Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
VivaByoux schreef:Zat net nog naar t programma te kijken.
Waar Jo rustig blijft en het kind op een vriendelijke maar strenge manier aanpakt omdat het krijst, had ik het kind allang een tik verkocht en gezegd dat het dan iets heeft om werkelijk om te janken.
Spijt me zeer maar sommige ouders zijn echt te soft. Jo vind ik wel een goeie manier hebben!
Sofy schreef:Ik ben uberhaupt te lui om twitter erbij te pakken, dus ik was wel blij met de samenvatting.
Ik wilde eigenlijk nog even terugkomen op het 'alles uitleggen/in overleg doen'.
Ik vind dat namelijk (zeker bij 2/3 jarigen) helemaal niet altijd verstandig. Ik ben van mening dat een kind af en toe ook gewoon iets moet kunnen doen omdat het hem gezegd wordt. Dit is ook een belangrijke vaardigheid: luisteren en 'bevelen' opvolgen wanneer dat nodig is. Dat hoeft niet altijd, maar soms wel (denk aan een noodsituatie, maar bijv. ook aan opdrachten opvolgen in de klas).
Wat ik in klassen op de basisschool veel heb gezien, is dat kinderen geen opdrachten meer kunnen/willen opvolgen tenzij ze het er zelf mee eens zijn. Simpel gezegd missen ze een stukje discipline, en zijn ze misschien een beetje te goed in het zelf kritisch nadenken. Soms is dat handig, maar soms ook niet: ook in je werk zul je situaties tegenkomen waarin je gewoon even moet slikken en luisteren, en dan helpt het als je dit kent en gewend bent, en niet altijd denkt overal over te kunnen discussieren. Ik denk dus dat het belangrijk is om een balans te vinden in je opvoeding tussen 'luisteren wanneer het moet' en 'discussieren wanneer het mag/kan'.