Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:46

chevax schreef:
fargo">>>>>
[quote="chevax schreef:
Juist de personen in deze discussie die tegen Zwarte Piet in de huidige vorm zijn, benadrukken steeds een vermeende minderwaardigheid. Vreemd hoor, dat Zwarte Piet koste wat het kost dus als minderwaardig moet worden gezien, want hij is zwart en vrolijk.

Zwart en vrolijk, laat me niet lachen joh[/quote>>>>>>>>>>

Nou fargo, Zwarte Piet is zwart en hij is altijd vrolijk. Dus ik weet niet waarom je daarom moet lachen?

Dat is een super leuk rolmodel inderdaad, je hebt volkomen gelijk, ik denk dat nu elke donkere medemens zwarte piet zal willen worden - later als ze groot zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:47

chevax schreef:
Juist de personen in deze discussie die tegen Zwarte Piet in de huidige vorm zijn, benadrukken steeds een vermeende minderwaardigheid. Vreemd hoor, dat Zwarte Piet koste wat het kost dus als minderwaardig moet worden gezien, want hij is zwart en vrolijk.

Ja, zo gedraagt "de trickster" zich. De trickster is in alles het tegendeel van de oude, waardige man.
Dat heeft niets met minderwaardigheid van doen.

Maar als de trickster uitgebeeld wordt als slaaf, aangeduid wordt als knecht en krom moet gaan praten - dan is die hele trickster toch wel "geknecht".

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:47

Ok, jij bent de neger. Jij wordt afgebeeld, nog steeds, volgens verouderde beelden van een vorige eeuw, waarin de neger een domme kroeskop met grote rode lippen was. Iemand die de leiding van de Grote Blanke maar wát nodig had, luie domme zwartbakkes dat je was.

En jij vindt dat vervelend, zeker omdat er nog steeds ongelijkheid bestaat in de wereld die jij dagelijks aan den lijve ervaart. Je gaat dus vertellen dat je het kwetsend vindt.

Leuk feest, prima, veel plezier, maar kan die kwetsende beeldvorming even aangepast worden? Zon feest is het voor jou niet.

En nou komt degene die ieder jaar die sketch opvoert, jou even vertellen dat je je aanstelt, dat je het feestje verpest, dat die kindertjes het heus niet zien als racisme en dat je maar moet optiefen naar je eigen land.

Saillant detail: waar ligt dat dan????

Want je voorouders zijn ooit uit Afrika gerukt, hebben zich verder voortgeplant op kolonieen in Suriname en op de Antillen. En je bent - met het Nederlands staatsburgerschap op stap, Suriname en de Antillen waren Nederlands grondgebied, weet je nog? - lang geleden al naar Nederland gekomen.

Misschien ben je hier wel geboren, misschien je ouders ook wel. Hoe dan ook, jij bent Nederlander.

En omdat je nu vraagt of het wat minder kan met de Pieten (je wilt dat feestje helemaal niet afschaffen, weet je nog, waarom zou jij het niet leuk vinden om kinderen blij te zien met een kadootje?) moet je optiefen?

Ik zou eerder denken dat juist die discussie over Pieten een hoop opgekropt racisme blootlegt, in plaats van het te veroorzaken. :+

De vrouwen hier, als je vriend tegen je zegt dat je niet zo moet lopen te zeiken, als je opmerkt dat je het écht niet zo leuk vindt, atijd weer die grappen dat de ketting korter moet en dat je blond bent en te stom bent om in te parkeren voor het volle front van zijn vrienden, geef je hem dan ook gelijk?

Ja, nee, eigenlijk heb je wel gelijk, ik reageer overgevoelig, tuurlijk, je maakt alleen maar een grapje....

Of is het een kleine moeite voor je vriend om grappen te maken die niet ten koste van jou gaan?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:48

fargo schreef:
chevax schreef:
fargo">>>>>
[quote="chevax schreef:

Zwart en vrolijk, laat me niet lachen joh[/quote>>>>>>>>>>

Nou fargo, Zwarte Piet is zwart en hij is altijd vrolijk. Dus ik weet niet waarom je daarom moet lachen?

