Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:46

Danique_G schreef:
Ik vind wel degelijk dat het leven er toe doet.

Maar als er een topic over word aangehaald over dit ritueel, terwijl er weet ik hoeveel koeien worden geslacht. En een Booker haalde het eerder aan met de konijntjes en kerst. Hoor je ook niemand over.

Dat zij het er weer lekker inwrijven vind ik ook irritant. Iedereen zijn eigen ding, ga lekker iemand anders irriteren met die foto's :+

Er zijn volgens mij toch zeer regelmatig petities acties en protesten tegen o.a. de bioindustrie. Alleen die worden snel weggeveegd met het excuus 'gekke dierenactivisten'. Maar nu komt er geloof bij kijken en dan staat heel links Nederlands en heel tokkie-Nederland op de achterste benen welles-nietes discussies te houden.

En als ik het goed heb, worden veel dieren niet halal gehouden. Dit zou officieel volgens de koran wel moeten maar gebeurt veelal niet. Grote kans dus dat dit dezelfde dieren zijn, maar dan op een andere manier geslacht.

Edit; Over welke foto's heb je het nu :o?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:47

beaversrun schreef:
Het gaat er over dat nederlandse gebruiken verdwijnen voor iets dat dankbaar zou moeten zijn dat ze hier uberhaupt mogen zijn.
Nederland past zich aan en dat zouden toch echt de allochtonen moeten wezen!

Ten eerste heeft niemand nog beweerd dat Werelddierendag moet verdwijnen.
Ten tweede is het dus Werelddierendag, het is niet door een Nederlanders bedacht en het is niet typisch Nederlands. Er wordt overal ter wereld bij stilgestaan, door christenen, moslims, atheïsten, enzovoorts. Welke godsdienst je aanhangt, heeft niets te maken met Werelddierendag.
Ten derde zijn veel moslims geen allochtoon, maar autochtoon en hebben ze hoe dan ook net zoveel recht om hier te zijn als ieder ander.
Ten vierde heeft niemand beweerd dat iemand zich moet aanpassen aan het offerfeest, niemand dwingt jou om mee te doen aan het offerfeest.
Ten vijfde is de islam al sinds de 16e eeuw in Nederland, Werelddierendag pas sinds 1930. Wat dat betreft is de islam dus heel wat 'Nederlandser' dan Werelddierendag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:48

Ja het zal je maar gebeuren dat je naar school gaat en er hangt daar een dood schaap. Dat gebeurt hier in de buurt (scholen met hoog percentage moslims) dus echt! Ik zou die hele school bij elkaar moeten janken, eraan denken wat die schaap daarvoor heeft moeten doormaken :o

Danique_G, 'westers' slachten ís diervriendelijker. En veel halal vlees uit gewone supermarkten heeft precies hetzelfde leven doorstaan als westers geslachte dieren, helaas.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:49

Geryon schreef:
Ja het zal je maar gebeuren dat je naar school gaat en er hangt daar een dood schaap. Dat gebeurt hier in de buurt (scholen met hoog percentage moslims) dus echt! Ik zou die hele school bij elkaar moeten janken, eraan denken wat die schaap daarvoor heeft moeten doormaken :o

Danique_G, 'westers' slachten ís diervriendelijker. En veel halal vlees uit gewone supermarkten heeft precies hetzelfde leven doorstaan als westers geslachte dieren, helaas.

Ik woon dus in een voornamelijk moslimwijk met iedere 6 meter een halal-slager... En ook ik ben zo'n mietje die dan echt in janken uitbarst...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:51

Geryon schreef:

Zouden ze eigenlijk op meer scholen moeten doen. Zien mensen eens hoe vlees er echt uit ziet en waar het vandaan komt ipv die pakjes in de supermarkt +:)+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:54

Ik heb er totaal geen problemen mee.
Als men toevallig een religieus feest op werelddierendag houdt, prima. Nee laat ik het anders stellen; als werelddierendag valt op de dag van het offerfeest. Het offerfeest van de moslims bestaat immers velen jaren langer. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:54

Mwao, dieren ruiken net zo goed de dood op zich afkomen. Maar, ze zijn goed op weg. Ik kan ook moeilijk ontkennen dat het minder pijnlijk is. Daar niet van. Maar, wat maakt het uit als hef kopje op niet eens een a4 leeft?.. Of het leven van een varken?.. Dat laatste uurtje gaat niet het hele leven verbeteren.

