Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:49

hahahatsjoe schreef:
Mijn broertje woont in Israel, werkt bij de Nederlandse ambassade, die kent de dagelijkse werkzaamheid.

Ik denk dat dat bij uitstek een plek is waar je ook maar een kant van het verhaal ziet te horen krijgt.

Citaat:
Israel waarschuwt voor een aanval of beschietingen, de mensen worden dan soms gedwongen door Hamas om te blijven met als resultaat weer meer doden. Het is dus niet zo simpel als het lijkt, Israel is niet de grote boeman.

Maar Israel schiet. Israel schiet zoveel dat er nu ver over de duizend doden zijn waarvan meer dan drie kwart onschuldige mensen die er niet bij betrokken zijn. Dat 'waarschuwen' klinkt allemaal leuk en aardig, maar het betekent wel dat duizenden en duizenden mensen dakloos worden, en voortdurend in angst leven omdat ze nergens veilig zijn, en als ratten in de val zitten in een heel klein stukje land, zonder ruimte om weg te gaan.

Israel is degene die nu de doden op z'n naam heeft staan - ook al is er in de ogen van Israel een rechtvaardiging, het zijn hun raketten die al die mensen (waaronder veel kinderen) heeft gedood. ZIJ kiezen ervoor om desondanks niet te willen zoeken naar een oplossing maar alleen maar meer geweld te gebruiken. Zij hebben er ook voor gekozen om de situatie in Gaza dusdanig onleefbaar te maken dat ook mensen die niets hebben met het religieuze conflict, zich toch achter Hamas en tegen Israel scharen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:02

Meer dan 1.000 doden, vooral Palestijnen. Dat is de trieste (voorlopige) balans van het conflict tussen Israël en Hamas. De beelden van de laatste dagen blijven nog lang op ons netvlies gebrand. Vrouwen, kinderen, hele gezinnen, onschuldigen, geen dragers van uniformen. Allen het slachtoffer van een militaire en politieke logica die wij niet begrijpen.
Een oplossing lijkt veraf. Zijn er in de regio nog mensen die geloven in een oplossing? In ons land hebben vertegenwoordigers van alle religies opgeroepen tot vrede. Maar de tanks blijven Gaza binnenrollen, de raketten blijven richting Israël vliegen.
De emoties zijn de voorbije dagen hoog opgelaaid en kregen soms een donker randje. Ruim 75 jaar na de Holocaust is Europa opnieuw het toneel van jodenhaat. In Nederland worden op betogingen slogans geroepen als “Hamas, alle joden aan het gas”, in Frankrijk worden joodse winkels kort en klein geslagen, in Parijs durven joodse kinderen niet meer met een keppeltje rondlopen, in Duitsland roept een imam op om de joden tot de allerlaatste uit te roeien. In België worden bezoekers van een joods museum doodgeschoten met een kalasjnikov. In Noorwegen blijven de joodse musea dicht.
Tot wat antisemitisme heeft geleid, tonen plaatsnamen als Treblinka, Sobibor, Maidanek en Auschwitz. Antisemitisme is echter van alle tijden, en het gaat nooit weg. In sommige Amerikaanse christelijk fundamentalistische kerken wordt nog steeds een fanatiek antisemitisme gepredikt, in een aantal Arabische landen is Hitlers ‘Mein Kampf’ een veelgelezen boek.
De voorbije dagen zijn ook op pro-Palestijnse betogingen anti-joodse slogans te zien en te horen. Gelukkig gaat het meestal nog om een minderheid van luidruchtige radicalen met jihadistische inslag maar dat mag geen reden zijn om het te banaliseren. Daarvoor zijn de feiten te ernstig en zijn de slogans te verleidelijk voor sommigen. De voorbije jaren was antisemitisme vooral iets voor skinheads en neonazi’s: luidruchtig, gewelddadig maar vooral voer voor psychiaters. Maar antisemitisme kruipt waar het niet gaan kan.
Soms wordt het verpakt als antizionisme, dat maakt het onschuldiger en aanvaardbaar.
In Duitsland wordt antisemitisch gedrag hard aangepakt. Het wordt tijd om dat hier ook te doen. Maar de herinnering aan de Holocaust mag voor de Israëlische overheid evenmin een vrijgeleide zijn.
Hoe laakbaar de houding van het Israëlische leger in Gaza of op de Westelijke Jordaanoever ook is, het mag nooit een reden zijn om een hele bevolkingsgroep te viseren, net zoals het terrorisme van Hamas geen reden mag zijn een hele bevolkingsgroep te viseren.
bron : hbvl

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:03

Shadow0 schreef:
Furrow schreef:
Dat zijn de beloften, wat kwam er... een fatsoen campagne waarin vrouwen hun rechten verloren alleen maar conservatief mogen kleden, geen auto mogen rijden. Erg jammer sinds de bevolking een voorloper was van een gematigde cultuur niet gebaseerd op geloof en waar vrouwen een prominente plek hadden in de maatschappij.

