Maar geld dit nou dus ook voor mij als MBO student volgend jaar?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
veerledec schreef:EskeGirl schreef:
Bij economie geleerd: studeren is niet alleen investeren in jezelf, ook de samenleving wordt er in zijn geheel slimmer op, daarom betaald(e) de overheid mee.
Rijbewijs en huis staan niet 'in dienst van' de hele samenleving, kennis wel.
De overheid betaalt nog steeds mee. Een student betaalt maar een fractie van de werkelijke studiekosten.
bridgetF schreef:Ik heb niet alles gelezen of me er grondig in verdiept, maar je wordt min of meer verplicht als je niet uit rijke ouders komt, je leven met een schuld te beginnen.
Tegen de tijd dat je die afgelost hebt, kun je nog niet sparen, want dan zit je in de ik-krijg-kinderen-fase.
En dan ook maar hopen dat je later ook nog een huis kan kopen, o nee dat kan ook niet, je moet verplicht huren, want voor kopen willen ze geloof ik nu dat je 10% zelf inlegt. Maar die 10% krijg je niet op tijd bij elkaar gespaard omdat je een schud had in te lossen.
Het was beter geweest als er studiefinanciering was tot 20 jaar en dan pas het sociaal leen stelsel in. Ik zie het somber in voor mijn kinderen, want wij hebben geen geldboompje. Het is of de schuld in voor hun of niet studeren en maar een laag geschoold baantje nemen.
Joscelyn schreef:bridgetF schreef:Ik heb niet alles gelezen of me er grondig in verdiept, maar je wordt min of meer verplicht als je niet uit rijke ouders komt, je leven met een schuld te beginnen.
Tegen de tijd dat je die afgelost hebt, kun je nog niet sparen, want dan zit je in de ik-krijg-kinderen-fase.
En dan ook maar hopen dat je later ook nog een huis kan kopen, o nee dat kan ook niet, je moet verplicht huren, want voor kopen willen ze geloof ik nu dat je 10% zelf inlegt. Maar die 10% krijg je niet op tijd bij elkaar gespaard omdat je een schud had in te lossen.
Het was beter geweest als er studiefinanciering was tot 20 jaar en dan pas het sociaal leen stelsel in. Ik zie het somber in voor mijn kinderen, want wij hebben geen geldboompje. Het is of de schuld in voor hun of niet studeren en maar een laag geschoold baantje nemen.
Hier ben ik het niet mee eens. Studeren kost an sich minder dan 2000 euro per jaar. Met een klein bijbaantje waarmee je 150 euro per maand verdiend is de studie betaald. Hoef je niks te lenen, dus geen schuld. Nee, je kan niet op kamers inderdaad. Dan maar een studie dichter bij huis.
Eulogy schreef:Guttegut, die arme Nederlandse studentjes toch ook he?
Heel eerlijk, ik erger me dood aan het gezeur over het leenstelsel. Het is een heel sociaal stelsel, waarbij studeren nog steeds baat en waarbij je een minimaal risico loopt (het bedrag dat je terugbetaalt is immers afgestemd op je koopkracht - als je niet of weinig verdient betaal je dus ook niet terug. Simpel.). Vind het niet meer dan normaal dat je gewoon bijdraagt aan je eigen studie voor zover dat kan - wees blij dat je collegegeld nog steeds maar een fractie is van wat je studie daadwerkelijk kost.
Hier in Engeland is de 'studiefinanciering' een lening met een soortgelijk systeem en niemand die zich daar zorgen over maakt. Tja, dat het collegegeld een paar jaar geleden ineens 3 keer zo hoog werd (van £3000 naar £9000), dat is weer een ander verhaal, maar goed
Echt. Het 'niet kunnen betalen' is absoluut geen argument want je krijgt nog steeds precies hetzelfde bedrag op je rekening - het enige verschil is dat je het terug moet gaan betalen zodra je daartoe in staat bent. Heeft dus niks met een verschil tussen arm en rijk oid te maken.
Joscelyn schreef:Nee oké, je bent inderdaad wel wat meer kwijt dan 2000 euro, maar zoals Ailill 1300 euro aan boeken per jaar vind ik vrij spectaculair... Ik weet wel dat bij geneeskunde bijvoorbeeld een aantal zeer prijzige boeken zitten, maar die schaf je dan ook één keer aan voor zes jaar gebruik. Ben benieuwd wat voor boeken jij hebt!
Al met al is het echt redelijk te doen hoor met een goed bijbaantje. Ligt er ook een beetje aan hoe graag je wil, denk ik. Deze regeling is wel een goede natuurlijke selectie. Mensen zullen beter nadenken en niet zomaar meer een random studie beginnen, dat vind ik wel positief.
Eulogy schreef:Dus? Voor niets gaat de zon op.
Ja, zuur dat je nou net buiten de boot valt, maar wat had je dan verwacht? Zie niet zo goed hoe hier een soort overgangsfase oid in aangebracht had kunnen worden. Studenten OV blijft, denk dat je daar al heel blij mee mag zijn.
Joscelyn schreef:Ailill schreef:Daarnaast ligt het 'student loan' in de U.K. ook beduidend hoger dan hier in Nederland, dus je bericht slaat kant nog wal.
Ja, omdat het collegegeld daar al 9000 pond is (11.000 euro) in plaats van zoals hier 1900 euro...
Ailill schreef:Daarnaast ligt het 'student loan' in de U.K. ook beduidend hoger dan hier in Nederland, dus je bericht slaat kant nog wal.
Ailill schreef:Eulogy schreef:Dus? Voor niets gaat de zon op.
Ja, zuur dat je nou net buiten de boot valt, maar wat had je dan verwacht? Zie niet zo goed hoe hier een soort overgangsfase oid in aangebracht had kunnen worden. Studenten OV blijft, denk dat je daar al heel blij mee mag zijn.
Misschien iets beter lezen voordat je dingen begint te blèren, ik val niet onder de nieuwe regeling.
Stoor me wel aan je eerdere bericht, waarin je het deed voorkomen alsof het binnen de U.K. allemaal veel duurder is, je krijgt ook een veel hogere 'student loan', dus die vlieger gaat niet op.
Eulogy schreef:Ailill schreef:Daarnaast ligt het 'student loan' in de U.K. ook beduidend hoger dan hier in Nederland, dus je bericht slaat kant nog wal.
Ik denk dat ik nog net wel weet waar ik het over heb hoor. De hoogte van het bedrag maakt in principe helemaal niks uit want je zult het toch moeten terugbetalen. Mijn vriend heeft geen cent van zijn ouders gehad tijdens zijn studie en heeft dus alles moeten lenen - heeft nu dus een behoorlijke schuld. Denk je dat hem dat ervan heeft weerhouden om te gaan studeren?
Er zijn ook genoeg mensen die gestudeerd hebben en een schuld hebben, maar nooit genoeg verdienen om terug te moeten betalen (huismoeders en -vaders) bijvoorbeeld. Precies hetzelfde als het leenstelsel in Nederland dus.
Wat hier overigens veel minder voorkomt is mensen die 6 keer van studie wisselen, of 7 jaar over hun studie doen. Vrijwel iedereen die ik ken hier is gewoon keurig binnen 3 of 4 jaar afgestudeerd.
Overigens is de uitdrukken 'kant noch wal raken'.