'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:23

Nee hoor, kinderen kunnen ook emoties hebben waar ze niet mee overweg kunnen wat zich kan uiten in negatief gedrag

Ik snap nu ook waarom mensen steeds minder goed of helemaal niet over hun gevoel kunne praten of kunne uiten tegen andere

Sammy_xxs

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 02:20

@stalnollie , in hoek zetten doe ik ook echt zelden, en alleen als ze zo "doorgeslagen" zijn, wat ook niet vaak gebeurd dus. Maar dan zet ik ze daar omdat ik anders te veel in discussie ga op dat moment met ze dat jet averechts werkt. Een momentje apart helpt ze sneller tot rust komen.
Dat mn zoontje ontspannen wordt van een tablet weet ik ook wel, je hoort niks meer van hem en hij ia lekker bezig. Maar dat hoeft van mij niet de hele dag, wat hij dus wel wilt... hij wilt zelfs niet buitenspelen dan. En van mij moeten ze echt wel lekker buiten als het mooi weer is, dan hoeven ze niet binnen te spelen of voor de tv of op de tablet.
Mijn zoontje heeft meestal een driftbui als hij iets niet mag, of als iets niet lukt.

Maar al met al, opvoeden blijft lastig vind ik. Heb vaak ook twijfels of ik het wel goed doe, maar als ik zo over het algemeen kijk zijn mijn kids toch wel netjes. Ze zijn niet brutaal en kunnen zich netjes gedragen als we weggaan.
mijn dochtertje begint zich nu wel uit te sloven als haar vriendinnen erbij zijn, doet ze nu sinds ze naar groep 4 is gegaan, maar ook dat hebben we gelijk verteld dat het niet nodig is dat ze zich zo uitslooft, en als zij zich normaal gedraagt ze veel leuker is, dus het wordt al wat minder. Maar ik vind dat niet zo erg hoort bij dr leeftijd denk ik :)
Mn kinderen zijn lief voor andere kinderen, ze kunnen goed delen en helpen. Tegen volwassenen is mn zoontje heel verlegen, en mn dochter een flapuit maar wel beschaafd en dat vind ik allemaal toch wel erg belangrijk :)
verder mogen ze lekker kind zijn en lekker genieten van hun onbezorgde leventje :D

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 05:56

StalNollie schreef:
Nee hoor, kinderen kunnen ook emoties hebben waar ze niet mee overweg kunnen wat zich kan uiten in negatief gedrag

Ik snap nu ook waarom mensen steeds minder goed of helemaal niet over hun gevoel kunne praten of kunne uiten tegen andere

Mooi al die aannames. Ook typerend hoe de tegens totaal het grijze gebied ontkennen en de pros het grijze gebied bevestigen. Je haalt continu persoonlijk aan dat het vast door de opvoeding komt. Laat ik mij buiten de box stappen en deze bal terug kaatsen. De tegens reageren nu met alleen het is my way or the high way. Is dat een instelling die je krijgt als je continu met je ouders ergens over mag debatteren?

Alle pro's proberen jullie mening in te zien en zijn er uiteraard over eens dar kinderen opzettelijk zonder reden pijn doen uit den boze is, maar iedere ouder struccled met andere persoonlijkheden van hun kind zijnde.

Dit is zo'n zelfde discussie als grondwerkers (met oogkleppen op wonend in utopia) tegen de boeren gedachte.

Het valt me op hoe denegerend wordt gedaan door de tegens. Komt dit dan ook door hoe je opgevoed bent?

Laat die dooddoener weg. Je bent niet wie je bent door opvoeding, dat is maar een percentage. Je bent wie je bent door dna, diverse ervaringen en karakter hoe je daar mee om gaat.

