tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

BigOne

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:05

Iemand die al comateus ligt te sterven en toch pijn aangeeft zal van de morfine niet bijkomen en gaan hallucineren(eigen ervaring)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:05

Maar iemand die voedsel en vocht weigert, of dat nou is omdat diegene al stervende is of omdat diegene bewust heeft gekozen te sterven, gaat een lijdensweg door. Het is linksom of rechtsom geen fijne dood.

Waarom zou iemand die toch al stervende is en daardoor geen voedsel/ vocht meer wil opnemen moeten wachten tot de dood eindelijk komt? Een proces wat in een slecht geval weken kan duren? Waarom zou zo iemand, die hoe dan ook niet meer te redden is, niet een korter sterfproces mogen doormaken? Zoals ik het meegemaakt heb was het "versterfproces" zoals ze dat zo klinisch noemden onmenselijk. Dat gun je niemand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:10

Zoolgangster schreef:
Maar als je dat verschijnsel niet kent denk je als buitenstaander al snel dat de patiënt sterft door uitdroging. Terwijl die patiënt dus uitdroogt doordat hij stervende is.

Wat jij beschrijft kan zeker, maar verootjoo schreef:

Citaat:
Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten.

Dat is dus niet juist. Sommige mensen (niet alle) stoppen met eten omdat ze willen doodgaan, en andere omdat het in andere opzichten een kenmerk van hun ziekte is. En die mensen kunnen dus een behoorlijk langdurig proces doorgaan dat heel onplezierig en onwaardig kan zijn.

Dat is niet in alle gevallen zo, maar de stelligheid van diverse beweringen van verootjoo is niet correct.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:26

je zal maar ver genoeg weg zijn , best lekker zo,n extra shot morfine, en geloof me dan is het ook genoeg geweest toch ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:41

mick75 schreef:
Maar iemand die voedsel en vocht weigert, of dat nou is omdat diegene al stervende is of omdat diegene bewust heeft gekozen te sterven, gaat een lijdensweg door. Het is linksom of rechtsom geen fijne dood.

Waarom zou iemand die toch al stervende is en daardoor geen voedsel/ vocht meer wil opnemen moeten wachten tot de dood eindelijk komt? Een proces wat in een slecht geval weken kan duren? Waarom zou zo iemand, die hoe dan ook niet meer te redden is, niet een korter sterfproces mogen doormaken? Zoals ik het meegemaakt heb was het "versterfproces" zoals ze dat zo klinisch noemden onmenselijk. Dat gun je niemand.

Zulke mensen kunnen er voor kiezen om aan de pomp te gaan. En mensen die geen voeding of vocht meer opnemen leven vaak geen weken meer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:04

Ik ben niet tegen euthanasie, maar ook niet in alle gevallen voor. Ik ben gelovig, maar daar heeft mijn mening eigenlijk weinig mee te maken.

Nu hoor je bv. links en rechts dat gedetineerden met levenslang soms euthanasie aanvragen omwille van een uitzichtloos lijden, door hun straf. Zoiets kan imo dan weer niet, zo'n straf mag voor mij boven het evt. recht op euthanasie staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:48

Hmm, dat is inderdaad wel actueel nu in Belgie.

Maar ook dan vind ik het moeilijk, zeker als het gaat om mensen die (ook) psychisch ziek zijn en die niet behandeld worden (dit is zeker een groot probleem, en vind ik op zichzelf al heel onmenselijk) en geen uitzicht meer hebben op wat dan ook.

Maar hoe lang moeten mensen lijden voor hun schuld is afbetaald? Voegt het na tientallen jaren nog wat toe dat iemand langer lijdt? Ik weet het niet, ik denk het niet eigenlijk. Van het leereffect is in elk geval geen sprake - want die persoon kan toch niet meer vrij komen en het dus ook nooit beter doen. Van een afschrikwekkend effect ook niet echt - maakt het dan uit of iemand 15 jaar of 20 jaar of 25 jaar zit voor die sterft? En maakt dat ooit ook maar iets goed? Neigt dat dan niet naar ordinaire wraak?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:54

Ik ben voor euthanasie, maar wel voor uitzonderingen. Dus geen euthanasie voor gedetineerden e.d. zoals Shadow0 net benoemde.

