Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:24

En het 'rottige' is dat je moet eten; je kan cocaïne laten staan om te overleven als je clean bent, maar als je niet eet, ga je dood.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 14:35

Dat MOETEN eten herken ik wel ja. Het is idd een verslaving. Je lichaam schreeuwt letterlijk op eten. Ik was in eerste instantie nog een dag (oid) sterk genoeg om niet toe te geven, maar daarna hield ik het dan ook niet meer vol en rende naar de winkel om mezelf vol te vreten (en achteraf dan uiteraard verschrikkelijk schuldig en spijt voelen).
Maar toch is het te doen om die vicieuze cirkel te doorbreken. Je moet er alleen wel ontzettend sterk voor in je schoenen staan en het is idd niet iets waar je 'ff' mee stopt.
Wat dat betreft is 'junkfood' best een mooie beschrijving. Je bent in principe ook gewoon een junk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:47

Ik denk ook dat in heel veel gevallen mensen die dik zijn het niet meer de moeite vinden om af te vallen, omdat ze zichzelf niet 'goed genoeg' vinden. Of eigenlijk denken: "Wat maakt het uit, ik ben toch al dik."
Dan kan je nog 1000 diëten verzinnen, maar als iemand zichzelf niet de moeite waard vind, is het zó moeilijk om na een dieet weer normaal te gaan eten? Want diëten is ook niet altijd even leuk... Jezelf dingen verbieden werkt averechts.

Wat dat betreft is er misschien nog wel een reden voor obesitas, naast de enorme welvaartsvoeding in de schappen van de supermarkten... De enorme prestatiedruk, die al begint vanaf groep 3 in de basisschool. En iets is waar menig ouder in mee gaat... Helaas...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:47

Sammie: dat kan best kloppen :j. Mijn zelfdiscipline is misschien wat groter dan bij iemand anders, ik weet het niet.
Wel weet ik dat ik het nóóit zo ver zou laten komen. Waar een wil is, is een weg, ook al zal het niet altijd de gemakkelijkste weg zijn. Er zijn veel hulpploegen die ingeschakeld kunnen worden tegenwoordig. Mensen moeten eerder aan de bel trekken want in veel gevallen is het iets psychisch wat tot (te) veel eten lijdt. En ja, ik vind dat je daar iets aan kunt doen. Obesitas is geen gevalletje van 2kg teveel.

Ik vind het gewoon shockerend hoeveel overwicht er momenteel in de wereld is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:00

Janine1990 schreef:
Ik denk ook dat in heel veel gevallen mensen die dik zijn het niet meer de moeite vinden om af te vallen, omdat ze zichzelf niet 'goed genoeg' vinden. Of eigenlijk denken: "Wat maakt het uit, ik ben toch al dik."
Dan kan je nog 1000 diëten verzinnen, maar als iemand zichzelf niet de moeite waard vind, is het zó moeilijk om na een dieet weer normaal te gaan eten? Want diëten is ook niet altijd even leuk... Jezelf dingen verbieden werkt averechts.

Wat dat betreft is er misschien nog wel een reden voor obesitas, naast de enorme welvaartsvoeding in de schappen van de supermarkten... De enorme prestatiedruk, die al begint vanaf groep 3 in de basisschool. En iets is waar menig ouder in mee gaat... Helaas...

Joh - ik ben obees, maar ik heb geen moment de gedachte dat ik 'niet goed genoeg' zou zijn of 'niet de moeite waard'. Het is de gedachte van de buitenstaander, jou, die zuiver op het feit dat ik meer gewicht heb dan goed voor me gaat zijn in de toekomst dat ik, alleen al op basis daarvan, minderwaardig zou zijn. Realiseer je je dat je dat net geschreven hebt? Ik kan goed met mijn overgewicht leven, heb daar ook geen last van. Kan daar in de toekomst overigens wel last van krijgen, en dat is dan ook de reden dat ik er wel wat mee doe.

Judge a little less...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 15:01

Nou, ik kreeg wel degelijk een minderwaardigheidscomplex van mijn eigen overgewicht, dus het kan wel degelijk, en juist door dat minderwaardigheidscomplex ging ik nog meer eten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:03

Prrrr schreef:
Joh - ik ben obees, maar ik heb geen moment de gedachte dat ik 'niet goed genoeg' zou zijn of 'niet de moeite waard'. Het is de gedachte van de buitenstaander, jou, die zuiver op het feit dat ik meer gewicht heb dan goed voor me gaat zijn in de toekomst dat ik, alleen al op basis daarvan, minderwaardig zou zijn. Realiseer je je dat je dat net geschreven hebt? Ik kan goed met mijn overgewicht leven, heb daar ook geen last van. Kan daar in de toekomst overigens wel last van krijgen, en dat is dan ook de reden dat ik er wel wat mee doe.

