Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:09

Tytonidae schreef:
Mensen die claimen dat het de eigen schuld van het blad is...ongelofelijk.
Ik hoop dat dit topic snel gesloten wordt, ik vind dit geen topic voor bokt.

Waarom wel niet? Dit is wereldnieuws, waarom zou er dan wel niet op Bokt over gepraat mogen worden. De wereld gaat ook gewoon verder in het leven van een ruiter ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:11

denice schreef:
Tytonidae schreef:
Mensen die claimen dat het de eigen schuld van het blad is...ongelofelijk.
Ik hoop dat dit topic snel gesloten wordt, ik vind dit geen topic voor bokt.

Nou kom op zeg, overdrijven is ook een vak. Niemand zegt dat ze dit verdienden, wel dat ze wat over zich af roepen zo. Dit is juist eens een hele nette discussie.

Dit laatste stukje gaat niet samen in mijn optiek. Je roept niet over jezelf af dat je afgeslacht mag worden.... Maar goed, is dus mijn mening en valt bij mij dus niet onder 'nette' zaken, maar boezemt mij angst in dat er dus kennelijk zo gedacht wordt. Maar ieder zijn meug, zou mijn moeder zeggen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:17

denice schreef:
Je weet prima wat ik bedoel met mijn vraag Netje. Vind jij het leuk om naar te kijken?

En wederom begrijp je me niet. Leuk om naar te kijken is niet het issue: het zet me aan tot nadenken en vaak maakt het me verdrietig, omdat sommige tekeningen met en enkele pennenstreek een heel verhaal kunnen vertellen of precies die snaar raakt die men wil treffen. Dus leuk om naar te kijken: neee, je snapt me echt niet vrees ik.

http://www.wanderersblues.be/wp-content ... 70x974.jpg

picobello

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:25

Persoonlijk vind ik de cartoons niet te ver gaan omdat ze in mijn mening niet de islam bespotten maar radicalen die rare dingen doen uit naam van de islam.
Het eigen schuld noemen zou ik een heel erg verdraaide visie van de werkelijkheid vinden...

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:37

Onbegrijpelijk dat hier mensen zijn die dingen zeggen als ' eigen schuld/uitlokking/was te verwachten etc.' Dat is net zoiets als zeggen dat meisjes verkracht mogen worden omdat ze een rokje dragen ( uitdaging). Vrijheid van meningsuiting is nog steeds belangrijk en legaal. Als je de cartoons niet leuk vindt kijk je gewoon niet, er worden over zoveel mensen groepen satire grappen gemaakt en die groepen mensen slachten dan ook geen tekenaars af. Het is afschuwelijk, en hoop dat dit soort mensen met zo'n eng fanatisme snel zullen worden gestopt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:28

picobello schreef:
Persoonlijk vind ik de cartoons niet te ver gaan omdat ze in mijn mening niet de islam bespotten maar radicalen die rare dingen doen uit naam van de islam.
Het eigen schuld noemen zou ik een heel erg verdraaide visie van de werkelijkheid vinden...

Ik krijg ook de indruk dat ze bepaalde dingen aan de kaak proberen te stellen, dat doen ze al eeuwen in de lage landen: drinkebroers en nonnen die rare dingen deden met bisschoppen en dergelijke... vroeger bleek het celibaat dus ook al lastig te zijn... maar ook spotprenten van de Paus, en dat schreeuwde natuurlijk om een tegenreactie: spotprenten van Luther, die als ketter werd gezien door de RK, werden er ook gemaakt.
Ook de politiek was niet veilig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:56

Zelf vind ik het aardig op het randje wat ze doen, ik zie er niet echt de humor van in.
Maar van south park is dat hetzelfde, al hangt dat erg af van het onderwerp.
Een aflevering over Xbox tegen Playstation wat dan een complete oorlog wordt kan ik wel om lachen, maar soms gebruiken ze het geloof en er zijn gewoon mensen die dat niet waarderen.
Ik kan het ook niet altijd waarderen moet ik zeggen, terwijl ik nergens in geloof.

Ik heb ook zoiets van je weet dat het een groep is die gauw op zijn pik getrapt is.
Dan kan je of doorgaan met de in hun ogen pesterijen, of iets op de rem gaan.
Dat het met de christenen en katholieken ook gebeurt maakt dan wat mij betreft niet uit..

