Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:31

Zou het niet kunnen dat de ziektekostenverzekering duurder wordt omdat er meer mensen (ernstig) ziek zijn dan jaren terug? Daarnaast loopt de vergrijzing, die ook zorgt voor veel hogere zorgkosten.

NL schijnt zo'n 5.3 miljoen chronisch zieken te kennen. Waarvan onder de ouderen 70% een chronische ziekte heeft. Cijfers geven aan dat het aantal chronisch zieken in de afgelopen 8 jaar met zo'n 17% is gestegen.

Als je dan kijkt naar de ontwikkeling in de verhouding tussen beroepsbevolking en ouderen: Hoeveel % van de Nederlanders is 65 jaar en ouder?

1957: 9%
2013: 17%
2040: 26% (prognose)

Dan durf ik rustig te zeggen dat het eind nog lang niet in zicht is en dat het wellicht beter af zou zijn in overheidshanden zonder winstoogmerk....

Lusitano

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:35

overigens denk ik ook dat het handiger is als je aan de andere kant investeert. Waardoor ontstaan die chronische ziektes? Milieuvervuiling? luchtvervuiling? Al die synthetische rotzooi die we eten? roken?
anders blijft het dweilen met kraan open zeg maar.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:38

Brainless schreef:
lady62 schreef:
Het gaat allemaal om geld en winst maken hoor daar gaat het fout.
Als de overtollige medicatie en verband enzo word betaald dus daar maken ze zich echt niet druk over.
En vroeger was de tijd dat ik ook 20 was.
En je zult het zien in de toekomst word het alleen maar erger.
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Dit hele stelsel gaat straks op de schop en moet je jezelf voor veel geld gaan verzekeren kun je dat niet betalen dan geen goede medische hulp.

Het probleem is de privatisering van de zorg.
Daardoor moet er winst gemaakt worden en is alles duurder geworden.

"Vroeger" was het prima toen het nog door de staat werd geregeld, maar die dachten dat het goedkoper zou worden (door concurrentie) maar het is alleen maar duurder geworden.
Eigenlijk konden ze dat al weten, want zowel met de post en de NS is het ook niet beter geworden na de privatisering.

En de VS, daar speelt privatisering in de zorg al sinds de jaren 80 (volgens mij, even geen zin om alles na te zoeken) en daar werkt het ook niet bepaald.

20 jaar geleden waren er ook chronisch zieken en deze zorg werd ook vanuit belasting (waar we allemaal voor betalen) betaald, nu moeten de chronisch zieken in verhouding veel meer betalen dan 20 jaar geleden.
Ja zorg is duurder geworden, en er is vergrijzing maar de kosten zijn veel harder gestegen.

Zoals ik al eerder zei, de verhouding tussen uitgaven (aan verzekering/hulpmiddelen enz) en inkomsten is extreem veranderd in de loop van de jaren, en dit is met name terecht gekomen bij de minder gezonde medemens. Bij de (volledig) gezonde medemens zijn de kosten ook (hoog) gestegen maar niet in dezelfde verhouding/percentage als bij de chronisch zieke/oudere.

Er is een enorme laag aan mensen 'tussen' gekomen die betaald moet worden (salarissen), wederom een voorbeeld, dit keer wel uit eigen ervaring:

Een aantal maanden geleden ging ik naar mijn huisarts voor een verwijzing naar PsyQ omdat ik wat psychische/psychologische hulp nodig heb (schaam me er niet voor, deze is inmiddels opgestart).

Hoe ging dit 15 jaar geleden?:
Je ging naar de huisarts, kreeg een verwijzing voor het riagg, en je belde zelf voor een afspraak te maken voor een intake, of je huisarts deed dat ter plekke voor je
(en kreeg aan de telefoon te horen hoelang de wachttijd tot behandeling ong. was, de tijd tussen intake en behandeling dus)

Hoe gaat het nu:
Je gaat naar de huisarts, krijgt een verwijzing. Meld je aan via de website (of telefonisch waarschijnlijk, maar ik heb gekozen voor website), dan wordt er binnen 3 dagen contact met je opgenomen voor het maken van een afspraak voor een telefonische intake (contactmoment 1) de week erop. De week erop heb je een telefonische intake (contactmoment 2) en wordt je enkele dagen later weer teruggebeld voor het maken van een afspraak voor de daadwerkelijke intake (contactmoment 3).
Daarna volgt pas (enkele weken later) de intake waarbij je echt van persoon tot persoon een gesprek hebt, waarna behandeling (met een wachtperiode ertussen, welke op de site vermeld staat, maar daar staat dus niet de tijd vermeld van de hele intake procedure) start.