Judge a little less...

Gezien je constante verdedigingen op basis van goedbedoelde reacties, die het proberen begrijpelijk te maken dat mensen dikker worden en meer eten dan goed voor ze is, betwijfel ik dit...

Daarbij geef ik duidelijk aan dat ik het denk, dat ik me kan voorstellen dat dit een aanleiding is. Niet dat dit een feit is, ik ben namelijk geen onderzoeker of deskundige op het gebied van obesitas.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:06

Janine1990 schreef:
Daarbij geef ik duidelijk aan dat ik het denk, dat ik me kan voorstellen dat dit een aanleiding is. Niet dat dit een feit is, ik ben namelijk geen onderzoeker of deskundige op het gebied van obesitas.

Helder.

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:15

Obesitas gaat volgens mij veel dieper dan simpelweg overeten of verkeerde keuzes maken of niet genoeg tijd willen investeren in koken.

Eerder werd al genoemd dat ongezond eten goedkoper is en met name in de VS is dit echt een probleem. Mensen kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om gezond te eten (ik woon tijdelijk in de VS, en heb dit ook van verschillende Amerikanen gehoord). Ook als mensen hier fulltime ongeschoold werk verrichten verdienen ze nog zo weinig dat ze afhankelijk zijn van voedselbonnen. Het valt hier in de VS ook echt op dat het met name de armere bevolking is die extreem overgewicht heeft. Dat is in Nederland misschien wel anders, ik wil niemand veroordelen, maar mijn punt is dat obesitas een veel dieper sociaal-economisch probleem is en niet alleen een individueel probleem.

Daarnaast krijgen mensen van kinds af aan al slechte eetgewoontes aangeleerd. In kantines wordt vettig, gesuikerd en ongezond voedsel geserveerd - dit is in mijn ogen ook een enorm groot probleem aangezien volwassenen die met verkeerde eetgewoontes zijn opgegroeid dus al een verkeerde basis hebben, het is dan nóg moeilijker om te veranderen aangezien er geen basis is om naar terug te gaan.
In Nederland zijn we gewend om zelf boterhammen mee te nemen naar school of naar ons werk, maar in de VS zijn veel kinderen afhankelijk van hun schoolmaaltijden (vaak weer gekoppeld aan armoede). Schoolmaaltijden zouden dus moeten veranderen, maar ook dat is zo simpel nog niet aangezien er te veel belanghebbenden zijn die deze veranderingen tegenwerken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:24

In Nederland is er ook een verband te zien tussen overgewicht en bepaalde sociale statussen (statussen is niet helemaal het woord wat ik bedoel, maar ik kan er even niet opkomen.)

Ook hier is gezond eten in verhouding vaak wel duurder dan het ongezonde eten.

Amerika is dat wat betreft helemaal apart, wat je hier aan verhouding hebt qua eettentjes op winkels is daar andersom. Meer eettenten dan winkels. En het kleinste portie daar is bij ons het grootste portie eten. En het is daar ook heel normaal om 's ochtends pannekoeken weg te werken. Plus overal zit suiker in.

Denk dat je de plank zeker niet misslaat wat betreft een sociaal-cultureel probleem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:49

Maghreb, klopt het dat in Amerika (so I read...) restaurants hun kaarten voorzien van het aantal calorieën dat in een gerecht zitten?

Naar mijn idee zou Nederland dat nu al wel mogen doen... Puur om het bewustzijn te vergroten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:27

Niet overal. In Florida zag ik het nauwelijks, in NY heel erg veel :j.
Maar dat is wel alweer een paar jaar geleden, geen idee hoe het nu is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:58

In NY-City is het verplicht!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:43

Janine1990 schreef:
Gezien je constante verdedigingen op basis van goedbedoelde reacties, die het proberen begrijpelijk te maken dat mensen dikker worden en meer eten dan goed voor ze is, betwijfel ik dit...

Van de andere kant, 'goedbedoeld' is een rekbaar begrip. Ik zie onder het mom van goede bedoelingen namelijk nog wel eens behoorlijk veroordelende opmerkingen voorbij komen. (In het algemeen, ik ben niet op zoek gegaan naar voorbeelden.) Men haalt dan anderen neer, zogenaamd voor zijn/haar eigen bestwil, maar uiteindelijk blijft het onaardig, veroordelend, en in veel gevallen inbreukmakend (omdat lang niet iedereen er op zit te wachten om daar over benaderd te worden.)