Het heeft voor mij wel wat weg van de discussie over autisme.
Dat is een autist, nee die persoon HEEFT autisme, hij/zij IS het niet.
Nou echt mensen kunnen er woest om worden, terwijl het mij echt een worst zal wezen.
Zo zullen er zat moslims zijn die bij die stripjes hun schouders ophalen, maar ook sommigen die het jammer vinden dat het zo moet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 02:35

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is en mensen die zeggen dat het te verwachten was, eigen schuld, etc, snap ik totaal niet.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat er vaak bepaalde dingen worden gezegd/getekend/geschreven , zonder ook maar een beetje respect tegenover anderen. Dit gebeurt overal. Natuurlijk is er de vrijheid van meningsuiting, maar zeker van media mag wel verwacht worden (en wordt ook verwacht) dat zij wel een hogere zorgplicht hebben om anderen niet opzettelijk te kwetsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 02:36

Citaat:
Verzamelde satirici van over de hele wereld hebben vanmorgen in een geschreven statement hun excuses aangeboden na de aanslag op de redactie van satirisch tijdschrift Charlie Hebdo gisterochtend.

‘Heel lang waren wij van mening dat satire een vredelievende manier is om op een intelligente wijze te reageren op meningen waar wij het mee oneens zijn,’ aldus de satirici.

‘Wij dachten: in plaats van geweld of onderdrukking gebruiken wij ironie en humor om op beschaafde wijze te reageren op dingen die ons niet aanstaan. Dit klinkt misschien naïef, maar we dachten echt dat dat beter was dan fysiek geweld. Heel dom. Gister zagen we pas echt in hoe kwetsend die satire was voor bepaalde mensen. Specifiek voor Allah.’

De satirici bedanken de terroristen in Parijs dan ook. ‘Nu snappen we pas dat Allah zich hierdoor gekwetst voelde. Wij hebben er nooit over nagedacht hoe zwaar het moet zijn voor Allah of voor zijn profeet Mohammed. Opeens dachten we: je zal Allah maar zijn. En steeds worden afgebeeld op een manier die je niet wilt. ​​Dus willen wij​ nu officieel onze excuses aanbieden. We zullen het nooit meer doen.’

Het persbericht sloot af met een plechtige belofte. ‘In het vervolg zullen wij correct handelen ​en iemand netjes​ harteloos​ doodschieten als je het niet met ’m eens bent. Of onthoofden of zo. Velen van ons hebben vanmiddag meteen een raketwerper besteld op Bol.com, om maar direct de daad bij het woord te voegen. Maar we zullen in ieder geval nooit meer de spot drijven, want we hebben nu ingezien hoe schadelijk dat is.’

Voor dit artikel is ook Allah om een reactie gevraagd. Hij weigerde te reageren, aangezien hij niet bestaat.

Ik vond dit eigenlijk wel een heel mooie reactie en geeft jou ook meer inzicht in het waarom (denk ik).
Ik vind alleen de laatste regel een beetje jammer, ik zou daar liever hebben geschreven: 'Hij weigerde te reageren, omdat hij niet geassocieerd wil worden met deze praktijken'.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 08:50

Netje schreef:
denice schreef:
Je weet prima wat ik bedoel met mijn vraag Netje. Vind jij het leuk om naar te kijken?

En wederom begrijp je me niet. Leuk om naar te kijken is niet het issue: het zet me aan tot nadenken en vaak maakt het me verdrietig, omdat sommige tekeningen met en enkele pennenstreek een heel verhaal kunnen vertellen of precies die snaar raakt die men wil treffen. Dus leuk om naar te kijken: neee, je snapt me echt niet vrees ik.

http://www.wanderersblues.be/wp-content ... 70x974.jpg

Ik begrijp je prima, bedankt. Ik vraag niet of je het letterlijk leuk vind om naar te kijken. Ik vraag of je het te ver vind gaan of niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:38

anneliesdj schreef:
Ik vond dit eigenlijk wel een heel mooie reactie en geeft jou ook meer inzicht in het waarom (denk ik).
Ik vind alleen de laatste regel een beetje jammer, ik zou daar liever hebben geschreven: 'Hij weigerde te reageren, omdat hij niet geassocieerd wil worden met deze praktijken'.

Want? Als je Atheïst bent mag je dat niet laten blijken?
Is dat zelfs al beledigend?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:50

anneliesdj schreef:
Citaat:
Verzamelde satirici van over de hele wereld hebben vanmorgen in een geschreven statement hun excuses aangeboden na de aanslag op de redactie van satirisch tijdschrift Charlie Hebdo gisterochtend.