Dat is een super leuk rolmodel inderdaad, je hebt volkomen gelijk, ik denk dat nu elke donkere medemens zwarte piet zal willen worden - later als ze groot zijn.

fargo, get a life. Ik denk dat er nog talloze barricades zijn waar je op kunt springen en wellicht ook iets zinvoller. Ik trek me uit deze discussie terug.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:49

Knecht is nog altijd een normale aanduiding voor een helper. Dat dit als iet minderwaardigs word gezien is meer onze (blanke) instelling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:55

Elise_0o schreef:
In Amerika word het racisme echt niet minder omdat zwarte Piet voortaan niet meer bestaat en geen knechtje meer is.
(....)
Stel dat zwarte Piet word afgeschaft, denk je dan serieus dat al die Nederlanders ineens aardiger gaan doen tegen hun gekleurde mede mens en dat racisme de wereld uit is?

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden hierdoor..

Van mij hoeft Zwarte Piet niet afgeschaft te worden - maar dat hij de afgelopen 100 jaar er uit zag als negerslaaf, dat kan er heus uit.
;) Pippi Langkous met roetvegen,
Sinterklaas als Wodan en Zwarte Piet als Opperraaf
noem alle mogelijke vormen maar op.

En dan is tenminste duidelijk dat het feest niets met racisme van doen heeft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:56

Hmmm.... Zwarte Piet is zwart. Ze zijn zwart, niet bruin. Dus totaal niet te vergelijken met onze donkere medemensen.
Hebben jullie de afbeeldingen op de gouden koets weleens gezien? Dat baart me meer zorgen dat een leuk kinderfeest.

Afbeelding

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:58

randalinpony schreef:
Ok, jij bent de neger. Jij wordt afgebeeld, nog steeds, volgens verouderde beelden van een vorige eeuw, waarin de neger een domme kroeskop met grote rode lippen was. Iemand die de leiding van de Grote Blanke maar wát nodig had, luie domme zwartbakkes dat je was.

En jij vindt dat vervelend, zeker omdat er nog steeds ongelijkheid bestaat in de wereld die jij dagelijks aan den lijve ervaart. Je gaat dus vertellen dat je het kwetsend vindt.

Leuk feest, prima, veel plezier, maar kan die kwetsende beeldvorming even aangepast worden? Zon feest is het voor jou niet.

En nou komt degene die ieder jaar die sketch opvoert, jou even vertellen dat je je aanstelt, dat je het feestje verpest, dat die kindertjes het heus niet zien als racisme en dat je maar moet optiefen naar je eigen land.

Want je voorouders zijn ooit uit Afrika gerukt (door Afrikanen verkocht), hebben zich verder voortgeplant op kolonieen in Suriname en op de Antillen. En je bent - met het Nederlands staatsburgerschap op stap, Suriname en de Antillen waren Nederlands grondgebied, weet je nog? - lang geleden al naar Nederland gekomen.

Misschien ben je hier wel geboren, misschien je ouders ook wel. Hoe dan ook, jij bent Nederlander.

En omdat je nu vraagt of het wat minder kan met de Pieten (je wilt dat feestje helemaal niet afschaffen, weet je nog, waarom zou jij het niet leuk vinden om kinderen blij te zien met een kadootje?) moet je optiefen?

Ik zou eerder denken dat juist die discussie over Pieten een hoop opgekropt racisme blootlegt, in plaats van het te veroorzaken. :+

De vrouwen hier, als je vriend tegen je zegt dat je niet zo moet lopen te zeiken, als je opmerkt dat je het écht niet zo leuk vindt, atijd weer die grappen dat de ketting korter moet en dat je blond bent en te stom bent om in te parkeren voor het volle front van zijn vrienden, geef je hem dan ook gelijk?

