaal ook alleen m'n stufi nu aan de paarden, ik heb geen tijd voor een baan met een drukke master studie en 12 paarden om voor te zorgen, dus mijn ouders dragen het meeste bij.