Getypt vanaf de telefoon dus spelfouten onder voorbehoud :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 06:55

StalNollie schreef:
Sammy maar waar komen die driftbuien vandaan, daar moet je naar kijken. En als kindje dus boos verdrietig is moet hij dit maar alleen afhandelen in een hoek zonder iemand veilig om hen heen.
Ik zie veel kinderen door mijn werk en zie vaak driftbuien al ver van te voren aankomen; honger / moe / boos. Bij een driftbui ben je te laat met herkennen van de eerder signalen
Hij zoekt de iPad op om zich te kalmeren en doet dit stiekem dat snap ik volkomen.

Mdh ik wil daarmee zeggen dat je op straat niet kunt oordelen of het kind te ' soft ' ( zal het zo maar even noemen ) word opgevoed of juist de andere richting in

Ik snap het nut van die opmerking niet, maar ik zal maar wel even op in gaan.

Ik oordeel niet over mensen zo maar op straat (in tegenstelling tot andere mensen in dit topic) ik oordeel over de kinderen die ik zie om mij heen.
En als je al mijn berichten goed had gelezen dam had je dat gezien. In al die berichten heb ik het namelijk gehad over de kinderen om mij heen.

Ik snap niet hoe je kunt begrijpen dat de iPad stiekem wordt gepakt...
Als je het kan begrijpen kan je er begrip voor opbrengen en zal je het dus sneller goedkeuren.
Terwijl het kind duidelijk iets doet wat hij niet mag.
En hoe los je dat dan op? Laat je het gebeuren? Laat je het gaan?

Dat is makkelijk, dan loop je misschien straks wel in de winkel en dan pakt hij iets, laten we zeggen een iPhone, en die neemt hij zo maar mee... omdat hij daar straks van kan kalmeren en zijn moeder hem nooit geleerd heeft dat dingen zo maar pakken niet mag :?

Overigens merk ik dat jullie voorstanders van opvoeden zonder straf erg snel aannames doen. Jij kan niet weten of het zoontje de iPad pakt om te kalmeren of dat hij dat gewoon doet omdat hij de iPad leuk vind en niet naar mama luisterd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:05

geerke schreef:
ik heb geen verstand van kinderen,maar komen driftbuien over het algemeen niet doordat iets niet gaat zoals het kind het graag zou willen?

Ik heb alleen bij m'n neefje erge driftbuien gezien, komt vaak nadat hij iets niet mag of al erg moe is maar de oorzaak is volgens mij dat hij vervolgens overmand wordt door emoties die hij niet kent of de baas kan. Het heeft hierbij echt geen zin om m nog verder op de kop te geven, hij moet leren met de emoties omgaan. Het is echt niet zo dat kinderen denken nu ga ik eens keihard janken pf boos worden, ze kunnen op dat moment niet anders, de emoties gieren door het kleine lijfje.
Volgens mij is het enige juiste wat je dan kan doen het kind bij je nemen, heel hard knuffelen, zijn boosheid erkennen ('het is niet leuk voor je dat je dat nu niet mag hè) en zeggen wat hij wel mag/kan doen nu.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:19

Mdh, jij hebt het weer over "jullie voorstanders", en daarmee doe je zelf ook snel aannames ;) Ik probeer hier eigenlijk alleen te laten zien dat het anders kan en dat die aanpak ook zo zijn voordelen heeft.. Ik snap ook wel waarom mensen voor een time-out en tripple p kiezen, voor de meesten is dat al weer een softere opvoeding dan ze zelf hebben gehad. De supernanny doet het, het cb adviseert het, kdv's en scholen doen het, bijna iedereen doet het, dus dan zal dat wel het beste zijn.