‘Heel lang waren wij van mening dat satire een vredelievende manier is om op een intelligente wijze te reageren op meningen waar wij het mee oneens zijn,’ aldus de satirici.

‘Wij dachten: in plaats van geweld of onderdrukking gebruiken wij ironie en humor om op beschaafde wijze te reageren op dingen die ons niet aanstaan. Dit klinkt misschien naïef, maar we dachten echt dat dat beter was dan fysiek geweld. Heel dom. Gister zagen we pas echt in hoe kwetsend die satire was voor bepaalde mensen. Specifiek voor Allah.’

De satirici bedanken de terroristen in Parijs dan ook. ‘Nu snappen we pas dat Allah zich hierdoor gekwetst voelde. Wij hebben er nooit over nagedacht hoe zwaar het moet zijn voor Allah of voor zijn profeet Mohammed. Opeens dachten we: je zal Allah maar zijn. En steeds worden afgebeeld op een manier die je niet wilt. ​​Dus willen wij​ nu officieel onze excuses aanbieden. We zullen het nooit meer doen.’

Het persbericht sloot af met een plechtige belofte. ‘In het vervolg zullen wij correct handelen ​en iemand netjes​ harteloos​ doodschieten als je het niet met ’m eens bent. Of onthoofden of zo. Velen van ons hebben vanmiddag meteen een raketwerper besteld op Bol.com, om maar direct de daad bij het woord te voegen. Maar we zullen in ieder geval nooit meer de spot drijven, want we hebben nu ingezien hoe schadelijk dat is.’

Voor dit artikel is ook Allah om een reactie gevraagd. Hij weigerde te reageren, aangezien hij niet bestaat.

Ik vond dit stukje echt geweldig geschreven. Heb er zelfs om gelachen, vooral het laatste zinnetje. Dit is ook satire en meer mijn ding dan tekeningen, maar ik vind dat het PERFECT samenvat hoe ik mij voel over de hele situatie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:53

Tjonge vat je het nu niet een beetje te hoog en persoonlijk op ;) Persoonlijk vind ik die afsluiting ook beter. Zoals het er nu staat is het trouwens een flinke contradictie.. Er is om een reactie gevraagd, maar hij weigert te reageren, want hij bestaat niet. Iets dat niet bestaat kan ook niks weigeren en als er geweigerd wordt om te reageren kun je niet weten waarom er wordt geweigerd. Die zin had vele malen beter gekund dus. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:54

NatasjavE schreef:
anneliesdj schreef:

Want? Als je Atheïst bent mag je dat niet laten blijken?
Is dat zelfs al beledigend?

Zij ervaren het als belediging als je zegt dat Allah niet bestaat en in het hele stuk kan ik eigenlijk niets beledigends ontdekken, dan vind ik het toch jammer om daar wel weer mee af te sluiten en ze zo toch weer een reden te geven (en meteen de indruk die de rest van het stuk heeft gemaakt weer weg te vagen).
Daarbij is Allah helemaal niet voor geweld en dood, dus door het zo te zeggen spreek je ze via hun geloof aan, dat raakt ze hopelijk iets meer dan een belediging.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:05

Had je het tegen mij Sammie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:07

Ik snap hoe je het bedoeld Anneliesdj. En wellicht heb je gelijk dat dat beter aankomt bij ze.

Ik vind het alleen ook erg sterk om gewoon er voor uit te komen dat het je duidelijk is dat er geen god is.

En vat ik het dan een beetje persoonlijk op? Ja, misschien wel. Ik ben het spitsroede lopen ook af en toe een beetje zat.

Ik moet soms echt oppassen dat ik niet waar andere bij zijn zeg dat God niet bestaat. Want owee, ik zal iemand daar mee beledigen. ( wat helemaal mijn intentie niet is)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-01-15 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:08

Caatje87 schreef:
Had je het tegen mij Sammie?

