Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:32

Sammie schreef:
Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen direct het (juridische) verschil snapt tussen moord, doodslag en dood door schuld :) En dan laat ik de ingewikkeldere termen die dood tot gevolg kunnen hebben maar even achterwege.

In de volksmond wordt het meestal op 1 hoop gegooid als moord :)

Dat is kwalijk genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:33

Nikass schreef:
Ik vind het ontnemen van de vrijheid echter voldoende en vind niet dat daders ook nog eens mishandeld of uitgehongerd moeten worden.

Sammie ik ga morgen kijken!

Maar dat zeg ik niet....ik haal alleen het verschil in gevangenis aan...bij ons is het niet zo zwaar, sommigen hebben irl niets en "zitten" is meer dan ze hebben en dat klopt ook niet echt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:34

Rowdine schreef:
Sammie schreef:
Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen direct het (juridische) verschil snapt tussen moord, doodslag en dood door schuld :) En dan laat ik de ingewikkeldere termen die dood tot gevolg kunnen hebben maar even achterwege.

In de volksmond wordt het meestal op 1 hoop gegooid als moord :)

Dat is kwalijk genoeg.

de slachtoffers zijn in iedergeval dood...dat is duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:36

geerke schreef:
Rowdine schreef:

Dat is kwalijk genoeg.

de slachtoffers zijn in iedergeval dood...dat is duidelijk.

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:50

Nikass schreef:
Wuis schreef:
Ik vind het idioot dat een persoon die iemand bewust, zomaar vermoordt (dus geen noodweer), überhaupt weer vrij kan komen. Die straffen hier in Nederland slaan kant noch wal. Wat mij betreft sluiten ze zulke moordenaars levenslang op.

Noodweer is geen moord. Als je dat onderscheid al niet kan maken vraag ik me af in hoeverre je je er serieus in verdiept heb?

'Als je dat onderscheid al niet kunt maken?' Vraag me toch af in hoeverre jij het Nederlands beheerst en de betekenis van het woord 'dus' kent, anders zou je deze vreemde reactie richting mij niet maken. Zeer vreemd. :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:56

BaileyMix schreef:
Pim Fortuyn was natuurlijk ook geen heilige hè. Hij wíst dat zijn uitspraken emoties op zouden roepen, dat er ophef over zou komen. En tóch wilde hij koste wat kost zijn mening uiten zonder daarbij ook maar enigszins rekening te houden met andermans gevoelens. Prima, dat was hem goed recht, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als hij een keer de verkeerde 'triggert' en het gewoon klaar is.

Waarmee ik niet wil goedpraten wat van der Graaf heeft gedaan, maar volledig onbegrijpelijk is het nou ook weer niet. Dus hoe ik het zie, was het 'gewoon' een éénmalig doel, iemand die uitgeschakeld moest worden, en heeft hij geen intenties om in herhaling te vallen. En de consequenties voor die daad heeft hij ondervonden, nu is het tijd om verder te gaan.

Toen hij gearresteerd werd vonden ze alle benodigde chemicaliën in zijn huis om bommen te maken. Daarnaast is hij ook verdachte geweest in de moordzaak op een milieuambtenaar (naam ben ik even kwijt) Dus eenmalig ? misschien, tijd zal het uitwijzen.

Hij heeft noot spijt betuigd en in een gesprek met de familie van Fortuin wilde hij niet antwoorden op de vraag of hij het weer zou doen als hij nog iemand zou tegenkomen wiens zienswijzen hij als "gevaar" zou beleven.

Probleem dat PF had was dat de gevestigde orde hem neerzette als een racist, wat hij dus echt niet was. Een andere bokker heeft dit ook gezegd, hij werd als een paria behandeld door vn Melkert, Dijkstal en de hele linkse media. Ik merk dat degene in dit topic die niet oud genoeg zijn om dit te hebben meegemaakt dat PF wordt gezien ls "nog een Wilders figuur" maar niets is minder waar. Dus voordat je iets roept besteed dan even een paar uurtjes op youtube en kijk de oude debatten terug.

Ik volgde Pim al toen hij voor hij politieke ambities had, hij was een goede debater die elke week op zondag ochtend te zien was in "het Capitool" Een aanrader om te kijken is ook het interview met Witteman. PF's ouders zaten in een verzorgingstehuis, Witteman legt hem op de gril over waarom hij niet meer geld aan de zorg wil besteden, ook al zitten zijn eigen ouders in een verzorgingstehuis waar er steeds minder handen aan het bed zijn. Zijn antwoord (heel kort samengevat); snijden in de overhead levert meer op dan meer geld naar de zorg. Hoe kan het dat als 2 ziekenhuizen fusseren dat er eerst 2 directeurs zijn, en daarna 6??? met ook 2x zoveel managers?

Anoniem

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:57

Hij schijnt behoorlijk berekenend te zijn...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:27

Mist: idd dat kan ik mij ook herinneren dat hij verdachte was voor een andere moord. Alleen daar is hij naar mijn weten nooit voor veroordeelt. Had het idee dat dat een beetje is doodgebloed??