Zelf werk ik met mensen met dementie en laatst heeft een meneer toch nog euthanasie kunnen plegen, omdat hij zichzelf wilde blijven zijn. DAAR ben ik voor. Want wat je meemaakt is soms geen pretje en in en in triest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:27

Bralindy schreef:
Ik ben voor euthanasie, maar wel voor uitzonderingen. Dus geen euthanasie voor gedetineerden e.d. zoals Shadow0 net benoemde.

Zelf werk ik met mensen met dementie en laatst heeft een meneer toch nog euthanasie kunnen plegen, omdat hij zichzelf wilde blijven zijn. DAAR ben ik voor. Want wat je meemaakt is soms geen pretje en in en in triest.

Zwaar maar na twee mensen door dementie verloren te hebben heeft mijn man iets dergelijks geregeld en ik kan me er alles bij voorstellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:51

Shadow, ik denk dat je daarover pas kan oordelen als je iemand bv. hebt verloren door een misdadiger of zo. Wrokgevoelens zijn ook menselijk en ik kan me voorstellen dat slachtoffers van een Farid le fou geen vrede kunnen hebben met een euthanasie. Geef ze voor mijn part dan maar therapie, ook al kost dat meer. En je kan daar eindeloze ethische discussies over voeren, maar daarin verander ik alvast niet van standpunt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:20

2 weken en 1 dag geleden is mijn moeder overleden aan complicaties na een zware operatie. Ze was daarvoor al jaren ernstig ziek. Nadat de doktoren hadden aangegeven niets meer te kunnen doen, heeft mam zelf gekozen om de handdoek in de ring te gooien. Ze hebben haar pijnvrij gekregen met een zeer hoge dosis morfine en toen ze naar lucht begon te happen met midozalam in slaap gebracht. Ze is twee dagen na de definitieve uitspraak van de artsen rustig overleden. Ik ben er van overtuigd dat de morfine en slaapmiddelen haar het laatste zetje hebben gegeven, maar dat haar lijf al 'op' was.

Haar broer is terminaal ziek en heeft veel pijn. Hij heeft de euthanasie verklaring al lange tijd geregeld. Ik hoop echt dat hij euthanasie kan krijgen als hij niet meer kan. Lijden is geen leven.

Ik ben duidelijk voor euthanasie.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:24

Maar dan hebben we het over ten eerste uitzonderlijke situaties (euthanasie in de cel is geen schering en inslag), en ten tweede is het strafsysteem niet gericht op wraak (en dat is maar goed ook). Zou dat wel het geval zijn zou het hele strafsysteem anders in elkaar zitten.

Ik vind persoonlijk dat in de cel dezelfde criteria zouden moeten gelden voor euthanasie als buiten de cel. Wat mij betreft maakt dat geen verschil op dit moment. Als iemand ondraaglijk lijdt dan moet euthanasie mogelijk zijn. Al vind ik wel dat alleen de gevangenschap geen reden is voor ondraaglijk lijden. Als iemand echter daarnaast daadwerkelijk ziek is, mentaal of fysiek, dan moet euthanasie gewoon mogelijk zijn. Ook in de cel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:28

djinnie schreef:
2 weken en 1 dag geleden is mijn moeder overleden aan complicaties na een zware operatie. Ze was daarvoor al jaren ernstig ziek. Nadat de doktoren hadden aangegeven niets meer te kunnen doen, heeft mam zelf gekozen om de handdoek in de ring te gooien. Ze hebben haar pijnvrij gekregen met een zeer hoge dosis morfine en toen ze naar lucht begon te happen met midozalam in slaap gebracht. Ze is twee dagen na de definitieve uitspraak van de artsen rustig overleden. Ik ben er van overtuigd dat de morfine en slaapmiddelen haar het laatste zetje hebben gegeven, maar dat haar lijf al 'op' was.

Haar broer is terminaal ziek en heeft veel pijn. Hij heeft de euthanasie verklaring al lange tijd geregeld. Ik hoop echt dat hij euthanasie kan krijgen als hij niet meer kan. Lijden is geen leven.