Ik denk tegen mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:12

Als we nou eens met z'n allen minder snel beledigd zijn... Ik moet steevast deken aan Alex Agnew die het op neemt voor de moslims dat ze zich niet overal o het minste zichzelf opblazen. Dat je niet op een dag zou aan komen bij een opgeblazen gebouw en moest denken "wat is er met mijn winkel gebeurt?!!!" en een ander je zou antwoorden " 't brood was op.."
Het begint er nl naar toe te gaan. :+

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:14

Vrijheid van meningsuiting word wel eens verkeerd begrepen vind ik.
Natuurlijk mag je je mening geven maar het ligt er aan hoe je die geeft want jou mening is niet altijd de mening van een ander.
Dat houd dus in dat je wel degelijk moet na denken hoe je het zegt.
Je kunt wel degelijk een ander kwetsen.
En tolerantie houd in dat je respect hebt voor je medemens.

Satire is het uitvergroten van dingen die gebeuren, gedacht en gezegd worden.
Dus overdreven maar zeker wel spelen in een samenleving.
Allen de vraag is kun je daar ook in doorschieten.

Zijn wij wel zo tolerant en wat weten wij van het moslims is het wel onze mening of word het aangepraat.

Er is in ieder geloof een stroming die extremistisch is dus terroristen en dus slecht.
Die anderen hun mening willen opdringen, angst zaaien en dus macht willen.

Hoeveel mensen waren op de hoogte van deze krant? maar we hebben er nu wel een mening over.
Ik kon en ken ze ook niet en daarom heb ik er ook geen mening over.
Wel heb ik een mening over de aanslag en die was in en in slecht maar ik heb verder niets tegen moslims.
Waarom, ik ken er heel wat en die zijn echt niet zoals er over ze word geschreven.
Ik beoordeel een mens als mens en wat hij gelooft moet hij zelf weten.

Conclusie moslims, christenen, joden en ongelovigen het zijn mensen zoals jij en ik met hun goede en slechte kanten en hebben niets te maken met moord en aanslagen.
tolerantie en respect is voor iedereen die dat ook heeft voor een ander.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:19

Zo'n aanslag (of vergelijkbare aanslagen) zou nooit mogen gebeuren, is afschuwelijk en buiten alle proporties.

Dat alvast even gezegd hebbende, hoeven zulke spotprenten van mij niet. Ik zie geen positieve gevolgen van het bespotten van zaken die voor andere mensen (zeer) belangrijk zijn. Niemand wordt daar beter van, en het brengt niet dichter bij een oplossing.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:26

Ik vind het ook een hele erge kromme en zelfs enge redenering om te zeggen dat de slachtoffers het aan hun zelf te wijten hadden.
Moord is gewoon afschuwelijk. niemand heeft het recht om een ander te vermoorden.

Dan kun je dat ook nog wel verder door voeren door te zeggen dat die mensen het in de joodse supermarkt hadden kunnen verwachten omdat ze in een joodse supermarkt boodschappen deden.
Om de eenvoudige reden omdat ze naar een joodse winkel gingen en om de reden dat het joden waren.
Het lijken wel Adolf Hitlertjes die zulke aanslagen plegen.

Wat is het volgende?
Als iemand met een keppeltje op straat wordt doodgeschoten is dit dan ook hun eigen schuld omdat dit beledigend is voor extremisten?
Of lok je het straks als vrouw ook uit als je in de zomer luchtig gekleed gaat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:48

NatasjavE schreef:
Ik snap hoe je het bedoeld Anneliesdj. En wellicht heb je gelijk dat dat beter aankomt bij ze.

Ik vind het alleen ook erg sterk om gewoon er voor uit te komen dat het je duidelijk is dat er geen god is.

En vat ik het dan een beetje persoonlijk op? Ja, misschien wel. Ik ben het spitsroede lopen ook af en toe een beetje zat.

Ik moet soms echt oppassen dat ik niet waar andere bij zijn zeg dat God niet bestaat. Want owee, ik zal iemand daar mee beledigen. ( wat helemaal mijn intentie niet is)

Over watvoor mensen heb je het dan? Vrienden, kennissen, random people?
Zeggen wat je denkt/vind prima, maar in dit geval proberen ze toch iets duidelijk te maken aan een bepaalde doelgroep en als je wilt dat die boodschap over komt, moet je je een beetje aanpassen. Als het je er gewoon om gaat je gram te halen dan maakt het weer niet uit, maar ik denk dat in dit geval dan veel *#&% en geblurred zou zijn :P

Ik vind overigens wel dat de tekening erboven echt much is, naar mijn mening dan.
Satire op de gebeurtenissen ed heb ik niets tegen ookal is het kwetsend (soms moet de waarheid gezegd worden) alleen om er dan expres andere dingen bij te halen om de ander opzettelijk zoveel mogelijk te raken, daar kan ik dan weer weinig respect voor opbrengen.
Het is alsof je een meningsverschil met iemand hebt maar wanneer je je gelijk niet kunt halen je maar begint te schelden over alle onhebbelijkheden die je weet over de ander.