Heb je hier een bron van? Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dit iets is dat speelt in Palestina. In Saudi Arabie wel, en daar zitten natuurlijk wel enkele financiers, maar... is dit echt iets dat werkelijk aan de orde is? Is dit niet gewoon het gestook van buitenlandse partijen?

Citaat:
Je hebt voor en tegenstanders van dat ze werkelijk die belofte wouden volbrengen, mijn persoonlijke mening is dat dit een meer gebruikt onderdeel is in een dictatuur.

Er is niet eens bestuur, dus zeker geen dictatuur.

Dat heb ik ook niet gezegd. Ik gaf aan dat dit in de geschiedenis wel eens eerder is gebruikt door bv. Dictators.

Ik zal vanavond de boeken die ik gebruik als referentie hier plaatsen. Dit komt uit boeken geschreven vanuit beiden ooghoeken. En in elk van de boeken is dit een gemeenschappelijke factor, behalve dat de reden van de omkeer in de belofte en de escalatie van de situatie anders is. Pro Palestijnse boeken zullen eerder spreken van een boycot door Israël vanaf de verkiezingen en pro Israël spreekt over een extremistische groep met geldwasserij, terroristische cellen enz.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:08

papagroom schreef:
Citaat uit het NRC van vandaag : Het leger belde buitenlandse journalisten herhaaldelijk om te opperen dat te vroeg neergekomen raketten van Hamas in de school konden zijn neergekomen .
Enkele dagen later verklaarde het leger dat het de school weliswaar had geraakt,maar dat daar bij-voor zo ver het kon nagaan-geen dodden waren gevallen.
Het suggereerde dat de VN dode lichamen naar het schoolplein had gesleept om Israel in een kwaad daglicht te stellen.
Einde citaat

de tussenstand vanochtend :
Het dodental aan Palestijnse zijde is 1360,driekwart burgers.
Bijna 7000 Gazanen raakten gewond.
Aan de Israelische kant kwammen 56 militairen om het leven en drie burgers.........

Is dat geen stemmingsmakerij en roddelpers?

Want de dag van de aanslag heb ik een interview gezien met een leger officier die publiekelijk toegaf dat de school inderdaad was aangevallen, omdat er een Hamas depot in verborgen zat.
Met hierbij ook een VN ambassadeur die dat toegaf?

Niet te min, is deze verklaring ook waanzin. Hamas die moedwillig onschuldige in gevaar brengt, en Israel die gewetenloos ze beschouwd als collateral damage.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:23

Ik heb hier trouwens wat bronnen van furrows bewering:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamiza ... Gaza_Strip

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... Gaza.dhtml

De regio Palestina bestond uit wat nu Israël en Jordanië zijn. Israël en Jordanië stonden onder Brits mandaat en Libanon en Syrië onder Frans mandaat. De hele regio heet Levant, en dat is de bakermat van de 3 religies. In Syrië woonden van oudsher overwegend christenen, daarom werd er een overwegend christelijke regering neergezet. Daar waren de moslims het op een gegeven moment niet meer mee eens een er kwam een moslim regering die in een zekere zin de verschillende religies respecteerde.
Momenteel is er een slachting bezig onder de christenen door isis, die meent dat in de hele regio midden oosten (ze zouden ook best een gevaar kunnen zijn voor Hamas ja) een moslimkalifaat moet komen.
De westerse wereld doet niks voor de christenen daar omdat ze de regie ooit uit handen hebben gegeven (in tegenstelling tot Israël waar ze altijd achter hebben gestaan en zelf een beetje hebben veroorzaakt met hun beloofde joodse land),dus ja, wat moeten ze doen?

Brits mandaat regio Palestina is ergens begin 1900 opgesplitst in Israël en (trans) Jordanië. In Jordanië worden Israëlisch-Palestijnen net zo hard gediscrimineerd, achtergesteld en in kampen gezet maar daar hoor je niemand over want die denken ooit weer terug te kunnen naar Israël, en zo behandelt óók de Jordaanse (en Libanese) regering hun.