Ik ben duidelijk voor euthanasie.

wat vreselijk...veel sterkte |(

Ik ben ook zeker voor euthanasie.Omdat leven geen lijden moet zijn.En niet alleen bij lichamelijke ziektes maar ook bij geestelijke.(depressie enzo)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:37

bigone schreef:
Iemand die al comateus ligt te sterven en toch pijn aangeeft zal van de morfine niet bijkomen en gaan hallucineren(eigen ervaring)

bijkomen niet maar wel heule rare dingen "dromen" die ronduit eng kunnen zijn en niet kunnen wakker worden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:08

Euthanasie voor terminale mensen: ik vind het fantastisch dat het kan in sommige gevallen.
Maar heb nog steeds wat moeite met de geesteszieken.

Mijn mamsie had graag euthanasie gewild, maar kon dat zelf niet meer zeggen.
Niet zo gek met een tube in haar strot en een onwillig ziekenhuis die roomser waren dan de Paus zelf, terwijl het een christelijk ziekenhuis was.
Jaren eerder had ze al een verklaring getekend (ivm acute leukemie) in een ander ziekenhuis, maar dat was volgens dit ziekenhuis niet (meer) geldig.
Huh?
Opvragen bij het andere ziekenhuis wilden ze niet, overbrengen van mijn mamsie ook niet, niks niet.
Ze was in coma gebracht met morfine, kreeg geen vocht toegediend, want 'het kon elk moment over zijn'.
Dat was vrijdagochtend.
Ze is pas op maandagmiddag overleden.
En tussendoor was ze 'bij', maar het ziekenhuis wilde niks doen.
Dit alles was precies wat mijn mamsie niet wilde.

Ik heb nog tegen een 'behandelend arts' gezegd dat een paard zelfs een humanere behandeling kreeg en nu gaat het over een mens en dan moet er geleden worden?
Toen pas werd de morfine opgeschroefd en dat was het laatste duwtje naar de dood van mijn mamsie.
De vraag blijft nog steeds: geen geldige euthanasie-verklaring..?
Zin om het uit te zoeken heeft het niet meer.

@baroeg: neem eens contact op met het IJsselland ziekenhuis, Capelle a/d IJssel.
Die zijn door onze ervaring zeker tegen euthanasie!
Hun slogan doet me haast kotsen: betrouwbaar en vertrouwd. :r

Geestelijke gevallen vindt ik moeilijk.
Maar beter euthanasie dan zelfmoord dmv voor de trein springen ofzo.
Daar belast zo'n iemand ook vaak onschuldige mensen mee, die daar weer een trauma van kunnen krijgen.
Voor mensen met dementie heb ik weer alle begrip.

Gedetineerden vindt ik helemaal moeilijk te beoordelen.
Soms zijn hun daden zó erg dat ze er zelf niet meer mee kunnen leven of bang zijn dat ze weer hetzelfde zullen doen als ze vrij zijn.
We hebben het hier niet over een 'simpele' inbraak, maar over zware delinquenten. Moordenaars ed.
Ze zitten dan misschien hun straf niet uit, maar willen wij dat soort mensen terug in de samenleving?
Dan respecteer ik hun keus wel.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:50

Shadow0 schreef:

Maar ook dan vind ik het moeilijk, zeker als het gaat om mensen die (ook) psychisch ziek zijn en die niet behandeld worden (dit is zeker een groot probleem, en vind ik op zichzelf al heel onmenselijk) en geen uitzicht meer hebben op wat dan ook.

Maar hoe lang moeten mensen lijden voor hun schuld is afbetaald? Voegt het na tientallen jaren nog wat toe dat iemand langer lijdt? Ik weet het niet, ik denk het niet eigenlijk. Van het leereffect is in elk geval geen sprake - want die persoon kan toch niet meer vrij komen en het dus ook nooit beter doen. Van een afschrikwekkend effect ook niet echt - maakt het dan uit of iemand 15 jaar of 20 jaar of 25 jaar zit voor die sterft? En maakt dat ooit ook maar iets goed? Neigt dat dan niet naar ordinaire wraak?

Ja en nee. Het gaat denk ik ook om een stukje 'afschrikken'. Als er geen gevolgen meer staan op het vermoorden van mensen, wordt die stap dan niet een stuk kleiner? Ik vermoord iemand, als ik gepakt word en levenslang krijg kan ik 'makkelijk' voor euthanasie kiezen. In principe is dit een soort verhulde doodstraf, alleen dan vrijwillig. Er zitten nou eenmaal consequenties aan het vermoorden van iemand, dit weten ze voordat ze die daad verrichten dus ja, laat ze lekker hun hele leven lang wegrotten ipv de 'makkelijke' weg van euthanasie te kiezen.

