Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:54

Tja wij woonden in een multiculturele stad en liepen met mijn halfzusje (vader is Afrikaans) in de buggy achter een zwarte pieten optocht aan. Daar schreeuwde een jongetje blij wijzend naar mijn zusje "Kijk mamma! een baby zwarte pietje!"

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:55

Miepie77 schreef:
die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken, niemand denkt ik ga fijn een neger spelen, denk zelfs dat echte racisten nooit zwarte piet zouden willen zijn ;), geen kind zal zeggen dat is een neger, want zwarte piet komt door de schoorsteen en daarom is ie zwart en hij is zo zwart omdat de kids hun buurman anders herkennen, zo houd je het sprookje vol, met zwart zie je gewoon gezichtscontouren minder goed, met geel of rood herken je zo wie het is en heb jij wel eens rode rook uit een schoorsteen zien komen, t slaat gewoon nergens op

Maar daar gaat het allemaal niet om. Het gaat erom dat er schijnbaar dus wel degelijk mensen zijn die hiervan een naar gevoel krijgen; Zwarte Piet is tenslotte een vrij groteske karikatuur, en of het idee erachter positief of negatief is heeft daar weinig mee te maken.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:58

Ik ben opgegroeid in Amsterdam Zuidoost en ik heb nooit een donker persoon voor zwarte piet aangezien. Dat verschil was voor mij en alle andere kinderen overduidelijk. Kinderen snappen dat verschil echt wel. Daarbij wordt het ook gewoon in Suriname en op de Antillen gevierd.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:59

Miepie77 schreef:
die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken.

Maar toch wordt die link wel gelegd. Mijn zusje kwam gisteren met precies hetzelfde marsepeinen setje van de Albert Heijn thuis:

Afbeelding

dat lijkt toch gewoon op beelden uit dat filmpje

Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:01

Kentaro schreef:
Buiten traditie, hoe stom is het als er ineens blauwe pieten rond lopen?!? Het feest is het allermooist met kindjes die geloven. Hoe ga je ze uitleggen dat er ook blauwe mensen zijn?! En ik blijf het ideale van zwart/bruin vinden dat mensen super onherkenbaar zijn.

Mee eens.
Als men toch in kleuren gaat schminken kunnen ze dat er maar beter afhalen? Waarom? Als ze met schminkt herkenbaar zijn, is schminkt overbodig en kunnen zij net zo goed zonder gaan lopen. Verschil is er amper. Bovendien, als we gele pieten krijgen, zullen we chinezen hebben die hier boos om worden. Straks gaat het zover komen dat de smurfen boos worden omdat zwarte piet blauw is.

Ik ken mensen die nu al met de handen in het haar zitten omdat zij niet weten hoe ze moeten gaan uitleggen dat ze een andere kleur heeft. Mensen zeggen dat kinderen niet zo slim daarvoor zijn, maar onderschat kinderen niet. Zij zijn slimmer dan sommige mensen denken. Het is immers een groot verschil dat de pieten opeens niet meer zwart zijn, maar een kleur hebben.

In kleine dorpen gaat dit ook problemen opleveren. De mensen kennen elkaar dus kinderen gaan de mensen herkennen. De stad heeft hier minder problemen mee, maar als de dorpen om deze reden niet meer mee willen doen, krijgen we net als carnaval, plaatselijk feest, terwijl het een nationaal feest is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:05

Er zijn ook zwarte mensen die gewoon voor Zwarte Piet zijn hoor. Lekker makkelijk om te generaliseren dat élke zwarte tegen Zwarte Piet zou zijn.

Het is nog steeds een minderheid in ons land.

Als we de pieten geel gaan kleuren komen de Chinezen weer in opstand, als we ze blauw schminken komen de smurfen in opstand, bij rood willen de tomaten niet meer groeien. Er zal altijd wel iets op aan te merken zijn.