Veel Israëli's zijn van mening: jullie (Arabieren) kregen Jordanië, wij Israël, en sterker nog, wij hebben het beter voor elkaar (moderner land, onderwijs, technologie) dan jullie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:25

De hele geschiedenis daargelaten: Israël roept het ook gewoon over zichzelf af dat de Palesteinen (Hamas) het niet pikken dat ze compleet gedomineerd en als minderwaardig volk behandeld worden.

Geef die Palestijnen hun waardigheid en een fatsoenlijke leefruimte terug, stop met het bouwen van nederzettingen in hun gebied (walgelijk terwijl Israël al zoveel gebied ingepikt heeft, moeten ze die kleine nog overgebleven stukjes van de Palestijnen er ook nog bij hebben >;) ) en dan krijgen die mensen daar weer "lucht" en een kans om wat op te bouwen en hoeven ze niet meer met raketten te laten merken dat ze schandalig behandeld worden en geen andere manier zien om dit duidelijk te maken.

Maarja, beide partijen zullen wel het hele gebied willen en niet met minder akkoord gaan :roll:

Nic

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:52

Ik vind dat bouwen van die nederzettingen bizar; een tijd terug was er een programma dat een nl'se vrouw bezocht die daar een nederzetting bouwde. De interviewer zei nog, besef je wel dat veel mensen van mening zijn dat je nu zélf de onderdrukker bent, en die vrouw: "Ja maar de Palestijnen helpen gewoon mee hoor! De aannemers die zijn állemaal Palestijns!"
Tja wat moeten ze dan?? Helemaal geen werk, of dan maar op deze manier?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:03

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:08

Zoolgangster, en wat je vooral ziet is dat allerlei partijen de mensen daar voor hun eigen karretje willen spannen. Want bij het conflict in Jordanie speelde blijkbaar Syrie weer een aanjagende rol... -O-

(Maar voor we te makkelijk constateren dat het daar onderling een gedoe is - het westen loopt er ook al decennia welbewust onvrede aan te jagen, en heeft altijd eerder ingezet op oorlog dan op vrede daar.)

Gewoon ontzettend treurig.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:23

Zoolgangster schreef:
@Nic: dat de Israëlische Palestijnen zo slecht worden behandeld in Jordanië heeft hiermee te maken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_September_(conflict)

Jordanië heeft dan ook besloten geen gedonder meer te willen en behandelt die mensen daar dan ook naar. -O-

Wauw, heftig dit. Ik had hier geen idee van, wel interessant om te lezen. Kom via dit topic wel meer dingen tegen die ik nog niet wist..

Overigens heeft Hamas een half uur na het bestand in ging al meerdere raketten afgevuurd.. En israel heeft hier uiteraard op gereageerd. M'n Red Alert app maakte vanmorgen overuren -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:33

@Tammy, klopt, Gaza had mortieren afgeschoten...

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:37

-O- -O- -O-

Gun je volk dan iig die 3 dagen.. Maar ik zal wel te simpel denken..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:41

Blunder van de Telegraaf: ze publiceerden de volledige naam en het facebook-account van de vrouw die mishandeld was vanwege haar Israëlische vlag aan het balkon.
Nu is haar account verwijderd... Waarom zou dat toch zijn. :roll:

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:06

Shadow0 schreef:
Zoolgangster, en wat je vooral ziet is dat allerlei partijen de mensen daar voor hun eigen karretje willen spannen. Want bij het conflict in Jordanie speelde blijkbaar Syrie weer een aanjagende rol... -O-

(Maar voor we te makkelijk constateren dat het daar onderling een gedoe is - het westen loopt er ook al decennia welbewust onvrede aan te jagen, en heeft altijd eerder ingezet op oorlog dan op vrede daar.)

Gewoon ontzettend treurig.

@Shadow, Toen ik naar de datum van "Zwarte September" keek: het eindigde in 1971...
En wat gebeurde er in München in 1972?

Dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_M%C3%BCnchen (De aanslag op de Israëlische ploeg tijdens de Olympische Spelen).
Overigens werden er rond die tijd ook vliegtuigen gekaapt.

