'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:46

Ik ben het er wel en niet mee eens, meisjes van 14/15 krijgen ook kinderen waar ze niet voor kunnen zorgen en niet weten hoe ermee om te gaan dus hun ook maar verbieden dan?en hoe kan je zoiets gebeuren, zit in een klein hoekje of je bent zwanger als je niks van anti conceptie gebruikt.

aan de andere kant kinderen kiezen er ind niet voor dus vind dit een lastige. Iedereen heeft het recht op kinderen maar het moet niet zo zijn dat het kind straks net zo beschadigd is als de ouders zelf

minikatje

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:48

14-jarigen hebben meer verstand dan de meeste zwakbegaafden.
En op die leeftijd zouden ze eigenlijk ook wel beter moeten weten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:49

Strasshorse schreef:
Ik ben het er wel en niet mee eens, meisjes van 14/15 krijgen ook kinderen waar ze niet voor kunnen zorgen en niet weten hoe ermee om te gaan dus hun ook maar verbieden dan?en hoe kan je zoiets gebeuren, zit in een klein hoekje of je bent zwanger als je niks van anti conceptie gebruikt.

aan de andere kant kinderen kiezen er ind niet voor dus vind dit een lastige. Iedereen heeft het recht op kinderen maar het moet niet zo zijn dat het kind straks net zo beschadigd is als de ouders zelf

'Geslachtsgemeenschap' is toch ook pas toegestaan op je 16e? Dus eigenlijk is een kind krijgen op je 14/15e al verboden. (correct me if i'm wrong)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:55

Meisjes van 14/15 zijn misschien te jong om een kind te krijgen, maar met goede begeleiding kunnen ze wel alsnog uitgroeien tot een volwassene die wel goed voor haar kind kan zorgen en gewoon kan functioneren in de maatschappij. Dat is iets anders dan iemand van 25 met de mentale capaciteit van een kind van 8 zeg maar. Die laatste wil misschien ook een kindje, vanuit gevoel, maar die zal nooit capabel zijn er zelf voor te zorgen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:57

Citaat:
Mijn mening is uiteraard ernstig gekleurd door de situatie waar ik inzit. Maar het rechtssysteem en de ondersteuningen ken ik ondertussen van binnen en van buiten. En daar zitten meer gaten in dan een panty waar je 3 uur door het bos mee bent geklauterd.

Kan niet anders dan het hiermee eens zijn, de huidige hulpverlening heeft ook jammerlijk weinig echt competente mensen in dienst, waardoor mensen ook heel makkelijk met een mooie babbel de schijn op kunnen houden.

Citaat:
Ik vind de verwijzing naar de natuur eigenlijk nogal de plank misslaan. Wij mensen leven allang niet meer volgens de oerwetten van de natuur, als we dat wel zouden doen zou het een stuk minder druk zijn op deze planeet. Dus is het ergens niet meer dan logisch om maatschappelijke randvoorwaarden te stellen aan het krijgen van kinderen, omdat de kinderen waar het hier om gaat volgens de wetten van de natuur hun eerste levensjaren al niet zouden overleven.

Mee eens, het blijft een voorrecht, de mens heeft het al behoorlijk 'maakbaar' gemaakt door allerlei kunstmatige toepassingen zoals IVF en consorten. Meestal heeft de natuur namelijk een failsafe ingesteld zodat de zwakkeren niet zelfstandig kunnen overleven en de zwakke genen uit te roeien en dat is dus eigenlijk net waar we het over hebben. Normaal gesproken gebeurt dat dus al tijdens de zwangerschap, als ze dat al volhouden heb je nog de eerste paar maanden of levensjaren waarin de natuur het leven een halt toeroept. Het feit dat wij als mensen van alles in het werk hebben gesteld om dat te omzeilen maakt het nog niet goed :n. Alles en iedereen wordt maar zo lang mogelijk in leven gehouden en alles is geoorloofd om dat voor elkaar te krijgen. Het is indd ook de reden waardoor we nu dus ook met een grondig overbevolkte planeet zitten), daardoor wordt het natuurtechnisch steeds moeilijker om de zwakke genen uit te schakelen, dus gooit de natuur er zo nu en dan een rampje tegenaan om het overschot wat in te perken.
HEt is dus helemaal niet zo'n gek idee om de natuur een handje te helpen door het huidige fokgedrag van de al dan niet weldenkende mensen wat in te perken.

