Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:21

Ik zou mijn tas overigens nooit op de grond zetten. Wel eens gezien wat voor vieze bagger daar allemaal ligt? :+ Zit je fijn je met jezelf te bemoeien, zie je ineens een plas drinken van achteruit de bus aan komen rollen etc. :r

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:25

Babsiej schreef:
Omdat niemand het prettig vindt. Het liefst wil natuurlijk iedereen lekker de ruimte en de stoelen om zich heen.. Zo werkt het niet in het OV. En ik ga geen rekening houden met iedereen die van alles kan mankeren. Tenzij de bus vol is, dan sta ik als eerste op voor iemand die zwanger is, slecht ter been, of gewoon oud.

Maar waarom kies je dan degene uit waarvan jij "ziet"dat degene het meeste moeite ermee heeft?
Dat is in mijn ogen een vorm van "pesten".

Als je naast mijn zoon komt te zitten, die gaat tikken met zijn voet/hand; en/of maakt mond bewegingen.
Daar heeft hij al weleens ruzie om gekregen.

MarlindeRooz

Re: Drukke bus; tassen op stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:27

Ja echt heel sneu voor je zoon Brainless, maar als het druk is kan je niet verwachten dat anderen gaan staan omdat hij problemen heeft. Maar ik snap hoe lastig het voor hem is. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:28

Dat is idd een groot nadeel van openbaar vervoer. Hopelijk kan je zoon eraan wennen! Gaat het trouwens niet beter als hij staat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:29

Rowdine schreef:
saddledancer schreef:
Nou nou rowdine, een beetje rustiger kan ook wel he, iets over op de bal spelen en niet op de man misschien?
daarbij betaal je helemaal niet voor een zitplek maar voor vervoer. Ik krijg namelijk geen geld terug als er geen zitplek voor mij is, en dat zou wel het geval zijn als ik daarvoor betaald heb, want Dan is gekochte dienst niet aan mij geleverd ;) er is niets mis met even vragen of de tas aan de Kant kan, of is dat soms al teveel sociale interactie voor de maatschappij van tegenwoordig?

en op de vraag of ik Dan zou gaan staan, weet ik eerlijk gezegd niet, het is me nog nooit overkomen dat iemand nee zei. Ik denk dat ik zou zeggen 'vind je het erg als ik je tas Dan even voor je weghaal als dat jou teveel moeite is?' met een heel lief glimlachje erbij :D en Dan luid genoeg dat de halve bus t kan horen :j

Zie m'n vorige bericht ;)

Ik schrik gewoon van sommige reacties hier (niet die van jou) en kan me er idd enorm over opwinden dat het er tegenwoordig zo aan toe gaat in een dienst die door iedereen betaald is. Dan heb je toch ook gelijke rechten? Als het iemand niet is opgevallen dat het druk is in de bus (wat imo al vreemd is, maargoed), en er wordt gevraagd of de tas weg kan, prima. Maar dat gezucht en gekreun, en het niet optillen van een tas wanneer je ziet dat iemand naast de stoel staat en niets durft te vragen vind ik schandalig.
Anyway, ik reis gelukkig met de auto, dus heb er geen last van :)

Dan snap ik m wel ja :j je opmerking op de vorige pagina kwam nogal op de man over en daar hou ik nooit zo van :D
maar iig, ik ben een van die mensen die het soms echt niet ziet, ik ben nogal een dromer, en als ik Dan zit Te lezen zit ik echt met mijn hoofd in verwegistan :D maar als iemand me Dan vraagt of ie mag zitten krijgen ze ook altijd een 'oh sorry ik had je niet gezien, natuurlijk mag je zitten!' want dat vind ik wel zo netjes :j

ik heb trouwens social anxiety, maar net zo Lang therapie gevolgd tot ik zelf dingen kon :j vind ik het prettig? Nee. Vind ik het doodeng? Meestal. Wat doe ik Dan? Muziek op en lezen, want dat is mijn manier van ermee dealen. Ermee dealen moet je namelijk toch, mensen kunnen namelijk niet ruiken dat jij in paniek raakt van mensen :j
en voor de zoon van brainless vind ik het heel sneu.. Ik snap namelijk wel hoe hij zich voelt, heb zelf ook jaren nodig gehad voordat ik nu ben waar ik ben. Ik hoop Dan ook dat jullie met therapie en training een heel eind Komen brainless :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:30