Ik heb een mening over halal slachten. Absoluut, maar enkel dit onder de loep nemen heeft geen zin als het bij ons ook nog niet 100% pais en vree is bewijzen van.

Ja het is dubbel dat het tegelijkertijd valt. Maar beiden kunnen niet wijken. En het offerfeest gebeurt toch wel. Het is een moeilijke kwestie, maar onoverkomelijk. Communicatie tussen culteren is de enige oplossing..

Met foto's reageerde ik op baileymix, die typische fb foto's die dan volgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:56

BaileyMix schreef:
Danique_G schreef:
Ik vind wel degelijk dat het leven er toe doet.

Maar als er een topic over word aangehaald over dit ritueel, terwijl er weet ik hoeveel koeien worden geslacht. En een Booker haalde het eerder aan met de konijntjes en kerst. Hoor je ook niemand over.

Dat zij het er weer lekker inwrijven vind ik ook irritant. Iedereen zijn eigen ding, ga lekker iemand anders irriteren met die foto's :+

Er zijn volgens mij toch zeer regelmatig petities acties en protesten tegen o.a. de bioindustrie. Alleen die worden snel weggeveegd met het excuus 'gekke dierenactivisten'. Maar nu komt er geloof bij kijken en dan staat heel links Nederlands en heel tokkie-Nederland op de achterste benen welles-nietes discussies te houden.

En als ik het goed heb, worden veel dieren niet halal gehouden. Dit zou officieel volgens de koran wel moeten maar gebeurt veelal niet. Grote kans dus dat dit dezelfde dieren zijn, maar dan op een andere manier geslacht.

Edit; Over welke foto's heb je het nu :o?

Inderdaad. Dat is meerdere keren undercover onderzocht. Halal vlees schijnt niet vaak echt halal vlees te zijn... Daarom kan je als moslim ook beter niet uit de supermarkt kopen, maar bij een speciale slager oid.

BaileyMix schreef:
Geryon schreef:

Ik woon dus in een voornamelijk moslimwijk met iedere 6 meter een halal-slager... En ook ik ben zo'n mietje die dan echt in janken uitbarst...

Vreselijk! Hier op de weg komt zeer waarschijnlijk ook een halal slachterij. :( Als ik erachter kom dat daar niet volgens álle officiele halal richtlijnen wordt geslacht (dus dieren goed leven, zo fijn mogelijk geslacht enz.), ga ik daar echt actie tegen voeren. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik daarachter moet gaan komen :+

Fiffill schreef:
Geryon schreef:

Zouden ze eigenlijk op meer scholen moeten doen. Zien mensen eens hoe vlees er echt uit ziet en waar het vandaan komt ipv die pakjes in de supermarkt +:)+

Nou sorry maar wat is dit een rare reactie. :? :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:56

Waarom denken mensen trouwens dat halal slachten zo veel erger is dan 'normaal' slachten? Mits goed gedaan lijden de dieren niet meer (zo niet zelfs nog minder)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:58

Fiffill schreef:
Waarom denken mensen trouwens dat halal slachten zo veel erger is dan 'normaal' slachten? Mits goed gedaan lijden de dieren niet meer (zo niet zelfs nog minder)

Het is gewoon onderzocht dat die dieren langer bij bewustzijn zijn. Bij een kogel merken ze vrij weinig, is in één keer klaar. Bij het doorsnijden van de keel is het echt wachten tot er geen bloed meer bij de hersenen zit tot het schaap zijn/haar bewustzijn verliest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:59

Fiffill schreef:

Dit is niet waar.. Echt totáál niet waar.

Resfeber

Fiffill schreef:

Groot gelijk. :j
Jammer dat mensen als snel met een mening klaar staan zonder zich er werkelijk in te verdiepen.

Fenrir

Geryon schreef:
Fiffill schreef:

Het zal je verbazen hoeveel mensen tegenwoordig geen flauw benul hebben van hoe slachten nou eigenlijk werkt, dat is gewoon treurig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:01

Fiffill schreef:
Geryon schreef:

Het zal je verbazen hoeveel mensen tegenwoordig geen flauw benul hebben van hoe slachten nou eigenlijk werkt, dat is gewoon treurig.

