Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Brainless schreef:lady62 schreef:Het gaat allemaal om geld en winst maken hoor daar gaat het fout.
Als de overtollige medicatie en verband enzo word betaald dus daar maken ze zich echt niet druk over.
En vroeger was de tijd dat ik ook 20 was.
En je zult het zien in de toekomst word het alleen maar erger.
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Dit hele stelsel gaat straks op de schop en moet je jezelf voor veel geld gaan verzekeren kun je dat niet betalen dan geen goede medische hulp.
Het probleem is de privatisering van de zorg.
Daardoor moet er winst gemaakt worden en is alles duurder geworden.
"Vroeger" was het prima toen het nog door de staat werd geregeld, maar die dachten dat het goedkoper zou worden (door concurrentie) maar het is alleen maar duurder geworden.
Eigenlijk konden ze dat al weten, want zowel met de post en de NS is het ook niet beter geworden na de privatisering.
Lusitano schreef:Zou het niet kunnen dat de ziektekostenverzekering duurder wordt omdat er meer mensen (ernstig) ziek zijn dan jaren terug? Daarnaast loopt de vergrijzing, die ook zorgt voor veel hogere zorgkosten.
NL schijnt zo'n 5.3 miljoen chronisch zieken te kennen. Waarvan onder de ouderen 70% een chronische ziekte heeft. Cijfers geven aan dat het aantal chronisch zieken in de afgelopen 8 jaar met zo'n 17% is gestegen.
Als je dan kijkt naar de ontwikkeling in de verhouding tussen beroepsbevolking en ouderen: Hoeveel % van de Nederlanders is 65 jaar en ouder?
1957: 9%
2013: 17%
2040: 26% (prognose)
Dan durf ik rustig te zeggen dat het eind nog lang niet in zicht is en dat het wellicht beter af zou zijn in overheidshanden zonder winstoogmerk....
Brainless schreef:@Rudina
Het vervelende is dat als je wel wat hebt en een operatie nodig hebt, je dit nooit had kunnen sparen omdat de kosten zo hoog zijn.
Een nieuwe knie bv kost (gem) 11.500 E (en dat zonder fysio en nacontrole).
Een heup 22.000 E.
Rudina schreef:Ik vind het nu al belachelijk.
Waarom is het hier nu niet net zo als in America, wel zo eerlijk.
Ik betaal mij scheel, maar ga ik ooit naar de dokter? Nope!
Ik moet wel bekennen dat ik ook niet met iedere klacht naar de dokter ga, heb ook een hekel aan mensen die het wel doen. Er hoeft bij sommige maar een bultje op de kop te verschijnen en een uur later zitten ze in de wachtkamer? En wie betaald dat allemaal. Juist wij.
Wat mij betreft kon die hele rotzooi er uit en spaarde mensen zelf maar voor als er ooit eens iets zou gebeuren.
Al dat geld wat ik nu sinds mijn 18e heb weggegooid had ik voor mij zelf ook mooi in een spaarpotje kunnen douwen voor onverwachte situaties.
Het mooie is dat ik enkel de pil slik, deze mag ik zelf betalen. Haal ik hem op bij de apotheek krijg ik thuis ook nog eens een rekening? Waar betaal ik dan in vredesnaam zorg voor?
Ik durfde 10 jaar lang niet naar de tandarts, nu is het moment bereikt dat ik eigenlijk toch graag zou willen gaan. Maar wederom word dit niet door de zorg uitgekeerd of ik moet er nog eens een extra verzekering op pleuren?
Het had allemaal wel anders gekund.
Brainless schreef:Heel Nederland betaald ook mee aan de wegennet, al via de gewone belastingen.
Dan moet je ook geen meerdere belastingschijven hebben en moeten premies niet een percentage zijn van het loon.
lady62 schreef:De zorgverzekering betalen is normaal dat moest iedereen en dat moet nog steeds iedereen.
Daarbovenop zit een eigen bijdrage (risico)als je er gebruik van maakt en dat is het punt die gaat alsmaar omhoog.
As je naar de huisarts gaat hoef je niets te betalen maar als hij medicijnen voorschrijft dan gaan dat van je eigen risico af dus dat moet je wel betalen.
Winged schreef:Brainless schreef:Heel Nederland betaald ook mee aan de wegennet, al via de gewone belastingen.
Dan moet je ook geen meerdere belastingschijven hebben en moeten premies niet een percentage zijn van het loon.
Ook al heb je geen auto, dan nog heb je de weg nodig. Je loopt over een stoep, door de winkelstraat, pakt de bus, de fiets, komt hier en daar een stoplicht tegen, merkt hier en daar op dat het zebrapad écht weer een keertje geverfd moet worden.....
Brainless schreef:En je weet niet of jij ooit eens een (dure) operatie nodig hebt.
Dus je betaald nu voor iets waar je hoogstwaarschijnlijk in de toekomst wel gebruik van gaat maken.
Ik (toen 24 jaar) heb mijn rug gebroken gehad ... zal niet weten hoe ik dat ooit had moeten betalen.
lady62 schreef:Ja natuurlijk word de zorg duurder maar de winst word ook hoger en dat is natuurlijk waar het om gaat.
En door dat de overheid niet ingrijpt gaat het nog veel duurder worden want die winst he.
En natuurlijk is het zuur als je jong bent en nooit naar een arts hoef maar dan hoef je ook geen eigen bijdrage te betalen.
Het is net als de pensioen voorziening de mensen die hun hele leven hard gewerkt en betaald hebben voor hun oude dag worden zo ook bestolen geld weg hoe kan dat?
Brainless schreef:Ik vind ook dat we al veel betalen aan alles hoor, en zou een verlaging hard omarmen; ondanks het feit dat mijn man een goed salaris heeft (of misschien wel omdat..).
Als je ziet wat er van het bruto salaris overblijft, is dat best schrikken.
boeflover schreef:Polly schreef:Ik denk dat de zorginstellingen best eens achter hun oren mogen gaan krabben wat voor prijzen ze rekenen en hoeveel ze (onterecht!) declareren.
Ik check regelmatig mijn declaraties en ik bel er meteen achteraan als er iets gedeclareerd word wat helemaal niet gedaan of gebruikt is. Dan mag ik een enorme zeikerd zijn maar ik vind het echt onbeschoft. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de absurde prijzen die soms gerekend worden voor de meest simpele dingen.
Dit is denk ik idd de reden waarom zorg zo duur is, fraude met declaraties. De zorgverzekeraars betalen toch wel, en weten niet wat er is gebeurd want ze hebben geen rechtstreeks contact met de patiënt.
Toen ik een paar jaar geleden een hechting in m'n hand moest hebben kwam een paar maanden later de rekening, 400,-!!!!! Waarvan ik dus 220,- oid eigen risico moest betalen.
Toen ik erachteraan belde dat dit bedrag me wel erg veel leek voor een simpele hechting bleek er dus een code gefactureerd te zijn voor een heupfractuur ???????
Ik denk dus dat de zorg al een boel geld zou kunnen besparen door de rekening eerst naar de persoon zelf ter controle te sturen, en dat wij hem dan doorsturen naar de verzekeraar.