Mijn zoon is niet altijd even communicatief vaardig. Zijn hoofd gaat sneller dan zijn mond aan kan, dan wordt het een grote woordenbrei als hij emotioneel of gepassioneerd is. Op zijn oude school werd hij zonder pardon op de gang gezet "kom maar terug als je uitgehuild bent" en juf kwam met een brede glimlach vertellen dat ze hem even flink had aangepakt. Toen ik thuis vroeg waarom hij op de gang had gestaan was het antwoord: "omdat ik moest huilen". Als ze even de moeite had genomen om hem tot rust te brengen al voordat hij huilde en even hem 30 seconde had gegeven en geholpen om zijn gedachten in rust over te brengen, dan was het nooit zo geëscaleerd. Bij mijn kind, en de meeste anderen, is het een kwestie van op tijd ingrijpen, de signalen zien, en dan kan je heel veel vervelende situaties waar niemand iets aan heeft en van leert voorkomen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:43

Rumina schreef:
Mdh, jij hebt het weer over "jullie voorstanders", en daarmee doe je zelf ook snel aannames ;) Ik probeer hier eigenlijk alleen te laten zien dat het anders kan en dat die aanpak ook zo zijn voordelen heeft.. Ik snap ook wel waarom mensen voor een time-out en tripple p kiezen, voor de meesten is dat al weer een softere opvoeding dan ze zelf hebben gehad. De supernanny doet het, het cb adviseert het, kdv's en scholen doen het, bijna iedereen doet het, dus dan zal dat wel het beste zijn.

Mijn zoon is niet altijd even communicatief vaardig. Zijn hoofd gaat sneller dan zijn mond aan kan, dan wordt het een grote woordenbrei als hij emotioneel of gepassioneerd is. Op zijn oude school werd hij zonder pardon op de gang gezet "kom maar terug als je uitgehuild bent" en juf kwam met een brede glimlach vertellen dat ze hem even flink had aangepakt. Toen ik thuis vroeg waarom hij op de gang had gestaan was het antwoord: "omdat ik moest huilen". Als ze even de moeite had genomen om hem tot rust te brengen al voordat hij huilde en even hem 30 seconde had gegeven en geholpen om zijn gedachten in rust over te brengen, dan was het nooit zo geëscaleerd. Bij mijn kind, en de meeste anderen, is het een kwestie van op tijd ingrijpen, de signalen zien, en dan kan je heel veel vervelende situaties waar niemand iets aan heeft en van leert voorkomen.

Ik had het eigenlijk niet eens over jou toen ik dat typte.
Ik ben overigens niet eens de enige die dat opmerkte, maar goed dat terzijde.

Want hoe jij over opvoeden praat vind ik heel anders dan Hoe de andere "voorstanders" het doen...
Jij praat niet zo superieur en dat maakt dat er dan nog wel te praten valt.

Het is vaak zo dat signalen te laat worden herkend, maar voor sommige kinderen is op de gang zitten ook voor zichzelf een rust momentje.
Zoals iemand in dit topic ook al opmerkte was het op de gang zetten voor die persoon heel fijn omdat ze dan te druk in haar hoofd werd en zo even stoom kon afblazen.

Ik als ADHDer herken dat heel erg, ik werd tijdens het spelen vaak heel erg enthousiast en werd dan te druk in mijn hoofd... of ik had het idee dat ik niet begrepen werd tijdens het spel en werd dan ook druk in mijn hoofd.
Mij even op de gang zetten zorgde dat ik weg was van alle prikkels en dat mijn hoofd tot rust kwam.
Heel fijn :))

Overigens was het toen nog niet bekend dat ik een ADHDer was, dat is vorig jaar pas geconstateerd.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:46

Het wordt toch alleen maar erger zo , straks moeten ouders alles maar tolereren omdat ze niks meer kunnen en mogen beginnen tegen hun kinderen.

Ik heb vroeger schoppen onder de kont gehad en ben mijn ouders daar dankbaar voor.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:50

Kom nou toch.. ( wel.. die Amerikanen toch :') )

Werk zelf al een aantal jaren in de kinderopvang. Sommige kinderen hebben zo'n ''time out'' juist even nodig omdat ze door de sfeer enorm druk kunnen worden. Ze hebben dan niet altijd straf maar van mij mogen ze even rustig worden in het hoekje, met wekkertje er bij van 1 a 2 min. Geven ze zelf soms aan!