Er is niemand in de wereld écht zwart, dus waarom zou je je gediscrimineerd voelen? We noemen die mensen wel zwart, maar ze zijn in het echt toch echt bruin. Dus lekker zwart verven die pieten, probleem opgelost.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 17-10-14 19:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:06

Het word tijd dat we hier over ophouden, zwarte piet is zwart, heeft niks te maken met discriminatie.
De hele zwarte pieten discussie die overal te pas en te onpas word gevoerd, zodat kinderen dit om 18.00 uur op tv meekrijgen moet afgelopen zijn.

Wil je het niet vieren, vier je het niet, maar hou toch erns op om alles onder de noemer discriminatie te voeren.

Ik moest hierdoor onlangs mijn dochter van bijna 8 uitleggen wat discriminatie was. Ze begreep er niks van. Want wat maakt het uit wat voor huidskleur of haarkleur je hebt, het gaat er toch om of je asrdig of niet aardig bent. Kinderen houden zich niet bezig met rassen, huidskleur en laat dit nou een kinderfeest zijn, ik begrijp soms niks van volwassenen, zo jammer...

petraaken

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:16

Het zijn inderdaad de volwassenen die erover vallen en racisme en discriminatie wordt de laatste echt te veel gebruikt en misbruikt. Vooral misbruikt vind ik. Ik denk dat de voorstanders voor het behoud van deze traditie nu zo erg er aan blijven hangen omdat we tegenwoordig in veel landen in het westen niet meer het gevoel hebben dat we ons eigen zelf mogen zijn. We mogen dit niet meer want dan is het racisme. We mogen dat niet meer want dan discrimineren we weer een andere groep. De mensen worden dat zat dat ze zich niet meer als echte Belg, Nederlander of weet ik veel wat mogen gedragen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:17

Fiffill schreef:
Miepie77 schreef:
die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken, niemand denkt ik ga fijn een neger spelen, denk zelfs dat echte racisten nooit zwarte piet zouden willen zijn ;), geen kind zal zeggen dat is een neger, want zwarte piet komt door de schoorsteen en daarom is ie zwart en hij is zo zwart omdat de kids hun buurman anders herkennen, zo houd je het sprookje vol, met zwart zie je gewoon gezichtscontouren minder goed, met geel of rood herken je zo wie het is en heb jij wel eens rode rook uit een schoorsteen zien komen, t slaat gewoon nergens op

Maar daar gaat het allemaal niet om. Het gaat erom dat er schijnbaar dus wel degelijk mensen zijn die hiervan een naar gevoel krijgen; Zwarte Piet is tenslotte een vrij groteske karikatuur, en of het idee erachter positief of negatief is heeft daar weinig mee te maken.

Je hoeft het toch niet te vieren, ik vier zelf al jaren geen sinterklaas meer en ik vind dat slachtfeest als vegetarier ook vreselijk en toch mag dat nog steeds, echt hoor, ik vind overigens dat mensen die zeggen dat het ze aan de slavernij doet denken maar eens met een goede psychiater moeten gaan praten. want zij hebben dit nooit meegemaakt en hun ouders ook niet, je kan ook in de slachtofferrol blijven hangen. Ik ben zelf van Indische afkomst en mn moeder is met haar ouders letterlijk gevlucht uit Indie en mn opa heeft in Birma aan de spoorlijngewerkt onder de japanners, maar ik ga rustig naar de Japanner om te eten, die man kan daar niets aan doen immers, evenals de duitsers die hier nu vakantie komen vieren en dat is iets wat onze ouders nog hebben meegemaakt. Je moet ook verder gaan met je leven en nu worden blanken die hier helemaal niets mee te maken hebben als racisten neergezet, dit slaat kant nog wal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:18

Ik denk dat het voor kinderen geen bal uitmaakt welke kleur die Pieten zijn zolang ze maar leuk en grappig zijn en ze snoep en cadeautjes uitdelen! :j Ik vind het jammer dat er zo'n punt over wordt gemaakt. Vanaf de zomer wordt ik al bekogeld met "piet moet blijven" op FB... Beetje triest om daar zo mee bezig te zijn. Er wordt zoveel haat door gezaaid en dat vind ik wel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:21