Verder zou de wereld een stuk beter zijn als iedereen eens met zn vinger op zichzelf zou wijzen. We zitten allemaal vol zonden, niemand leeft perfect. Er is een groot grijs vlak, het geloof is niet zwart/wit, christenen hebben niet alle antwoorden en de wereld zoals deze is heeft God in eerste instantie niet voor de mensheid gewild. Het paradijs, dat was wat God wilde, daar hadden we altijd kunnen blijven zonder zonden. De mens heeft alles aan zichzelf te danken, alle ellende die gebeurt op de aarde heeft God niks mee te maken. Wij zijn schuldig aan het verpesten van de wereld.

Zijn er ook mensen die niet geloven en toch tegen euthanasie zijn? Die ben ik hier (correct me if I'm wrong) nog niet tegengekomen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 01:35

elenaMM77 schreef:
Furrow schreef:
dat zou natuurlijk ook geen euthanasie zijn maar gewoon moord. iemand tegens diens wens het leven benemen.

alhoewel de oude betekenis van euthanasie wel degelijk inhoud dat het tegen iemands wil kan gebeuren (genadeschot bijvoorbeeld).. maar dat is niet toegestaan gelukkig.

En toch is het soms een probleem, zeker in een gewone ziekenhuissetting.
Bij een palliatieve hospice heb je vaak al een uitgebreide intake gedaan, in een ziekenhuis niet.
Je ziet dan vaak dat de familie pleit tot een vorm van, maar de patiënt wil blijven vechten.

Maar die krijgen inderdaad geen vorm van, de mensen die er om vragen krijgen het al amper :)

zou je een voorbeeld kunnen geven, want ik kan mij niet voorstellen op wat voor behandelingen je doelt die in een ziekenhuis ontzegt worden maar wel als behandeling gegeven hadden kunnen worden?[/quote]

Dan heb ik het puur over het niet toedienen van palliatieve sedatie.. of in de volksmond de christelijke euthanasie.
Ik heb veel, en overal gewerkt... en je merkt dat bepaalde dokters de verantwoordelijkheid niet willen nemen.
Refractaire symptomen zijn per definitie, niet te behandelen symptomen.. Patiënten die roepen dat ze het niet meer aankunnen, maar niet eens een simpele subcutane pomp krijgen.

Of die 20 M+ toch niet geven, want anders zou het teveel neigen naar een vorm van...
Tot de extreme vorm dat patiënt x totaal overvult schreeuwt voor hulp, de verpleegkundige ook en alleen de AB therapie mogen veranderen.

Hoe groot de consensus ook hoort zijn, is die helemaal niet aanwezig. Zelfs over de procedure van palliatieve sedatie is er een groot kennistekort. Ga verschillende afdelingen rond en vraag naar de vochttoediening bij een gesedeerde patient.

Psychische euthanasie weet ik te weinig over, ik heb nog maar één keer een patiënt die via een loophole psychische euthanasie heeft gekregen.
Eerlijk gezegd wrong die schoen ook bij mij, vooral de reden erachter. Weet niet of het meer laf dan psychisch was. >;)

Dus ook ik ben het er per definitie niet altijd mee eens.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 02:32

Zijn de dokters in zulke gevallen 100% veilig als ze wel euthanasie toedienen aan de patiënt? Of willen ze er niet aan omdat ze evt aangeklaagd kunnen worden door nabestaanden?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 05:03

MPH schreef:
Shadow0 schreef:

Ja en nee. Het gaat denk ik ook om een stukje 'afschrikken'. Als er geen gevolgen meer staan op het vermoorden van mensen, wordt die stap dan niet een stuk kleiner? Ik vermoord iemand, als ik gepakt word en levenslang krijg kan ik 'makkelijk' voor euthanasie kiezen. In principe is dit een soort verhulde doodstraf, alleen dan vrijwillig. Er zitten nou eenmaal consequenties aan het vermoorden van iemand, dit weten ze voordat ze die daad verrichten dus ja, laat ze lekker hun hele leven lang wegrotten ipv de 'makkelijke' weg van euthanasie te kiezen.