Bovendien, ik als pedagogisch medewerker sta soms alleen op een groep van 9 kids. ( leeftijd 2 tot 4) Dan KAN je gewoonweg niet de hele tijd politie agent spelen. Even optreden door een kind in een hoek te zetten kan aan voor de andere kids verhelderend werken.

Kindermishandeling.. pff.. vrouger, toen was alle wreed( zag hier al iets over mattenkloppers voorbijkomen) :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:53

tanjaatjuhh schreef:
Het wordt toch alleen maar erger zo , straks moeten ouders alles maar tolereren omdat ze niks meer kunnen en mogen beginnen tegen hun kinderen.

Ik heb vroeger schoppen onder de kont gehad en ben mijn ouders daar dankbaar voor.

Je moet niks tolereren wat niet kan... Dat staat nergens. Maar schoppen vind ik echt niet kunnen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:00

verootjoo schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Je moet niks tolereren wat niet kan... Dat staat nergens. Maar schoppen vind ik echt niet kunnen...

er is een verschil tussen een tik en slaan/je kind in elkaar tremmen
net als er een verschil is tussen een schop onder je kont krijgen en in elkaar geschopt worden.

er staat hier niet dat ze na de schop 50 meter horizontaal door de lucht vloog, noch een meervoud.

het gaat om de schrikreactie van het kind dan. lik op stuk.. fout gedrag, dan krijg je een schrikmoment. hoort niet kan niet klaar.

ik had vroeger liever even die korte schrik dan een preek waarbij ik naar 2 minuten al naar lalaland was in mijn gedachten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:01

verootjoo schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Als het verdient is is er niks mis mee hoor , heb er niks aan over gehouden en zo hard was het niet. Maar goed genoeg om me voortaan te gedragen.

Nu bij ons heb je veel slopende rotjeugd die van gescheiden ouders komen ( ken ze wel ) en bij pa en ma veel mogen omdat ze allebei geliefd willen blijven en nu verwende om niks gevende rotjongens geworden zijn. Geef mij dan maar een draai om de oren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:11

Ja, de preken hoorde ik niet eens, daar sloot ik mezelf voor af. Hoe eerder ik ja en amen zei hoe eerder ik weer mocht spelen :)) :')

Mijn opa is erg lang (2 meter) hij zegt altijd dat hij erg dankbaar is voor de schoppen die hij onder zijn kont kreeg, anders kon hij nu als oude man niet op iedereen neer kijken :')
Ik heb niet genoeg schoppen gehad volgens hem, want ik ben klein :+

Het nichtje van mijn vriend had laatst een boze bui... Ze kreeg die boze bui omdat ze met mijn vriend al een uur op de xbox zat te FIFA-en en ze van dat uur een stuk of 20 potjes had gewonnen maar het laatstelijk verloor ze...
Ze gooide de controller door de tv heen draaide zich om naar mijn vriend en begon hem keihard te slaan en te schoppen. Mijn vriend heeft er echt een blauw oog aan over gehouden.
Mijn vriend probeerde haar te kalmeren, met haar te praten maar ze was niet voor reden vatbaar. Uiteindelijk gaf hij haar een keer een tik terug. Ze schrok en door de schrik kwam ze uit haar woede aanval en begon ze keihard te huilen, niet omdat ze pijn had maar omdat ze zich schaamde voor haar gedrag en het feit dat ze zichzelf niet uit die boze bui kreeg.
Ik heb een hele tijd met haar gepraat, omdat we hetzelfde probleem hebben wordt ik vaak ingezet als praatpaal :+
De conclusie wad dat ze heel goed wist dat ze een woede aanval had die nergens op sloeg. Ze wist ook heel goed dat ze daar uit moest komen, maar het lukte haar niet. De tik van mijn vriend was precies, zo zei ze zelf, wat ze nodig had om uit haar boosheid te komen.

De reden dat ze zo boos werd was omdat ze verloor terwijl ze nog zo haar best deed om zich te concentreren. Het lukte haar niet meer en dat frustreerde haar.