Ik heb dus met 3 verschillende mensen contact gehad, een telefonische intake gehad waarin zo ongeveer hetzelfde gevraagd wordt als bij de persoonlijke intake (welke wel iets dieper op de materie inging).
En uiteindelijk kom je op dezelfde weg uit als 20 jaar geleden...

Maar die 3 mensen moeten toch betaald worden, hebben er een volledige baan aan (neem ik aan :P).
Om nou te zeggen dat ik er wat aan gehad heb? Nee, behalve frustratie dat alles zo lang duurt (in zoverre... afwijkt van de wachttijd die op de site gezegd wordt dus) en je geen bal opschiet.
Handig joh dat centraliseren van zorg, ik zie het nut er niet van in

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:40

Ik vind het nu al belachelijk.

Waarom is het hier nu niet net zo als in America, wel zo eerlijk.
Ik betaal mij scheel, maar ga ik ooit naar de dokter? Nope!

Ik moet wel bekennen dat ik ook niet met iedere klacht naar de dokter ga, heb ook een hekel aan mensen die het wel doen. Er hoeft bij sommige maar een bultje op de kop te verschijnen en een uur later zitten ze in de wachtkamer? En wie betaald dat allemaal. Juist wij.

Wat mij betreft kon die hele rotzooi er uit en spaarde mensen zelf maar voor als er ooit eens iets zou gebeuren.
Al dat geld wat ik nu sinds mijn 18e heb weggegooid had ik voor mij zelf ook mooi in een spaarpotje kunnen douwen voor onverwachte situaties.

Het mooie is dat ik enkel de pil slik, deze mag ik zelf betalen. Haal ik hem op bij de apotheek krijg ik thuis ook nog eens een rekening? Waar betaal ik dan in vredesnaam zorg voor?

Ik durfde 10 jaar lang niet naar de tandarts, nu is het moment bereikt dat ik eigenlijk toch graag zou willen gaan. Maar wederom word dit niet door de zorg uitgekeerd of ik moet er nog eens een extra verzekering op pleuren?

Het had allemaal wel anders gekund.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:45

Lusitano schreef:
Zou het niet kunnen dat de ziektekostenverzekering duurder wordt omdat er meer mensen (ernstig) ziek zijn dan jaren terug? Daarnaast loopt de vergrijzing, die ook zorgt voor veel hogere zorgkosten.

NL schijnt zo'n 5.3 miljoen chronisch zieken te kennen. Waarvan onder de ouderen 70% een chronische ziekte heeft. Cijfers geven aan dat het aantal chronisch zieken in de afgelopen 8 jaar met zo'n 17% is gestegen.

Als je dan kijkt naar de ontwikkeling in de verhouding tussen beroepsbevolking en ouderen: Hoeveel % van de Nederlanders is 65 jaar en ouder?

1957: 9%
2013: 17%
2040: 26% (prognose)

Dan durf ik rustig te zeggen dat het eind nog lang niet in zicht is en dat het wellicht beter af zou zijn in overheidshanden zonder winstoogmerk....

Ja natuurlijk word de zorg duurder maar de winst word ook hoger en dat is natuurlijk waar het om gaat.
En door dat de overheid niet ingrijpt gaat het nog veel duurder worden want die winst he.
En natuurlijk is het zuur als je jong bent en nooit naar een arts hoef maar dan hoef je ook geen eigen bijdrage te betalen.
Het is net als de pensioen voorziening de mensen die hun hele leven hard gewerkt en betaald hebben voor hun oude dag worden zo ook bestolen geld weg hoe kan dat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:49

@Rudina
Het vervelende is dat als je wel wat hebt en een operatie nodig hebt, je dit nooit had kunnen sparen omdat de kosten zo hoog zijn.
Een nieuwe knie bv kost (gem) 11.500 E (en dat zonder fysio en nacontrole).
Een heup 22.000 E.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:52

Ook al ga ik niet naar de dokter of wat dan ook, eigen risico mag ik betalen hoor.
Of is dat iets anders eigen bijdrage?