Verder zou de wereld een stuk beter zijn als iedereen eens met zn vinger op zichzelf zou wijzen. We zitten allemaal vol zonden, niemand leeft perfect. Er is een groot grijs vlak, het geloof is niet zwart/wit, christenen hebben niet alle antwoorden en de wereld zoals deze is heeft God in eerste instantie niet voor de mensheid gewild. Het paradijs, dat was wat God wilde, daar hadden we altijd kunnen blijven zonder zonden. De mens heeft alles aan zichzelf te danken, alle ellende die gebeurt op de aarde heeft God niks mee te maken. Wij zijn schuldig aan het verpesten van de wereld.

Zijn er ook mensen die niet geloven en toch tegen euthanasie zijn? Die ben ik hier (correct me if I'm wrong) nog niet tegengekomen.

Over je eerste stukje: dat slaat helemaal nergens op. Hoezo is jezelf laten euthanaseren "makkelijk"? Ik denk niet dat er gedetineerden zijn die het FIJN vinden dat ze geeuthaniseerd gaan worden! Het is voor sommigen gewoon het minste van 2 kwaden; dood of levenslange opsluiting. Beide niet leuk, he? Niet doen alsof het zo'n feest is.
Verder vind ik deze discussie soms frustrerend om te voeren met mensen die geen idee hebben van de psychopathologie die je onder moordenaars en verkrachters tegenkomt. Waarom geen euthanasie bij de groep met persoonlijkheidsproblematiek? Als ze dat zelf willen natuurlijk. Ik eet m'n schoen op als iemand me 1 goede reden hiervoor kan geven. Boeten? Nee, een ASPer en/of psychopaat voelt geen spijt en leert niets van straffen krijgen. Verder zijn ze pretty much ongeneeslijk en blijven ze altijd een gevaar. Dan is er nog het zware plaatsgebrek voor forensische patiënten. Als er dan eentje vrijwillig plaats wilt ruimen, waarom niet? Dan komt er weer plaats vrij voor bv iemand die een moord deed onder een acute psychose, die kan netjes behandeld en gerehabiliteerd worden (over het algemeen) en wegrotten in de gevangenis is oneerlijk voor zo iemand, die heeft imo geen schuld als het aan de psychose lag. Maar helaas is dit het lot voor veel gedetineerden die eigenlijk niet in de gevangenis maar de psychiatrie horen te zitten. Als onbehandelbare mensen die nooit meer vrij komen dan vrijwillig dood willen, why not? Alleen voor ons wraakgevoel? Wat toch zinlozer dan zinloos is bij een psychopaat? Voor zo'n loze reden wil ik geen wél behandelbare gedetineerden hun behandeling ontzeggen.
Maar goed, België moet sowieso ook gewoon meer adequate plekken realiseren voor psychiatrische gedetineerden.

Over je tweede stukje: daar heb je gelijk in, geloof heeft inderdaad voor ontzettend veel leed gezorgd in de wereld. Er waren veel minder oorlogen geweest als niemand geloof had gehad sinds het begin der tijden :Y) gelukkig valt het nu mee, op de IS na dan.

Verder hou ik er niet van als mensen roepen dat ik (iedereen) een zondaar ben, want volgens mijn normen en waarden ben ik dat niet. Volgens de Bijbel kom ik vast in 12 hellen tegelijk terecht (zoals iedereen in dit topic, want jullie hebben een mening en dat mag als vrouw niet), maar dat zijn mijn normen niet. Als anderen toevallig andere normen hebben, maakt dat míj geen zondaar.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:10

MPH schreef:
Zijn de dokters in zulke gevallen 100% veilig als ze wel euthanasie toedienen aan de patiënt? Of willen ze er niet aan omdat ze evt aangeklaagd kunnen worden door nabestaanden?

Dat vraag ik mij dus ook af, want dat is het antwoord dat ik dan van de hoofdverpleegkundige krijg.