Daarna hebben we afgesproken dat ze in het vervolg aangeeft wanneer het haar niet meer lukt omdat haar hoofd zo vol raakt...
Verder heb ik met mijn vriend afgesproken dat hij haar de laatste keer altijd moet laten winnen. De laatste keer wordt namelijk het beste onthouden ;)

Ze is 8 jaar oud. Moet je nagaan hoe goed ze al weet wat ze fout deed...

Ik ben niet voor een tik of slaan, maar we waren het er allemaal over eens dat het in dit geval de enige oplossing was...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het soms gewoon niet verkeerd is...

Edit: mijn vriend en ik hebben nog nooit de kinderen verder geslagen...
Voor hij als losgeslagen oom wordt aangezien...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:08

Elspelsz88 schreef:
Kom nou toch.. ( wel.. die Amerikanen toch :') )

Werk zelf al een aantal jaren in de kinderopvang. Sommige kinderen hebben zo'n ''time out'' juist even nodig omdat ze door de sfeer enorm druk kunnen worden. Ze hebben dan niet altijd straf maar van mij mogen ze even rustig worden in het hoekje, met wekkertje er bij van 1 a 2 min. Geven ze zelf soms aan!

Bovendien, ik als pedagogisch medewerker sta soms alleen op een groep van 9 kids. ( leeftijd 2 tot 4) Dan KAN je gewoonweg niet de hele tijd politie agent spelen. Even optreden door een kind in een hoek te zetten kan aan voor de andere kids verhelderend werken.

Kindermishandeling.. pff.. vrouger, toen was alle wreed( zag hier al iets over mattenkloppers voorbijkomen) :=

Mij zoon mag dan even de juffen helpen door vooral sjouw werk te doen, of even buiten rennen of even alleen spelen. Waarom doe je dit niet maar moet het kind in de hoek emoties wegstoppen.

Ik ga ook graag de drukte uit de weg maar dan ga ik iets doen voor mezelf heus niet in een hoek staan.

Ervaring is ook opvoeding overigens

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:13

M_D_H schreef:
Ja, de preken hoorde ik niet eens, daar sloot ik mezelf voor af. Hoe eerder ik ja en amen zei hoe eerder ik weer mocht spelen :)) :')

Mijn opa is erg lang (2 meter) hij zegt altijd dat hij erg dankbaar is voor de schoppen die hij onder zijn kont kreeg, anders kon hij nu als oude man niet op iedereen neer kijken :')

Het nichtje van mijn vriend had laatst een boze bui... Ze kreeg die boze bui omdat ze met mijn vriend al een uur op de xbox zat te FIFA-en en ze van dat uur een stuk of 20 potjes had gewonnen maar het laatstelijk verloor ze...
Ze gooide de controller door de tv heen draaide zich om naar mijn vriend en begon hem keihard te slaan en te schoppen. Mijn vriend heeft er echt een blauw oog aan over gehouden.
Mijn vriend probeerde haar te kalmeren, met haar te praten maar ze was niet voor reden vatbaar. Uiteindelijk gaf hij haar een keer een tik terug. Ze schrok en door de schrik kwam ze uit haar woede aanval en begon ze keihard te huilen, niet omdat ze pijn had maar omdat ze zich schaamde voor haar gedrag en het feit dat ze zichzelf niet uit die boze bui kreeg.
Ik heb een hele tijd met haar gepraat, omdat we hetzelfde probleem hebben wordt ik vaak ingezet als praatpaal :+
De conclusie wad dat ze heel goed wist dat ze een woede aanval had die nergens op sloeg. Ze wist ook heel goed dat ze daar uit moest komen, maar het lukte haar niet. De tik van mijn vriend was precies, zo zei ze zelf, wat ze nodig had om uit haar boosheid te komen.

De reden dat ze zo boos werd was omdat ze verloor terwijl ze nog zo haar best deed om zich te concentreren. Het lukte haar niet meer en dat frustreerde haar.