Ik vraag ook nooit aan iemand of ik daar mag zitten. Ik vraag altijd op vriendelijke toon of iemand zijn of haar tas weg wil halen. De stoel is immers niet eigendom van die persoon, ik mag daar zitten. Ik heb net zoveel betaald voor mijn ritje met de bus en heb dus net zo goed recht op de stoel. Als het niet anders kan dan staan, dan kan het niet anders. Maar 2 plaatsen bezetten terwijl er anderen moeten staan vind ik echt niet kunnen. Nogmaals, als er veel spullen of zware spullen in het spel zijn snap ik het wel. Vaak kan je zelf al wel inschatten of het mogelijk is voor die mensen om ruimte te maken.

Ik moet zelf met regelmaat grote bloemstukken verslepen en dat gaat dan mee in alle treinen en bussen etc. Veel mensen begrijpen dan wel dat je er niks aan kan doen dat als je een krans van 60 cm doorsnee hebt, of een rouwbloemwerk van 1 meter lang dat je moeilijk plek kan creëren. Ik heb overigens ook vaak genoeg meegemaakt dat mijn bloemwerk de bus niet overleefd had omdat er mensen op gingen staan, hun tas op het bagagevlak boven op mijn bloemstuk gooiden.. in het bagagevlak gingen zitten en bovenop mijn bloemen gingen zitten, en dan vervolgens kwaad op mij worden dat ze natte billen hebben! 8)7

Of die ene keer met een meisje dat in de regen achter mij stond te wachten tot de deur van de bus open ging en mij zodra de deur open was naar binnen duwde met de mededeling "opschieten lelijk zwijn!"
. Vervolgens maakte ik nog een opmerking dat ze een grote bek had maar vast een heel klein hartje.
Ze vond dat het maar moest kunnen want ze stond in de regen.. en haar make up en haar ging dan slecht zitten. Haar vriend was er bij en werd echt vreselijk kwaad op haar, die stond echt op het punt van uitmaken.

edit* Ik heb er maar eens streep onder gezet.. Want als bokt niet leest hebben we weer feest. :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:33

Nee hoor geen pesten. Het zal mij verder een zorg zijn wie er naast mij zit en kan het ook niet aflezen van de buitenkant. En anders is het zijn probleem. Dan inderdaad een andere manier van vervoer regelen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:35

Ik snap na 9 pagina's oprecht nog niet wat nou de moeite/het probleem is van even vragen.. Je kan met alle liefde het plekje naast mij, of zelfs mijn plekje krijgen. Alleen kan ik geen gedachten lezen en dus is het wel fijn als mensen even vragen of ik ruimte wil maken. Geldt ook voor oud/ziek/kreupel, want ik heb ook meegemaakt dat mensen zo ongeveer beledigd zijn of moeilijk gaan doen als je vraagt of ze willen zitten (en jij dus op gaat staan).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:36

MarlindeRooz schreef:
Ja echt heel sneu voor je zoon Brainless, maar als het druk is kan je niet verwachten dat anderen gaan staan omdat hij problemen heeft. Maar ik snap hoe lastig het voor hem is. :(:)

Weet je; hij weet dat het als het druk is niet anders kan.
Hij vindt dat moeilijk, maar weet dat het hoort en netjes is om je plaats vrij te maken.

Maar als ik dan lees dat er mensen zijn die blijkbaar het leuk vinden, juist bij dit soort mensen te gaan zitten (want die willen het minst iemand naast zich hebben) vind ik zeer jammer om te lezen.

@Rowdine
Als er meerdere mensen staan is dat nog moeilijker dan dat er iemand stil naast zit.
Hij zoekt dan in de trein (hij is nog niet zo vaak geweest met de trein) vaak wel een rustig plekje, bv op de grond van het halletje.
Maar gaan staan in de bus is gewoon krap, helemaal als er meerdere staan.

