Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:52

Snadrem schreef:
auk schreef:
Dat van dat Nederlands studeren ga ik overigens onthouden :D

Ik ook! Dat praat vast wat makkelijker dan over stukwerk :)

Ja niemand vraagt er over door. Niemand interesseert t namelijk 8-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:53

Winged schreef:
Mbt die stoplichten: Ga daarvoor eens klagen bij Rijkswaterstaat of de gemeente. Zij gaan over die stoplichten namelijk. ;) Zelfde met de toegestane snelheid.

Als ik een boete krijg dan zou het waarschijnlijk wel terecht zijn. Ik rij regelmatig te hard en dat is gewoon stom. Klaar. Dingen waar je een boete voor krijgt ben je zélf verantwoordelijk voor.

Van de andere kant - alles in redelijkheid hoor. De voorbeelden van de GAS-boetes die Gini al gaf maakt dat je om de meest onschuldige dingen ineens toch een boete kan krijgen. Zo'n soort maatschappij hoef ik niet. En hoewel ik 80 rijden waar je 60 mag niet zomaar aanvaardbaar vind, zijn er ook situaties waarvan ik echt denk dat men gewoon de problemen aan het zoeken is (zoals de brommer starten en dan je helm opzetten ipv andersom.) Welk doel dient dat nou? Boetes zijn geen doel opzich maar een middel. En dat moeten we als maatschappij, en ook als politie en zeker als CJIB, niet uit het oog verliezen. Boetes uitdelen omdat het kan is niet de juiste weg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:58

Shadow0 schreef:
Winged schreef:
Mbt die stoplichten: Ga daarvoor eens klagen bij Rijkswaterstaat of de gemeente. Zij gaan over die stoplichten namelijk. ;) Zelfde met de toegestane snelheid.

Als ik een boete krijg dan zou het waarschijnlijk wel terecht zijn. Ik rij regelmatig te hard en dat is gewoon stom. Klaar. Dingen waar je een boete voor krijgt ben je zélf verantwoordelijk voor.

Van de andere kant - alles in redelijkheid hoor. De voorbeelden van de GAS-boetes die Gini al gaf maakt dat je om de meest onschuldige dingen ineens toch een boete kan krijgen. Zo'n soort maatschappij hoef ik niet. En hoewel ik 80 rijden waar je 60 mag niet zomaar aanvaardbaar vind, zijn er ook situaties waarvan ik echt denk dat men gewoon de problemen aan het zoeken is (zoals de brommer starten en dan je helm opzetten ipv andersom.) Welk doel dient dat nou? Boetes zijn geen doel opzich maar een middel. En dat moeten we als maatschappij, en ook als politie en zeker als CJIB, niet uit het oog verliezen. Boetes uitdelen omdat het kan is niet de juiste weg.

Klopt, wat dat betreft ben ik ook blij dat ik in NL zit en niet in België. Hier hebben we veel regeltjes, maar nog wel 'leefbaar'. Om het zo te stellen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:05

Janine1990 schreef:
lieveli schreef:
Hier weinig respect en waardering voor de politie. Al een aantal keer gebeld dat er voor de deur werd gedeald maar daar wordt niets aan gedaan want 'ze gaan geen problemen opzoeken'. Toen er een fiets op de stoep werd achtergelaten, vastgebonden aan een lantaarnpaal zodat niemand er langs kon, was de fiets 'te goed' om te worden weggehaald. De banden waren stukgesneden en die fiets stond gewoon puur in de weg. Uiteindelijk heb ik het zelf opgelost.

Ik geef ze groot gelijk... Als het op een confrontatie met dealers aankomt, denk ik dat politie te weinig mag om er iets aan te kunnen doen.

