Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

maralyn

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:53

Top!! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:04

dat is dan wel erg vreemd…onze koeien lopen in de wei met hun kalfjes….eten dus alleen gras. Nou..believe me….de poep sputtert je om de oren :) En ons gras is niet van dat turbogras als voor melkvee.
Enige moment dat ze gewoon 'dikke' mest hebben is als ze nog jong zijn of als ze nog geen kalf aan de voet hebben.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:11

Sees schreef:
Juval, meen je nou serieus dat er nog mensen zijn die niet weten dat er geen legbatterijen meer in NL bestaan? Kistkalveren oké, dat is nog niet zó lang geleden maar legbatterijen...? Maar goed, dan nog, als mensen door het werk van WD gaat nadenken is dat toch al 100% winst?

Sees, volgens mij is het juist andersom. Kistkalveren zijn verboden met het Klaverbesluit van 1990 (al zullen er op grond van overgangsrecht nog wel tot later in de jaren '90 kalveren in kisten zijn afgemest), terwijl de legbatterij in 1999 is verboden en de laatste in 2012 zijn gesloten dan wel vervangen door een ander systeem. Daarnaast is het Europese verbod op legbatterijen nog niet klaar/in werking, waardoor heel veel producten die wij kopen waar eieren in zitten (koekjes, mayonaise) nog wel van batterij-eieren worden gemaakt.

Over de dunne koeiepoep vond ik dit:

http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tui ... aai.292399

Wel interessant, nooit eerder over nagedacht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:00

Mohh zat ik toch redelijk in de buurt....

Door het voer dus.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:22

De runderen in de veehouderij krijgen voersoorten met een relatief laag onverteerbaar vezel gehalte. Gras wordt gekuild voordat het stengelig wordt, om er zo veel mogelijk voedingsstoffen in te behouden (en een zo hoog mogelijk eiwitgehalte) en omdat het dan vaak smakelijker is. Snijmais bevat ook een vrij laag vezelgehalte en dat maakt dat de mest relatief dun is in vergelijking met die van runderen in natuurgebieden.

Overigens bestaan kooikippen nog steeds, en zijn de legbatterijen oude stijl pas sinds 2 jaar verboden.

Legbatterij oude stijl (verbod sinds 1-1-2012): 550cm2 per kip, geen legnesten, schotten of zitstokken.
Verrijkte kooi (mag niet meer gebouwd worden sinds 18-04-2008, verbod vanaf 2025): 750cm2 per kip, een legnest per 7 kippen en een stuk zitstok.

Maar ze worden al gedurende langere tijd nauwelijks meer verkocht in supermarkten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:33

Mag ik wat vragen over die legkippen in de kooien? Worden die verkocht met nr.3 op het ei (legbatterij) of als scharrelkip (nr.2)?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:34

geen zorgen hoor…die legbatterij constructies zijn opgekocht door kippenhouderijen in het Oostblok. Daar gaat men gewoon verder.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:41

Aha, net zoals dat wij ons vlees dat aan welzijnsregels moet voldoen grotendeels exporteren en 'zielig' vlees importeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:50

ja, inderdaad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:52

Verrijkte kooien vallen ook onder de nummer 3 op het ei en worden dus niet meer verkocht in de supermarkten zover ik weet. Ook als de producent de tekst scharrelei gebruikt, worden hier geen verrijkte kooien (ook wel koloniehuisvesting genoemd) voor gebruikt. http://www.eicode.nl/

De legbatterij constructies zijn inderdaad voor een flink deel opgekocht om naar het oostblok te gaan. Wat op zich begrijpelijk is. Het welzijnsniveau van de gewone bevolking lijkt gerelateerd te zijn aan het welzijnsniveau van de gehouden dieren. Pas als de bevolking het beter krijgt gaat het zich interesseren in hoe de dieren gehuisvest worden. Eerder is daar nog geen ruimte voor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:18

Kinke, als ze jong zijn en 'vaste' mest hebben is dat toch al een teken dat het anders kan/hoort :o ? Anyway, dit deed ook niet ter zake in de discussie hoor maar Maralyn haalde dit als argument aan ivm het milieu.

Maura, dank je voor de link inzake de koeienflats :D. Diarree is voor geen enkel dier goed.

Ik wist niet wanneer de legbatterij en het kistkalf afgeschaft waren maar omdat ik ze omstreeks 2006 - 2008 nog kistkalveren heb gezien (heb er zelfs nog foto's van :o ) dacht ik dat dat korter geleden was. Nu moet ik zeggen dat ik de situatie van sommige kalveren nu, ondanks dat de ruimte waar ze in zitten vergroot is, nog steeds verdrietig vind :o.

Even vooropgesteld dat ik ook geen antwoorden heb over hoe het dan precies anders zou moeten. Ik kan simpelweg de gevolgen niet overzien op korte en lange termijn van sommige veranderingen. Met bewustwording is imo echter niets mis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:21

Wat je gezien hebt is waarschijnlijk kalveren in eenlingboxen of iglo's. Dat mag tot 8 weken i.v.m. ziektedruk en op elkaar sabbelen. Daarna mogen kalveren niet langer alleen staan en moeten ze (afhankelijk van het gewicht) minimaal 1.5, 1.7 of 1.8 m2 per kalf hebben.