Eigenlijk, vind ik dat wanneer wij geen Zwarte Pieten mogen hebben omdat het racistisch is, wij gediscrimineerd worden.. De Islamitische mensen hebben hun offerfeest, laat ons dan ook ons feest hebben!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:22

DeniseBobby schreef:
Eigenlijk, vind ik dat wanneer wij geen Zwarte Pieten mogen hebben omdat het racistisch is, wij gediscrimineerd worden.. De Islamitische mensen hebben hun offerfeest, laat ons dan ook ons feest hebben!

... dit ga je toch niet menen. :')

Ik ga dit topic maar ontstippen denk ik, teveel reacties om moedeloos van te worden. :=

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:23

geen bruin brood meer eten lieve bokkertjes, zwart werken kan je ook beter niet meer doen, en als je het sinterklaas gebeuren helemaal zat bent.... neem een bakje blanke vla en als toetje een jodenkoek . en vergeet die piet dan ook maar gelijk. pas ook op als je wit werkt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:27

Fiffill schreef:
DeniseBobby schreef:

... dit ga je toch niet menen. :')

Ik ga dit topic maar ontstippen denk ik, teveel reacties om moedeloos van te worden. :=

Ja, dit meen ik serieus. Niks om zo'n opmerking over te maken. Maar goed, ontstip maar, maar ik wil graag ook mijn mening geven. En niet een of andere politiek correcte mening waar ik niet achter sta.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:36

Hoe erg is het nou echt als piet veranderd? Gebeurt er dan iets naars? Krijgt het feest substantieel minder waarde?

Mijns inziens staat of valt het hele verhaal bij hoe de volwassenen er mee omgaan. Maak je er geen probleem van dat piet opeens anders van kleur is, dan is het ook geen probleem. Als een kind zijn vader of buurman herkent is het misschien tijd om op te biechten hoe sinterklaas nou echt in elkaar zit en als je dat niet ziet zitten, vertel je toch gewoon dat buurman sinterklaas even ging helpen omdat een van de pieten ziek was?

Iets is alleen een probleem als je het er van maakt. Op het moment dat mensen zich gekwetst voelen door iets wat ik doe vind ik het over het algemeen niet erg om mij tot op zekere hoogte aan te passen. Dit wordt anders op het moment dat ik, door die aanpassing geschaad wordt. Maar eerlijk? Ik zie niet in hoe het mij of een ander zou schaden als zwarte Piet voortaan roetvegen in zijn gezicht heeft (wat mij een prima optie lijkt).

En natuurlijk kan ik het mij goed voorstellen dat het voor veel mensen vervelend is om een traditie waarmee ze opgegroeid zijn te zien veranderen door een kracht van buitenaf. Maar als je dat onderbuikgevoel alleen achter laat en afstand neemt en eens echt objectief gaat kijken. Wat is dan eigenlijk het probleem? En wat verandert er nou eigenlijk? En hoe erg is dat?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:42

Dan kun je je net zo goed afvragen wat het probleem van een zwarte piet is MeesMo. Waarom zou je je er druk om maken? Hoe erg is het als zwarte piet zwart blijft? Je gaat er niet dood aan.

Het zal nooit goed zijn, welke kleur de pieten nou ook krijgen. Bespaar de moeite het goed proberen te doen en houdt het gewoon zo.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:44

Omdat mensen zich er geschaad, gekwetst door voelen cowgirl

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:45

MeesMo schreef:
Hoe erg is het nou echt als piet veranderd? Gebeurt er dan iets naars? Krijgt het feest substantieel minder waarde?

Mijns inziens staat of valt het hele verhaal bij hoe de volwassenen er mee omgaan. Maak je er geen probleem van dat piet opeens anders van kleur is, dan is het ook geen probleem. Als een kind zijn vader of buurman herkent is het misschien tijd om op te biechten hoe sinterklaas nou echt in elkaar zit en als je dat niet ziet zitten, vertel je toch gewoon dat buurman sinterklaas even ging helpen omdat een van de pieten ziek was?

