Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:59

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:
Maar mocht dat niet zo zijn en er een structureel probleem zou ontstaan voor de schapenhouders, dan is het wel zaak om naar een serieuze oplossing voor hen te zoeken ipv ze af te schepen met "plaats maar een hek". Het probleem van mensen niet erkennen en ze niet serieus nemen vind ik geen goede optie.

Er IS al een schadevergoedingsregeling.
Dit itt voor schapen die door honden of mensen gedood worden.
Ah :)* :)*

(voor de niet zo snelle begrijpers; elk dood schaap binnen 100 km zal nu gemeld worden want :$ )

Ik reageerde niet op jou, maar goed voor de minder goede begrijpers :D ; de schapenboeren voelen zich hierdoor blijkbaar onvoldoende gecompenseerd.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:02

Ja, want schapenhouders geven alleen maar om geld!

Werkelijkwaar, ik had het iq van de sommige bokkers toch wel wat hoger ingeschat :x

Als er een stel paarden wordt gegrepen is het allemaal zielig en zorgt het voor een hele reeks aan emotionele schade. Maar als het om koeien/varkens/schapen gaat draait alles alleen om geld..

Daarom zei ik, ook schapen fokkers hebben een hart. En ook voor ons doet het zeer als je een weiland met doodgebeten schapen aantreft.
Of dat nu vergoed wordt of niet.

Als je paard in het land ligt met een een uitgebeten keel vervloek je die hond toch ook? Of ben je alles weer vergeten zodra de verzekering uitgekeerd heeft?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:05

Ik ben zelf boer, en ons mais werd elke jaar opgevreten, we mochten geen hekken zetten, Nee we zouden wel vergoedingen krijgen... Nou voor die vergoeding moest je je al aanmelden wanneer alles nog intakt was. Anders kreeg je niks wanneer het wel stuk was... de herten eten alles van binnen uit naar buiten, dus je ziet het pas heel laat. Het potje voor vergoedingen werd steeds kleiner, met als gevolg toch hekken mogen plaatsen. Ik vind dat er moeilijk gedaan wordt, Tuurlijk zijn we de wolf niet gewend, en zijn we nu aan het doemdenken. Over wat als en wat dan en wat.... Maar als de wolf er is, zal er toch naar oplossingen gezocht moeten worden. En in het ene gebied kan hekken uitkomst geven (welke niet eens echt hoog hoeven te zijn, maar op de juiste manier uitgevoerd) En in andere gebieden een hond. Op/insluiten van de wolf in een natuurgebied vind ik zinloos en jammer. wanneer de wolf hier niet kan vinden wat het zoekt, gaat het vanzelf terug.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:07

Wat zou voor jou een acceptabele oplossing zijn Froukje, stel dat er serieus een paar roedels in Nederland zouden komen leven? Of vindt jij dat er alles aan gedaan moet worden om ze hier te weren?

Wendyenbram: mais is misschien want minder emotioneel om te verliezen?
Ik zou de wolf ook niet willen insluiten en wmb is hij welkom, maar ik denk dat je wel serieus in gesprek moet met mensen die er mogelijk problemen van gaan ondervinden. Daarmee vind ik niet dat je wolven dan maar moet weren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:15

Honden jagen op een hele kudde. Wolven alleen op een enkel dier. De zwakste of onervarenste uit de kudde. Erg? Tuurlijk, maar niet erger dan de vraat van roofvogels, vossen of marters. Een wolf heeft zo'n 4 kg per dag nodig, maar kan ook 10/12 kg in 1x eten voor paar dagen. Ze komen vaak terug om meerdere keren te eten van 1 grote prooi.

Wendyenbram: wolven zijn gunstig voor jou probleem. Daar waar overschot is zal een wolf makkelijk prooien hebben. Worden ze flink bejaagd dan worden de reeën schuwer en zullen ze minder op hun gemak zijn op de open velden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:24

Nikass schreef:
Wat zou voor jou een acceptabele oplossing zijn Froukje, stel dat er serieus een paar roedels in Nederland zouden komen leven? Of vindt jij dat er alles aan gedaan moet worden om ze hier te weren?

Wendyenbram: mais is misschien want minder emotioneel om te verliezen?
Ik zou de wolf ook niet willen insluiten en wmb is hij welkom, maar ik denk dat je wel serieus in gesprek moet met mensen die er mogelijk problemen van gaan ondervinden. Daarmee vind ik niet dat je wolven dan maar moet weren.