Tja daar zit iets in Brainless, maar ik zie het nu als weggegooid geld.
Stel ik moet ooit een operatie ondergaan dan zullen er altijd nog wel extra kosten op mij verhaald gaan worden buiten de premie.
Ik spaar dit toch liever dan thuis zelf op, nu voelt het gewoon als weggooien.

Elke maand wanneer ik mijn zorg over boek, heb ik gewoon het gevoel alsof ik een boete o.i.d. zit te betalen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:54

weetje wat ik zo vreselijk vind dit:

PvdA wil gratis zorg arme illegalen

Illegalen zouden gratis zorg moeten krijgen in Nederland. Dat vindt de PvdA
De Kamer debatteert over zorg voor vreemdelingen.
PvdA-kamerlid Marit Maij wil dat illegalen gratis gebruik kunnen maken van de zorg. Ze kunnen het anders vaak niet betalen, omdat ze onverzekerd zijn en daardoor zelf voor alle kosten opdraaien.
Illegalen moeten nu nog een eigen bijdrage van vijf euro betalen voor medicijnen. Maij wil dit afschaffen omdat sommigen hierdoor in financiële problemen zouden komen. “Sommigen zijn doodziek en kunnen dit niet opbrengen. Dus zitten ze zonder medicijnen. Voor die mensen zouden we iets moeten regelen”, aldus Maij

en wij nederlanders maar betalen ....

hier betaal ik me ook scheel aan zorg verzekeringen maar ondertussen neem ik alleen de pil af en ook daar betaal ik zelf voor dus waar betaal je dan in godsnaam iedere maand dik 140 voor euro.
misschien moet ik ook maar een illegaal of buitenlander worden dan word je in dit land teminste met open armen ontvangen en krijg je gratis alle zorg die je nodig heb incl tandarts
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 01-09-14 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:54

Brainless schreef:
@Rudina
Het vervelende is dat als je wel wat hebt en een operatie nodig hebt, je dit nooit had kunnen sparen omdat de kosten zo hoog zijn.
Een nieuwe knie bv kost (gem) 11.500 E (en dat zonder fysio en nacontrole).
Een heup 22.000 E.

Dus stel dat je per jaar 1400 euro betaald dan ben je zo'n 15 jaar onderweg om je heup echt te betalen.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:56

Je betaald nu ook voor de vrouw van 35 met uitgezaaide borstkanker die dure behandelingen krijgt, of de diabetes patient met insuline of de buurvrouw met MS. Ik ben dus blij dat ik gezond ben en ik betaal graag voor mijn mede Nederlanders die ziek zijn en wel veel kosten maken. Dat is solidariteit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:58

Tja je verzekerd je voor iets wat kan gebeuren...
Ik heb ook een brandverzekering op het huis.. en de kans dat hij afbrandt is heel klein.

Als je een x een ongeluk krijgt en je gaat met de ambu naar het ziekenhuis, even door de scan en een nachtje ter observatie... dan heb je al heel veel premie terug ontvangen.

Ik heb een TIA gehad; enkele dagen op de IC gelegen (incl medicijnen en 24/7 monitoren), eerst een CT later een MRI scan, onderzoeken enz.
Daar kan ik langere tijd mijn premie van betalen.... (eigen kosten: gedeelte van mijn ER).

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:58

Misschien heb ik de vergelijking met America ook wel snel geroepen, uiteraard zitten daar ook mensen diep in de schulden of kunnen zij niet studeren of loopt er een lening.

Maar ik vind de verhouding hier in Nederland nu gewoon niet eerlijk, als het nu ging op een bedrag van enkele jaren terug dan hoorde jij mij niet klagen. (toen werd ook alles nog eens prima gedeclareerd)

Maar die bedragen zijn nu niet mis, en als jij dan nooit geen stap over de vloer zet bij een dokter, ziekenhuis of wat dan ook ga jij je toch echt afvragen waarom iedere maand zoveel gedokt mag worden.