Voor een achtergelaten fiets op de stoep moet je volgens mij ook de gemeente bellen, niet de politie :+

Klopt, ik heb de gemeente gebeld maar de politie komt verwijderen ;)

Verder moet de politie toch de veiligheid hanteren? Of zie ik dat verkeerd? :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:42

lieveli schreef:
Klopt, ik heb de gemeente gebeld maar de politie komt verwijderen ;)

Verder moet de politie toch de veiligheid hanteren? Of zie ik dat verkeerd? :')

Handhaven bedoel je denk ik? :P

Zal het in jouw gemeente wel iets anders werken dan hier, want hier komt er gewoon iemand van de gemeente voor dat soort dingen. Volgens mij heeft elke gemeente daar ook een depot voor. Het lijkt me ook dat de gemeente daar als wegbeheerder verantwoordelijk voor is.

Wellicht iemand bij de telefooncentrale van de gemeente die de regels niet helemaal kent?? Je kan het waarschijnlijk op de site van je gemeente opzoeken.

Urbanus

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:46

Ach ja, handhaven, ook goed, excuus. Ik heb geen flauw idee hoe en wie dat fietsengedoe regelt. Wij hebben dan ook weer stadswachten, die zijn van de gemeente. Maar fietsen weghalen doet alleen de politie, míts het een wrak is. Dat dit overduidelijk een achtergelaten fiets was, zagen ze niet. Maar goed, politie Alkmaar, ik vind het niet veel voorstellen. Ze willen je wel thuisbrengen als je om half 4 's nachts op weg naar huis bent, dan zijn ze ineens eager to please, maar verder...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:50

Shadow0 schreef:
Snadrem schreef:
Binnen het ene korps misschien wat meer dan het andere, maar dat ligt ook aan de werkdruk, de manier van werken, etc. Een korps in Amsterdam kan je qua werk en werkdruk niet vergelijken met een korps in Limburg, logisch dus dat agenten daar dan ook anders te werk gaan.

Juist dit soort volslagen niet-relevante en bagatelliserende opmerkingen wekken bij mij dus de indruk dat veel mensen bij de politie het echt niet snappen. Werkdruk is in de verste verte geen acceptabel excuus.

o, jawel hoor. Het is heel simpel. Als je 60 man blauw op een bureau hebt en je hebt er eigenlijk 100 nodig, maar die krijg je niet. Is het hebben van een zieke al een drama. Dan moeten er mensen dagen gaan opofferren. Zit je met drie in de nachtdienst en moet je keuzes gaan maken en dat zorgt zeker in de grote steden weleens voor lastige situaties. Kan de agent niets aan doen, er is gewoon niemand meer en de zalen blijven komen.

Citaat:
Verder blijf ik bij wat ik eerder zei: als je het niet eens bent met hoe je behandeld bent, dan moet je een klacht indienen. Anders verandert er nooit wat.

Dat alleen is al een zwaktebod. Dat blijf ik vinden. In de zorg, bij de politie... alsof je niet ook zonder klacht van een aantal dingen allang weet dat ze verkeerd zijn. Bij mijn vorige werk mocht ik gelukkig een proactieve houding aannemen. We konden wat doen met signalen voor ze geescaleerd waren tot een klacht. In de meeste gevallen komen die dingen namelijk niet uit de lucht vallen. Als je als organisatie zegt dat er niets verandert als er geen klachten komen, zeg je eigenlijk dat je zelf niets doet aan kwaliteitsbewaking. Dat reken ik een organisatie als de politie zwaar aan.

Met alle respect, maar als je dit zegt snap je echt geen moer van de organisatie. Elke agent krijgt tijdens de opleiding vanalles over discriminatie enz. Dat is proactief. Dat wil niet zeggen dat het niet fout kan gaan en dan dien je een klacht in..o, nee dat is zwak...weet je wat zwak is? Hier de wijsneus uithangen en zeggen dat het allemaal niey klopt, maar je mogelijkheid om iets te veranderen niet gebruiken, want op jou werk is alles beter.
Citaat:
Er is geen enkele agent die aan het eind van de werkdag binnenkomt bij zijn chef en zegt "Zo, ik heb vandaag eens lekker die neger aan de kant gezet omdat hij zwart was." Dus als je wil dat een chef wel die informatie heeft, moet je dat bij die chef kenbaar maken.