Wat ik al zei: hij vindt het moeilijk, ik ben er mee eens dat het soms niet anders is;
Maar expresse hem uitzoeken om er naast te gaan zitten omdat je aan hem ziet dat hij het niet wil... ik had echt niet verwacht dat dat zou kunnen gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:37

Babsiej schreef:
Nee hoor geen pesten. Het zal mij verder een zorg zijn wie er naast mij zit en kan het ook niet aflezen van de buitenkant. En anders is het zijn probleem. Dan inderdaad een andere manier van vervoer regelen.

Wel als je bewust mensen uitkiest waaraan jij ziet dat ze het echt niet graag willen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:38

Dat dit een discussie is, haha.
Als het druk is, tas op de grond of op schoot, voor mijn part op je hoofd maar de zitplaatsen zijn bedoeld voor medereizigers en je gaat geen plekken bezet houden met materiële bezittingen omdat je geen mensen naast je wil hebben zitten.
Dat is gewoon asociaal.
Als iemand het niet in de gaten heeft dan vraag je gewoon even of je erbij mag zitten, maar eigenlijk is het ook gewoon een mededeling want het zou wel heel erg aso zijn als je vraat of je er naast mag zitten en niemand zegt nee want mijn tas zit daar

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:39

Niemand wil het graag in de bus of trein :+

En jij mag het zo zien, dat maakt mij ook weinig uit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:41

Brainless schreef:
Babsiej schreef:

Wel als je bewust mensen uitkiest waaraan jij ziet dat ze het echt niet graag willen.

Ik denk dat je dit niet zo moet opvatten Brainless.
Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen zijn er mensen, gezonde mensen, die liever niemand naast hun willen omdat sommige mensen stinken, te dik zijn, een puist hebben, of whatever. Als zij chagrijnig zitten te kijken, dan snap ik Babsiej wel.
In het geval van jouw zoon zal zij dat ongetwijfeld niet express doen, als ze van z'n achtergrond zou weten.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:43

Ik zet mijn tas ook altijd op de stoel naast me. Als ze vragen of ze daar mogen zitten haal ik mijn tas meteen weg. Als ze het niet vragen hebben ze pech :+

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:14

Mijn vader is járenlang buschauffeur geweest in Groningen stad. Als hij zag dat oude of zieke mensen moesten staan in zijn bus, zette hij ter plekke de bus stil. Hij zei dan eerst niks, totdat iemand op het idee kwam om te vragen waarom de bus niet reed. Dan legde hij rustig uit dat die of die moest staan en dat het onverantwoord was om zo te gaan rijden en dat hij niet verder ging voordat iemand zijn zitplek had aangeboden/tas van de stoel had gehaald. Hetzelfde deed hij wanneer iemand zijn voeten op een stoel had of anderszins iets onbehoorlijks uitvrat. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:20

Zie je... Communicatie is zoooo moeilijk. Hij had het ook gewoon kunnen zeggen ipv zorgen dat mensen te laat komen. Dat zijn nou de buschaffeurs die een bewaker mee krijgen omdat ze ruzie krijgen in de bus.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:25

smurffie schreef:
Zie je... Communicatie is zoooo moeilijk. Hij had het ook gewoon kunnen zeggen ipv zorgen dat mensen te laat komen. Dat zijn nou de buschaffeurs die een bewaker mee krijgen omdat ze ruzie krijgen in de bus.

Waaat. Echt ik val zowat van mijn stoel.
Hij zou dit niet eens hoeven zeggen!! Ik vind het een geweldige actie want als je mensen er op aanspreekt krijg je vaak een grote bek maar als iemand zo op deze manier aan het denken wordt gezet, en niet alleen 1 perdoon maar de hele bus dan bereik je veel meer.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:26

Ben ik blij dat ik altijd die priveplek achter het stuur heb :P eerst netjes aan die persoon vragen, gebeurd er niks dan kan het idd aankaarten bij de chauffeur. Ik heb een hekel aan mensen die staan want ze blokkeren mijn hele uitzicht door de bus. Helaas zijn ze niet schoon nee. Mensen flikkeren alles van zich af die niet de moeite nemen om het of in de prullenbak te gooien of het mee te nemen. Bij ons gaan de eerste om 05.00 de deur uit e komen om 02.00 weer terug. In de tussentijd worden ze niet schoongemaakr.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:27