Het één houdt verband met het ander.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:27

pmarena schreef:
D

Maarja, beide partijen zullen wel het hele gebied willen en niet met minder akkoord gaan :roll:

Als je met bepaalde partijen zaken doet cq afspraken maakt .tel dan ff je vingers na de handdruk en bij die omhelzingen/begroetingen. of je je mobiel nog hebt :+

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:58

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:10

Zoolgangster schreef:
@Shadow, Toen ik naar de datum van "Zwarte September" keek: het eindigde in 1971...
En wat gebeurde er in München in 1972?

Dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_M%C3%BCnchen (De aanslag op de Israëlische ploeg tijdens de Olympische Spelen).
Overigens werden er rond die tijd ook vliegtuigen gekaapt.

Het één houdt verband met het ander.

Wraak en meer wraak. Volgens mij hebben we nu in elk geval wel uitentreure bewezen dat dat de weg niet is. De oplossing ligt in vrede, en niet in het halen van je gelijk 'maar die deed toen...'

Ik snap die bestanden dan gedeeltelijk ook niet - als je het echt wilt gebruiken als weg naar vrede dan hou je je er gewoon aan, wat de ander ook doet. Maar de bestanden lijken meer een soort test te zijn om te bewijzen dat de ander niet deugt. Er hoeft elke keer maar 1 gek te zijn die iets uithaalt, en de boel escaleert opnieuw. Niemand neemt daarin eigen verantwoordelijkheid om de situatie op te lossen, ongeacht wat de tegenpartij doet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:23

bestand is al over... *\o/* :( :(:)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:07

Shadow0 schreef:
hahahatsjoe schreef:
Mijn broertje woont in Israel, werkt bij de Nederlandse ambassade, die kent de dagelijkse werkzaamheid.

Ik denk dat dat bij uitstek een plek is waar je ook maar een kant van het verhaal ziet te horen krijgt.

Citaat:
Israel waarschuwt voor een aanval of beschietingen, de mensen worden dan soms gedwongen door Hamas om te blijven met als resultaat weer meer doden. Het is dus niet zo simpel als het lijkt, Israel is niet de grote boeman.

Maar Israel schiet. Israel schiet zoveel dat er nu ver over de duizend doden zijn waarvan meer dan drie kwart onschuldige mensen die er niet bij betrokken zijn. Dat 'waarschuwen' klinkt allemaal leuk en aardig, maar het betekent wel dat duizenden en duizenden mensen dakloos worden, en voortdurend in angst leven omdat ze nergens veilig zijn, en als ratten in de val zitten in een heel klein stukje land, zonder ruimte om weg te gaan.

Israel is degene die nu de doden op z'n naam heeft staan - ook al is er in de ogen van Israel een rechtvaardiging, het zijn hun raketten die al die mensen (waaronder veel kinderen) heeft gedood. ZIJ kiezen ervoor om desondanks niet te willen zoeken naar een oplossing maar alleen maar meer geweld te gebruiken. Zij hebben er ook voor gekozen om de situatie in Gaza dusdanig onleefbaar te maken dat ook mensen die niets hebben met het religieuze conflict, zich toch achter Hamas en tegen Israel scharen.

Ho even, nou ben jij fout bezig. Israel waarschuwt voor elke aanval, is het dan de schuld van Israel dat de mensen van Hamas niet weg mogen? Ja, het zijn de raketten van Israel, maar de doden zijn aan Hamas te wijten. En Israel heeft nergens voor gekozen, die doet niets als zij niet beschoten worden, die doet niets tenzij Palestijnen zich opblazen op drukke Israelische markten, of als Palestijnen geen tunnels maken om Israel aan te vallen. Zij hebben de situatie in Gaza niet onleefbaar gemaakt, dat heeft Hamas gedaan. Wordt Israel niet aangevallen, doen zij ook niets. Dit is een keuze van Hamas geweest, die het totaal niet interesseert dat er kinderen en vrouwen sterven, het kan ze niet eens schelen dat ze zelf doodgaan want dan worden ze martelaar met een stapel maagden... Tekenend voorbeeld een Palestijn met een betonblok voor zijn zaakje gebonden zodat hij nog iets zou hebben aan de maagden in het paradijs. Als je wilt kan ik je voorbeelden vertellen en laten zien van Arabische leiders die achter Israel staan. In de Koran staat zelfs dat het beloofde land (Palestina) voor de Joden is tot de dag des oordeels... Mijn broertje is tot dit feest startte met regelmaat in de Gaza Strook geweest voor zijn werk en de mensen leefden daar normaal net als wij, ook daar staan vette villa's net als hier... Hij ging daar naar de garage want daar was het goedkoper, enzovoorts. Volg www.jewsnews.co.il maar eens, dan zul je zien dat het niet zo simpel is als jij het stelt.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:09

pmarena schreef:
De hele geschiedenis daargelaten: Israël roept het ook gewoon over zichzelf af dat de Palesteinen (Hamas) het niet pikken dat ze compleet gedomineerd en als minderwaardig volk behandeld worden.