Mais is idd niet emotioneel, maar wel een enorme kostenpost/verlies. En ik deelde alleen mee dat wij dus ook hekken om de mais moesten zetten, voor wild. Dus waarom een schapenboer niet om zijn land? Iemand zei dat dat niet kon omdat je dan grote lappen grond moest omheinen, ik kwam toen met het voorbeeld op de Veluwe waar we dus ook grote lappen grond dienen te omheinen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:44

Froukje1993 schreef:

Werkelijkwaar, ik had het iq van de sommige bokkers toch wel wat hoger ingeschat :x

Als er een stel paarden wordt gegrepen is het allemaal zielig en zorgt het voor een hele reeks aan emotionele schade. Maar als het om koeien/varkens/schapen gaat draait alles alleen om geld..

Daarom zei ik, ook schapen fokkers hebben een hart. En ook voor ons doet het zeer als je een weiland met doodgebeten schapen aantreft.

Als je paard in het land ligt met een een uitgebeten keel vervloek je die hond toch ook? Of ben je alles weer vergeten zodra de verzekering uitgekeerd heeft?

Op het moment dat je wil beweren dat je zelf een veel hoger IQ hebt dan de rest hier maar dan dingen gaat schreeuwen als ''een weiland met doodgebeten schapen'', ben je niet heel serieus te nemen.
Want dat is meer iets voor honden, die niet meer weten hoe ze een prooidier in één keer dood kunnen maken, dan een wolf die weet hoe die zijn prooi moet aanvallen en rustig moet krijgen. En ook geen hele kudde schapen in zn up dood.

Het is apart dat een schaap doodschieten voor op je bord volkomen normaal is maar een natuurlijke aanval van roofdier naar prooidier opeens 'zielugh' is.
Als je zoveel hart voor je dieren hebt dan dood je ze sowieso niet voor het geld lijkt mij, ik zou daar emotioneel gezien iig niet toe in staat zijn dan.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:48

De eerste wilde verhalen doen de ronde al

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:48

Veulen84 schreef:
Honden jagen op een hele kudde. Wolven alleen op een enkel dier. De zwakste of onervarenste uit de kudde. Erg? Tuurlijk, maar niet erger dan de vraat van roofvogels, vossen of marters. Een wolf heeft zo'n 4 kg per dag nodig, maar kan ook 10/12 kg in 1x eten voor paar dagen. Ze komen vaak terug om meerdere keren te eten van 1 grote prooi.

Wendyenbram: wolven zijn gunstig voor jou probleem.

Kijk 'gunstig' dan uiteraard wel relatief.
Er worden jaarlijk vebazend veel schapen door honden gedood. Dat gebeurt heel wat minder efficient dan door een wolf.
Daarbij is er geen vergoedings regeling.

Die paar wolven gaan in NL vrijwel geen probleem voor dierenhouders worden.
Niet in het licht van vossen en honden. En DAAR wordt niets van vergoedt.

ECHT positief daarbij is dat waar wolven gevestigd zijn, er minder vossen en loslopende honden zijn.
Dat betekent minder schade door vossen en honden EN vergoede schade.
Win-win tov nu.

Ik zie het echter zover niet komen. Het oh zo tolerante ruimdenkende natuurliefhebbende NL volk schiet het arme dier overhoop voor er een tweede hierheen kan komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:54

Air schreef:

Het is apart dat een schaap doodschieten voor op je bord volkomen normaal is maar een natuurlijke aanval van roofdier naar prooidier opeens 'zielugh' is.
Als je zoveel hart voor je dieren hebt dan dood je ze sowieso niet voor het geld lijkt mij, ik zou daar emotioneel gezien iig niet toe in staat zijn dan.

Dat vind ik dus ook _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:55

Jo_vales schreef:
De eerste wilde verhalen doen de ronde al

[ [url=m/nXbJ4W.png]Afbeelding[/url] ]

Voor mij is het filmpje hard bewijs voor het wel wolf maar niet wild zijn.

Ik ben 20 jaar terug een winter in Polen geweest om wolven te (helpen) bestuderen en wilde wolven overleven in cultuurland ALLEEN WANNEER EN OMDAT ZE 'ONZICHTBAAR' SCHUW ZIJN.

Dit ontsnapte 'tamme' exemplaar is een 'mooie' lakmoes-test mbt de mentaliteit van de NL bevolking.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:57

Air schreef:
Froukje1993 schreef:

Op het moment dat je wil beweren dat je zelf een veel hoger IQ hebt dan de rest hier maar dan dingen gaat schreeuwen als ''een weiland met doodgebeten schapen'', ben je niet heel serieus te nemen.
Want dat is meer iets voor honden, die niet meer weten hoe ze een prooidier in één keer dood kunnen maken, dan een wolf die weet hoe die zijn prooi moet aanvallen en rustig moet krijgen. En ook geen hele kudde schapen in zn up dood.