Maar als euthanasie zo tegen het geloof is, waarom werken er dan zoveel priester in christelijke ziekenhuizen aan mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:38

Catnip: zo'n feestje was het voor het slachtoffer anders ook niet. Waarom zou dat het wel moeten zijn voor de dader?
Nee. Euthanasie voor moordenaars, doe maar niet. En al zeker niet op kosten van de staat. Als het al zou gebeuren, dan lekker zelf betalen. Geen spuitje voor dat alles betaald is.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:49

Ik vind deze vraagstelling lastig.
Ik ben zelf opgevoed met het idee: je wordt geboren als je daar klaar voor bent en je gaat dood als je daar klaar voor bent.
Ik vind het zeker niet goed als iedereen zo maar op vrije wil een spuitje kan 'bestellen' en zo zijn leven mag beeindigen.
Waarom? Omdat er ook mensen zijn die geestelijk ziek zijn, deze moeten naar een psychiator, niet naar een zelfmoordkliniek.
Op het moment dat iemand ongeneesbaar ziek is en erg lijd vind ik het een ander verhaal. Toch zou ik zelf waarschijnlijk nooit er voor kiezen om een op die manier een einde aan mijn leven te maken en ook hoop ik dat de mensen om mij heen dat niet doen.

Met de discussie over wat het geloof hierover zegt verschilt heel erg per kerk. Je kan dat absoluut niet op 1 lijn trekken.
Toch hebben de meeste kerken wel een hoofdgedachte erachter.
Vaak is dat:
- God bepaald wanneer je sterft niet de mens
- soms wordt je op de proef gesteld hoe sterk je geloof is
- God kan zich door je ziekte juist aan jou openbaren

Mij zou je dus opzich een tegenstander van eutanasie kunnen noemen. Ik vind het een eigen keus als iemand een spuitje wil en in sommige gevallen begrijpelijk, maar toch blijf ike erbij dar ik er absoluut tegen ben dat iedereen zo maar een einde aan zijn leven mag maken bij de dokter.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:51

Ik heb lang niet alles gelezen, maar wil toch mijn
mening geven.
Ik ben voor euthenasie. En ik wil er nu nog niet aan hoeven denken. Maar als ik oud en bejaard ben, en ik mentaal aftakel, mag er van mij een spuitje in. Als ik ondragelijk ziek wordt ook.

'God heeft met iedereen een plan.' Waarom krijgt dat kindje van 10 dan kanker en wordt die moordenaar 80? Waarom, als er een God is (waar ik niet in geloof, hoewel ik een zogenaamde agnost ben), en hij ons een eigen wil heeft gegeven, mag je niet beslissen over je eigen leven?

Toen mijn hond werd ingeslapen omdat het niet meer kon, zei de da: en dit heet dus een humane manier.... maar bij mensen kan het niet. Dat was heel indrukwekkend voor me. Waarom kunnen we een dier wel uit zijn lijden verlossen. Maar moet een mens, wat als het erop neer komt ook gewoon een dier is, per se blijven leven en lijden?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:59

EskeGirl schreef:
Ik heb lang niet alles gelezen, maar wil toch mijn
mening geven.
Ik ben voor euthenasie. En ik wil er nu nog niet aan hoeven denken. Maar als ik oud en bejaard ben, en ik mentaal aftakel, mag er van mij een spuitje in. Als ik ondragelijk ziek wordt ook.

'God heeft met iedereen een plan.' Waarom krijgt dat kindje van 10 dan kanker en wordt die moordenaar 80? Waarom, als er een God is (waar ik niet in geloof, hoewel ik een zogenaamde agnost ben), en hij ons een eigen wil heeft gegeven, mag je niet beslissen over je eigen leven?

Toen mijn hond werd ingeslapen omdat het niet meer kon, zei de da: en dit heet dus een humane manier.... maar bij mensen kan het niet. Dat was heel indrukwekkend voor me. Waarom kunnen we een dier wel uit zijn lijden verlossen. Maar moet een mens, wat als het erop neer komt ook gewoon een dier is, per se blijven leven en lijden?

Dan vraag ik mij altijd af: op welk moment beslis jij dan van oke nu mag er een spuitje in?
Op het moment dat je niet meer lekker in je vel zit?
Of beslist je familie/vrienden dat voor je?
Over dat idee van 'God heeft met iedereen een plan' .. Ik weet ook niet hoe dat precies zit :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:03

Als er over een jaar of 60/70 geen medicijn tegen dementie/Alzheimer is en ik takel echt af. Niet vergeten waar sleutels liggen maar alles vergeten. En ik zie hoe mijn oma nu leeft, dan hoeft het voor mij niet.
En die grens ligt bij iedereen anders, en ik denk dat je die moet respecteren als medemens :)