1. de aanname is dat het aanhouden / staande houden / aanspreken een individuele actie was van een agent en niet gewoon iets wat als normaal beschouwd wordt binnen dat hele korps. Waarom denk je dat? (Deze aanname is een veelgebruikt excuus: alle fouten zijn incidenten, ze hebben niets met elkaar te maken en dus hoef je er ook niets structureel aan te doen.)

2. ik hoop toch dat een chef een heel ietsje meer inzicht heeft in groepsdynamiek en mensen dan het uitsluitend kunnen aanspreken van die situaties die je hier schetst. Juist ook de subtielere vormen moet je kunnen inschatten en kunnen bijsturen - en dat doe je trouwens meestal ook niet met berispingen. Misschien is ook dat wel tekenend voor een deel van de sfeer bij de politie: het idee dat het allemaal heel zwartwit is: overduidelijk bewezen misdragingen, gecombineerd met overduidelijke straffen. Maar zeker binnen de eigen organisatie is dat spel natuurlijk veel subtieler, en gaat het om houdingen, nonverbale communicatie en dat soort zaken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:51

lieveli schreef:
Ach ja, handhaven, ook goed, excuus. Ik heb geen flauw idee hoe en wie dat fietsengedoe regelt. Wij hebben dan ook weer stadswachten, die zijn van de gemeente. Maar fietsen weghalen doet alleen de politie, míts het een wrak is. Dat dit overduidelijk een achtergelaten fiets was, zagen ze niet. Maar goed, politie Alkmaar, ik vind het niet veel voorstellen. Ze willen je wel thuisbrengen als je om half 4 's nachts op weg naar huis bent, dan zijn ze ineens eager to please, maar verder...

Sorry, ben een taalfetisjist :P

Alkmaar is ook wel een IETSJE grotere gemeente dan waar ik woon (12.500 inwoners :P ) dus zal de communicatie ook wel niet zo vlekkeloos verlopen. Heb zelf bij de gemeente gewerkt en weet dat iedereen elkaar daar kent.
Ik denk niet dat de politie hier 's nachts stopt om je naar huis te brengen hoor :P

En ik vind je onderschrift stom :') Nu heb ik dat lied de hele dag in m'n hoofd... :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:53

je doet aanname na aanname shadow en je baseert dat op wat onderzoeken die.zeer weinig te maken hebben met de politie.op straat? Ik wordt hier echt een beetje moe van...wat weet je nou eigenlijk van de cultuur? Niets, geen bal. Maar je praat alsof je tien jaar studie achter de rug hebt binnen de politieorganisatie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:58

en ts: je had je topic ook gewoon kunnen noemen: hebben jullie ook zo'n hekel aan de politie. En dan kunnen vertelle over je verkeersboetes en je irritatie. Bijzonder kinderachtig.
Zonde dat zulke topics die mensen juist meer inzicht kunnen geven in het werk altijd verziekt wordt door mensen die hun boete nog niet verwerkt hebben of denken ergens verstand van te hebben. Over theorien gesproken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:05

Janine1990 schreef:
lieveli schreef:

Sorry, ben een taalfetisjist :P

Alkmaar is ook wel een IETSJE grotere gemeente dan waar ik woon (12.500 inwoners :P ) dus zal de communicatie ook wel niet zo vlekkeloos verlopen. Heb zelf bij de gemeente gewerkt en weet dat iedereen elkaar daar kent.
Ik denk niet dat de politie hier 's nachts stopt om je naar huis te brengen hoor :P

En ik vind je onderschrift stom :') Nu heb ik dat lied de hele dag in m'n hoofd... :')

Ha ik normaal ook maar ik ben pas net een uur wakker, mijn hoofd moet nog vorm krijgen vanbinnen!

