Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:00

YamaSaki schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor :j
Mn oma was Française en die zei zelf dat de meesten wat verwaand enz overkomen.
Maar er zit een verschil tussen iemand bv arrogant noemen omdat ie Frans is, of omdat die persoon gewoon arrogant is :)

Dit is precies wat ik bedoel :j

@Killyen, okee discriminatie dan, komt allemaal een beetje op hetzelfde neer toch? :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:04

Wat ik dan persoonlijk wel vreemd vind is dat we 100 jaar geleden een perfect keurig ras-neutraal woord hadden voor buitenlanders die hier kwamen wonen, die mensen heetten "immigranten".
En als wij Nederlanders naar Australië, Nieuw Zeeland of Canada verhuisden, dan emigreerden wij.

Nu vraag ik me af: waarom worden die woorden niet meer gebruikt? Of is er tussen 1900 en 2014 iets gebeurd waardoor het woord "immigrant" ook al een racistische lading heeft gekregen?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:06

Zoolgangster schreef:
Wat ik dan persoonlijk wel vreemd vind is dat we 100 jaar geleden een perfect keurig ras-neutraal woord hadden voor buitenlanders die hier kwamen wonen, die mensen heetten "immigranten".
En als wij Nederlanders naar Australië, Nieuw Zeeland of Canada verhuisden, dan emigreerden wij.

Nu vraag ik me af: waarom worden die woorden niet meer gebruikt? Of is er tussen 1900 en 2014 iets gebeurd waardoor het woord "immigrant" ook al een racistische lading heeft gekregen?

Ik denk omdat het overgrote deel van de "allochtonen" al generaties lang hier woont. Dan en je natuurlijk niet echt meer immigrant..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:20

Ik zou iedereen in dit topic willen aanraden om via uzg NTR ACADEMIE van 12-10-2014 te kijken (voor zover nog niet gezien)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:54

Arc_En_Ciel schreef:
Zoolgangster schreef:

Ik denk omdat het overgrote deel van de "allochtonen" al generaties lang hier woont. Dan en je natuurlijk niet echt meer immigrant..

Ja, maar we blijven ze blijkbaar als "allochtonen" zien. In plaats van Nederlanders.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:46

Arc_En_Ciel schreef:
Ik vind het wel mooi dat hier iemand reageert die mij een maand of twee geleden via PB uitschold voor 'vies Frans klotewijf'. Dat vind ik persoonlijk een racistische opmerking, gezien die hele discussie voortkwam uit het feit dat ik Frans ben. Maargoed, het zijn de 'buitenlanders' die sommige onschuldige Nederlanders discrimineren :+

Dat is niet racistisch. Als blanke Franse vrouw ben je gewoon van het Kaukasische ras en word je niet afgevallen op je ras of huidskleur. Jij bent gediscrimineerd op je nationaliteit. Discriminatie en racisme is imo niet hetzelfde.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:54

Zoolgangster schreef:
Ja, maar we blijven ze blijkbaar als "allochtonen" zien. In plaats van Nederlanders.

Als ze zich als aparte groep blijven gedragen :)

Zoolgangster

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:00

Ja het moet wel van twee kanten komen. :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:35

Citaat:
. En hoe groot is de moeite om pieten iets lichter te sminken? Als je daar anderen goed mee doet? Kinderen zullen daar echt geen last van hebben hoor
.

Ik heb drie kinderen van twee, vier en acht die allemaal nog heilig geloven in de Sint. Als je denkt dat die niet zien dat de voorheen pikzwarte Piet ineens blank met vegen is dan onderschat je ze nogal. Laat staan dat er in Nederland ineens kleurenpieten zijn en bij ons zwarte. Dit gezever ontneemt mijn kinderen dus wel een belangrijk deel van jeugdherinneringen. Die ze op hun beurt later mee zouden geven aan mijn kleinkinderen.
Dat alleen omdat een kleine groep mensen zich op basis van een losstaand verleden eeuwen geleden graag opstelt als calimero (of mag calimero als kleine zwarte vogel ook niet meer? )
Als ze zich dan druk maken, doe iets aan bijvoorbeeld de nog steeds rascistische gedachten in de zuidelijke staten van de USA, waar legio blanken zich nog steeds plantageeigenaar wanen. Dat zijn dingen waar de kinderen helemaal niet mee bezig zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:39

Natuurlijk zien kinderen dat er verschil is, maar dat maakt nog niet dat ze dat erg vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:48

Nikass schreef:
Natuurlijk zien kinderen dat er verschil is, maar dat maakt nog niet dat ze dat erg vinden.