In feite gaat het jou namelijk niets wat een ander doet. Laten we elkaar als volwassenen behandelen, en respecteer dat mensen hun eigen leven hebben. Daar hoef je eigenlijk uberhaupt niets over te vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:51

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:

Van de andere kant, 'goedbedoeld' is een rekbaar begrip. Ik zie onder het mom van goede bedoelingen namelijk nog wel eens behoorlijk veroordelende opmerkingen voorbij komen. (In het algemeen, ik ben niet op zoek gegaan naar voorbeelden.) Men haalt dan anderen neer, zogenaamd voor zijn/haar eigen bestwil, maar uiteindelijk blijft het onaardig, veroordelend, en in veel gevallen inbreukmakend (omdat lang niet iedereen er op zit te wachten om daar over benaderd te worden.)

In feite gaat het jou namelijk niets wat een ander doet. Laten we elkaar als volwassenen behandelen, en respecteer dat mensen hun eigen leven hebben. Daar hoef je eigenlijk uberhaupt niets over te vinden.

Huh? Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp?
Deze discussie gaat toch over obesitas? In een discussie draag een ieder zijn of haar mening aan en ga je daar over discussiëren. Dat heeft niets te maken met iemands persoonlijk leven.

Het is alleen wel zo dat de mensen die obesitas niet begrijpen en er een 'keiharde' mening over hebben, best mogen weten dat er meer aan obesitas vooraf gaat dan alleen maar te veel en/of verkeerd eten. Dat was ik aan het zeggen. Dat een andere bokker dat zich persoonlijk aantrekt, heeft toch niets te maken met de discussie?

Voor mij in ieder geval niet. Dus jouw betoog komt een beetje uit de lucht vallen en kan ik niet plaatsen :o

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:16

Ik verbaas mij altijd als ik om mij heen kijk en zie hoe slecht mensen eten. Mijn vader heeft Door medische redenen flink overgewicht. Hij is sinds een jaar meer dan 60kg af gevallen. We eten dus wel gezond. Mijn moeder doet met hem mee. Ik heb nooit mee gedaan ik snoepte tussendoor wel eems. Ben wel wat flinker, maar niet ongezond. Uiteindelijk kwam ik een maand geleden op een moment dat ik t te veel vond. Heb de knoop doorgehakt en ben mee gaan doen. Ben nu 9,2 kg kwijt! Ik heb het er eigenlijk alleen moeilijk mee als ik met vrienden ben. Maar ik permitteer me ook eens wat lekkers. Ik heb daarin een sterke wil. En heb een goede motivatie: mijn paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:37

Janine1990 schreef:
Prrrr schreef:

Judge a little less...

Hier iemand met overgewicht waar jouw verklaring wel degelijk op van toepassing is! Ik heb er heel wat kilo's aangegeten omdat het me niet meer boeide, dik was ik toch al. Ik vond mezelf de moeite gewoon niet waard, en ben daar absoluut niet de enige in hoor!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:49

Janine1990 schreef:
Silvia schreef:
Zojuist op NPO2 het programma "altijd wat" met aandacht voor obesitas en dat de slogan "meer bewegen en minder eten" niet werkt.

Gaven ze ook een waarom? (uitleg?)
Was niet thuis, dus heb het niet kunnen zien...

Ja grotendeels wel. Er was ook een interview met Dr. Frank. Hij is tot inkeer gekomen en beseft dat afvallen niet zo simpel is als wordt beweert. Kijk anders maar terug op uitzending gemist. (was het 1e onderwerp van die avond)

Of lees dit artikel maar eens:
http://www.foodlog.nl/artikel/eet-minde ... -het-maar/

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:58

Dat van Dr. Frank ... daar schrok ik zo van! En dan in positieve zin, dat hij het ook toegeeft enzo. Maar ik vind het juist goed dat het steeds bekender wordt dat het niet zomaar een makkelijk rekensommetje is :j

Tevens,
vroeger had ik echt iets tegen mensen die te dik waren. Nu niet meer. Het is niet gewoon een 'eigen schuld, dikke bult' (of in dit geval buik) kwestie, het ligt veel dieper dan dat en sommige mensen snappen dat gewoon niet.

Objectief bekeken is het inderdaad elk pondje gaat door het mondje, maar er komt zoveel meer bij kijken, processen in het lichaam, geestelijke conditie etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:23

Silvia schreef:
Janine1990 schreef:

Gaven ze ook een waarom? (uitleg?)
Was niet thuis, dus heb het niet kunnen zien...