En jij verwacht dat de rest van de kudde rustig blijft staan eten??
Die rennen ook alle kanten op hoor, en dan is de sloot een heel aantrekkelijke plek om de wolf te ontkomen. En water/schaap staat ook gerand voor dood..

Hij mag er dan 1 pakken, ik weet zeker dat er meerdere doden gaan vallen bij zo'n aanval.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:02

Smee__ schreef:
Ik was ook redelijk sarcastisch eigenlijk, reageerde op mijn voorganger.

Nu lopen er veel te veel prooidieren rond die langzaam creperen. Natuurlijk is het een lapmiddeltje om er een paar wolven uit te zetten, en is de zaak al veel te ver uit de hand gelopen. Maar dat uit de hand lopen kwam dus mede door gebrek aan natuurlijke vijanden. :)*

Smee__

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:18

Maar er lopen er daar duizenden rond, daar kunnen een paar wolven niet tegenop eten. De dieren planten zich sneller voort dan dat de wolven ze weg eten. Er nog meer dieren droppen is imo dus geen oplossing. Dat had dan inderdaad jaren geleden bij de stichting van het gebied moeten gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:21

Zoolgangster schreef:
Nu lopen er veel te veel prooidieren rond die langzaam creperen. Natuurlijk is het een lapmiddeltje om er een paar wolven uit te zetten, en is de zaak al veel te ver uit de hand gelopen. Maar dat uit de hand lopen kwam dus mede door gebrek aan natuurlijke vijanden. :)*

Euh nee.
Het FUNDAMENTELE probleem is dat er een hek om dieren staat die anders zouden trekken, tussen zomer en winter grote afstanden afleggen.
De rest is compenseren voor een NIET natuurlijke door mensen GECREEERDE situatie.

Het zou wreedheid aan wreedheid toevoegen om binnen die omheining ook nog eens natuurlijke vijanden los te laten onder het beginmotto van Vluchten Kan Niet Meer...

liliekska

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:28

Hoe veel mensen hebben hier buitenkonijnen? En hun kat buiten lopen? Paarden? Nee wolven horen niet in Nederland! Nederland bestaat voornamelijk uit huizen nergens echt wilde natuur!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:50

liliekska schreef:
Hoe veel mensen hebben hier buitenkonijnen? En hun kat buiten lopen? Paarden? Nee wolven horen niet in Nederland! Nederland bestaat voornamelijk uit huizen nergens echt wilde natuur!

Jouw kat pakt nooit wat zeker ;)

... nou laat die wilde natuur dan weer ontstaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:53

liliekska schreef:

Katten jagen op muizen/ratten/vogels etc. Dat mag wel? Maar een wolf mag niet jagen?

En mensen met buiten konijnen hebben ook last van katten, vossen en marters etc.

Dus moeten we alle jaagdieren maar afschieten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:54

wat vreemd dat dit nieuws al twee dagen de kranten beheerst.De mens is al eeuwen bang voor de wolf.
Waarom geen idee....soort van mythe denk ik.
Mensen zijn eng.Dieren niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:54

love_western schreef:

Zou een hoop leegstaande huizen opleveren _O-

EN ruimte voor de wolf :)*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:55

geerke schreef:
wat vreemd dat dit nieuws al twee dagen de kranten beheerst.De mens is al eeuwen bang voor de wolf.
Waarom geen idee....soort van mythe denk ik.
Mensen zijn eng.Dieren niet.

Mensen zijn enge dieren :D

Ik denk dat dat echt komt door de sprookjes enzovoorts. Er kunnen best roofdieren naast de mens met ons in harmonie samenleven, maar dat vergt aanpassingsvermogen, en dat wil de mens niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:57

inderdaad....mensen en aanpassen.Dat gaat het niet worden ;)
(Als ze het weer nog konden regelen deden ze dat ook nog)

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:57

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:00

geerke schreef:
inderdaad....mensen en aanpassen.Dat gaat het niet worden ;)
(Als ze het weer nog konden regelen deden ze dat ook nog)

En natuur is leuk... als het maar binnen perkjes, vierkantjes en hekjes is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:00

Huertecilla schreef:
love_western schreef:

Zou een hoop leegstaande huizen opleveren _O-

EN ruimte voor de wolf :)*

Kan de natuur weer iig zijn eigen gang gaan :D Zonder de bemoeienis van de mens!