Oh ja dat kan ik wel begrijpen ja. Sommigen weten niet eens waar vlees vandaan komt (behalve van een dier dan :+)

TinekeHorses schreef:
Fiffill schreef:

Jammer dat mensen als snel met een mening klaar staan zonder zich er werkelijk in te verdiepen.

Ik heb me er juist in verdiept. Hoe kom jij erbij dat ze niet meer lijden en misschien zelfs minder? Alleen al als je logisch nadenkt zonder er vanaf te weten, snap je dat ze meer lijden. Verdoofd of onverdoofd..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:05

Tevens vind ik dat je hallal slachten niet kunt verbieden.
Joden mogen bijvoorbeeld alleen koosjer vlees eten, waarvan het slachtdier bij bewustzijn is op het moment dat het in de hals wordt gesneden.
Zo iets is hun geloof. Als dit verboden zou worden zullen er miljoenen mensen onderdrukt worden. :n

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:06

Geryon schreef:
TinekeHorses schreef:

Ik heb me er juist in verdiept. Hoe kom jij erbij dat ze niet meer lijden en misschien zelfs minder? Alleen al als je logisch nadenkt zonder er vanaf te weten, snap je dat ze meer lijden. Verdoofd of onverdoofd..

Daar zit het'm juist in. Mensen vertrouwen op hun logica en oordelen zonder ergens vanaf te weten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:10

TinekeHorses schreef:
Joden mogen bijvoorbeeld alleen koosjer vlees eten, waarvan het slachtdier bij bewustzijn is op het moment dat het in de hals wordt gesneden.
Zo iets is hun geloof. Als dit verboden zou worden zullen er miljoenen mensen onderdrukt worden. :n

En iemands geloof is belangrijker dan een leven 8)7 ? Als het verbieden van dit soort gebruiken het dierenwelzijn ten goede komt, verbieden die handel! Geloof is immers niet een eerste levensbehoefte o.i.d.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:11

TinekeHorses schreef:

Dat is grappig. Door het halal slachten worden namelijk nu miljoenen dieren én nederland zelf onderdrukt. Halal slachten is namelijk tegen de nederlandse wet. ;)

Uhm, nee TinekeHorses, in dit geval is dat juist goed. Bij het verdoofd slachten krijgen de dieren een pin door de kop, zijn meteen hersendood en maken vanaf de pin dus niets meer mee. Ze krijgen erna de halssnede.

Bij het onverdoofd slachten krijgen de dieren meteen een halssnede. In de hals zitten heel veel pijnreceptoren, dus die snede doet ze ongelooflijk veel pijn. Het bloed gutst eruit, maar denk je dat ze meteen het bewustzijn verliezen? Nee hoor. Bij runderen is één snede over het algemeen niet genoeg. Deze krijgen dus meerdere van die pijnlijke snedes én het duurt minuten voor ze het bewustzijn echt verliezen.

Dit is zoals het halal slachten hoort. Maar de realiteit is nog erger. Er wordt niet bekwaam met de dieren omgegaan en het snijden gebeurt ook pijnlijker doordat er niet met een vlijmscherp mes in één beweging meteen de juiste snede wordt gedaan.

Nogmaals de vraag wat jouw argumenten zijn waarom onverdoofd slachten niet meer lijden is voor de dieren.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 22-09-14 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:13

BaileyMix schreef:
TinekeHorses schreef:

En iemands geloof is belangrijker dan een leven 8)7 ? Als het verbieden van dit soort gebruiken het dierenwelzijn ten goede komt, verbieden die handel! Geloof is immers niet een eerste levensbehoefte o.i.d.

Dat zullen joden en moslims niet met je beamen. Het aardse leven is niet het leven waar het om draait bij joden en moslims, die leven voor het hiernamaals.
Verbieden omdat dit soort gebruiken dierenwelzijn ten goede komt vind ik erg kort door de bocht.

Plus dat het verbieden hiervan niet het welzijn ten goede komt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:17

Dat dénken ze. Maar alleen maar omdat zij denken dat ze het hierna leuk gaan hebben, is natuurlijk geen reden om dan het leven van een ander wezen maar tot een hel te maken.

