Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:28

xConnie schreef:
Ik vraag mij af, wat verstaan jullie onder pretstudies? Voorbeelden?

Paardenhouderij, zag laatst zelfs paardenfluisteraar hier voorbij komen.

En bovendien, je investeert hier ook mee in je toekomst. Even een ander voorbeeld: Toen ik ergens wilde gaan werken moest ik een ochtend meelopen op eigen kosten om te kijken of zij mij geschikt vonden. Dit was een investering in mijn toekomstige werk naast mij huidige opleiding. Ik heb dit gedaan en ben dus gemiddeld 40 euro misgelopen alleen maar om te investeren in mijn toekomst. Zo zie ik het ook met studeren. Je investeert in je toekomst.

LesleyxLinn

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:33

35 jaar afbetalen vind ik behoorlijk lang. Als je een baan krijgt op je 25e, dan ben je tot je 60e aan het afbetalen. Om een paar jaar daarna met pensioen te gaan en een AOW + klein pensioentje te krijgen.

De banen liggen nou niet voor het oprapen en al dat gedoe over het pensioenfonds helpt mij niet om hier ook maar iets positiefs in te zien.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 06:51

Douraque schreef:
Niemand zijn kansen vallen hierdoor weg, iedereen behoud zijn kansen en heeft de keuze om te studeren

Ja, je moet ervoor lenen. Maar die lening hoef je pas een jaar nadat je afgestudeerd ben te beginnen met betalen. De looptijd is 35 jaar en de bedragen vallen gewoon mee. En als je geen werk hebt, geef je dat en gaat duo samen met jou kijken naar een oplossing. Daarbij komt nog dat de economie momenteel aantrekt waardoor er over 4 a 5 jaar meer werkgelegenheid is. Dus dat iedereen ziet het zo somber inziet qua lenen snap ik niet

Ik ben iemand die heeft moeten lenen en studieschuld heeft van rond de 15.000. Ik moet gedurende 15 jaar dit bedrag terug betalen. Ik heb ongeveer 1,5 jaar erover gedaan voordat ik een baan op mijn niveau vond en totaal geen probleem om het te betalen. In het begin betaalde ik weinig gezien mijn lage inkomen en nu iets meer. Maar nog merk je er amper wat van

als we even de 35.000 aanhouden zie ze zelf opgeven en dat verspreid over 30 jaar. ... Kom je alsnog op ongeveer 100 euro per maand. Fijn dat jij er niet veel van voelt, maar 100 euro per maand ga ik zeker voelen!

Komt nog bij dat een bank de studie lening niet meerekent en je dus een flinke hypotheek krijgt waarbij je daarnaast nog eens 100 euro extra moet ophoesten.

Ik heb een gruwelijke hekel aan schuld, maar 35 jaar is gewoon absurd! Wat iemand al zei: eerst altijd maar opletten met uitgaven en aflossen en dan een karige aow/pensioen..... nee Dank je, mij niet gezien. :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:27

Maar als jij dankzij die opleiding ineens 2000 per maand gaat verdienen in plaats van 1200, dan ben je maar wat blij daarmee. Dan heb je die opleiding binnen no-time afgelost.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:44

LesleyxLinn schreef:
35 jaar afbetalen vind ik behoorlijk lang. Als je een baan krijgt op je 25e, dan ben je tot je 60e aan het afbetalen. Om een paar jaar daarna met pensioen te gaan en een AOW + klein pensioentje te krijgen.

De banen liggen nou niet voor het oprapen en al dat gedoe over het pensioenfonds helpt mij niet om hier ook maar iets positiefs in te zien.

Hoe lang denk je dat je vastzit aan een hypotheek :+

Maar als je dankzij je studie meer verdient dan kan je de studieschuld of sneller afbetalen of het aflossingsbedrag is in verhouding tot je inkomsten niet eens zo hoog. Plus dat ik liever 35 jaar aflos en werk doe dat ik leuk vind, dan dat ik zonder diploma bij het tankstation blijf werken. Dan is 35 jaar ook lang en je pensioentje ook maar karig.