Geef die Palestijnen hun waardigheid en een fatsoenlijke leefruimte terug, stop met het bouwen van nederzettingen in hun gebied (walgelijk terwijl Israël al zoveel gebied ingepikt heeft, moeten ze die kleine nog overgebleven stukjes van de Palestijnen er ook nog bij hebben >;) ) en dan krijgen die mensen daar weer "lucht" en een kans om wat op te bouwen en hoeven ze niet meer met raketten te laten merken dat ze schandalig behandeld worden en geen andere manier zien om dit duidelijk te maken.

Zo hee, de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt??? Verdiep je eerst eens in wat daar gebeurt voor je dit soort onzin spuit.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:23

hahahatsjoe schreef:
pmarena schreef:

Zo hee, de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt??? Verdiep je eerst eens in wat daar gebeurt voor je dit soort onzin spuit.

@ hahahatsjoe: ik denk dat jij juist iets hoort van 1 kant en dat dan maar gelooft omdat het familie is, die dat zegt.
Kuddegedrag met oogkleppen op noem ik dat.
NIEMAND kan het eens zijn met het aantal burgerslachtoffers die nu zijn gevallen in Palestina door de Israelische invallen.
Althans als je geen extremist bent...

De Palestijnen hebben jaaaaaaren geleden dat kleine stukje grond WETTELIJK toegewezen gekregen als hun thuisgrond, maar Israel heeft dat vanaf dag 1 dermate 'gecontroleerd' dat de Palestijnen dus onderdrukt zijn geweest en nog steeds worden.
Waarom?
Omdat de Palestijnse regering zich nog niet had gevormd naar de zin van Israel.
Teveel islamitische invloeden.
Dat hele gebied is omgeven met Arabieren en Islam, duh! :roll:

Ik vind dat Israel zich erg paranoia op heeft gesteld na de 2e WO.
Holocaust, bladiebla. Oude koeien uit de sloot halen zijn ze goed in.
Wij zijn als Joodse familie na het verlies van o.a. mijn overgrootvader ook gewoon doorgegaan.
Details zijn verder niet nodig; vooruit kijken!
En dan zie je dit gebeuren door de Israelische inval... :r

Lukraak op alles schieten wat beweegt: vnl. op burgers: kinderen, vrouwen, oude mensen, ziekenhuizen, ambulances, schuilplekken van de VN...
WALGELIJK! :r

Hamas is onstaan door Israel zelf.
Als Israel stopt met bezetten en controleren, verdwijnt Hamas vanzelf.
En dat laatste is iets wat Israel nog nooit heeft geprobeerd: bezet gebied verlaten, netjes de grens aanhouden.
Compleet mesjogge is die regering daar momenteel.

Ik zal een tegeltje opsturen naar Israel :Een goede buur is beter dan een verre vriend.
En nog een: heb uw naaste lief.
En een cd'tje van the Beatles : love is all you need. In repeat stand.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:33

MarvanTom schreef:

+:)+ +:)+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:40

Hamas gaat niet verdwijnen als het conflict met Israël opgelost wordt. De veiligheid, rust en vrede lost het extremistische radicale op en plots worden ze gematigd?
Misschien in sprookjes :)

Kunnen we momenteel zeggen dat die levensomstandigheden beter zouden zijn. Volmondig ja, best wel een triest feit. Maar in een normale situatie is niemand beter geworden van een radicale regering.

4 dagen humanitaire wapenstilstand, en het heeft 2 uur geduurd.... :x

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:21

Furrow schreef:
Hamas gaat niet verdwijnen als het conflict met Israël opgelost wordt. De veiligheid, rust en vrede lost het extremistische radicale op en plots worden ze gematigd?
Misschien in sprookjes :)

Kunnen we momenteel zeggen dat die levensomstandigheden beter zouden zijn. Volmondig ja, best wel een triest feit. Maar in een normale situatie is niemand beter geworden van een radicale regering.