Dat naar huis brengen was overigens echt nasty, ik kwam uit de kroeg en was bijna thuis (nog 1 stap) tot er een agent naast me opduikt. ''Hallo dame, mag ik jou naar huis brengen?'' Ik zei dat dat mocht, deed 1 stap en zei ''tadaa, ik ben thuis, fijne avond, doei!'' en toen begon hij heel kruiperig te vragen of ik wel alleen naar binnen kon, of ik misschien hulp nodig had om de trap te beklimmen (?!?!?!), ik was verdorie broodnuchter. Toen ben ik wel een beetje van leer getrokken, want beste oom agent, ik kan die trap prima zelf beklimmen en als het niet lukt dan is mijn vriend er om mij te helpen, dag! Eenmaal boven gekomen vertel ik het verhaal aan mijn vriend, belt mijn beste vriendinnetje op om te gillen ''JE RAADT NOOIT WAT MIJ IS OVERKOMEN!!!''. Maar ik kon het wel raden, diezelfde agent is achter haar aan gefietst om te vragen of hij haar naar huis mocht brengen.

:')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:09

Lieveli: Was dat zeker weten een agent? :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:09

Ewww... daar zou ik ook niet vrolijk van worden _O- Was het wel een agent? :') Waren er toch wel 2 he?
Maargoed, over het algemeen word ik nooit vrolijk van té behulpzame mannen, ook al hebben ze geen bijbedoelingen. Ik kan mezelf wel redden, ook al ben ik een vrouw _O-

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:43

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de politie :j Mijn vriend wil nog weleens schelden, maar hij is vrachtwagenchauffeur en komt ze dus iets vaker tegen. Maar ook hij heeft ook hele goede ervaringen :j

Na onze woninginbraak zijn we echt heel fijn geholpen. Ik heb geen politiebureau van dichtbij gezien, de aangifte werd ter plekke opgemaakt en ze zijn langsgekomen voor het ondertekenen van de aangifte.
Ze zijn bijna 3 uur bezig geweest in ons huis die nacht. Heb zelfs met 1 van hun ons bed van schoon beddengoed voorzien. En nee het was geen vrouw :+
De volgende morgen om 10.00 uur stond de technische recherche op de stoep en toen die net weg was stonden er nog twee andere agenten voor de deur om even te kijken hoe het met ons ging. E

Laatst een ernstig ongeluk zien gebeuren waarbij ik eerste hulp heb verleend. Werd uiteindelijk een heel drama met aanhoudingen e.d. omdat er alcohol in het spel bleek te zijn. De politie was heel blij dat ondanks dat ik niet direct betrokken was, ik was gebleven om een verklaring af te leggen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat mensen, zodra de politie in beeld is, zich uit de voeten maken. Maar in dit geval was er wel een strafbaar feit gepleegd en hadden ze veel aan mijn getuigenverklaring.

Ik denk altijd maar zo: Als jij je gewoon aan de regels houdt en je je gewoon gedraagt en vriendelijk bent, je ze echt niet snel nadelig zullen behandelen.

Ik lees het ook in dit topic, heel veel mensen hebben geen idee hoe het eigenlijk zit en wat de regels omtrent bijvoorbeeld het gebruik van waarschuwingssignalen zijn. Verdiep je eens, ga eens met een agent praten over het dagelijkse werk, ik denk dat velen snel zullen bijdraaien.

Ik zag laatst op TV ook zo'n programma over de politie en daar was de politie aan het lopen in het uitgaansgebied. Daar stonden heel veel fietsen met zo'n batterijlampje, ze stonden allemaal nog gewoon aan :+ Dus die agent gaat er heen en zet ze allemaal uit met de woorden en een grote glimlach: Anders moet ik ze straks allemaal weer op de bon slingeren omdat hun batterij leeg en ze daarom zonder licht fietsen, heb ik niet zo veel zin in, heb wel wat beters te doen. Je moet ze af en toe ook wat helpen he, die jeugd van tegenwoordig :+ :D

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:45

ik ben door een politie agente uitgemaakt voor helemaal gek....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 16:47

Gekvanfleur..... als je het zo wilt brengen: Zonde dat "zulke topics" altijd verziekt moeten worden door mensen die denken even de TS (of anderen) allerlei zelf verzonnen negativiteit in de schoenen te moeten schuiven.