PF kan zeker niet worden vergeleken met Wilders. PF was zoveel beter onderlegd.

En idd Volkert heeft nooit iets gezegt over zijn motief of spijt betuigd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:43

Er is met PF het nodige verloren gegaan. Hij was geen racist. Hij had het goed voor met ons Nederland.
En blijf het vreselijk vinden wat hem aangedaan is

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:56

Ik heb zeker niet alle reacties gelezen, dat ga ik nog wel doen op mijn gemakje. Daarom alvast mijn excuses als ik iets noem wat al eerder is geopperd.

Weet je wat ik er erg aan vind, van dat ze Volkert vrij hebben gelaten, dat is dat als hij beveiliging nodig heeft dat de belastingbetaler dat betaald. Als hij zich bedreigd voelt moet hij maar werken om beveiliging te kunnen betalen.

Daarnaast had hij meer op zijn kerfstok of in ieder geval daar werd hij van verdacht. Dus het betreft wellicht niet alleen die moord op Pim Fortuin.

Ergens vind ik het kwalijk dat hij nu al weer vrij rond loopt, maar ook dat mensen een heksenjacht beginnen. Toch vraag ik me ook af hoe het er nu politiek voor had gestaan als hij Pim niet had vermoord.

En ondanks dat Wilders heel anders is qua politiek, denk dat hij zich misschien wel iets meer zorgen moet maken om zijn veiligheid. Puur omdat hij ook anders-denkend is en dat niet onder stoelen of banken schuift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:23

Maar wat zegt het over de maatschappij als die beveiliging nodig is? :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:35

Bizzybijtje schreef:
Maar wat zegt het over de maatschappij als die beveiliging nodig is? :n

Dat als je zegt wat je denkt,je omgelegt word.Denk ook maar aan Theo van Gogh.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:39

Wuis, misschien heb ik je verkeerd geïnterpreteerd, maar als je het hebt over moord hoef je volgens mij niet te vermelden dat je geen noodweer bedoeld, want dat spreekt dan voor zich.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:47

Men weet uit uitgebreid onderzoek dat de kans op recidive bij moordenaars zeer, zéér laag is. Wat voegt een levenslange celstraf dan toe? Als je er dus redelijkerwijs vanuit kan gaan dat iemand niet opnieuw een moord pleegt (en bij degenen die dat wel gaan doen is dat meestal heel aardig te voorspellen), waarom zou je iemand dan op kosten van de staat levenslang vastzetten, als diegene ook zou kunnen werken en daarmee juist kan bíjdragen aan de maatschappij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:16

Er zijn moordenaars die een lange tbs hebben en dan denk ik dat ze nog steeds verknipt zijn en een verkeerde trikker ze of tot zware mishandeling of als ze pech hebben SO toch sterft.

Maar ik weet niet hoe het percentage moordenaars ligt onder de zware misdrijven en onder de tbsers...

Wat wel al van Volkert wordt gezegd door de observators, dat hij berekenend is en pas is mee gaan werken, vlak voordat hij zich bewust werd dat hij vroegtijdige vrijlating in het zicht had.

Of hij weer een moord zal gaan beramen, dat weet alleen hij, wat er in zijn hoofd rondgaat is iig niet normaal.....verknipt is verknipt dat maak je niet recht met wollig psychologisch gepraat...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 08:28

Sammie18, misschien moet je inderdaad eerst even het topic lezen :+

Als iemand bedreigd wordt heeft hij recht op bescherming, punt. Of dat nou Pietje Klaassen of Volkert van der G is. Zou wat zijn: dus jij wordt door een grote groep met de dood bedreigd? Momentje, even je strafblad inkijken, want als je wat uit hebt gevroten mag dat niet natuurlijk!

Hier in het lab van scheikunde en biologie vind je ook chemicaliën om bommen te maken, drugs, noem maar op. Weet jij veel.
Weet nou even niet meer hoe het bij van der G zat. Dat zoeken we even op! :)*

Edit: voor het chemicaliënverhaal is hij niet verder veroordeeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:00

russel schreef:
Er zijn moordenaars die een lange tbs hebben en dan denk ik dat ze nog steeds verknipt zijn en een verkeerde trikker ze of tot zware mishandeling of als ze pech hebben SO toch sterft.

Maar ik weet niet hoe het percentage moordenaars ligt onder de zware misdrijven en onder de tbsers...

Wat wel al van Volkert wordt gezegd door de observators, dat hij berekenend is en pas is mee gaan werken, vlak voordat hij zich bewust werd dat hij vroegtijdige vrijlating in het zicht had.

Of hij weer een moord zal gaan beramen, dat weet alleen hij, wat er in zijn hoofd rondgaat is iig niet normaal.....verknipt is verknipt dat maak je niet recht met wollig psychologisch gepraat...