4 dagen humanitaire wapenstilstand, en het heeft 2 uur geduurd.... :x

Ik denk dat jij Hamas niet eens de voordeel van de twijfel geeft.
Ik wel.
Hamas is een verzet tegen de onderdrukking van Israel.
Als dat stopt, hebben zij geen enkel baat meer bij 'terrorisme'.
Alhoewel ik terrorisme van Hamas enigszins in twijfel trek: zwakke raketten en bewapening, iig totaal niet opgewassen tegen het Israelische geweld en hun wapenarsenaal.

Niemand hier is op de hoogte van de daadwerkelijke inhoud van dat wapenstilstand-gebeuren.
Dus wijzen naar Hamas of Israel wat betreft het verbreken kan niemand.
De een zegt dit, de ander dat.
Westerse propaganda hebben wij hier volop: ik weet dus niet meer wat of wie te geloven.

Maar ik weet wel dat vele burgers in Palestina enorm in het nauw worden/zijn gedreven en geen kant op kunnen.
Ik vind dat verschrikkelijk!

Misschien kan iemand het geduld opbrengen dit nummer eens te luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=W6sioMr7j0I
Dan begrijp je de situatie van de Palestijnen en misschien Hamas wel.
Niemand verdient het om zo te moeten leven...
Dit MOET stoppen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:13

hahahatsjoe schreef:
Ho even, nou ben jij fout bezig. Israel waarschuwt voor elke aanval, is het dan de schuld van Israel dat de mensen van Hamas niet weg mogen?

Niet weg mogen is natuurlijk een probleem, maar niet weg kunnen? Het is alsnog wel hun huis wat in puin geschoten wordt! Het is alsnog een miezerig klein gebiedje waar je ook niet zomaar ergens anders heen

Citaat:
Ja, het zijn de raketten van Israel, maar de doden zijn aan Hamas te wijten.

Nee, dat is laf. Je bent verantwoordelijk voor je eigen raketten, en iedereen draagt de verantwoordelijkheid voor z'n eigen daden. Als je een raket ergens op afvuurt, terwijl je weet dat daar kinderen de dood bij vinden (in grote aantallen zelfs), dan ben je het verplicht aan jezelf om een andere weg te kiezen. Kinderen doodschieten doe je niet, punt uit. Er zijn onderwerpen waar 'jamaarzullie' niet aanvaardbaar is, kinderen kapotbombarderen is er 1 van. Als je dat doet, en je weet of kunt weten dat er zoveel mensen de dood vinden, dan ben je gewoon een stukje menselijkheid kwijtgeraakt.

Citaat:
En Israel heeft nergens voor gekozen,

Israel heeft voortdurend keuzes. Als economische en militaire overmacht, en ook met veel meer scholing en dergelijke zijn zij bovendien degene die de verstandigste kunnen zijn. Daarnaast hebben ze heel bewust gekozen voor het toestaan en aanmoedigen van kolonisten die gaan wonen in gebieden die destijds niet aan Israel zijn toegewezen.

Ook daarvan: ik vind het laf als men doet alsof men geen keuze heeft. Er zijn altijd keuzes. Iedere keer weer kan men kiezen over de reactie. Je bent op geen enkele manier verplicht om terug te schieten. Je bent op geen enkele manier verplicht om een gigantische muur te bouwen. In al die situaties zijn er ook andere wegen die je kunt bewandelen, wegen waarvoor men niet gekozen heeft. Dat zijn keuzes.

En sterker: dat zijn bewuste keuzes om de situatie niet op te lossen (want echt, iedereen weet dat geweld en onderdrukking niet leidt tot een vredige samenleving) maar meer uit de hand te laten lopen.

Citaat:
Volg http://www.jewsnews.co.il maar eens, dan zul je zien dat het niet zo simpel is als jij het stelt.

Dat is uiteraard geen min of meer onpartijdige nieuwsbron. Als je de achtergronden wilt weten dan moet je op z'n minst meerdere bronnen afspeuren die het van verschillende kanten belichten. Natuurlijk stelt Israel zelf dat zij gelijk hebben, dat ze niet anders kunnen, dat het hun schuld niet is. Als ze iets anders zouden stellen zouden ze immers ook anders handelen.
Dat betekent nog niet dat het ook waar is. (En datzelfde geldt uiteraard voor de propaganda van Hamas - die sites bieden ook bepaald niet veel betrouwbare en al helemaal niet veel ongekleurde informatie.)