Maar je moet wel goed bedenken of je studie het waard is om de lening aan te gaan. 35000 studieschuld voor bijv interieurstyling, paardenhouderij of fotografie (ik noem maar wat, even iets wat imo een pretstudie is) is wellicht geen verstandige investering.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:48

Het is niet leuk, maar wel te doen. Ik zie het ook als een soort hypotheek. Je investeert in de toekomst. Dat er nu even niet veel banen zijn, wil niet zeggen dat het over 10 jaar nog zo is. Bovendien kan je je studie zelf uitkiezen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:11

Ja je kan inderdaad je studie zelf uitkiezen. Maar als jij noodgedwongen een studie moet kiezen die jouw niet ligt maar waar je grotendeels zeker van bent dat je hem met de baan die je daarna krijgt kunt afbetalen, zit je misschien wel werk te doen tot je 67ste of nog ouderwat je totaal niet ligt. Alleen maar om te kunnen leven.

Wie zegt dat het over 10 jaar beter is? Ik denk juist dat het de komende jaren alleen nog maar erger gaat worden, de minima nog harder geraakt worden en het land in een nog diepere crisis terecht komt. Door dit sociale leenstelsel zullen mensen minder gaan studeren en de schuld van de staat wordt nog groter en stevenen we rechtaf om een land zoals de USA te worden. Enig idee hoeveel miljarden die aan schuld hebben, omdat zij ook veel met leningen etc werken?

Nee, we gaan er hard op achteruit de komende jaren. Dat is zeker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:20

Als je het geld niet hebt (omdat je een baan hebt die onvoldoende betaald) dan kan het zijn dat je in die 35 jaar niet het volledige bedrag aflost. Bij 2000€ los je maximaal 80€ af. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je van een minimumloon 100€ per maand moet aflossen (dan verdien je al 2500€).

De banken mogen tegenwoordig niet meer je studieschuld volledig meerekenen, maar eerder werd dat gewoon van je spaargeld afgetrokken. Maar je kan zelf ook nadenken over je totale maandlasten en dus bepalen hoeveel je daar bij op wilt krijgen.

Overigens mag je wel meer aflossen, maar de overheid zal het niet hoger dan die 4% van je maandelijkse inkomen maken.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:28

SophieFT schreef:
Ah oke, maar telt dat ook voor mbo?

Jup! Je moet er alleen wel zelf achteraan gaan. Aanvragen dus! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:54

Zelfs met een minimum loon is het mogenlijk om in 2-3 jaar 10.000 af te lossen. Ik ben na mijn studie in eerste instantie hetzelfde blijven leven als een student, dus op een kamer en heel goedkoop leven. Ik was er toen zo vanaf, maar is dan een keuze. Als je direct een leuke woning wilt etc dan heb je natuurlijk meer vaste lasten.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:57

Plien91 schreef:
LesleyxLinn schreef:

Hoe lang denk je dat je vastzit aan een hypotheek :+

Maar als je dankzij je studie meer verdient dan kan je de studieschuld of sneller afbetalen of het aflossingsbedrag is in verhouding tot je inkomsten niet eens zo hoog. Plus dat ik liever 35 jaar aflos en werk doe dat ik leuk vind, dan dat ik zonder diploma bij het tankstation blijf werken. Dan is 35 jaar ook lang en je pensioentje ook maar karig.

Maar je moet wel goed bedenken of je studie het waard is om de lening aan te gaan. 35000 studieschuld voor bijv interieurstyling, paardenhouderij of fotografie (ik noem maar wat, even iets wat imo een pretstudie is) is wellicht geen verstandige investering.

Dit is niet te vergelijken met een hypotheek. En persoonlijk ga ik daarom ook liever huren.
Maar 2 verschillende schulden die hoog oplopen gaat hem voor mij niet worden.