Ja, nee, eigenlijk heb je wel gelijk, ik reageer overgevoelig, tuurlijk, je maakt alleen maar een grapje....

Of is het een kleine moeite voor je vriend om grappen te maken die niet ten koste van jou gaan?

Waarom praat je nou zo negatief over de donkere medemens? Is dit om je punt extra duidelijk te maken? Want het enige wat je hiermee bereikt is haat zaaien..
Niets meer, niets minder.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:58

randalinpony schreef:

Want je voorouders zijn ooit uit Afrika gerukt, hebben zich verder voortgeplant op kolonieen in Suriname en op de Antillen. En je bent - met het Nederlands staatsburgerschap op stap, Suriname en de Antillen waren Nederlands grondgebied, weet je nog? - lang geleden al naar Nederland gekomen.

Weer de spijker op z'n kop. Voor de kinderen maakt het ook echt niet uit, dus ik vraag me oprecht af waarom er zoveel weerstand is tegen verandering.
Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben dat het meer racisme blootlegt dan veroorzaakt.

Ik heb namelijk nog geen goed argument gehoord om de huidige manier te handhaven.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:59

Wat ik me nog afvraag: willen de mensen die zich gekwetst voelen door het Sinterklaasfeest/Zwarte Piet dat alle pieten verdwijnen, dat een deel van de zwarte pieten wordt vervangen door gekleurde/witte pieten of dat ze 'gewoon' gehoord worden?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:59

Ik vind de discussie echt belachelijk!

Is het niet júist rascistisch dat de piet niet meer zwart mág zijn?
Laatst bijgewerkt door _bokworst op 14-10-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:00

nynke55 schreef:
Knecht is nog altijd een normale aanduiding voor een helper. Dat dit als iet minderwaardigs word gezien is meer onze (blanke) instelling.

Eh - de machtigste man ter wereld woont in het witte huis - en is momenteel (de heer zij geloofd en geprezen) zwart.

Dus dat de knecht zwart is, is beslist niet vanzelfsprekend.

Maar dos je de knecht uit als een negerslaaf, dan doe je iets anders. Dat is voortzetting van een racistisch verleden, terwijl dat qua feest en traditie helemaal niet nodig is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:01

xLisaMaxime schreef:

Pff --'

Hm - eigenlijk komt Sinterklaas niet uit Spanje, maar uit Turkije.
Van mij mogen we heus een Turkse buurtvader/ opa als Sinterklaas.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:03

Elise_0o schreef:
randalinpony schreef:

Want je voorouders zijn ooit uit Afrika gerukt (door Afrikanen verkocht), hebben zich verder voortgeplant op kolonieen in Suriname en op de Antillen. En je bent - met het Nederlands staatsburgerschap op stap, Suriname en de Antillen waren Nederlands grondgebied, weet je nog? - lang geleden al naar Nederland gekomen.

Waarom praat je nou zo negatief over de donkere medemens? Is dit om je punt extra duidelijk te maken? Want het enige wat je hiermee bereikt is haat zaaien..
Niets meer, niets minder.

Je moet wel heel aso zijn om zelf iemand's bericht te veranderen en daar dan een opmerking over te gaan maken. Volgens mij is dat ook tegen de regels van het forum. Als je het niet kan winnen op argumenten dan maar valsspelen...

Ik moet trouwens zeggen er zo'n verschil te zien/lezen is tussen de lees-, schrijf- en discussieniveaus van de verschillende participanten dat een inhoudelijke discussie dus eigenlijk niet mogelijk is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:03

maar dat sommigen hem zien als negerslaaf, zowel zwart als wit, is iets van later tijden, toen de slavernij hier bekend werd, daarvoor was het een gebruik bij allerlei ceremonies en feesten. We kunnen dat toch veranderen? Dat men hem niet meer ziet als negerslaaf?
Hij ziet er toch ook niet uit als een slaaf?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:04

In Gouda komen dit jaar Gouden Pieten en Stroopwafelpieten! :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:04

Janneke2 schreef:
xLisaMaxime schreef:

Pff --'

Hm - eigenlijk komt Sinterklaas niet uit Spanje, maar uit Turkije.

