russel schreef:De technische studies zullen altijd werk houden, alleen in een andere opzet dan nu vanwege de automatisering binnen de techniek.
Genoeg banen ben ik niet zo bang voor, genoeg studenten, dat is juist het probleem.
Pebbles_x schreef:Met het huidige collegegeld betekent het dat als je een half jaar of een jaar langer over je studie doet, je maximaal € 2000.- meer moet lenen (tenzij je ergens op kamers zit, terwijl je dat niet kunt betalen zonder lening). Hoe mensen hier op leenbedragen van € 35.000,- en hoger uitkomen, snap ik echt niet? Als jij heel goed bent in je studie, doe je er trouwens geen jaar langer over. Als je heel goed bent in je studie, doe jij hem netjes binnen de tijd.
Ik denk dat die mensen eraan denken dat naast collegegeld er ook leef-kosten zijn. Als je uitloopt heb je OV-kosten, je moet een half jaar langer eten/drinken, af en toe wat ontspanning. Of je studie te doen is binnen de tijd hangt ook van de studie af, ik ken vrijwel niemand die binnen 5 jaar klaar was. Precieze gemiddelde studieduur van mijn opleiding ben ik even vergeten, maar is zeker weten ver over de 6 jaar.
Pebbles_x schreef:Het is niet eerlijk om Amerika te vergelijken met Nederland. Heb je enig idee wat de jaarlijkse kosten voor bijvoorbeeld Harvard zijn? Daar zakt je broek vanaf, valt je mond van open terwijl je achterover van je stoel valt.. $ 38.000,- per jaar! Stel, je studeert aan Harvard, en je wilt geneeskunde doen, ben je eerst voor je bachelor vier jaar dat bedrag kwijt om vervolgens nog geneeskunde te moeten doen. Dat is toch niet te vergelijken met de bedragen hier in Nederland? Voor je eerste opleiding betaal je namelijk op dit moment ongeveer € 1850,- per jaar en wil je een master doen, betaal je het instellingsgeld, maar ik heb nog niet gezien dat dat meer dan € 8000,- per jaar is. Is nogal een verschilletje met Amerika, of niet?
Je hebt helemaal gelijk, Nederland vergelijken met Amerika is niet eerlijk, maar misschien moet je dat dan zelf ook niet doen. Wist je bijvoorbeeld dat bij die hoge kosten ook je boeken, kost en inwoning inbegrepen zijn? Valt niet te vergelijken met het Nederlandse collegegeld...