Op HBO niveau valt er nog wat voor te zeggen. Maar een schuld voor het MBO, terwijl er zo weinig werk is en je uiteindelijk niet heel veel meer verdient dan een baantje bij het tankstation en later een karig pensioentje lijkt mij niks. Gelukkig heb ik nu nog de kans om te studeren zonder dat ik schulden opbouw.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:09

Een schuld voor het MBO zou ik ook never nooit aan beginnen.
Er zijn daar veel betere opties zoals werken-leren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:53

Elise_0o schreef:
chamion schreef:
Dat hebben we ook gedaan (zie dikgedrukt) maar die aanvulling wordt dus niet kwijt gescholden terwijl de normale beurs wel is kwijtgescholden en blijft er dus een schuld achter (in dit geval 12.000, en moet ik nog 7.000 afbetalen) Die schuld had makkelijk 50% lager kunnen wezen, zelfs ben 90%. Want ik had maar tot 100/120 euro per maand nodig gehad en ik kreeg in eerste instantie maar 35 euro per maand en na de aanvulling werd dit dus ruim 500 euro per maand (bijna 600 wel)

Je had dus 70 euro in de maand meer nodig, maar kreeg 500 (bijna 600).
Je kreeg dus elke maand 430 euro (bijna 530) 'te veel'.
Als ik jou was geweest en dat geld niet nodig had gehad, dan had ik dit op een spaarrekening gezet (waar je rente op krijgt) en van al dat geld al een deel van de schuld af betaald. (4 jaar x 430 euro = 20.640 euro (zonder rente), is veel geld!)
Helaas denken niet veel mensen zo en gaat al het geld dat ze krijgen meestal dus ook op.

Wie zegt dat het geld niet naar een spaarrekening is gegaan? We waren niet helemaal dom, maar ik had ten eerste na mijn opleiding ruim een jaar geen baan gehad (dus ben gaan leven van mijn spaargeld) en ik ben nu dik een half jaar geleden opnieuw mijn baan kwijt geraakt. Dus ook nu leef ik weer van mijn spaargeld. Maar goed, daar ging het nu niet om.

Ik blijf erbij dat ze het systeem best op de schop konden gooien door beter te kijken wat er nodig was per persoon, dan het systeem helemaal af te schaffen en naar een leensysteem te gaan. Ja, het valt allemaal wel mee, en ja je kan/kon aanvullend lenen maar handig vind ik het nog steeds niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:24

Waarom heb je het overschot niet direct teruggestort destijds?
Dat telt gewoon als afbetaling namelijk. Je hoeft daarmee niet zo lang te wachten. Ik kreeg eigenlijk ook een lening toegewezen maar heb die geweigerd en lager gemaakt. Dan kon gewoon.
Dat je het daarna gebruikt als je werkeloos bent....tja dat is een keus natuurlijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:47

Wow na het lezen van de afgelopen pagina's kan ik maar 1 ding denken: wat zijn wij nederlanders met zn allen toch ongelooflijk ondankbaar en strontverwend! Verantwoordelijkheid? Investeren? Was da?
Iedereen heeft nog altijd de keus en de kans om te studeren, het wordt alleen niet meer weggegeven.

Ik zeg niet dat ik het met de plannen eens ben, hangt ook heel erg af van de investeringen in het onderwijs. Als ze dat miljard nou eens werkelijk goed gaan inzetten, dan kan dit nog wel eens een goed plan zijn voor iedereen (op de lange termijn dan wel). Onderwijs meer kwaliteit en onder de studenten houd je voornamelijk de gemotiveerden over.
Misschien is het wel een slecht plan, dat kan ik net zo goed niet voorzien, ik heb geen glazen bol namelijk.

Feit is, dit is het plan waar we het mee moeten doen. Iedereen die nu roept dat ze dan niet gaan studeren: sorry, maar dan ben ik van mening dat je motivatie te kort schiet en dan vind ik het dus geen gemis voor de maatschappij. Als je echt wil, dan investeer je in je toekomst. En ik weet waar ik over praat, mijn schuld is gruwelijk hoog, omdat ik door omstandigheden mn studie niet heb kunnen afmaken. Wel 6 jaar geprobeerd en het merendeel maximaal moeten lenen. Mijn ouders verdienen teveel maar betaalden vrijwel niks voor me dus ik moest het doen met de basisbeurs. Moest op kamers want met ov kon ik niet eens op tijd op college zijn en werken ernaast lukte echt niet. Blijft er dus 1 optie over: lenen.
Ik heb dat altijd gezien als investering. Nou is bij mij alles vreselijk mis gegaan en ik baal af en toe flink van die schuld, maar dat is alleen maar omdat het een enorme schuld is, zonder profijt. Met een diploma had ik er geen sec van gebaald hoor.