Ik denk zeker wel dat het verbieden van het misbruik van dieren m.b.t. welk geloof dan ook ten goede komt van het dierenwelzijn.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:18

Geryon schreef:
TinekeHorses schreef:

Dat is grappig. Door het halal slachten worden namelijk nu miljoenen dieren én nederland zelf onderdrukt. Halal slachten is namelijk tegen de nederlandse wet. ;)

Uhm, nee TinekeHorses, in dit geval is dat juist goed. Bij het verdoofd slachten krijgen de dieren een pin door de kop, zijn meteen hersendood en maken vanaf de pin dus niets meer mee. Ze krijgen erna de halssnede.

Bij het onverdoofd slachten krijgen de dieren meteen een halssnede. In de hals zitten heel veel pijnreceptoren, dus die snede doet ze ongelooflijk veel pijn. Het bloed gutst eruit, maar denk je dat ze meteen het bewustzijn verliezen? Nee hoor. Bij runderen is één snede over het algemeen niet genoeg. Deze krijgen dus meerdere van die pijnlijke snedes én het duurt minuten voor ze het bewustzijn echt verliezen.

Dit is zoals het halal slachten hoort. Maar de realiteit is nog erger. Er wordt niet bekwaam met de dieren omgegaan en het snijden gebeurt ook pijnlijker doordat er niet met een vlijmscherp mes in één beweging meteen de juiste snede wordt gedaan.

Nogmaals de vraag wat jouw argumenten zijn waarom onverdoofd slachten niet meer lijden is voor de dieren.

Jij verkiest dus dieren boven de mens. Dat standpunt deel ik niet met je.
Ik heb meerdere malen beide type slachtingen mee gemaakt. 'Normaal' slachten heeft ook mijn voorkeur, maar ritueel slachten verbieden vind ik onzin.
Het dier is namelijk binnen de eerste tien seconde hersenen bewusteloos waardoor ze vanaf de eerste 3 seconden niet meer bewust is van wat haar overkomt.

Natuurlijk zijn hier andere meningen over. Maar zo zie ik het, en daarom neem ik dit standpunt in. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:21

Dat verkiezen heeft hier helemaal niets mee te maken?? We hebben het over het lijden van de dieren.

Hersenen bewusteloos, wat bedoel je daarmee? En waarom zouden ze na drie seconden zichzelf niet bewust zijn als ze pas na 10 seconden 'hersenen bewusteloos' zijn?

Maar stel ze zijn wel binnen 3 seconden bewusteloos, hoe kom je er dan alsnog bij dat ze niet meer lijden dan wel mínder lijden dan bij verdoofd slachten? Ze maken namelijk wel de halssnede(s) mee. Denk je dat ze dat niet voelen? Of dat ze dat lekker vinden?

Meningen zijn hier niet aan de orde. Het gaat over feiten, wetenschappelijk gedane onderzoeken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:25

BaileyMix schreef:
Fiffill schreef:

Het is gewoon onderzocht dat die dieren langer bij bewustzijn zijn. Bij een kogel merken ze vrij weinig, is in één keer klaar. Bij het doorsnijden van de keel is het echt wachten tot er geen bloed meer bij de hersenen zit tot het schaap zijn/haar bewustzijn verliest.

Geryon schreef:
Fiffill schreef:

Dit is niet waar.. Echt totáál niet waar.

Mits het goéd gedaan wordt, zoals ik zei, is het heel snel over. Heb niet de illusie dat 'onze' slachtmethodes veel beter zijn. Nog even los van het feit dat het ook bij de reguliere methode wel vaker misgaat - het is allebei niet prettig. Er is natuurlijk nooit een diervriendelijke manier van slachten te vinden, maar ik sta niet achter de meeste huidige methodes.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen grote dieren zoals runderen en kleinere dieren zoals schapen en kippen bijv. Bij kleiner vee is een halssnede een stuk makkelijker dan bij groot vee.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:27

Daarbij -en dan spreek ik puur voor mezelf want ik weet niet hoe Geryon hierin staat- durf ik zeker wel te zeggen dat het lijden van dieren hoger staat dan het geloof van mensen.
Dat ze geloven moeten ze zelf weten, maar daarbij is het echt not-done om anderen te schaden. Jij kiest er immers voor om te geloven, daar hoeven anderen (ongeacht of dit mensen of andere dieren zijn) geen last van te hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:28

Overigens mogen dieren bij halal slachten voor moslims wel verdoofd worden hè :)