Nens77 schreef:Sammie schreef:Ik lees dit zo vaak. Dit wordt echt zo vaak als argument gebruikt waarom mensen geloven of waarom er een geloof is. Als je alleen al kijkt naar de verspreiding van het Christendom (tijdens het Romeinse Rijk) heb je al bewijs dat dit onjuist is. Bovendien hebben diverse kleine stammen in een diep donker oerwoud ook een 'geloof' of een ritueel. Daar is het geloof echt niet voor ontworpen van bovenaf. En ook tijdens het Romeinse Rijk waren er al wetten (en die waren ook aardig duidelijk ook) en toch spreidde het Christendom zich haast letterlijk als een olievlek uit over het Middellandse Zeegebied. En toen was het Romeinse Rijk nog zelfs fél tegen het Christendom. Christenen werden voor de leeuwen geworpen of op een andere manier gedood. M.i. dus een onjuiste bewering. Het Christelijke geloof verspreidde zich dus zelfs terwijl de overheid het niet wilde.
Ik heb het niet over het Christendom, ik heb het over geloof in zijn algemeenheid. Ongeacht of dat christendom, islam, de oude griekse goden (god van de donder omdat men toen nog niet wist wat onweer was) of wat dan ook is. Geloof uit de oorsprong, stukje houvast voor mensen...
Dat het ene geloof het andere geloof probeert uit te sluiten/roeien en elkaars volgelingen probeert uit te moorden is ook zo oud als de weg naar Rome...... Heb uw naasten lief, tja maar dan moeten ze wel bij voorkeur dezelfde club aanhangen...... Spaanse inquisitie, ook zoiets, nergens zoveel oorlogen over als over geloof, mensen die hun eigen geloof willen opdringen aan een ander..... Of een boek die voorschrijft hoe je je gedragen moet, voor het geval je zelf geen normen en waarden hebt.
Elk geloof, waarover geschreven is in bijbel, korhan of welk boek dan ook omvat het zelfde idee. Leef je leven goed, dan kom je in de hemel, leef je leven slecht dan brandt je eeuwig in de hel.
Wellicht wat kort door de bocht, maar heel kort samengevat komt het daarop neer.... Oh ja, en als je slechte dingen doet en je biecht of doneert, kan het ook nog goed komen. Oh ja, zelfkastijding past ook nog in het rijtje !
En nee, dit geldt vast niet voor ieder geloof, maar ik heb het nog steeds over geloof in zijn algemeenheid.
Heb jij enig idee hoe geloof er voor het christendom eruit zag? . Dan zou je mi nl diverse dingen die je aanhaalt niet zeggen. Sowieso is geloof in het algemeen ontzettend vaag zeker als je meent te doelen op het ontstaan ervan voor het christendom, waarbij je vervolgens voorbeelden noemt uit enkele het katholieke gebeuren.
Mi is je veronderstelling onjuist, wat al te herkennen is aan de ontwikkeling van geloof in een god of goden of bepaalde natuurkrachten.