Ik snap je niet helemaal, wat bedoel je precies?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:05

Yucca schreef:
Wat ik me nog afvraag: willen de mensen die zich gekwetst voelen door het Sinterklaasfeest/Zwarte Piet dat alle pieten verdwijnen, dat een deel van de zwarte pieten wordt vervangen door gekleurde/witte pieten of dat ze 'gewoon' gehoord worden?

De wens komt er redelijk simpel op neer, dat Piet niet als negerslaaf wordt uitgedost.
Een roetpiet - hij gaat tenslotte door de schoorsteen; een knalpaarse Piet - dat is allemaal prima.

(En tja, dat de meeste Nederlanders nou niet weten hoe een slaaf werd aangekleed, dat moge waar wezen. Maar sommige Nederlanders weten dat pijnlijk precies. Dat wil nog wel eens wringen. )

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:06

minikatje schreef:
Sint en Piet zijn niet gebaseerd op een racistisch principe :)

Sint Nicolaas bevrijdde kindslaven en uit dankbaarheid bleven zijn bij hem om te helpen.
Anderen kozen voor hun vrije leven en leefden nog lang en gelukkig (ofzoiets).
Zwarte piet was een vrij gekochte slaaf die uit vrije wil bij Sint Nicolaas bleef.

Dit dus... Het waren GEEN slaven. Dit wordt er nu van gemaakt..
Ze worden ook niet afgeschilderd als slaven tijdens het feest en die link wordt door de kinderen ook niet gelegd..
Als kinderen iemand 'zwarte piet' noemen is dat in hun eerlijkheid.. Zo heeft mijn zus vroeger ooit tegen een gekleurd iemand gezegd dat hij zich met omo moest wassen, dan werd hij wel wit.
Hier zit absoluut geen enkele bedoeling achter om die persoon te kwetsen of belachelijk te maken. Dit is kinderlogica. Zijn we serieus zo ver heen dat we ons daar druk om maken en gekwetst om moeten voelen?!

Is het dan zo erg om deze traditie in ere te houden, omdat dit een traditie is die hoort bij het land waar je in woont?
Denkt men serieus dat racisme en discriminatie hier minder om wordt of dit onderwerp daardoor minder gevoelig wordt?
Nederland is heel tolerant en dat is goed, maar het moet niet omslaan naar een punt waar de paar tradities die Nederland nog heeft ook nog eens niet meer mogen en verder alle andere tradities wel geaccepteerd worden (en gekoesterd moeten worden.........)..
Dadelijk raken de blanke Nederlanders nog in een identiteitscrisis, omdat hun eigen cultuur en tradities afgebroken zijn ;)

Ik stel overigens gewoon een referendum voor. Mag iedereen stemmen en zijn we in 1x van het gezeik af. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:08

Feit: eigenlijk komt Sinterklaas niet uit Spanje, maar uit Turkije.
Citaat:
Ik snap je niet helemaal, wat bedoel je precies?

.....en als we nou het Sinterklaasfeest compleet nonracistisch willen vieren, dan is mijn voorstel om Klaas weer Turks te maken.

Elise_0o

Janneke2 schreef:
Elise_0o schreef:
In Amerika word het racisme echt niet minder omdat zwarte Piet voortaan niet meer bestaat en geen knechtje meer is.
(....)
Stel dat zwarte Piet word afgeschaft, denk je dan serieus dat al die Nederlanders ineens aardiger gaan doen tegen hun gekleurde mede mens en dat racisme de wereld uit is?

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden hierdoor..

Van mij hoeft Zwarte Piet niet afgeschaft te worden - maar dat hij de afgelopen 100 jaar er uit zag als negerslaaf, dat kan er heus uit.
;) Pippi Langkous met roetvegen,
Sinterklaas als Wodan en Zwarte Piet als Opperraaf
noem alle mogelijke vormen maar op.