Hij was toch volledig toerekeningsvatbaar? Dan is hij dus niet "verknipt"...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:13

Is maar net hoe je het bekijkt :+

Niet teveel zout op slakken gaan leggen hoor ;) Beetje tussen de regels door lezen en je weet heel goed wat er bedoeld wordt. Dit is geen advocatenforum..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:01

Sammie schreef:
Is maar net hoe je het bekijkt :+

Niet teveel zout op slakken gaan leggen hoor ;) Beetje tussen de regels door lezen en je weet heel goed wat er bedoeld wordt. Dit is geen advocatenforum..

Heb je het tegen Nikass? Want ik snap haar verwarring wel, hij is gewoon toerekeningsvatbaar verklaard. Dus niet verknipt. Dat is geen wollig psychologisch gepraat maar gewoon onderzocht :)

Ik geloof niet dat de cijfers van wie er in TBS zitten openbaar zijn, of wat ze gedaan hebben. Maar goed, dat is een heel ander verhaal dan iemand die dus wel toerekeningsvatbaar is, je kunt het niet vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:04

Verknipt en toerekeningsvatbaar is een ruim begrip. Hij is zo verknipt dar hij toerekeningsvatbaar kan spelen.....toerekeningsvatbaar is dat hij zich bewust is van zijn daden en dat is hij wel...zo goed dat er wordt verwacht dat hij weet dat hij fout zat en het nooit meer zal doen...

Maar wat er in zo een hoofd rond gaat, is dat normaal? Wel toerekeningsvatbaar, maar normaal?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:20

Wat mij betreft kan iemand volledig toerekeningsvatbaar zijn en toch voor onze samenleving losse draden in zijn bovenhoofd hebben. Dat zijn de gevaarlijkste psychopaten die weten wat ze doen, waarom ze het doen en geen gevoel, empathie of meeleven hebben of er niet omgeven. Zij zijn bijv. narcistisch of hebben een bepaald beeld van hoe een samenleving moet zijn..

Denk aan Anders Breivink. Ook zo’n figuur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:22

Ja precies zo, die zijn erg gevaarlijk....

Juist dit soort mensen zijn een kei om hulpverleners om de tuin te leiden, inclusief huilen tranen met tuiten op kommando..als ze dat nodig hebben om vrij te komen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:25

russel schreef:
Verknipt en toerekeningsvatbaar is een ruim begrip. Hij is zo verknipt dar hij toerekeningsvatbaar kan spelen.....toerekeningsvatbaar is dat hij zich bewust is van zijn daden en dat is hij wel...zo goed dat er wordt verwacht dat hij weet dat hij fout zat en het nooit meer zal doen...

Maar wat er in zo een hoofd rond gaat, is dat normaal? Wel toerekeningsvatbaar, maar normaal?

Maar je weet van niemand wat er in zijn/haar hoofd omgaat. Je kunt het alleen inschatten. Anders kun je heel Nederland wel preventief opsluiten, want hè, je weet het niet ;)

De reden dat VG geen levenslang heeft gekregen is dat hij nog geen strafblad had, en uit de moord blijkt dat het één doel had: namelijk Fortuyn van het leven beroven. Niet iemand anders en niet voor zijn eigen genoegen, Fortuyn moest dood en dat was het. Hij heeft ook maar een paar keer geschoten, vier keer als ik me niet vergis, waar bijvoorbeeld Mohammed B. 8 kogels afvuurde op Theo van Gogh, zijn keel doorsneed en een mes door zijn hart stak.
Het is niet alleen puur de moord waarnaar gekeken wordt bij de strafmaat. Je wilt straffen, je wilt de samenleven van een gevaar ontnemen en je wilt de kans op recidive zo klein mogelijk maken. Deze laatste kans werd bij VG al heel laag ingeschat, omdat hij dus nog geen strafblad had en een duidelijk motief. Dat zijn allemaal zaken die afdoen op de straf.

Je kunt alles nog steeds op één hoop gooien onder het mom van "moord is moord" maar dan komen er heel wat meer mensen levenslang vast te zitten vrees ik.

Misschien moeten jullie deze lijst eens bekijken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... nd#Na_1970
De meeste dingen waarvoor deze mensen zijn veroordeeld zijn heel wat gruwelijker dan "alleen maar" iemand door zijn hoofd schieten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:26

Sammie schreef:
Wat mij betreft kan iemand volledig toerekeningsvatbaar zijn en toch voor onze samenleving losse draden in zijn bovenhoofd hebben. Dat zijn de gevaarlijkste psychopaten die weten wat ze doen, waarom ze het doen en geen gevoel, empathie of meeleven hebben of er niet omgeven. Zij zijn bijv. narcistisch of hebben een bepaald beeld van hoe een samenleving moet zijn..

Denk aan Anders Breivink. Ook zo’n figuur..

Dan kan je toerekeningsvatbaar zijn, maar dan zal er alsnog een bepaalde stoornis worden geconstateerd. Denk inderdaad bijvoorbeeld narcisme. Dat staat los van al dan niet toerekeningsvatbaar zijn.

Edit:
Citaat:
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:28

Narcisten zijn gruwelijk goed in manipuleren...