Ja grotendeels wel. Er was ook een interview met Dr. Frank. Hij is tot inkeer gekomen en beseft dat afvallen niet zo simpel is als wordt beweert. Kijk anders maar terug op uitzending gemist. (was het 1e onderwerp van die avond)

Heel interessant en absoluut juist denk ik.
Objectief is het een rekensom en dat moeten we niet vergeten. Erfelijkheid, zware botten e.d. Zijn vrijwel nooit de oorzaak dat iemand meer dan 100kg weegt. Maar om af te vallen, dat doe je niet zomaar. De weg er naartoe is het allerlastigst..

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:15

Interessante discussie.

Ik heb zelf ook jaren overgewicht gehad, sinds mijn kinderjaren eigenlijk al. Op mijn zestiende ben ik 40 kilo afgevallen naar een gezond gewicht. (helaas met een crashdieet) Doorgeslagen naar een eetstoornis en toen was mijn metabolisme helemaal overstuur en kon ik niet meer eten dan 1200 kcal per dag (met sport!) anders kwam ik aan. Ik ben het rustig op gaan bouwen en nu 5 jaar later ben ik ruim 1,5 jaar op gewicht en kan ik tussen de 2000-2500 kcal eten op een dag zonder aan te komen (wel met sport).

Ik denk dat obesitas niet één oorzaak heeft. Goed, het is 'bekend' dat als je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt, je aankomt. Maar als je zoals ik ben opgevoed met ongezond eten, veel brood, melk en sultana koekjes is het lastig om om te schakelen naar een gezond eetpatroon, zeker als je gevoelig bent voor marketingtrucs of makkelijk voedsel. Bij veel mensen met obesitas zit er een psychisch probleem en die moet éérst verholpen worden wil er maar iets blijvends gebeuren met het gewicht. Het is heel makkelijk om te zeggen 'Dan eet je toch gezond' of 'Dan ga je toch wat meer sporten', voor heel veel mensen is dit een extreem grote stap en daardoor vaak te veel 'moeite' of bang voor iets 'nieuws'. Je levensstijl totaal omgooien is echt een sprong in het diepe als je jarenlang in je comfort zone als 'iemand met overgewicht' hebt gezeten.

Ook word je gewoon overal verleid, op het station, in de supermarkt, reclamespots op TV. Dingen als 'het vinkje' en de 'ik kies bewust' logo's zetten consumenten op het verkeerde spoor. Ik vind dat obesitas ook voor een deel te wijten is aan onwetendheid. Mensen weten niet meer wat gezond is, in de winkel is zoveel te krijgen wat 'gezond' lijkt maar het absoluut niet is. Het leven is dynamisch, drukke baan, gezin, geen tijd om te koken en/of te sporten en dan is een 'gezond' wereldgerecht een echte uitkomst. Naar mijn idee moet je het bij de wortel aanpakken en ouders gaan informeren over gezonde voeding voor henzelf en hun kinderen. Kinderen nemen de eetgewoontes van hun ouders over! Tegenwoordig weten kinderen het verschil niet tussen een aardbei en een framboos, ik vind het absurd. Geef lessen op de basisschool over groente, fruit e.d. laat ze het proeven!

Het ene dieet verbiedt koolhydraten, het ander is vetarm of eiwitrijk. Mensen beseffen niet dat zowel koolhydraten en vetten (onverzadigd) de grootste energieleveranciers zijn voor je lijf en ze allerlei lichaamsdelen in werking houden. Ook zijn vitamine tekorten 'normaal', ach dan stop je er toch wat vitamine pillen in.. Als je elke dag braaf je fruit en groente inneemt( en uiteraard volkoren/spelt graanproducten, goed vlees, en magere zuivel, eiwitten met een hoge biologische waarde), heb je weinig kans op vitamine tekorten of tekorten van andere macro en micronutriënten.

Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een gezond toetje voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. (voor mijn studie) We hebben ons verdiept in de ingrediënten van bijv Paula toetjes, Danoontjes of andere toetjes voor kinderen. Je wilt echt niet weten hoeveel troep hier in zit en toch gaat het als warme broodjes over de toonbank. Ouders weten in mijn ogen gewoon veel te weinig en worden gek gemaakt door de geldwolven van de voedselindustrie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:38

Ja hoor schuif het maar weer af op de basisscholen. Alsof weboveral tijd voor hebben. Het is de taak van de ouders om de kinderen gezond te laten eten. Ik ben al de hele dag bezig met taal, rekenen, schrijven en lezen geven aan mijn groep 3. Natuurlijk ook wel eens wereldoriëntatie, maar de basis ligt bij de ouders.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:49

Ik schuif het niet enkel af op de basisschool en ik heb ook gezegd dat het bij de ouders ligt. Het is naar mijn idee wel 'goed' om ééns per week misschien iets met voeding te doen, spelenderwijs. Ook snap ik jouw punt ook helemaal omdat er tegenwoordig zoveel verwacht wordt van de leraren en leraressen, dat dit er eigenlijk niet bij kan.