Daarna hebben we afgesproken dat ze in het vervolg aangeeft wanneer het haar niet meer lukt omdat haar hoofd zo vol raakt...
Verder heb ik met mijn vriend afgesproken dat hij haar de laatste keer altijd moet laten winnen. De laatste keer wordt namelijk het beste onthouden ;)

Ik ben niet voor een tik of slaan, maar we waren het er allemaal over eens dat het in dit geval de enige oplossing was...

In het verhaal staat al twee keer waarom die woede aanval er was ik praat het niet goed het kan ook zeker anders maar op dat moment is het haar emotie die ze niet kwijt kan, en dus uitviel.

Wat ik zelf zou doen is uit de situatie lopen en later als ik zie dat kind rustig is terug komen, positievere aanpak en je bereikt het er hetzelfde mee

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:26

Ik denk dat er in zo'n geval ouders heel bewust hun kind moeten leren omgaan met teleurstellingen. Een kind van 8 altijd maar laten winnen omdat ze anders iedereen een blauw oog slaat en de tv kapot gooit is niet gezond. Leren dat het om het plezier van het spel gaat, en niet om het resultaat.

Maar dat vind ik dan ook weer typisch iets dat een valkuil is van tripple p. Kinderen die willen presteren om te winnen, voor het cadeautje, bij de Mac eten, de sticker die je uit mag zoeken, of het compliment . Maar als het op intrinsieke motivatie aan komt lijkt dat vaak te onbreken en treden er problemen op. Juffen die de kinderen in de klas moeten omkopen met youtubefilmpjes om ze gemotiveerd te krijgen vind ik heel verdrietig.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:38

Jeetje, over 20 jaar moet je je kind een koekje geven als hij iets fout heeft gedaan? :')

Ik heb nog geen kinderen, maar als ik soms door de supermarkt loop en zie hoe kinderen zich misdragen(spullen op de grond gooien, schreeuwen, etc) , en ouders hooguit zeggen "niet doen lieverd" Dan vraag ik me af waar het heen gaat de komende jaren...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:03

verootjoo schreef:
geerke schreef:
ik heb geen verstand van kinderen,maar komen driftbuien over het algemeen niet doordat iets niet gaat zoals het kind het graag zou willen?

Ik heb alleen bij m'n neefje erge driftbuien gezien, komt vaak nadat hij iets niet mag of al erg moe is maar de oorzaak is volgens mij dat hij vervolgens overmand wordt door emoties die hij niet kent of de baas kan. Het heeft hierbij echt geen zin om m nog verder op de kop te geven, hij moet leren met de emoties omgaan. Het is echt niet zo dat kinderen denken nu ga ik eens keihard janken pf boos worden, ze kunnen op dat moment niet anders, de emoties gieren door het kleine lijfje.
Volgens mij is het enige juiste wat je dan kan doen het kind bij je nemen, heel hard knuffelen, zijn boosheid erkennen ('het is niet leuk voor je dat je dat nu niet mag hè) en zeggen wat hij wel mag/kan doen nu.

En als een kind helemaal niet geknuffeld wil worden? Een kind vrij laten in wat hij nodig heeft is hem ook laten uitrazen als dat deugd doet. Niet verwachten dat alles altijd weer zo snel mogelijk rustig en kalm en chill moet zijn. Soms moet er uitgeraasd worden. Ik had dat als kind ook heel erg. Als ik mijn zin niet kreeg en ik werd kwaad (en ja, er was toch écht geen enkele andere reden) dan moest ik echt geen koetchiekoetchieaaiaai hoor... Laat me dan maar effe alleen afkoelen tot de woede is weggezakt. Meestal deed mijn moeder dat ook en kwam ze na een halfuur eens loeren of het er wat uit was. Dan werd er kort gepraat en gingen we wat leuks doen. Werkt nog altijd prima bij mij als ik ergens de pest over in heb :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:03

StalNollie schreef:
M_D_H schreef:

In het verhaal staat al twee keer waarom die woede aanval er was ik praat het niet goed het kan ook zeker anders maar op dat moment is het haar emotie die ze niet kwijt kan, en dus uitviel.