Dan geloven ze niet meer. Voila feest verpest.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:03

Wat me wel opvalt is dat amerikanen in amerika ( :') ) wel nigger/niggah mogen zeggen tegen ongeacht hun huidskleur maar owee als we dit in nederland zeggen dan heb je bij wijze van spreken een kogel door je hoofd. Nederland laat teveel over zich heen lopen, aanpassen oke.. Maar er moet ook een grens zijn en anders moeten de buitenlanders maar weer terug gaan naar hun geboorteland.

Ik ben niet racistisch maar door zo'n soort onzin wordt je dat wel langzaam.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:16

Is er iemand die NTR academie heeft bekeken? Of heb ik dat voor niks gepost...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:49

Heb je voor mij een link?
Ik kan hem namelijk niet vinden en zodoende eigen niets erover zeggen :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:54

Samblabla schreef:
Wat me wel opvalt is dat amerikanen in amerika ( :') ) wel nigger/niggah mogen zeggen tegen ongeacht hun huidskleur maar owee als we dit in nederland zeggen dan heb je bij wijze van spreken een kogel door je hoofd. Nederland laat teveel over zich heen lopen, aanpassen oke.. Maar er moet ook een grens zijn en anders moeten de buitenlanders maar weer terug gaan naar hun geboorteland.

In Amerika is het juist absoluut not done om ook maar ook een vorm van het N-woord te zeggen. Het liedje van Kanye West en Jay-Z waar ze rappen over N-ggas in Paris hebben ze specifiek bij gezegd dat alleen zwarte mensen dit voluit mee mogen zingen. Iedereen die Blackface doet of het N-woord in de mond neemt kan in Amerika klappen verwachten.

Iemand die hier geboren is heeft net zoveel recht om hier te wonen als jijzelf. Deze persoon heeft dezelfde nationaliteit en paspoort/ID als jij die ook hebt dus het argument dat ze dan maar terug moeten naar hun geboorteland slaat echt helemaal nergens op.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:58

Weet je.. schijnbaar mag het allemaal niet, maar elkaar overhoop schieten, schoppen en weet ik veel mag allemaal wel Lang leve de kinderfilms. Bah zeg. Doe eerst eens wat aan het geweld in al die teken filmpjes. Oja en dat gegil.... gewoon praten kan ook niet meer.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:06

Niniane schreef:
Samblabla schreef:

In Amerika is het juist absoluut not done om ook maar ook een vorm van het N-woord te zeggen. Het liedje van Kanye West en Jay-Z waar ze rappen over N-ggas in Paris hebben ze specifiek bij gezegd dat alleen zwarte mensen dit voluit mee mogen zingen. Iedereen die Blackface doet of het N-woord in de mond neemt kan in Amerika klappen verwachten.

Dat is pas discriminatie, dat wij dat niet mogen zeggen omdat we een andere huidskleur hebben! :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:16

minikatje schreef:
Heb je voor mij een link?
Ik kan hem namelijk niet vinden en zodoende eigen niets erover zeggen :)

http://www.npowetenschap.nl/programmas/ ... eveld.html

Ik ben niet zo goed in het plaatsen van linkjes := weet niet of dit zo werkt... Anders gewoon via google naar uzg publieke omroep en dan ntr academie van 12-10-2014.
Hoop dat het lukt! Is echt de moeite waard! Gaat over de ZP discussie zonder expliciet voor of tegen te zijn, maar brengt begrip voor beide standpunten. En op een leuke manier gebracht.

http://www.uitzendinggemist.net/op/12102014.html

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:32

Heb hem globaal bekeken, maar het verandert mijn standpunt niet.
Vind het psychologisch wel boeiend hoe hij alles brengt, dat is namelijk heel typerend voor de uitkomst. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:38

Oh maar dat is ook niet mijn bedoeling ermee hoor. Ik vind dat je juist meer begrip voor beide kanten krijgt. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:48

Ah zo bedoel je het :)
Nou ja, voor mij is het echt een open deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:01