Citaat:
Ik vind de verwijzing naar de natuur eigenlijk nogal de plank misslaan. Wij mensen leven allang niet meer volgens de oerwetten van de natuur, als we dat wel zouden doen zou het een stuk minder druk zijn op deze planeet. Dus is het ergens niet meer dan logisch om maatschappelijke randvoorwaarden te stellen aan het krijgen van kinderen, omdat de kinderen waar het hier om gaat volgens de wetten van de natuur hun eerste levensjaren al niet zouden overleven.

Ik denk dat ze in afrika gewoon beter piemeltjes kunnen gaan afhakken, besnijdenis 2.0, ben je namelijk meteen van de hoofdoorzaak af....
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 22-01-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:58

Amaris schreef:
Maar ze heeft duidelijk geen idee WAAROM vrouwen daar zoveel kinderen krijgen.

Dat heeft een specifieke reden en daar zouden ze iets aan moeten doen. Maar dan moet de hele politiek op de schop en tja... we hebben het wel over Afrika natuurlijk....

Kinderen zijn daar nog steeds een oudedagsvoorziening: als de ouders te oud zijn om te werken, zorgen de kinderen voor hen. Dat gaat in de meeste "derdewereldlanden" zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:00

Is dat hier niet zo dan? Het zijn de kinderen en volwassenen van nu die werken en daarmee afdragen aan de ondersteuning van de ouderen, en onze kleinkinderen gaan op hun weer afdragen voor onze zorg later. Hoop ik.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:01

Ja maar wij hebben iets minder kindertjes nodig voor onze oudedagvoorziening. Bovendien hoeven die niet fysiek voor ons te zorgen. En daarnaast is het niet de hoofdreden van de hoeveelheid kindertjes daar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

Varekaj schreef:
Is dat hier niet zo dan? Het zijn de kinderen en volwassenen van nu die werken en daarmee afdragen aan de ondersteuning van de ouderen, en onze kleinkinderen gaan op hun weer afdragen voor onze zorg later. Hoop ik.

In feite is het hier ook zo ja, alleen zijn het hier ook de kinderen van andere mensen die je later steunen en hoef je er zelf geen 8 te krijgen. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:18

Oh zijn de moeder en stief vader nu in ene ook zwak begaafd van Danielle?? Denken zo zeker minder straf te krijgen!? die stief vader was al 2x eerder veroordeeld geweest voor verkrachting en mishandeling van andere stief dochters uit eerdere relaties.
Danielle is stelsematig met een knuppel bewerkt en met een stoel geslagen!! Het arme kind haar hele lijf zat onder de fracturen. Ook haar gezicht. Uiteindelijk is haar nek gebroken. Wat een afschuwelijk drama!!

Maargoed, de vraag hier was of zwak begaafden ook kinderen mogen krijgen. Wat mij betreft NIET!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:40

Mogen zwakbegaafde een kind krijgen? Als ik een simpel antwoord moet geven is het een nee. Maar het is een alles behalve simpele kwestie. Ik vind dat zo veel mensen geen kinderen zouden moeten of mogen krijgen. Je thuissituatie als kind bepaalt wel grotendeels wat voor een volwassene je later wordt, en welke normen en waarden jij hebt. Stel je voor dat je opgroeit met ouders die je mentaal op de leeftijd van 10 al voorbij bent, die niet consuquent iets kunnen verbieden en gewoon geen goed zicht op bepaalde zaken hebben: daar word je als kind toch dood ongelukkig van? Dat mag je een kind dat er niet eens om heeft gevraagd om verwerkt te worden niet aan doen.

Ik vind dat een ouder een stabiele volwassene moet zijn die zijn/haar kind echt kan opvoeden, maar die ook met zijn/haar kind kan praten en hem/haar helpen. Het is zo belangerijk om je veilig en begrepen te voelen thuis, en als je dat niet zou kunnen bieden als ouder moet je gewoon geen kinderen nemen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:20

Nu bij editie NL: 91% van de bevolking is het ermee eens dat er in bepaalde gevallen (zwakzinnigheid, drugsverslaving ect) anticonceptie verplicht moet worden.