Wat ik zelf zou doen is uit de situatie lopen en later als ik zie dat kind rustig is terug komen, positievere aanpak en je bereikt het er hetzelfde mee

Nou, ik ken het kind en met weg lopen bereik je bij haar juist een averechts effect...
Ze achtervolgt je of ze wordt alleen maar overstuurder.

Het feit dat ze haar emotie niet kwijt kan is geen reden om een tv kapot te gooien of om mensen te gaan slaan.
Andere mensen slaan of dingen kapot gooien is nooit de oplossing en dat mag gewoon niet. Hoe begrijpelijk het ook is het mag niet...!!!!

Maar goed. Het is natuurlijk lastig te begrijpen dat die tik de oplossing was en dat je met negeren oid de boel alleen maar erger maakt ;)

Ze was juist altijd goed in het omgaan met teleurstellingen...
Maar na er bij haar ADHD geconstateerd is is dat in eens de reden van haar gedrag en is daardoor alles geoorloofd...
Inclusief dit soort buien...

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:21

Ik denk ook dat je een kind ruimte moet bieden om elke emotie te ervaren, xhaithi. Dat hoeft niet afgezwakt te worden, als een kind iets als heel vervelend ervaart heeft het recht om dit zo te ervaren en te uiten. Ik bied altijd aan dat er bij mij uitgehuild mag worden, maar als een kind aangeeft dit even liever alleen te doen moet hier ook de ruimte voor zijn.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:30

Dat er heel snel met de term adhd wordt gegooid ben ik met je eens m_d_h, zoveel kinderen die daar medicijnen gebruiken is gewoon bizar. Ik denk dat een groot deel van de adhdgevallen te verklaren is door opvoeding (of het gebrek hieraan) en de inrichting van ons schoolsysteem. Mijn zoon was op zijn oude school zo vreselijk druk, kon niet stilzitten, leidde iedereen af, ik weet zeker dat de juf aan adhd heeft gedacht. Op zijn nieuwe school waar er meer ruimte is voor leuke dingen en ze niet meer de hele dag moeten stilzitten is het ineens een rustig jongetje volgens de juf.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:47

MIjn zoon heeft ook wel driftbuien en dan omdat hij zijn zin niet krijgt.
Bijv als hij iets lekkers wil maar ik dat niet wil omdat we bijna moeten eten.
Hij kan dan zo boos worden dat hij begint te gillen, brullen en slaan.
Mijn dochter met een beperking moet dit vaak ontgelden en dat kan gewoonweg niet.
Moet ik hem zijn gang dan maar laten gaan omdat het mishandeling is als ik hem op de gang zet of even op bed doe om af te koelen, of moet ik mijn dochter maar laten kleineren door hem?
ALs hij het te bont maakt dan doe ik hem even op bed en laat hem even vijf minuten uitrazen.
Dan ga ik naar boven en leg ik hem uit waarom hij naar boven moest.
Dit snapt hij met zijn vier jaar prima en zegt dan sorry mama en is het klaar.
Dit hoef ik maar een enkele keer te doen en zo word de sfeer thuis voor iedereen een stuk beter.
Mijn dochter hoeft niet bang te zijn voor zijn uitvallen en hij weet exact waar hij aan toe is.
Doe ik dit niet dan word hij heel erg qua gedrag en ben ik bang dat het uit de hand gaat lopen en dan met name voor mijn dochter. Dan ben ik in hun ogen maar aan het mishandelen uiteindelijk komen we er alle vier (man dochter zoon en ik) beter uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:50