Sommige argumenten moet ik eigenlijk alleen maar om lachen (of huilen...). Omdat banken er niet naar kijken krijg je een te hoge hypotheek? Really???? Je tekent zelf, hoort zelf te weten hoeveel je kan missen en wat niet. Iets met dat enge woord: verantwoordelijkheid.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 06:34

Zwerte, het is allemaal niet zo zwart wit als jij het ziet. Als jij een torenhoge schuld heb, kun jij inderdaad niks met een hypotheek straks, sterker, die krijg je niet eens. En hoe wil jij die torenhoge schuld betalen als je geen baan ksn vinden straks?

Het ontbreekt mensen niet aan motivatie, die hebben echter wel een gezond verstand en realiseren zich dat het allemaal niet zo makkelijk is als jij het afschildert.

Bovendien krijgen we straks met die leningen een enorme langslepende staatsschuld.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:47

Amandavd schreef:
Zwerte, het is allemaal niet zo zwart wit als jij het ziet. Als jij een torenhoge schuld heb, kun jij inderdaad niks met een hypotheek straks, sterker, die krijg je niet eens.

Jawel, banken kijken niet naar studieschuld. Daarbij had Zwerte het over mensen die zeiden 'banken kijken niet naar studieschuld, dus krijg ik een te hoge hypotheek die ik niet kan betalen.' Maar je zet toch zelf je handtekening? Als je het niet kunt missen teken je niet.

Amandavd schreef:
En hoe wil jij die torenhoge schuld betalen als je geen baan ksn vinden straks?

Zoals is gezegd, in het akkoord staat dat je minimaal het minimumloon moet verdienen, anders hoef je niets af te lossen. Daarbij mag je maximaal 4% van je salaris per maand aflossen! dus heel veel kan het nooit zijn (of je verdiend zo veel, maar dan kun je het ook makkelijk missen :+ )

Amandavd schreef:
Het ontbreekt mensen niet aan motivatie, die hebben echter wel een gezond verstand en realiseren zich dat het allemaal niet zo makkelijk is als jij het afschildert.

Dit motiveert júíst, want hoe langer je over je studie doet, hoe hoger je schuld. Dus wil je snel klaar zijn. Het is gewoon een investering in je eigen toekomst.

Amandavd schreef:
Bovendien krijgen we straks met die leningen een enorme langslepende staatsschuld.

Nee hoor, waarom zouden ze dit invoeren als het geld kóst? Dit levert de staat 1 miljard op, omdat de basisbeurs (dus het geld dat eerst geschonken werd) een lening wordt en ze dit geld dus weer terug krijgen (met uitzondering van de mensen die dus te weinig verdienen om af te lossen en niet alles aflossen, maar dit wordt dan kwijtgescholden). Staatsschuld is namelijk de schuld die de staat heeft, en die wordt niet hoger of lager door dit plan (want de miljard die het oplevert wordt ook meteen weer uitgegeven aan betere kwaliteit onderwijs)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:00

Een studieschuld telt zeker nog mee! Wel minder maar ze tellen zeker nog mee. Zeker nu de hypotheekregels zijn aangescherpt.

Oh dus ik kan een dure studie volgen, neem dan gewoon een baan waarbij ik minder verdien, en dan hoef ik niets af te lossen? Dat is toch raar?

Je moet ook rekening houden met het feit dat sommige mensen meer tijd nodig hebben voor een studie, we leren niet allemaal even snel. Sommige mensen hebben iets langer nodig, moeten die een opleiding waar ze heel goed in kunnen zijn dan maar schieten, uit angst voor een torenhoge schuld straks? Ik zeg niet dat je mensen jaren extra moet geven, maar sommige hebben net een half jaar of jaar langer nodig.