Mijn moeder is zo iemand waar ik dus een hekel aan heb, en loopt de dokter plat.
Laat haar dan ook maar lekker betalen, maar onze rekeningen verschillen niet eens zo gek veel.
Dat is toch niet eerlijk?

Het is net zo iets als wanneer heel Nederland wegenbelasting zou moeten betalen, maar de helft niet over een auto zou beschikken? Tja sorry maar zo zie ik het.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:59

De zorgverzekering betalen is normaal dat moest iedereen en dat moet nog steeds iedereen.
Daarbovenop zit een eigen bijdrage (risico)als je er gebruik van maakt en dat is het punt die gaat alsmaar omhoog.
As je naar de huisarts gaat hoef je niets te betalen maar als hij medicijnen voorschrijft dan gaan dat van je eigen risico af dus dat moet je wel betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:04

Heel Nederland betaald ook mee aan de wegennet, al via de gewone belastingen.
Dan moet je ook geen meerdere belastingschijven hebben en moeten premies niet een percentage zijn van het loon.

Het moeilijke is: niemand "wil" betalen voor iets waarvan ze geen gebruik maken, totdat ze het wel nodig hebben.
Ik betaal bv ook gemeentebelastingen voor de verlichting in het centrum terwijl ik in het buitengebied woon en nooit 's avonds in het centrum kom.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:05

Dat is waar, en om een beetje verzekering te betalen heb ik ook totaal geen moeite mee. Hier lopen ook meerdere verzekeringen maar dat zijn maar enkele euro's t.o.v. de zorg.

En als je dan gaat kijken hoe het 10 jaar terug was? Er is toch aardig wat veranderd.
Ik vind het zo in ieder geval niet meer leuk worden, vind ik eigenlijk vanaf mijn 18e dat ik het mag betalen al niet.

Het is nu duur zat, van mij mogen ze zelfs wel weer een tandje lager gaan maar nee het wordt alleen maar duurder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:06

Awbz zegt al jaren te kampen met tekorten.
70 miljard zijn wel foetsie en aan compleet andere doeleinden.
http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/08/reg ... z-premies/

Ik vin het belachelijk dat wij zoveel moeten betalen voor de zorg en de zorg gaat er op veel plekken ook nog niet eens op vooruit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:07

Rudina schreef:
Ik vind het nu al belachelijk.

Waarom is het hier nu niet net zo als in America, wel zo eerlijk.
Ik betaal mij scheel, maar ga ik ooit naar de dokter? Nope!

Ik moet wel bekennen dat ik ook niet met iedere klacht naar de dokter ga, heb ook een hekel aan mensen die het wel doen. Er hoeft bij sommige maar een bultje op de kop te verschijnen en een uur later zitten ze in de wachtkamer? En wie betaald dat allemaal. Juist wij.

Wat mij betreft kon die hele rotzooi er uit en spaarde mensen zelf maar voor als er ooit eens iets zou gebeuren.
Al dat geld wat ik nu sinds mijn 18e heb weggegooid had ik voor mij zelf ook mooi in een spaarpotje kunnen douwen voor onverwachte situaties.

Het mooie is dat ik enkel de pil slik, deze mag ik zelf betalen. Haal ik hem op bij de apotheek krijg ik thuis ook nog eens een rekening? Waar betaal ik dan in vredesnaam zorg voor?

Ik durfde 10 jaar lang niet naar de tandarts, nu is het moment bereikt dat ik eigenlijk toch graag zou willen gaan. Maar wederom word dit niet door de zorg uitgekeerd of ik moet er nog eens een extra verzekering op pleuren?

Het had allemaal wel anders gekund.

Ja goed idee, laten we naar het amerikaanse systeem gaan leven! De begeleiding rondom een bevalling kost, las ik hier ergens, rond de 4000 en 5000 euro. Zelf maar ophoesten? Worden kinderen echt alleen maar voor de rijken! Of je hebt een verstopte kransslagader? Geen idee wat de kosten er voor zullen zijn. Of je krijgt kanker en moet weet ik hoeveel ziekenhuisopnames en chemo en alle ander rotzooi ondergaan. Moeten we je dan maar mensonterend laten creperen omdat je die tonnen (honderdduizenden euro's) niet kunt betalen?