Is er trouwens nu nog iets van een 'schooldokter' of iets? Dat was in ieder geval wel toen ik nog op de basisschool zat, elk jaar werden we gemeten en gewogen. Ook al had ik overgewicht werd er eigenlijk nooit iets over gezegd of advies gegeven aan de ouders. Meer in de trant van 'als je meer gaat groeien, dan raak je je babyvet wel kwijt'. Dit zeiden ze in groep 8, even voor de beeldvorming, ik was toen al ruim 1.70 meter en rond de 90 kilo.

Misschien dat zoiets een idee zou kunnen zijn, een arts/voedingsdeskundige die de kids 1/2 keer per jaar controleert en met hun ouders een gesprek aan gaat om hen te informeren hoe het eventueel beter kan. Maar goed, dat kost natuurlijk ook weer geld en dat is er op dit moment niet. Bijeenkomsten om de basis van het gezonde eten weer bij te brengen, wat heel belangrijk is, zeker voor een kind in de groei. Maar de organisatie zal het probleem worden, want wie gaat het organiseren, wie gaat het betalen, is de visie van een bepaalde voedingsdeskundige nou wel juist of niet juist. Lastig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:25

Silvia schreef:

Thanks, leuk stuk! En wel redelijk de logica die ik een beetje voor me zag.

Ik geloof ook inderdaad dat om af te vallen je in principe gewoon meer moet verbranden dan je binnen krijgt. En zeker dat dit van toepassing is op mensen zoals ik.
Want dik zijn is niet alleen maar een BMI boven de 30 hebben!!! (er van uitgaande dat de mensen die veel in de sportschool hangen zich niet druk maken om het BMI, wat ook meer dan terecht is als je één grote spierbundel bent en een minimaal vetpercentage hebt)
Te zwaar zijn is ook een paar vetrollen en een BMI van 26!!!
Ook dat is voor iedereen natuurlijk anders hoor... Maar als je de gemiddelde lichaamsbeweging krijgt, laten we uitgaan van de minimale 30 minuten per dag, ben je niet een grote bonk spieren met een minimaal laagje spek en een BMI van 25+

Maar wanneer je obees bent en van alles al hebt geprobeerd, is het begrijpelijk dat je hele lichaam in de war is, zoals CCCCC beschrijft.

Supervixen schreef:
Ja hoor schuif het maar weer af op de basisscholen. Alsof weboveral tijd voor hebben. Het is de taak van de ouders om de kinderen gezond te laten eten. Ik ben al de hele dag bezig met taal, rekenen, schrijven en lezen geven aan mijn groep 3. Natuurlijk ook wel eens wereldoriëntatie, maar de basis ligt bij de ouders.

Basisscholen hebben zeker een zeer belangrijke taak in de maatschappij. Je leert eten zoals je ouders dat doen. Als de ouders dat niet goed doen, hoe moet het kind het dan leren?
Ik denk zeker dat scholen daar aandacht aan zouden moeten gaan besteden. Niet alleen basisscholen ook de middelbare scholen... Maar ik denk dat het zeker belangrijk is...
In groep 2 was ik nog aan het kleuren en was het een drama dat ik mijn naam al kon schrijven en wilde lezen. Tegenwoordig moet je in groep 2 al van alles en in groep 3 nog meer...
Let loose denk ik dan (over het schoolsysteem, daar kan jij natuurlijk niets aan doen) maar ga een leuk voedingsspel erbij doen. Spelenderwijs kunnen kids heel veel leren! En hun ouders confronteren.

CCCCC, zo'n arts zou inderdaad niet verkeerd zijn! Ik heb 'm niet meer gehad toen ik op school zat. Of mijn school deed daar niet echt aan. Of ik weet het gewoon niet meer :')
Maar inderdaad, zulke vorderingen bijhouden is zo goed! En het evalueren met de ouders zou echt top zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:36

Ja en nee, persoonlijk word ik ook een beetje groenig en vooral recalcitrant van het zoveelste milieu/ tanden poetsen/ handhygiene/ groente en fruit project. Ik ben gewoon niet zo van de belerende vingertjes.

Zo ook met een schoolarts, opvolgen oké, maar aub geen vervolg van het consternatiebureau tot hun 16e,dank u beleefd!