Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:Maar als je dat verschijnsel niet kent denk je als buitenstaander al snel dat de patiënt sterft door uitdroging. Terwijl die patiënt dus uitdroogt doordat hij stervende is.
Citaat:Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten.
mick75 schreef:Maar iemand die voedsel en vocht weigert, of dat nou is omdat diegene al stervende is of omdat diegene bewust heeft gekozen te sterven, gaat een lijdensweg door. Het is linksom of rechtsom geen fijne dood.
Waarom zou iemand die toch al stervende is en daardoor geen voedsel/ vocht meer wil opnemen moeten wachten tot de dood eindelijk komt? Een proces wat in een slecht geval weken kan duren? Waarom zou zo iemand, die hoe dan ook niet meer te redden is, niet een korter sterfproces mogen doormaken? Zoals ik het meegemaakt heb was het "versterfproces" zoals ze dat zo klinisch noemden onmenselijk. Dat gun je niemand.
Bralindy schreef:Ik ben voor euthanasie, maar wel voor uitzonderingen. Dus geen euthanasie voor gedetineerden e.d. zoals Shadow0 net benoemde.
Zelf werk ik met mensen met dementie en laatst heeft een meneer toch nog euthanasie kunnen plegen, omdat hij zichzelf wilde blijven zijn. DAAR ben ik voor. Want wat je meemaakt is soms geen pretje en in en in triest.
djinnie schreef:2 weken en 1 dag geleden is mijn moeder overleden aan complicaties na een zware operatie. Ze was daarvoor al jaren ernstig ziek. Nadat de doktoren hadden aangegeven niets meer te kunnen doen, heeft mam zelf gekozen om de handdoek in de ring te gooien. Ze hebben haar pijnvrij gekregen met een zeer hoge dosis morfine en toen ze naar lucht begon te happen met midozalam in slaap gebracht. Ze is twee dagen na de definitieve uitspraak van de artsen rustig overleden. Ik ben er van overtuigd dat de morfine en slaapmiddelen haar het laatste zetje hebben gegeven, maar dat haar lijf al 'op' was.
Haar broer is terminaal ziek en heeft veel pijn. Hij heeft de euthanasie verklaring al lange tijd geregeld. Ik hoop echt dat hij euthanasie kan krijgen als hij niet meer kan. Lijden is geen leven.
Ik ben duidelijk voor euthanasie.
Shadow0 schreef:Hmm, dat is inderdaad wel actueel nu in Belgie.
Maar ook dan vind ik het moeilijk, zeker als het gaat om mensen die (ook) psychisch ziek zijn en die niet behandeld worden (dit is zeker een groot probleem, en vind ik op zichzelf al heel onmenselijk) en geen uitzicht meer hebben op wat dan ook.
Maar hoe lang moeten mensen lijden voor hun schuld is afbetaald? Voegt het na tientallen jaren nog wat toe dat iemand langer lijdt? Ik weet het niet, ik denk het niet eigenlijk. Van het leereffect is in elk geval geen sprake - want die persoon kan toch niet meer vrij komen en het dus ook nooit beter doen. Van een afschrikwekkend effect ook niet echt - maakt het dan uit of iemand 15 jaar of 20 jaar of 25 jaar zit voor die sterft? En maakt dat ooit ook maar iets goed? Neigt dat dan niet naar ordinaire wraak?
elenaMM77 schreef:Furrow schreef:dat zou natuurlijk ook geen euthanasie zijn maar gewoon moord. iemand tegens diens wens het leven benemen.
alhoewel de oude betekenis van euthanasie wel degelijk inhoud dat het tegen iemands wil kan gebeuren (genadeschot bijvoorbeeld).. maar dat is niet toegestaan gelukkig.
En toch is het soms een probleem, zeker in een gewone ziekenhuissetting.
Bij een palliatieve hospice heb je vaak al een uitgebreide intake gedaan, in een ziekenhuis niet.
