Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Miepie77 schreef:die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken, niemand denkt ik ga fijn een neger spelen, denk zelfs dat echte racisten nooit zwarte piet zouden willen zijn, geen kind zal zeggen dat is een neger, want zwarte piet komt door de schoorsteen en daarom is ie zwart en hij is zo zwart omdat de kids hun buurman anders herkennen, zo houd je het sprookje vol, met zwart zie je gewoon gezichtscontouren minder goed, met geel of rood herken je zo wie het is en heb jij wel eens rode rook uit een schoorsteen zien komen, t slaat gewoon nergens op
Miepie77 schreef:die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken.
Kentaro schreef:Buiten traditie, hoe stom is het als er ineens blauwe pieten rond lopen?!? Het feest is het allermooist met kindjes die geloven. Hoe ga je ze uitleggen dat er ook blauwe mensen zijn?! En ik blijf het ideale van zwart/bruin vinden dat mensen super onherkenbaar zijn.
Fiffill schreef:Miepie77 schreef:die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken, niemand denkt ik ga fijn een neger spelen, denk zelfs dat echte racisten nooit zwarte piet zouden willen zijn, geen kind zal zeggen dat is een neger, want zwarte piet komt door de schoorsteen en daarom is ie zwart en hij is zo zwart omdat de kids hun buurman anders herkennen, zo houd je het sprookje vol, met zwart zie je gewoon gezichtscontouren minder goed, met geel of rood herken je zo wie het is en heb jij wel eens rode rook uit een schoorsteen zien komen, t slaat gewoon nergens op
Maar daar gaat het allemaal niet om. Het gaat erom dat er schijnbaar dus wel degelijk mensen zijn die hiervan een naar gevoel krijgen; Zwarte Piet is tenslotte een vrij groteske karikatuur, en of het idee erachter positief of negatief is heeft daar weinig mee te maken.
DeniseBobby schreef:Eigenlijk, vind ik dat wanneer wij geen Zwarte Pieten mogen hebben omdat het racistisch is, wij gediscrimineerd worden.. De Islamitische mensen hebben hun offerfeest, laat ons dan ook ons feest hebben!
Fiffill schreef:DeniseBobby schreef:Eigenlijk, vind ik dat wanneer wij geen Zwarte Pieten mogen hebben omdat het racistisch is, wij gediscrimineerd worden.. De Islamitische mensen hebben hun offerfeest, laat ons dan ook ons feest hebben!
... dit ga je toch niet menen.
Ik ga dit topic maar ontstippen denk ik, teveel reacties om moedeloos van te worden.
MeesMo schreef:Hoe erg is het nou echt als piet veranderd? Gebeurt er dan iets naars? Krijgt het feest substantieel minder waarde?
Mijns inziens staat of valt het hele verhaal bij hoe de volwassenen er mee omgaan. Maak je er geen probleem van dat piet opeens anders van kleur is, dan is het ook geen probleem. Als een kind zijn vader of buurman herkent is het misschien tijd om op te biechten hoe sinterklaas nou echt in elkaar zit en als je dat niet ziet zitten, vertel je toch gewoon dat buurman sinterklaas even ging helpen omdat een van de pieten ziek was?
Iets is alleen een probleem als je het er van maakt. Op het moment dat mensen zich gekwetst voelen door iets wat ik doe vind ik het over het algemeen niet erg om mij tot op zekere hoogte aan te passen. Dit wordt anders op het moment dat ik, door die aanpassing geschaad wordt. Maar eerlijk? Ik zie niet in hoe het mij of een ander zou schaden als zwarte Piet voortaan roetvegen in zijn gezicht heeft (wat mij een prima optie lijkt).
En natuurlijk kan ik het mij goed voorstellen dat het voor veel mensen vervelend is om een traditie waarmee ze opgegroeid zijn te zien veranderen door een kracht van buitenaf. Maar als je dat onderbuikgevoel alleen achter laat en afstand neemt en eens echt objectief gaat kijken. Wat is dan eigenlijk het probleem? En wat verandert er nou eigenlijk? En hoe erg is dat?
Nayomie schreef:MeesMo schreef:Omdat mensen zich er geschaad, gekwetst door voelen cowgirl
Ja, maar bij alles voelen mensen zich gekwetst. Nederlanders voelen zich gekwetst als Zwarte piet, Piet niet meer mag zijn. Zoiets heet een samenleving. De ideale samenleving bestaat niet. Problemen blijf je houden.