Lijkt mij duidelijk..

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:23

Anticonceptie is te vrijblijvend!! Zoiets moet je dan uitvoeren in de permanente vorm..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:23

Wat is er dan duidelijk? Dat de meerderheid het wil? Hoe is dat gemeten? Hebben ze daadwerkelijk iedereen ondervraagd of zijn dat bijvoorbeeld mensen die op hun website gestemd hebben? Oftewel is de ondervraagde groep ook daadwerkelijk representatief? En zo ja, betekent dat ook daadwerkelijk iets?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:28

rainbow8 schreef:
Anticonceptie is te vrijblijvend!! Zoiets moet je dan uitvoeren in de permanente vorm..

Nou, staafje is 3 jaar en spiraaltje 5 jaar werkzaam, dus dat lijkt me in dat geval toch wel effectief.

Killyen, dat weet ik niet :D zou je even op de site moeten kijken.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:31

Liesje1611:
- Waarom alleen het vrouwelijke deel?? Er is ook nog zoiets als een mannelijk deel.. Een staafje of spiraaltje plaatsen is vaak een te ingrijpende handeling voor dat soort mensen. Is er bij jou wel eens een spiraaltje geplaatst?? Als er nog geen kids uitgekomen zijn is dat een aardig pijnlijke aangelegenheid. En dan heb ik het nog niet eens over een staafje dat operatief verwijderd dient te worden na 3 jaar...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:35

rainbow8 schreef:
Liesje1611:
- Waarom alleen het vrouwelijke deel?? Er is ook nog zoiets als een mannelijk deel.. Een staafje of spiraaltje plaatsen is vaak een te ingrijpende handeling voor dat soort mensen. Is er bij jou wel eens een spiraaltje geplaatst?? Als er nog geen kids uitgekomen zijn is dat een aardig pijnlijke aangelegenheid. En dan heb ik het nog niet eens over een staafje dat operatief verwijderd dient te worden na 3 jaar...

Had ik niet bij stilgestaan inderdaad. :) Maakt ook niet uit hoe het dan gedaan wordt, als bevruchting dan maar voorkomen wordt lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:36

hyppolyte schreef:
Ja maar wij hebben iets minder kindertjes nodig voor onze oudedagvoorziening. Bovendien hoeven die niet fysiek voor ons te zorgen. En daarnaast is het niet de hoofdreden van de hoeveelheid kindertjes daar.

Heb even dit stukje er uit geplukt.

Het liefst wil ik toch dat een aantal van "onze" kinderen, dus van de hele generatie die geboren gaat worden, ook fysiek voor mij zorgt als ik oud ben en niet meer zelf op tijd op de pot raak. Een ondersteunende arm of iemand die mijn incontinentiebroek dan wil verversen zou toch welkom zijn ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:39

Killyenn schreef:
Wat is er dan duidelijk? Dat de meerderheid het wil? Hoe is dat gemeten? Hebben ze daadwerkelijk iedereen ondervraagd of zijn dat bijvoorbeeld mensen die op hun website gestemd hebben? Oftewel is de ondervraagde groep ook daadwerkelijk representatief? En zo ja, betekent dat ook daadwerkelijk iets?

Eens.
Of is dit een eenzelfde onderzoek als toendertijd met de Oostvaardersplassen. :')
Dit is niet echt materiaal voor een massaonderzoek onder onwetenden.

En kunnen we Afrika erbuiten houden? Er zijn genoeg topics waar dit al genoeg is uitgekauwd :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:40

Dus mensen met een IQ van 80 - 90 zouden geen kinderen mogen krijgen. Moeten ze ook eens naar het IQ van de gewone persoon kijken die iemand het leven neemt. En waar was de moeder dan? Ik vind het sneu dat jeugdzorg wederom weer gefaalt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:42

Over dat ouderen zorgen voor mensen in Afrika, dat gaat hier ook weer gebeuren hoor, wacht maar. Mantelzorg etc. Klinkt gek, maar dat zou een van de redenen voor mij zijn om kinderen te willen. Niet dat ik de rest niet leuk vind, maar dat is wel een belangrijk punt. Er komt een tijd dat we zwaar afhankelijk worden van onze familie. Daar ben ik zeker van. Dat gebeurt nu al en zal alleen maar erger worden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:42