In the USA gaat het al jaren zo, die mensen hebben daar vaak aan 100.000 dollars aan studieschuld, die ze vaak niet eens kunnen af betalen, met als gevolg dat de staat geld mis loopt. De hele bedoeling van lenen is dat ze het terug krijgen, maar als jij schulden gaat kwijtschelden dan loop je geld mis. in Amerika lopen ze niet voor niks al jaren achter de feiten aan, en dat pad willen wij nu gaan volgen? Je bent met leningen geven veel meer geld kwijt straks als met een studiefinanciering.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:23

Wat betreft de hypotheek; als je geen baan met vast contract hebt dan krijg je überhaupt geen hypotheek, dus je zal sowieso eerst moeten huren. Een vast contract krijg je meestal pas na een aantal jaar, en als je zuinig leeft is het goed mogelijk om een schuld van 10.000 voor een groot deel of zelfs helemaal afbetaald te hebben in een aantal jaar tijd.
Of beter nog; ik deed elke zomer vakantiewerk. Daarmee verdiende ik 1500 tot 2000 euro en daarmee kon ik makkelijk het schoolgeld betalen. Weekendbaantje erbij en je hebt ook genoeg voor de maandelijkse kosten als je bv op kamers wil.
Ik hield zelfs altijd heel veel over van mijn studiefinanciering. Ik heb daar mijn paard voor kunnen kopen en al het onderhoud inclusief stalling voor een groot deel van kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:24

Mijn vader had ook een studie schuld, die er nog was toen wij al geboren waren. Was heel gewoon....wat jammer was dat er daardoor wel dure studies zoals geneeskunde niet voor hem was weggelegd. Maar die studieschuld heeft nooit geleid tot financiele problemen.

Ik vind de stelling dat men 2 tot 3 maal modaal gaat verdienen en dar terugbetalen tegen een lening van amper 1% niet verkeerd is als je er ook nog 30 jaar over kan doen....men wordt veel bewuster met het kiezen van een studierichting...het switchen omdat men niet weet wat men wil zal er dan ook niet meer zijn...

De grootste groep afgestudeerden zijn nog steeds vrouwen die na het behalen van hun studie gaan trouwen en kinderen krijgen....de cultuur om op de uni je man te ontmoeten, een mooie ondergrond heeft kwa studie maar er niet mee doet zal ook afnemen.. De echt gemotiveerden zullen nl wel er wat mee gaan doen....de rijkelui dochters die blijven nog steeds de verlootbare plaatsen opnemen en toch achter het fornuis terecht komen, maar dat is altijd al zo geweest.....

Nu hebben toch meer mensen kans op een inloting dan voorheen...

Ik denk dat de doorstroming van de MBO opgeleiden ook weer eerlijker zal gaan zijn op de banen, die moeten nu hun banen veelal afstaan aan HBOers en Universitair geschoolden...bazen vinden dat wel cool een afgestudeerde rechtenstudent op een MBO baan via het uitzendburo.....en die mensen hebben een baan en werkervaring..drukken wel de werkloze verder de put in en die is na een jaar op de bank afgevoerd....

Te hopen dat er meer studies gaan komen die van deze tijd zijn, zodat zij een nieuw gevormde arbeidsplaats op hun nivo gaan krijgen.

Er zal zeker wel een regeling komen voor studenten die een laagbetaalde baan krijgen, niet iedereen zal mazzel hebben..

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:17

russel schreef:
De grootste groep afgestudeerden zijn nog steeds vrouwen die na het behalen van hun studie gaan trouwen en kinderen krijgen....de cultuur om op de uni je man te ontmoeten, een mooie ondergrond heeft kwa studie maar er niet mee doet zal ook afnemen.. De echt gemotiveerden zullen nl wel er wat mee gaan doen....de rijkelui dochters die blijven nog steeds de verlootbare plaatsen opnemen en toch achter het fornuis terecht komen, maar dat is altijd al zo geweest.....

Nu hebben toch meer mensen kans op een inloting dan voorheen...

Ik denk dat de doorstroming van de MBO opgeleiden ook weer eerlijker zal gaan zijn op de banen, die moeten nu hun banen veelal afstaan aan HBOers en Universitair geschoolden...bazen vinden dat wel cool een afgestudeerde rechtenstudent op een MBO baan via het uitzendburo.....en die mensen hebben een baan en werkervaring..drukken wel de werkloze verder de put in en die is na een jaar op de bank afgevoerd....

De cultuur om op de uni je man te ontmoeten en dan vervolgens huismoeder te worden is er volgens mij al lang niet meer hoor, de trend is al jaren dat binnen een gezin beide ouders werken. Die paar dames die dat nog wel doen zijn denk ik ook dusdanig in de minderheid dat je dat effect kunt verwaarlozen.