Je ziet dan vaak dat de familie pleit tot een vorm van, maar de patiënt wil blijven vechten.
Maar die krijgen inderdaad geen vorm van, de mensen die er om vragen krijgen het al amper
MPH schreef:Shadow0 schreef:Hmm, dat is inderdaad wel actueel nu in Belgie.
Maar ook dan vind ik het moeilijk, zeker als het gaat om mensen die (ook) psychisch ziek zijn en die niet behandeld worden (dit is zeker een groot probleem, en vind ik op zichzelf al heel onmenselijk) en geen uitzicht meer hebben op wat dan ook.
Maar hoe lang moeten mensen lijden voor hun schuld is afbetaald? Voegt het na tientallen jaren nog wat toe dat iemand langer lijdt? Ik weet het niet, ik denk het niet eigenlijk. Van het leereffect is in elk geval geen sprake - want die persoon kan toch niet meer vrij komen en het dus ook nooit beter doen. Van een afschrikwekkend effect ook niet echt - maakt het dan uit of iemand 15 jaar of 20 jaar of 25 jaar zit voor die sterft? En maakt dat ooit ook maar iets goed? Neigt dat dan niet naar ordinaire wraak?
Ja en nee. Het gaat denk ik ook om een stukje 'afschrikken'. Als er geen gevolgen meer staan op het vermoorden van mensen, wordt die stap dan niet een stuk kleiner? Ik vermoord iemand, als ik gepakt word en levenslang krijg kan ik 'makkelijk' voor euthanasie kiezen. In principe is dit een soort verhulde doodstraf, alleen dan vrijwillig. Er zitten nou eenmaal consequenties aan het vermoorden van iemand, dit weten ze voordat ze die daad verrichten dus ja, laat ze lekker hun hele leven lang wegrotten ipv de 'makkelijke' weg van euthanasie te kiezen.
Verder zou de wereld een stuk beter zijn als iedereen eens met zn vinger op zichzelf zou wijzen. We zitten allemaal vol zonden, niemand leeft perfect. Er is een groot grijs vlak, het geloof is niet zwart/wit, christenen hebben niet alle antwoorden en de wereld zoals deze is heeft God in eerste instantie niet voor de mensheid gewild. Het paradijs, dat was wat God wilde, daar hadden we altijd kunnen blijven zonder zonden. De mens heeft alles aan zichzelf te danken, alle ellende die gebeurt op de aarde heeft God niks mee te maken. Wij zijn schuldig aan het verpesten van de wereld.
Zijn er ook mensen die niet geloven en toch tegen euthanasie zijn? Die ben ik hier (correct me if I'm wrong) nog niet tegengekomen.
MPH schreef:Zijn de dokters in zulke gevallen 100% veilig als ze wel euthanasie toedienen aan de patiënt? Of willen ze er niet aan omdat ze evt aangeklaagd kunnen worden door nabestaanden?
EskeGirl schreef:Ik heb lang niet alles gelezen, maar wil toch mijn
mening geven.
Ik ben voor euthenasie. En ik wil er nu nog niet aan hoeven denken. Maar als ik oud en bejaard ben, en ik mentaal aftakel, mag er van mij een spuitje in. Als ik ondragelijk ziek wordt ook.
'God heeft met iedereen een plan.' Waarom krijgt dat kindje van 10 dan kanker en wordt die moordenaar 80? Waarom, als er een God is (waar ik niet in geloof, hoewel ik een zogenaamde agnost ben), en hij ons een eigen wil heeft gegeven, mag je niet beslissen over je eigen leven?
Toen mijn hond werd ingeslapen omdat het niet meer kon, zei de da: en dit heet dus een humane manier.... maar bij mensen kan het niet. Dat was heel indrukwekkend voor me. Waarom kunnen we een dier wel uit zijn lijden verlossen. Maar moet een mens, wat als het erop neer komt ook gewoon een dier is, per se blijven leven en lijden?