Ben ik zo gek om het nog 1 keer uit te leggen voor de lezer met gekleurde bril die er al in gaat met het doel om eens even lekker te bashen? Ik geloof het zowaar :=

Zoals de OP al zegt: Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of de Nederlander nu echt zo negatief tegenover de politie staat zoals het op mij heel vaak overkomt, altijd gezeik en gezeur en negatief gedoe.

En de onderliggende gedachte.... in hoeverre dit komt door wat ik bij veel andere alleszins vrij redelijke mensen en bij mezelf merk dat dè afknapper is: boetes die als heel flauw ervaren worden.
Zeker tegenover de hele nare zaken waar echte etterbakken niet aangepakt worden -O-

Ik vind dat namelijk best interessant een interessante discussie :)

Shadow verwoordt dat wel goed :j

Citaat:
En hoewel ik 80 rijden waar je 60 mag niet zomaar aanvaardbaar vind, zijn er ook situaties waarvan ik echt denk dat men gewoon de problemen aan het zoeken is (zoals de brommer starten en dan je helm opzetten ipv andersom.)

Welk doel dient dat nou? Boetes zijn geen doel opzich maar een middel. En dat moeten we als maatschappij, en ook als politie en zeker als CJIB, niet uit het oog verliezen. Boetes uitdelen omdat het kan is niet de juiste weg.

Dat is dus exact wat ik bedoel +:)+

Ik denk dat er een serieus probleem is dat veel mensen de ervaring hebben dat ze een boete krijgen waar geen goede reden achter zit.

Behalve "regels zijn regels".

Dat is geen reden, een regel moet een doel dienen :)*
Dient een regel geen doel maar krijg je een bekeuring gewoon omdat het kan, dan geeft dat het gevoel dat je niet rechtvaardig behandeld wordt en als je een paar keer meemaakt of de ervaring van een ander hoor dat die bvb. een boete krijgt omdat die iets deed waarmee die niemand tot last was, niemand in gevaar bracht, maar gewoon "omdat het niet mag" dan is het toch niet zo raar dat zo iemand gaat denken dat agenten vervelende zeikerds zijn?

Denk aan de voorbeelden alleen al in dit topic van iemand die eerst zijn brommer start voordat die zijn helm opzet. Iemand die zijn telefoon even verlegt in de auto, zonder verder zijn ogen van de weg af te halen. Iemand die door werkzaamheden even geen parkeervak heeft voor zijn auto.

Je bent dan toch niet direct een asociale hork die klaagt over een onterechte boete?

Waarom het dan maar makkelijk zo wegzetten onder het flauwe "regels zijn regels" en "er zijn altijd mensen die denken dat de wetten niet voor hen gelden".

Dat is helemaal niet van toepassing.
Die mensen hebben i.m.o. gewoon een terecht punt dat ze zich een onfair behandeld worden.

Die wetten waar zij op zijn gepakt waren helemaal niet bedoelt om wat zij deden aan te pakken :n
Die wetten zijn bedoelt voor RIJDEN zonder helm, BELLEN (met je telefoon bezig zijn) in de auto, en het overal zomaar neerplempen van auto's waar anderen er last van hebben.

Als agenten op die manier lekker makkelijk zonder een beetje begrip voor normale, goedwillende burgers bekeuringen uitdelen is het toch ook niet zo raar dat er wat minder draagvlak / waardering voor komt?