Of wordt het je kwijt gescholden omdat je het niet kunt betalen? Zodat alle lasten op de schouders van andere belastingbetalers komt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:07

Brainless schreef:
Dan moet je ook geen meerdere belastingschijven hebben en moeten premies niet een percentage zijn van het loon.

Ook al heb je geen auto, dan nog heb je de weg nodig. Je loopt over een stoep, door de winkelstraat, pakt de bus, de fiets, komt hier en daar een stoplicht tegen, merkt hier en daar op dat het zebrapad écht weer een keertje geverfd moet worden.....

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:08

lady62 schreef:
De zorgverzekering betalen is normaal dat moest iedereen en dat moet nog steeds iedereen.
Daarbovenop zit een eigen bijdrage (risico)als je er gebruik van maakt en dat is het punt die gaat alsmaar omhoog.
As je naar de huisarts gaat hoef je niets te betalen maar als hij medicijnen voorschrijft dan gaan dat van je eigen risico af dus dat moet je wel betalen.

Maar dat snap ik niet, ik krijg ieder jaar een rekening van 350.- Volgens mij inmiddels al zelfs meer.
Die mag ik gewoon betalen hoor, en zo iedere bewoner in Nederland.

Ik woon trouwens samen met mijn partner, die heeft ook nog nooit gehoord van de deur plat lopen bij de dokter.
Toch betalen wij samen tussen de 200/300 p.m. hier doen wij in een maand onze boodschappen nog geen eens van, of het komt misschien net op dat bedrag aan.
Laatst bijgewerkt door Rudina op 01-09-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:15

Winged schreef:
Brainless schreef:

Ook al heb je geen auto, dan nog heb je de weg nodig. Je loopt over een stoep, door de winkelstraat, pakt de bus, de fiets, komt hier en daar een stoplicht tegen, merkt hier en daar op dat het zebrapad écht weer een keertje geverfd moet worden.....

En je weet niet of jij ooit eens een (dure) operatie nodig hebt.
Dus je betaald nu voor iets waar je hoogstwaarschijnlijk in de toekomst wel gebruik van gaat maken.

Ik (toen 24 jaar) heb mijn rug gebroken gehad ... zal niet weten hoe ik dat ooit had moeten betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:19

Brainless schreef:
En je weet niet of jij ooit eens een (dure) operatie nodig hebt.
Dus je betaald nu voor iets waar je hoogstwaarschijnlijk in de toekomst wel gebruik van gaat maken.

Ik (toen 24 jaar) heb mijn rug gebroken gehad ... zal niet weten hoe ik dat ooit had moeten betalen.

Klopt.

Hoewel ik binnenkort wel een dure operatie heb, maar daar zit nog een staartje aan (wegens fout van de orthodontist mis ik een paar kiezen...). Goede nieuws is dat ik ná die operatie waarschijnlijk wel van mijn tandarts ++++ verzekering af ben :+

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:32

lady62 schreef:
Ja natuurlijk word de zorg duurder maar de winst word ook hoger en dat is natuurlijk waar het om gaat.
En door dat de overheid niet ingrijpt gaat het nog veel duurder worden want die winst he.
En natuurlijk is het zuur als je jong bent en nooit naar een arts hoef maar dan hoef je ook geen eigen bijdrage te betalen.
Het is net als de pensioen voorziening de mensen die hun hele leven hard gewerkt en betaald hebben voor hun oude dag worden zo ook bestolen geld weg hoe kan dat?

Dat zeg ik ook. Wat mij betreft gaat het weer onder de overheid vallen.