Overigens over discriminatie en vooroordelen gesproken.
Mijn opa nam vroeger gewoon voor de lol gesprekken met zijn kleindochter op(hij had er maar een).
Ze zijn nog steeds aanwezig en heel soms beluister ik ze nog wel eens.
"Opa, wat ben je aan het tekenen?" een Moffentrein }>
Deze dus.
http://www.nicospilt.com/anderen/MM_Pet ... uarter.JPG

Tussen Valkenburg, Maastricht en Weert lag een lijn zonder elektriek
Dus dat waren diesels die daar reden en met een heel specifiek geluid.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:20

Niniane schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Ik vind het wel mooi dat hier iemand reageert die mij een maand of twee geleden via PB uitschold voor 'vies Frans klotewijf'. Dat vind ik persoonlijk een racistische opmerking, gezien die hele discussie voortkwam uit het feit dat ik Frans ben. Maargoed, het zijn de 'buitenlanders' die sommige onschuldige Nederlanders discrimineren :+

Dat is niet racistisch. Als blanke Franse vrouw ben je gewoon van het Kaukasische ras en word je niet afgevallen op je ras of huidskleur. Jij bent gediscrimineerd op je nationaliteit. Discriminatie en racisme is imo niet hetzelfde.

Nee, nu je het zegt is het inderdaad niet hetzelfde :j dan bedoelde ik discriminatie inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 01:35

Morganlefay schreef:
@Nikass. Kinderfeest om zeep helpen omdat een paar tere zieltjes zich benadeeld vinden, bah...
Ga ergens anders lopen zieken.

Wacht, leg eens uit, hoe verpest het een kinderfeest precies als onze 'Zwarte Pieten' voortaan gewoon mensen met verschillende huidstinten / van verschillende culturen zijn met zwarte vegen op hun gezicht als 'schoorsteenroet' - in plaats van moorzwart geschminkte blanken, voorzien van oorbellen, kroeshaarpruiken en pakken die gelijk zijn aan de kleding van vroegere afrikaanse kindslaven?

Urielle schrijft over de kinderen: "Als je denkt dat die niet zien dat de voorheen pikzwarte Piet ineens blank met vegen is dan onderschat je ze nogal." Nou, sorry Urielle, maar hoe dom denken we eigenlijk dat kinderen zijn, als we zeggen dat je zo'n Zwarte Pieten uiterlijk krijgt van door de (in veel huizen niet eens meer aanwezige) schoonsteen roetsjen :') ? Ik zou wel een klein praktijkonderzoek willen doen, maar denk dat ik er NIET zo uit kom te zien als onze huidige Zwarte Piet, van een retourtje schoorsteen hoor. Maar gezien we de kinderen dat toch echt wijsmaken, en ze het nog lijken te geloven ook, kunnen we ze dus ook prima een verhaal wijsmaken waarom Zwarte Piet er nu ineens wél daadwerkelijk uit ziet alsof hij gewoon door de schoorsteen komt. Bijvoorbeeld omdat de schoorstenen nu vaak buiten gebruik, en dus een stuk schoner zijn dan vroeger ;) Je liegt toch al jaren tegen je kind over het bestaan van Sinterklaas en de Pieten, dat leugen kan prima aangepast. Dat verpest echt hun jeugdherinneringen niet, dát vind ik pas gezever.

Het zijn de kinderen niet waarvoor het feest "verpest" wordt door die Zwarte Piet iets aan te passen, die zijn prachtig blij met snoep en cadeautjes. Het zijn niet de kinderen, maar de volwassenen die zo gruwelijk stug (en soms ook gewoon dom) zijn. Het gaat in deze discussie totaal niet om die kinderen maar om het gekrenkte ego van volwassenen, waarvan het lijkt alsof hun voortbestaan afhangt van een "traditie", pff..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:20

Ga eens naar de oorsprong van dit kinderfeest. Het is een Kinderfeest en geen verknipte volwassenen gedachtegang. Bekijk dit feest door de ogen van een kind.

We hebben het inderdaad over knechten die voor hun baas door de schoorsteen pakjes neerleggen.
Maar als er toch word getornd aan de feest.
Al die commercie die er aan vast kleeft, kapitalen uitgeven hoe meer hoe beter. Doe daar wat aan.