Hoe goed die regels ook zijn om echte gevaren aan te pakken, hoe veel goeds agenten verder ook nog doen, dat hebben zulke jongens die op een verlaten industrieterrein niet voor een nutteloos rood licht gaan staan wachten, toch heel weinig aan want dat maakt hun bekeuring nog niet minder flauw :)

In hoeverre kun je mensen het dan kwalijk nemen dat als ze een agent zien, ze denken: ojee wat zal die nu weer te zeiken hebben >;)

Ik vind het heel zonde dat dat zo is :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-05-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:49

Batlow schreef:
Wat mij vooral ergert is dat ze bij 5 km te hard jou een boete geven, maar als ik ze zelf zie rijden, rijden ze áltijd te hard. Zonder zwaailichten of geluid, met 60/70 over een 50 weg. Waarom zouden zij dat nou wel mogen? >;)

als je een boete krijgt waarbij staat dat jij 5km te hard heb gereden heb je al 9km te hard gereden. je moet elders een grens trekken.

En inderdaad er zijn sommige die te hard rijden maar ook niet allemaal. en volgens mijn zijn er ook regels dat het mag maar hoe dat zit weet ik niet precies.

Ik heb echt nog wel respect voor politie maar dat komt ook misschien door dat ik 2 vriendinnen heb die bij de politie werd en ik ook dus de zware kant van het vak hoor.

Zoals net voor dat je op vakantie gaat bijv. een oproep krijgt dat er een kind van zo veel hoog naar beneden is gevallen en dat ze niet weten of het leeft of niet.

Maar ze maken vaak de fout om 2 jong uitziende politiemensen bij elkaar te zetten. ze kunnen beter een volwassen uitziende persoon en een zullen we het een broekie noemen bij elkaar zetten denk dat ook fijner is voor de wat volwassener mensen want die hebben altijd zo probleem als ze aangesproken worden door een jonger iemand..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:28

Het probleem is de ongelijke behandeling. Je kunt als agent niet zeggen, jij krijgt hem wel en jij niet want dan is een volgend topic geboren. Als je ergens niet mag parkeren kan het best dat jij daar op dat monent de reden niet van ziet. Maar sta het toe en het wordt een wildgroei van mensen die zelf bepalen wat wel een niet hinderlijk of gevaarlijk is. Je kunt het doen, maar als je dan een bon krijgt weet je toch dat je ZELF dat risico genonen hebt, ga je toch niet de agent op aankijken? Je weet dat het niet mag, ik zou ook niet in discussie gaan, prima dat jij het vind kunnen, maar dat wil niet zeggen dat jij de regels bepaalt, voorsnog mag het niet en krijg je een bon.
Zelfde geldt voor je anderen voorbeelden, je WEET dat het niet mag en je beslist ZeLF het.toch te doen, wie is dan de sukkel?

Je voorbeeld van de helm van de scooterbestuurder vind ik smerig van de agent en had ik alles aan gedaan om het datbzich nog lang te laten herrineren. Die is niet wijs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:25

Waarom vind je dat dan wel smerig van die agent?

Als dat een regel is dat je niet op een "draaiende motor" mag zonder helm, dan kan je dat ook scharen onder "je weet dat het niet mag en besluit zelf het toch te doen" toch? :)

Ik vind deze bekeuring net zo flauw als zo'n jongen die op een open vlakte besluit niet langer voor het rode licht te wachten :)

Overigens dat een agent geen uitzonderingen zou mogen maken enkel omdat een vrouwtje een lief gezichtje trekt ofzo :P Dat idee snap ik ook zeker en daar sta ik op zich ook helemaal achter :j

Maar ik heb het dan ook niet over een verschillende behandeling van een zelfde overtreding.
Dat moet je inderdaad niet willen, dat is inderdaad niet eerlijk.

Maar er mag toch best onderscheid gemaakt worden in verschillende situaties?
Regels toepassen waar ze voor bedoeld zijn en niet bekeuren om het bekeuren?