meisje2000 schreef:
MIjn zoon heeft ook wel driftbuien en dan omdat hij zijn zin niet krijgt.
Bijv als hij iets lekkers wil maar ik dat niet wil omdat we bijna moeten eten.
Hij kan dan zo boos worden dat hij begint te gillen, brullen en slaan.
Mijn dochter met een beperking moet dit vaak ontgelden en dat kan gewoonweg niet.
Moet ik hem zijn gang dan maar laten gaan omdat het mishandeling is als ik hem op de gang zet of even op bed doe om af te koelen, of moet ik mijn dochter maar laten kleineren door hem?
ALs hij het te bont maakt dan doe ik hem even op bed en laat hem even vijf minuten uitrazen.
Dan ga ik naar boven en leg ik hem uit waarom hij naar boven moest.
Dit snapt hij met zijn vier jaar prima en zegt dan sorry mama en is het klaar.
Dit hoef ik maar een enkele keer te doen en zo word de sfeer thuis voor iedereen een stuk beter.
Mijn dochter hoeft niet bang te zijn voor zijn uitvallen en hij weet exact waar hij aan toe is.
Doe ik dit niet dan word hij heel erg qua gedrag en ben ik bang dat het uit de hand gaat lopen en dan met name voor mijn dochter. Dan ben ik in hun ogen maar aan het mishandelen uiteindelijk komen we er alle vier (man dochter zoon en ik) beter uit.

nogmaals...ik heb geen verstand van kinderen en ik heb ze ook niet....maar is dat normaal gedrag dat van je zoontje?Gewoon een vraag...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:09

Mijn zoon heeft een heel moeilijk karakter en mag graag zijn zin doordrijven, en omdat ik ook nog een dochter heb met een algehele achterstand die niet tegn gillen kan en daarvan in paniek raakt maakt meneer daar graag gebruik van.
In de hoop dat wij toegeven om haar weer rustig te krijgen.
Het is een wisselwerking bij ons dus.
Ik kan hem niet laten gillen en brullen als zij er is want als zij in paniek raakt komt ze er bijna niet meer uit (sluit zich af en raakt in haar eigen wereldje) dus de situatie bij ons is iets moeilijker.
Mijn zoon is slim genoeg om dat te weten en probeert daarom uit.
Het gebeurt niet vaak maar als het gebeurt moet ik hem daar op aanpakken want als ik dat niet doe word het alleen maar erger en gaat hij het vaker doen.
Maar als ik hem vijf minuten boven heb weet hij gewoon dat hij er niet mee weg komt en is het klaar, het is voor hem gewoon een regel waar hij goed mee om kan gaan en werkt voor ons allemaal gewoon weg het beste.
Het zit hem ook in zijn leeftijd want de meeste kinderen van die leeftijd zoeken hun grensen op om te zien hoever ze kunnen gaan.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:15

Ik studeer zelf pedagogiek en wordt dood gegooid met: oplossingsgericht werken, positief benaderen, grensoverschrijdend gedrag negeren en goed gedrag positief benoemen. Hier ben ik het compleet mee eens.
Maar een kind dat gedrag laat zien wat niet door de beugel kan (expres op de voet van je zusje staan, hoe kan ik dat nou negeren), geef ik gerust een time-out. Altijd op dezelfde manier, altijd binnen hetzelfde tijdsbestek.
Een kind dat in een woedeaanval bijvoorbeeld op de voet van zijn of haar zusje gaat staan geef je een time-out van de situatie. Het is in eerste instantie niet eens een straf. De gedachte achter dese methode is dat een kind de kans krijgt om zijn of haar woede eruit te laten, even af te koelen, voor je het kind duidelijk maakt dat het gedrag ongewenst is. Jonge kinderen kunnen nu eenmaal niet goed hun emoties controleren, maar ze kennen al wel enkele normen en waarden en weten dus wel wat wel en niet mag.

Ik vind dit artikel dus onvolledig en compleet misplaatst.
Ja, op een inadequate manier de time-out als straf gebruiken kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling. Maar dat is te weinig contact met leeftijdsgenoten ook en teveel televisie kijken ook.