Hoe het kan dat het AOW potje opraakt. De werkenden betalen voor de AOW'ers. Dat is altijd zo geweest en we stevenen dus al jaren in het volle zicht op tekorten af. Daarnaast is de gemiddelde levensverwachting flink gestegen. Prognoses die in het verleden zijn afgegeven op de toen bekende cijfers houden nu dus geen stand. Moest je toen nog 10 tot 15 jaar na je pensioenleeftijd met je gespaarde geld doen, leven mensen nu zo'n 10 jaar langer. Dat betekent dat je dat geld over een langere tijd moet uitsmeren en het dus minder wordt.

Misschien ben ik een linkse rakker maar dat is dus een solidariteitsprincipe. Jij hebt die zorg later ook hard nodig (als die er dan nog is).

Over het verstrekken van zorg aan asielzoekers of illegalen, dat is echt niet ons grootste probleem. Moeten die maar gewoon dood gaan aan een longontsteking dan? Draai je je om als er een in een steeg ligt dood te gaan.

Wij hebben een prachtig land met enorm veel welvaart en helaas (met dank aan de kiezers die helemaal niet willen dat de politiek 'inpopulaire' langetermijnsbeslissingen nemen) geen langetermijn plannen. NathalietjeB, er komt wellicht een moment dat jij ook meer hulp nodig hebt, hulp die de kosten van je verzekering ruim overstijgen. Dan wil je daar toch ook van kunnen genieten?
Of wat als er een enorme oorlog uitbreekt, wij kunnen ons dat niet meer voorstellen, en je vlucht naar Spanje. Daar schoppen ze je gewoon weer de grens over terwijl je honger hebt, en ziek bent en gebroken.

Je kunt de zorgverzekering en het verstrekken van zorg niet lostrekken van de rest van de politieke agenda. Het zou tijd worden dat de NL bevolking zich openstelt voor een politieke partij met een echte langetermijnsvisie (anders dan het naar de mond praten van het volk wat Wilders doet) die misschien nu even pijn doet maar wel 'sustainable' is.

Brainless

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:35

Ik vind ook dat we al veel betalen aan alles hoor, en zou een verlaging hard omarmen; ondanks het feit dat mijn man een goed salaris heeft (of misschien wel omdat..).
Als je ziet wat er van het bruto salaris overblijft, is dat best schrikken.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:43

Brainless schreef:
Ik vind ook dat we al veel betalen aan alles hoor, en zou een verlaging hard omarmen; ondanks het feit dat mijn man een goed salaris heeft (of misschien wel omdat..).
Als je ziet wat er van het bruto salaris overblijft, is dat best schrikken.

Wij zitten gelukkig ook op een modaal inkomen, maar toch zie je het geld wel weg vliegen.
Dan denk ik toch ook weer van daar hadden wij wel weer wat andere leuke dingen mee kunnen doen.
Mag graag mijn welverdiende centjes ook lekker aan mijn eigen, gezin en vakantie opmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:52

boeflover schreef:
Polly schreef:
Ik denk dat de zorginstellingen best eens achter hun oren mogen gaan krabben wat voor prijzen ze rekenen en hoeveel ze (onterecht!) declareren.
Ik check regelmatig mijn declaraties en ik bel er meteen achteraan als er iets gedeclareerd word wat helemaal niet gedaan of gebruikt is. Dan mag ik een enorme zeikerd zijn maar ik vind het echt onbeschoft. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de absurde prijzen die soms gerekend worden voor de meest simpele dingen.

Dit is denk ik idd de reden waarom zorg zo duur is, fraude met declaraties. De zorgverzekeraars betalen toch wel, en weten niet wat er is gebeurd want ze hebben geen rechtstreeks contact met de patiënt.
Toen ik een paar jaar geleden een hechting in m'n hand moest hebben kwam een paar maanden later de rekening, 400,-!!!!! Waarvan ik dus 220,- oid eigen risico moest betalen.
Toen ik erachteraan belde dat dit bedrag me wel erg veel leek voor een simpele hechting bleek er dus een code gefactureerd te zijn voor een heupfractuur ???????

Ik denk dus dat de zorg al een boel geld zou kunnen besparen door de rekening eerst naar de persoon zelf ter controle te sturen, en dat wij hem dan doorsturen naar de verzekeraar.

Die hechting in je hand doorgestuurd door de huisarts?
Hoop dat je de DBC code hebt aangekaart bij je zorgverzekeraar.