Hierboven zegt al iemand; als iedereen nu eens wat minder snel beledigd is. Ja true. Maar als iedereen dan ook wat minder probeert een ander te beledigen?
Als dit op de basisschool gebeurt is het pesten en sommige mensen zeggen hun kind zelfs dat ze maar eens een klap moeten uitdelen als het niet helpt om te zeggen dat ze moeten stoppen. Maar gebeurd het in de volwassen wereld, dan is het vrijheid van meningsuiting en kan alles.
En iedereen die 'anders' denkt of is dan de gevestigde orde is nu eenmaal makkelijk op de korrel te nemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:14

anneliesdj schreef:
Over watvoor mensen heb je het dan? Vrienden, kennissen, random people?

Vrienden, kennissen EN random people.

Men verwacht dat je maar automatisch met iemands religie rekening houd. Wat ik heus doe.
Maar andersom gaat men er van uit dat doordat ik geen niet geloof dat geen normen en waarden heb en ook niet te beledigen ben op dat vlak.

Tuurlijk,...meestal niet met opzet. En ik zeg er eigenlijk nooit wat van. Niet belangrijk genoeg.

Maar het kan soms ver gaan.

2 jaar terug zaten we net als nu in een regenachtige tijd. Wieger(toen 4 jaar oud) was helemaal van de wap. Met voor mij gekke vragen zoals: we gaan toch niet verdrinken? Gaat pappa een boot bouwen en mogen de poezen dan ook mee? In zijn ogen zag je echt de angst.
Wat bleek op school hadden ze de ark van Noah behandeld. En Wieger was bang dat de aarde zou overstromen.
Toen Wieger en ik in de bus zaten keek hij weer angstig naar de regen en vroeg weer: we gaan toch niet verdrinken?
Mijn reactie: nee lieve schat. De Ark van Noah is maar een verhaaltje, een sprookje, het is niet echt.
Draait een mevrouw zich om en zegt dat dat wel heel erg beledigend is naar Christenen en dat ik mijn kind niet mag leren dat het maar een verhaaltje is. Een slecht ouder vond ze mij daarom.

Nou,..dat vond ik naar mij toe dus wel beledigend. Dat deze mevrouw dat voelt prima. Vervelend dat zei zich daardoor beledigt voelt. Maar om zich er mee te bemoeien en mij een slechte moeder te noemen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:24

Ach gut het arme kind.
Ja dat vind ik idd erg brutaal van mevrouw, die had van mij ook een draai om de oren gehad.
Want door haar opmerking twijfelt je kind ook nog aan jouw uitspraak, als ze snugger was geweest had ze de situatie juist ingeschat en de angst van je kind niet bevestigd. Als ze toch graag iets had willen zeggen had ze tegen je kind kunnen zeggen dat het nooit meer gebeurd omdat God dat heeft belooft. Ofzo.
Maar ik denk dat als dit het resultaat is, de juf op school ook iets teveel haar best heeft gedaan, of je hebt een kind wat een erg levendige fantasie heeft en/of zich zulke dingen erg aantrekt. In beide gevallen zou ik even met de juf overleggen.

Maar vraagje, waarom gaat je kind naar een christelijke basisschool als jij atheist bent?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:40

anneliesdj schreef:
Hierboven zegt al iemand; als iedereen nu eens wat minder snel beledigd is. Ja true. Maar als iedereen dan ook wat minder probeert een ander te beledigen?

Daarmee spreek je jezelf tegen. Want als we met zijn allen wat minder snel beledigd zijn, dan is het ook niet nodig om de vrijheid van meningsuiting in te perken, want dan moet je wel heel veel moeite doen om iemand te beledigen.
Ik vind het ook een beetje vreemd om de wereld van kinderen te vergelijken met de wereld van de volwassenen. Van volwassen mensen verwacht je volwassen gedrag en daar hoort ook een stuk incasseringsvermogen bij (wat je van kinderen niet altijd mag verwachten).
En ja, ik ben als kind zelf gepest en flink ook.