En dan is tenminste duidelijk dat het feest niets met racisme van doen heeft.

Maar is racisme dan de wereld uit?

Voor iedereen die er geen moeite mee heeft, heeft zwarte Piet niets met racisme te maken. De meeste mensen gingen er gewoon vanuit dat hij zo zwart was door het roet en niet doordat hij een slaaf moest uitbeelden. Doordat een paar mensen via de media hebben gezegd dat het racistisch is, staat heel Nederland op zijn kop. Heel veel mensen hebben geprobeerd uit te leggen dat voor hun zwarte Piet niets te maken heeft met slavernij en racisme, maar alsnog is het niet goed en moet het perse verdwijnen.
Hierdoor word alleen maar het tegenover gesteld bereikt van wat ze wilden, namelijk meer racisme.

En zoals ik al eerder zei, ik wil mij graag aanpassen als blijkt dat mijn vrienden er last van hebben en ze dit tegen mij zeggen. Maar van hun hoor ik ook dat ze het jammer vinden dat het zo gaat.
Sterker nog, ik heb een geestelijk gehandicapte cliënt uit Aruba, die nu hier woont met zijn moeder, die helemaal over de zeik is, want dit jaar kan hij geen zwarte piet meer spelen (wat hij al meer dan 15 jaar doet).. Hoe moet ik het hem uitleggen dat hij voortaan niet meer mee kan doen omdat hij niet blank is en dan geen paar roet vegen in zijn gezicht kan maken?

beaversrun

Ik koop alleen met zwarte piet!!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:09

Uit een ander topic gevist: http://www.npo.nl/ntr-academie/12-10-2014/VPWON_1221375
Erg interessant om te bekijken.

Net in de lunchpauze heb ik ook discussie gehad met mijn collega's. Ik vind het bizar dat mijn collega's gewoon weg niet (willen) geloven dat er donkere mensen zijn die zich gekwetst voelen door het Sinterklaasfeest. Dat er mensen zijn die wel degelijk op regelmatige basis last hebben van racisme in hun leven en dat ze daarom met andere ogen naar ons Sinterklaasfeest kijken.

Zaken zeggen als: zwarte piet is zwart door de schoonsteen vind ik echt getuigen van oogkleppen: heeft hij in de schoorsteen ook het kroeshaar, rode lippen en oorbellen opgescharreld?
Laatst bijgewerkt door Yucca op 14-10-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:11

clarence schreef:
Je moet wel heel aso zijn om zelf iemand's bericht te veranderen en daar dan een opmerking over te gaan maken. Volgens mij is dat ook tegen de regels van het forum. Als je het niet kan winnen op argumenten dan maar valsspelen...

Ik moet trouwens zeggen er zo'n verschil te zien/lezen is tussen de lees-, schrijf- en discussieniveaus van de verschillende participanten dat een inhoudelijke discussie dus eigenlijk niet mogelijk is.

Daarom heb ik het stukje tussen haakjes uit Afrika ook dikgedrukt, omdat ik het had veranderd ;)
De rest heb ik niet veranderd, zoals je terug kan lezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:12

nynke55 schreef:
maar dat sommigen hem zien als negerslaaf, zowel zwart als wit, is iets van later tijden, toen de slavernij hier bekend werd, daarvoor was het een gebruik bij allerlei ceremonies en feesten. We kunnen dat toch veranderen? Dat men hem niet meer ziet als negerslaaf?
Hij ziet er toch ook niet uit als een slaaf?

Nou, dat is idd de kern van de zaak.
Dat die baardige oude (Turkse ;) ) man iemand bij zich heeft die compleet anders is - dat is zo.
Dat hij er als een slaaf uit moet zien, dat kan gewoon veranderd worden (maar is wat lastig, want veel Nederlanders zien dat niet, want weten niet hoe een slaaf werd aangekleed. Als zwarte Piet, dus).