De opmerking dat MBO opgeleiden dan makkelijker aan een baan zullen komen ben ik ook nog erg benieuwd naar: met deze regels zijn er niet opeens minder mensen die een baan zoeken. Iemand zal wellicht andere keuzes maken, bijvoorbeeld een niveau lager (zodat je zeker in de gestelde tijd klaar bent) of een onderwijsinstelling kiezen die dichter bij huis is (niet op kamers scheelt veel geld), maar ik denk dat er evenveel mensen door zullen blijven stromen naar vervolgopleidingen en die willen na hun diploma ook allemaal een baan hebben.

Persoonlijk vind ik het doodzonde voor de technische studies. Die duren namelijk een jaar langer en hebben veel meer contacturen, met andere woorden: jaar langer schuld opbouwen en veel minder mogelijkheden om ernaast te werken. Er is nog steeds een enorm tekort aan techneuten, dus zo jammer dat juist de technische studenten harder worden getroffen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:21

De wetenschap zal misschien ook hard getroffen worden daar heb je immers na je studie nog een promotie van een jaar of 4 te gaan met een laag inkomen en blijf je in de academische wereld zit er voorlopig nog 10-20 jaar geen vast contract aan te komen. Dat is nu al een probleem, al heeft het mij niet belemmerd mijn studieschuld keurig snel af te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:47

Ongeveer een jaar geleden in een praatprogramma kwam dat ter sprake en werden percentages gegeven....ik vond het ook uit de tijd, maar die kringen zijn met veel dingen traditioneel...

Heb een vriendin gehad die naar het HBO moest, kon niet leren, maar ging toen mondhygieniste doen om een tandarts aan de haak te slaan....was meer bezig met elke mogelijke kandidaat dan met de job....

De technische studies zullen altijd werk houden, alleen in een andere opzet dan nu vanwege de automatisering binnen de techniek.

De studies zijn nu al anders dan 20 jaar geleden, veel meer mogelijkheden. Er zal vast ook wel meer nagedacht gaan worden welke nieuwe richtingen er moeten komen met het nieuwe werken.

Meer banen denk ik niet, werkgelegenheid zal steeds meer gaan afnemen, maar er zal wel meer behoefte gaan komen naar kennis en die zal ook juist internationaal gaan worden, dus bedrijven die niet alleen in Nederland werkzaam zijn, maar hun kennis voor bedrijven over de grens nodig hebben...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:48

Amandavd schreef:
Een studieschuld telt zeker nog mee! Wel minder maar ze tellen zeker nog mee. Zeker nu de hypotheekregels zijn aangescherpt.

Oh dus ik kan een dure studie volgen, neem dan gewoon een baan waarbij ik minder verdien, en dan hoef ik niets af te lossen? Dat is toch raar?

Je moet ook rekening houden met het feit dat sommige mensen meer tijd nodig hebben voor een studie, we leren niet allemaal even snel. Sommige mensen hebben iets langer nodig, moeten die een opleiding waar ze heel goed in kunnen zijn dan maar schieten, uit angst voor een torenhoge schuld straks? Ik zeg niet dat je mensen jaren extra moet geven, maar sommige hebben net een half jaar of jaar langer nodig.

In the USA gaat het al jaren zo, die mensen hebben daar vaak aan 100.000 dollars aan studieschuld, die ze vaak niet eens kunnen af betalen, met als gevolg dat de staat geld mis loopt. De hele bedoeling van lenen is dat ze het terug krijgen, maar als jij schulden gaat kwijtschelden dan loop je geld mis. in Amerika lopen ze niet voor niks al jaren achter de feiten aan, en dat pad willen wij nu gaan volgen? Je bent met leningen geven veel meer geld kwijt straks als met een studiefinanciering.

Je studieschuld wordt inderdaad meegenomen, voor 0,75%, waar dat voorheen 2% was.. Natuurlijk scheelt het behoorlijk in het bedrag wat je kunt lenen, maar dat is toch ook logisch? Een bank moet zichzelf er van kunnen verzekeren dat jij in staat bent om de hypotheek te kunnen betalen.