Iets is alleen een probleem als je het er van maakt. Op het moment dat mensen zich gekwetst voelen door iets wat ik doe vind ik het over het algemeen niet erg om mij tot op zekere hoogte aan te passen. Dit wordt anders op het moment dat ik, door die aanpassing geschaad wordt. Maar eerlijk? Ik zie niet in hoe het mij of een ander zou schaden als zwarte Piet voortaan roetvegen in zijn gezicht heeft (wat mij een prima optie lijkt).

En natuurlijk kan ik het mij goed voorstellen dat het voor veel mensen vervelend is om een traditie waarmee ze opgegroeid zijn te zien veranderen door een kracht van buitenaf. Maar als je dat onderbuikgevoel alleen achter laat en afstand neemt en eens echt objectief gaat kijken. Wat is dan eigenlijk het probleem? En wat verandert er nou eigenlijk? En hoe erg is dat?

Dit zinnetje gaat ook op voor de mensen die dit debat gestart zijn, imo. :-)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:45

Ik quote Ricky Gervais:
'Just because you're offended doesn't mean you're right.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:49

Ik vind het een beetje overdreven allemaal.

maar ja, als sommige mensen zich daar gediscrimineerd door voelen moeten we daar rekening mee houden! ik vind zwarte vegen op het gezicht wel leuk, eigenlijk! :D

kleurtjes pieten vind ik wel een beetje afzichtelijk. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:50

MeesMo schreef:

Ja, maar bij alles voelen mensen zich gekwetst. Nederlanders voelen zich gekwetst als Zwarte piet, Piet niet meer mag zijn. Zoiets heet een samenleving. De ideale samenleving bestaat niet. Problemen blijf je houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:51

Nayomie schreef:
MeesMo schreef:

Ja, maar bij alles voelen mensen zich gekwetst. Nederlanders voelen zich gekwetst als Zwarte piet, Piet niet meer mag zijn. Zoiets heet een samenleving. De ideale samenleving bestaat niet. Problemen blijf je houden.

Ja dus je moet een goede middenweg vinden. Je kan dat niet negeren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:53

Maar die middenweg is er hier simpelweg niet.

Of je doet roetpieten maar dan vervalt de traditie (kinderen gaan de pieten herkennen, dus Sinterklaasfeest kun je wel vergeten). Je doet gekleurde pieten, maar dan zijn anderen weer gediscrimineerd, blanke pieten dan zijn de blanken weer niet tevreden.

Het is nooit goed in Nederland en Nederland past zich al aardig goed aan aan andere geloven, culteren, e.d. Moeten we dan ook nog onze 'eigen' tradities gaan aanpassen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:54

ja, of mensen gaan eens bedenken wat voor n leuks zwarte piet eigenlijk is en passen zich even aan voor die paar weekjes.
Of moeten roodharigen zich ook rot voelen als een clown idiote dingen doet?!

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:27

Ik word echt doodmoe en zeer geirriteerd van de discussie om zwarte piet. Er zijn vast mensen hier die me kortzichtig vinden, maar laat ons het sinterklaasfeest vieren zoals we dat altijd doen met zwarte piet. Het is een nederlandse traditie en daar blijf je vanaf. Ik heb ook een mening over feesten van andere culturen, zoals het offerfeest. Toch hoor je mij daar niet over zeiken. Ik respecteer de tradities van andere culturen. Het is pas een probleem voor je als je er een probleem van maakt. En echt waar, ik ken veel surinamers, turken en molukkers, ik ken niemand die een probleem heeft met zwarte piet....sterker nog, de mensen in mijn familie met een donkere huid vieren sinterklaas gewoon met ons mee....ik heb het idee dat er misschien 1 miljoen mensen zijn die een probleem hebben met zwarte piet, moet daarvoor een traditie op de schop??? ik wacht met smacht op een referendum.....zwarte piet die blijft