FNews schreef:
Ik zet mijn tas ook altijd op de stoel naast me. Als ze vragen of ze daar mogen zitten haal ik mijn tas meteen weg. Als ze het niet vragen hebben ze pech :+

En dit vind ik nou aso. Jij bezet een ZITplaat met jou tas en dan moet iemand aan jou vragen of die daar alsjeblieft mag zitten. Ik zou je tas aan de kant geflikkerd hebben. Je ziet toch dat er iemand wil zitten dan zorg je maar dat je tas weg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:28

Rowdine schreef:
Ik denk dat je dit niet zo moet opvatten Brainless.
Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen zijn er mensen, gezonde mensen, die liever niemand naast hun willen omdat sommige mensen stinken, te dik zijn, een puist hebben, of whatever. Als zij chagrijnig zitten te kijken, dan snap ik Babsiej wel.
In het geval van jouw zoon zal zij dat ongetwijfeld niet express doen, als ze van z'n achtergrond zou weten.

Toch zegt ze duidelijk het volgende:

Babsiej schreef:
Tsja als je niet wil dat iemand naast je komt zitten, ga je zelf lekker staan :+

Overprikkeld, trauma's ... Heel vervelend voor de persoon maar dat is de consequentie in het openbaar vervoer. Ik ga ook altijd juist zitten bij de mensen waarvan het eruit ziet dat ze het, het minst willen :+ Mijn tas staat in de trein altijd op schoot, hoef ik niet in de gaten te houden of er misschien iemand wil zitten :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:32

Gillbo schreef:
FNews schreef:

En dit vind ik nou aso. Jij bezet een ZITplaat met jou tas en dan moet iemand aan jou vragen of die daar alsjeblieft mag zitten. Ik zou je tas aan de kant geflikkerd hebben. Je ziet toch dat er iemand wil zitten dan zorg je maar dat je tas weg.

Ik heb ook héél vaak gehad dat ik mijn tas weghaal voor iemand die overduidelijk naar de plek kijkt, en dat diegene dan doorloopt of zelfs blijft staan! Moet ik dan ook nog gaan vragen of diegene daar alsjeblieft wil gaan zitten zeker? :') Nee, iedereen heeft een mond en kan prima vragen, waarop de meeste mensen gewoon vriendelijk reageren en hun tas opzij zetten (de mensen die nee zeggen, is een heeeeel ander verhaal). Zo werkt het in het ov, als je het mij vraagt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:32

Gillbo schreef:
smurffie schreef:

Waaat. Echt ik val zowat van mijn stoel.
Hij zou dit niet eens hoeven zeggen!! Ik vind het een geweldige actie want als je mensen er op aanspreekt krijg je vaak een grote bek maar als iemand zo op deze manier aan het denken wordt gezet, en niet alleen 1 perdoon maar de hele bus dan bereik je veel meer.

Er zijn genoeg mensen die er gezond uitzien maar een busrit niet kunnen staan, andere hebben hun tassen al weggehaald en daar zit al iemand, die zitten in diezelfde bus en moeten ook wachten en komen te laat.
Ik vind het vies om zoveel mensen de dupe te laten zijn terwijl er niet gevraagd word waarin mensen niet opstaan.
Ik kan best op gaan staan maar lig binnen 5 minuten onderuit, iets met warmte, slechte voeten en slecht evenwicht. Dit zie je niet aan me maar daarom ga ik zelde met het OV.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:33

Doe het zelf ook als ik met de bus ga (zeeer zelden).
Zijn me iets te veel mensen die 's morgens niet douchen/wassen of tandenpoetsen en dan in je nek gaan lopen hijgen :r

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:33

Nou ik neem aan dat niet de hele bus vol zit met mensen met een beperking dus altijd wel iemand die op kan staan

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:34

smurffie schreef:

Zou je verbazen :D Hij heeft NOOIT een problemen gehad in de bus en zéker geen bewaker nodig gehad :+ Toen hij vanwege zijn rug niet meer kon rijden, is hij nog minstens 10 jaar controleur geweest, nooit enig gedonder of gezeur gehad. Een blik was al voldoende om mensen zich fatsoenlijk te laten gedragen. :)