Je leest niet goed: je moet áltijd aflossen, maar max. 4% van je inkomen. Dus als jij een dure studie volgt om vervolgens een baan met een laag inkomen te nemen, ben je je godganse leven aan het aflossen. Dan zou ik toch kiezen voor die betere baan en binnen een x-aantal jaar van de schuld af zijn :}.

Met het huidige collegegeld betekent het dat als je een half jaar of een jaar langer over je studie doet, je maximaal € 2000.- meer moet lenen (tenzij je ergens op kamers zit, terwijl je dat niet kunt betalen zonder lening). Hoe mensen hier op leenbedragen van € 35.000,- en hoger uitkomen, snap ik echt niet? Als jij heel goed bent in je studie, doe je er trouwens geen jaar langer over. Als je heel goed bent in je studie, doe jij hem netjes binnen de tijd.

Het is niet eerlijk om Amerika te vergelijken met Nederland. Heb je enig idee wat de jaarlijkse kosten voor bijvoorbeeld Harvard zijn? Daar zakt je broek vanaf, valt je mond van open terwijl je achterover van je stoel valt.. $ 38.000,- per jaar! Stel, je studeert aan Harvard, en je wilt geneeskunde doen, ben je eerst voor je bachelor vier jaar dat bedrag kwijt om vervolgens nog geneeskunde te moeten doen. Dat is toch niet te vergelijken met de bedragen hier in Nederland? Voor je eerste opleiding betaal je namelijk op dit moment ongeveer € 1850,- per jaar en wil je een master doen, betaal je het instellingsgeld, maar ik heb nog niet gezien dat dat meer dan € 8000,- per jaar is. Is nogal een verschilletje met Amerika, of niet?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:47

russel schreef:
De technische studies zullen altijd werk houden, alleen in een andere opzet dan nu vanwege de automatisering binnen de techniek.

Genoeg banen ben ik niet zo bang voor, genoeg studenten, dat is juist het probleem.

Pebbles_x schreef:
Met het huidige collegegeld betekent het dat als je een half jaar of een jaar langer over je studie doet, je maximaal € 2000.- meer moet lenen (tenzij je ergens op kamers zit, terwijl je dat niet kunt betalen zonder lening). Hoe mensen hier op leenbedragen van € 35.000,- en hoger uitkomen, snap ik echt niet? Als jij heel goed bent in je studie, doe je er trouwens geen jaar langer over. Als je heel goed bent in je studie, doe jij hem netjes binnen de tijd.

Ik denk dat die mensen eraan denken dat naast collegegeld er ook leef-kosten zijn. Als je uitloopt heb je OV-kosten, je moet een half jaar langer eten/drinken, af en toe wat ontspanning. Of je studie te doen is binnen de tijd hangt ook van de studie af, ik ken vrijwel niemand die binnen 5 jaar klaar was. Precieze gemiddelde studieduur van mijn opleiding ben ik even vergeten, maar is zeker weten ver over de 6 jaar.

Pebbles_x schreef:
Het is niet eerlijk om Amerika te vergelijken met Nederland. Heb je enig idee wat de jaarlijkse kosten voor bijvoorbeeld Harvard zijn? Daar zakt je broek vanaf, valt je mond van open terwijl je achterover van je stoel valt.. $ 38.000,- per jaar! Stel, je studeert aan Harvard, en je wilt geneeskunde doen, ben je eerst voor je bachelor vier jaar dat bedrag kwijt om vervolgens nog geneeskunde te moeten doen. Dat is toch niet te vergelijken met de bedragen hier in Nederland? Voor je eerste opleiding betaal je namelijk op dit moment ongeveer € 1850,- per jaar en wil je een master doen, betaal je het instellingsgeld, maar ik heb nog niet gezien dat dat meer dan € 8000,- per jaar is. Is nogal een verschilletje met Amerika, of niet?

Je hebt helemaal gelijk, Nederland vergelijken met Amerika is niet eerlijk, maar misschien moet je dat dan zelf ook niet doen. Wist je bijvoorbeeld dat bij die hoge kosten ook je boeken, kost en inwoning inbegrepen zijn? Valt niet te vergelijken met het Nederlandse collegegeld...