Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Ik denk ook dat in heel veel gevallen mensen die dik zijn het niet meer de moeite vinden om af te vallen, omdat ze zichzelf niet 'goed genoeg' vinden. Of eigenlijk denken: "Wat maakt het uit, ik ben toch al dik."
Dan kan je nog 1000 diëten verzinnen, maar als iemand zichzelf niet de moeite waard vind, is het zó moeilijk om na een dieet weer normaal te gaan eten? Want diëten is ook niet altijd even leuk... Jezelf dingen verbieden werkt averechts.
Wat dat betreft is er misschien nog wel een reden voor obesitas, naast de enorme welvaartsvoeding in de schappen van de supermarkten... De enorme prestatiedruk, die al begint vanaf groep 3 in de basisschool. En iets is waar menig ouder in mee gaat... Helaas...
Prrrr schreef:Joh - ik ben obees, maar ik heb geen moment de gedachte dat ik 'niet goed genoeg' zou zijn of 'niet de moeite waard'. Het is de gedachte van de buitenstaander, jou, die zuiver op het feit dat ik meer gewicht heb dan goed voor me gaat zijn in de toekomst dat ik, alleen al op basis daarvan, minderwaardig zou zijn. Realiseer je je dat je dat net geschreven hebt? Ik kan goed met mijn overgewicht leven, heb daar ook geen last van. Kan daar in de toekomst overigens wel last van krijgen, en dat is dan ook de reden dat ik er wel wat mee doe.
Judge a little less...
Janine1990 schreef:Gezien je constante verdedigingen op basis van goedbedoelde reacties, die het proberen begrijpelijk te maken dat mensen dikker worden en meer eten dan goed voor ze is, betwijfel ik dit...
Shadow0 schreef:Janine1990 schreef:Gezien je constante verdedigingen op basis van goedbedoelde reacties, die het proberen begrijpelijk te maken dat mensen dikker worden en meer eten dan goed voor ze is, betwijfel ik dit...
Van de andere kant, 'goedbedoeld' is een rekbaar begrip. Ik zie onder het mom van goede bedoelingen namelijk nog wel eens behoorlijk veroordelende opmerkingen voorbij komen. (In het algemeen, ik ben niet op zoek gegaan naar voorbeelden.) Men haalt dan anderen neer, zogenaamd voor zijn/haar eigen bestwil, maar uiteindelijk blijft het onaardig, veroordelend, en in veel gevallen inbreukmakend (omdat lang niet iedereen er op zit te wachten om daar over benaderd te worden.)
In feite gaat het jou namelijk niets wat een ander doet. Laten we elkaar als volwassenen behandelen, en respecteer dat mensen hun eigen leven hebben. Daar hoef je eigenlijk uberhaupt niets over te vinden.
Janine1990 schreef:Prrrr schreef:Joh - ik ben obees, maar ik heb geen moment de gedachte dat ik 'niet goed genoeg' zou zijn of 'niet de moeite waard'. Het is de gedachte van de buitenstaander, jou, die zuiver op het feit dat ik meer gewicht heb dan goed voor me gaat zijn in de toekomst dat ik, alleen al op basis daarvan, minderwaardig zou zijn. Realiseer je je dat je dat net geschreven hebt? Ik kan goed met mijn overgewicht leven, heb daar ook geen last van. Kan daar in de toekomst overigens wel last van krijgen, en dat is dan ook de reden dat ik er wel wat mee doe.
Judge a little less...
Gezien je constante verdedigingen op basis van goedbedoelde reacties, die het proberen begrijpelijk te maken dat mensen dikker worden en meer eten dan goed voor ze is, betwijfel ik dit...
Daarbij geef ik duidelijk aan dat ik het denk, dat ik me kan voorstellen dat dit een aanleiding is. Niet dat dit een feit is, ik ben namelijk geen onderzoeker of deskundige op het gebied van obesitas.
Janine1990 schreef:Silvia schreef:Zojuist op NPO2 het programma "altijd wat" met aandacht voor obesitas en dat de slogan "meer bewegen en minder eten" niet werkt.
Gaven ze ook een waarom? (uitleg?)
Was niet thuis, dus heb het niet kunnen zien...
Silvia schreef:Janine1990 schreef:
Gaven ze ook een waarom? (uitleg?)
Was niet thuis, dus heb het niet kunnen zien...
Ja grotendeels wel. Er was ook een interview met Dr. Frank. Hij is tot inkeer gekomen en beseft dat afvallen niet zo simpel is als wordt beweert. Kijk anders maar terug op uitzending gemist. (was het 1e onderwerp van die avond)
Of lees dit artikel maar eens:
http://www.foodlog.nl/artikel/eet-minde ... -het-maar/
Silvia schreef:Ja grotendeels wel. Er was ook een interview met Dr. Frank. Hij is tot inkeer gekomen en beseft dat afvallen niet zo simpel is als wordt beweert. Kijk anders maar terug op uitzending gemist. (was het 1e onderwerp van die avond)
Of lees dit artikel maar eens:
http://www.foodlog.nl/artikel/eet-minde ... -het-maar/
Supervixen schreef:Ja hoor schuif het maar weer af op de basisscholen. Alsof weboveral tijd voor hebben. Het is de taak van de ouders om de kinderen gezond te laten eten. Ik ben al de hele dag bezig met taal, rekenen, schrijven en lezen geven aan mijn groep 3. Natuurlijk ook wel eens wereldoriëntatie, maar de basis ligt bij de ouders.