Als er inderdaad een regel is dat je een helm op moet hebben op een brommer waarvan de motor draait, dan zal die regel ervoor bedoeld zijn dat je niet zonder helm gaat RIJDEN.

En dat is een prima regel, want iemand anders mag anders jouw hoofd van de straat schrapen als het fout gaat, dus het is zowel gevaarlijk als dat je een ander er problemen mee bezorgt (kan bezorgen).

Het zou voor een agent toch ook niet zo heel lastig moeten zijn om een "overtreding" even over die 2 punten heen te halen?

A] is dit gedrag op dit moment op deze plek in deze situatie gevaarlijk
B] veroorzaakt het overlast voor iemand anders

Kan je op 1 van de 2 of allebei ja zeggen -> dan is een "straf" terecht, en is het fair om er een wet bij te pakken op grond waarvan je een passende straf uit kunt delen.

Is het gedrag op dat moment op die plek in die situatie niet gevaarlijk en ben je er ook niemand mee tot last, dan kan je er nog zoveel "zo zijn de regels nu eenmaal" bij halen maar dan is het eigenlijk gewoon niet nodig en niet fair om iemand te straffen.

Want dan is er geen probleem maar verzin je een probleem :)

Overigens vind ik veel van die flauwe Belgische regeltjes wel degelijk een goede reden hebben.
Het is flauw, maar er zit bij de meeste wel een stukje grond dat je onder gevaar / overlast kan scharen.

In tegenstelling tot enkele eerder genoemde voorbeelden waar echt niemand last van heeft of door in gevaar komt.

Eigenlijk vind ik die van die draaiende motor nog rechtvaardiger dan die van dat rode stoplicht, want die gozer op dat scootertje kan nog per ongeluk gas geven ofzo waardoor die op zijn knar valt waar de helm nog niet goed op zit :P

Dan is het nog een beetje vergaande betutteling maargoed :)

Excuus als deze discussie zo wat afwijkt van de topic-titel hoor, maar ik vind het wel interessant :j

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:44

pmarena schreef:
Maar er mag toch best onderscheid gemaakt worden in verschillende situaties?
Regels toepassen waar ze voor bedoeld zijn en niet bekeuren om het bekeuren?

Regels zijn regels en als je je er niet aan houdt krijg je een bekeuring als je betrapt wordt, punt. Snap niet waarom je daar zo over door zeurt. De agenten die ik ken bekeuren niet om het bekeuren, ze geven vaak genoeg een waarschuwing maar flik je het daarna weer, ja dan ben je de klos. Mijn ervaring is dat politiemensen echt niet onwelwillend zijn als je je er niet bewust van bent dat je iets fout doet, dan valt er best met hen te praten. Maar te hard rijden waar je weet dat het niet mag, door een rood licht rijden omdat er niets aan komt (denk jij)... Die regels zijn er niet voor niets, want helaas is het zo dat je het soms niet ziet als er iets aan komt omdat je even niet opgelet hebt of omdat er een of ander achterlijke gast heel hard komt aanrijden en dan is het boem... En zeg niet dat dat niet kan op dat punt van jou, heb het laatst zelf meegemaakt op eenzelfde soort punt. En heel eerlijk gezegd, als ik soms zie met hoe weinig respect agenten benaderd worden, dan heb ik geen medelijden met zo'n overtreder, alle lust om dan een waarschuwing te gaan geven gaat zelfs bij mij weg. Hou gewoon je fatsoen...

Heb zelf ervaring als BOA en heb nooit zomaar bekeurd. Maar als je na 1, 2 of soms zelfs 3 waarschuwingen niet luistert, ja dan krijg je een prent. En doe je het vaker terwijl je donders goed weet dat het niet mag, dan krijg je meteen een prent. Hou je gewoon aan de regels, dan heb je met niemand problemen. Zodra je van mening bent dat de regels voor jou niet gelden (pmarena) want het kan geen kwaad om (bijvoorbeeld) op die weg te hard te rijden, dan zit je zelf gewoon hartstikke fout.