Lastige discussie! Helemaal als je kritisch gaat kijken naar praktische haalbaarheid... Het is gewoon heel lastig vast te stellen wie dan wel en wie niet meer een kind 'mag krijgen'. Waar leg je de grens?
Wat mij betreft ligt de grens wel degelijk bij zelfstandigheid. Als je bij wijze van spreken je eigen billen nog niet kan afvegen, is een kind een absolute no-go imo. De extreme gevallen lijken me daarmee relatief eenvoudig te bepalen, het lastige zit bij de veel grotere middengroep. Een deel hiervan is er wellicht wel toe in staat en een deel niet. Hoe bepaal je dat?
Behalve zwakbegaafdheid vind ik dit ook opgaan voor allerlei psychische aandoeningen die het kinderen onmogelijk kunnen maken en evt erfelijk zijn. Veel mensen mogen wel eens wat meer stilstaan bij het kind wat op de wereld wordt gezet en wat de gevolgen voor dat individu zijn, ipv blind te staren op de wensen en rechten van de ouders.

Mijn ideaalbeeld is absoluut niet praktisch haalbaar. Het liefst zou ik zien dat iedereen een soort oudertest moet ondergaan. Uiteraard bied ook dat geen garanties, maar je zou er een hoop mensen mee uitfilteren die bijna per definitie slechte ouders zouden zijn. Want ik ben er vrij simpel in: het recht van het kind hoort te allen tijde voor te gaan op rechten van de ouders. Een kinderwens vind ik dus volledig ondergeschikt aan het welzijn van het eventuele kind. En dat zegt iemand die al jaren keihard rammelende eierstokken heeft.. Maar absoluut niet de omstandigheden! Het klokje tikt (en hard ook...) maar liever geen kind dan een kind in zeer suboptimale omstandigheden. Ik heb ook een vriendin waar ik diep, diep respect voor heb. Ze is manisch depressief en dus afgeraden kinderen te krijgen. Met medicatie kan het sowieso niet en zonder medicatie functioneert ze absoluut niet. Als ze er aan denkt zit ze al te huilen, want oh wat is die kinderwens sterk. Maar gezien haar (erfelijke!) issues, gaat ze het absoluut niet doen. Ze overweegt zelfs sterilisatie om eventueel ongelukjes te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:57

Vraagje aan mensen die voorstander zijn van gedwongen anticonceptie bij mensen die verstandelijk beperkt zijn:
Hoe zien jullie dat praktisch voor je? Wanneer zou iemand hier in aanmerking voor moeten komen? Hoe kan dat objectief bepaald worden? Wie beslist dat en op grond van welke criteria?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:01

Cer schreef:
Ik vind sowieso niet dat mensen zomaar kinderen zouden moeten kunnen krijgen 8-) Er zijn veel te veel ouders die het helemaal niet aankunnen, veel te veel mishandelde en in de steek gelaten kinderen en ouders die kinderen niks te bieden hebben.. Het is een bijzonder voorrecht wat eigenlijk veel te groot is voor gedeelte van de mensheid om te kunnen handelen..

maar ja, wie gaat dat toetsen :+

Hier ben ik het geheel mee eens (en alle andere posts van Cer in dit topic tbh). Ik ben bv de eerste die glashard zegt; mijn ouders hadden nooit de mogelijkheid mogen hebben om kinderen op de wereld te zetten. En die zijn/waren niet eens zwakbegaafd. Maar ik ben van mening (en mijn zus ook) dat zij zelfs al had het voortbestaan van de mensheid ervan af gehangen, nooit geen kinderen hadden mogen hebben. Had 2 mensen die er nooit om gevraagd hebben geboren te worden een hoop ellende gescheeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:03

safina schreef:
Vraagje aan mensen die voorstander zijn van gedwongen anticonceptie bij mensen die verstandelijk beperkt zijn:
Hoe zien jullie dat praktisch voor je? Wanneer zou iemand hier in aanmerking voor moeten komen? Hoe kan dat objectief bepaald worden? Wie beslist dat en op grond van welke criteria?

Ik denk dat er best een test ontwikkeld kan worden. Of een IQ grens. Of dat dit bijvoorbeeld zoals euthanasie het door meerdere artsen bekeken/bepaald moet worden.