En ja, ik heb zelf de nodige kleine bekeuringen gehad waar ik dan de hel over in had, maar het was gewoon mijn eigen schuld, had ik maar niet te hard moeten rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:23

Ik heb geen zin om weer in herhaling te vallen, maar de korte versie:

- ik ben NIET van mening dat regels voor de ene persoon wel en voor de andere niet gelden (lezen!) :)
- mensen onderschatten gevaar vaak qua snelheid / mogelijke tegenliggers: helemaal mee eens :j
- maar er zijn toch ècht afwijkende situaties waarbij elders heel belangrijke regels, totaal onzinnig zijn
- ontkennen dat dat zo is, iemand voor gek verklaren is je kop in het zand steken en is best wel respectloos eigenlijk -O-

Maargoed keer op keer willen mensen het graag zo uitleggen dat ik een grote boeman ben die even lekker Wilderiaans wil roeptoeteren, zeiken, huilen en klagen, die iedereen in de wijde omgeving met kruissnelheid van de sokken rijdt, geen enkel besef van gevaar en verantwoordelijkheidsgevoel heeft, zich aan geen enkele regel houdt en dood en verderf zaait kilometers in de omtrek van waar ik me bevind omdat ik vind dat ik boven de wet sta, en oja van een ontzettend laag niveau ben omdat ik begrip op kan brengen voor mensen in lüllige situaties.

Als een goed bedoeld topic op die manier moet geef mijn portie dan maar aan Fikkie :P

Laat het dan maar lekker wegzakken zodat we ons allemaal met gezelligere / interessantere en leukere dingen bezig kunnen houden dan met dit negatieve gedoe waar niemand wat aan heeft :j

Wens ik iedereen nog oprecht een fijne avond :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-05-14 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:26

Dus omdat jij vindt dat in sommige situaties de politie niet zou moeten handhaven (denk aan die 60km weg en dat stoplicht), is het respectloos als andere mensen het daar niet mee eens zijn?

Andermans mening niet respecteren is respectlozer, als je het mij vraagt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:32

Nogmaals NEE.
Je mag het daar heel prima niet mee eens zijn +:)+

Het is respectloos wanneer iemand er automatisch maar vanuit gaat dat die jongen in dat verhaal dat ik vertel, een hufter is die bewust het risico loopt om iemand aan te rijden. Omdat je er zelf een situatie bij denkt waarbij het NIET 100% overzichtelijk is.

Terwijl ik het expliciet heb over een situatie waarbij hij daadwerkelijk op een totaal overzichtelijke open vlakte staat voor een nutteloos rood licht.

Dan toch zeggen dat hij een hufter is omdat hij door rood rijdt, en ik een trut erbij omdat ik begrip kan opbrengen dat hij daar niet als een kuiken gaat staan wachten.... dàt is respectloos.

Maar ieder is volkomen vrij om daar anders over te denken :)

Nogmaals een fijne avond, ik ga wat leukers doen :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:34

Niemand heeft die jongen een hufter genoemd en niemand heeft jou een trut genoemd. Dat heb je nu zelf bedacht...

Of ik moet een post volledig gemist hebben. :?

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:51

Soms zijn er van die agenten die evenjes hun macht proberen te misbruiken. Wij waren druk aan het werk (Hema) komt er een agent naar 1 van ons personeel gelopen en vraagt om hij even naar het toilet mag. Wij hem vriendeljik uitgelegd dat wij geen openbaar toilet hebben "maar ik ben niet openbaar" kregen wij als antwoord. Wij uiteindelijk besloten meneer toch maar te laten gaan, hij moest immers erg nodig.

Toen meneer klaar was en ze met zijn tweeën de winkel uit liepen besefte wij ons dat het politie bureau 400 meter verder was (Zoetermeer stadshart). Wij stonden die agenten met zijn allen nog even verbaasd na te kijken.