Ik ben nieuwsgierig naar de foto's.

Overigens zit er een verschil tussen diarree en wat dunnere mest. Heel eerlijk, als wij voldoende vezels eten dan krijgen wij ook stevigere poep dan als we weinig vezels eten, toch is dat echt nog geen diarree.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:24

Sees, hoe zou dat dan anders kunnen/horen? Die van ons lopen gewoon in de wei, op niet turbogras, toch spettert de stront je om de oren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:30

Mizora, geen iglo's, dat zie je tegenwoordig en dat vind ik ook niet ideaal :o. Echt kistjes waar de kalveren slechts één kant op kunnen staan en zich niet kunnen bewegen. Vind je zelf dan ook niet dat de maten die jij opnoemt afschuwelijk zijn? Stel je eens voor dat een kalf dus de 1e 8 weken van alleen één kant op kan staan en liggen en verder niets ;(.

De reguliere flatsen zou ik toch klasseren als diarree eerlijk gezegd en niet als dunne ontlasting :o.

Kinke, don't shoot the messenger ;). Nogmaals, ik zal het eens vragen als ik de DA weer tref. Ze zei dat het niet zo hóórde, hoe het wel hoort? Ik denk dat de foto van Maura dat al een beetje duidelijk maakt? Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik gok dmv een ander voerbeleid maar dat zal misschien weer gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de melkproductie? Ik weet het niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:33

Zal vermoedelijk ook te maken hebben met de hoeveelheid vocht in het gras? Gek genoeg..als onze koeien op stal staan (drachtig dus), dan krijgen ze kuil (uit balen, droger dan bij melkvee), maïs en een beetje brok…nou…daar krijg je stijve poep van :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:06

Kinke, ja ongetwijfeld? Het fijne weet ik er dus niet van maar ik zal het zeker eens navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:15

Van gras krijgen koeien inderdaad dunnere mest :)
Komt omdat in gras een lagere ds% in zit dan in kuil of brok (brok zit iets van 95% ds in)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:19

als mijn paard op de wei staat heeft ie ook dunnere poep, maar dat betekent toch niet dat het minder gezond is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:31

Nee, is gewoon een verandering door de samenstelling van het voer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:08

Het gaat wel off-topic maar ik vind het poepverhaal :D toch erg interessant.
Mijn paard staat sinds enkele jaren 24/7 in een wei met inloopstal. Door het jaar heen verandert de structuur van de mest niet of nauwelijks, blijkbaar past de darmflora zich probleemloos aan bij de geleidelijke overgang van enkel gras eten naar gras plus hooi naar vrijwel alleen hooi naar hooi plus gras en naar enkel gras.
Voorheen stond mijn paard altijd ‘s nachts op stal en overdag in de wei. In de winter kreeg hij hooi bij op de wei, in de zomer enkel gras. In die periode had hij in het voorjaar altijd een paar weken dunnere mest. Geen vlaaien, maar wel duidelijk dunnere mest. Blijkbaar hadden zijn darmen toen steeds even tijd nodig om te wennen aan de verandering van rantsoen.

Gaat bij koeien de overgang van winterrantsoen naar gras ook geleidelijk, of gaat dat in één keer? En krijgen ze in de zomer nog iets naast gras of eten ze dan echt alleen maar gras? Ik zou zeggen dat als de overgang in één keer gaat en ze uitsluitend gras eten, dat dan de darmen blijkbaar van slag raken door de overgang en pas weer kalmeren als ze in het winterrantsoen weer meer structuur krijgen? Blijft de vraag natuurlijk of ze daar ook last van hebben. Maar stel dat die flatsen inderdaad het gevolg zijn van een verstoorde darmflora door de abrupte overgang, zou het dan niet kunnen dat ze ook minder efficiënt gebruik kunnen maken van de voedingsstoffen in het gras? En dat ze dus in verhouding meer moeten eten om zichzelf te onderhouden en melk te produceren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:52

Kalveren kunnen zich prima omdraaien in een eenlingbox. En nee, het is niet ideaal, maar eerlijk is eerlijk, zijn boxen dat? Melkveehouders houden hun kalveren vrijwel allemaal groter (minimaal 2m2 per kalf) en wanneer ze oud genoeg zijn met grotere groepen (eerst vaak met 5-6 en daarna ongeveer 20 als ze voldoende kalveren hebben van dezelfde leeftijdsgroep).

Voor eenlingboxen zijn de maten minimaal 1x de breedte van de schofthoogte van het kalf (tot 2 weken vaak 80cm breed, tot 8 weken vaak 90cm breed) en 1.1x de lengte van het kalf gemeten gemeten van de neuspunt tot aan de achterkant van de zitbeenknobbel (tot 2 weken vaak 1.20m lang, tot 8 weken 1.30-1.40m)

Dat ziet er trouwens zo uit:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:29

@ maura, onze melkkoeien staan overdag van 9 tot 16.00 op het gras, tijdens het melken en op stal krijgen ze krachtvoer, en ze krijgen ook nog een mengsel van kuil/mais/mineralen in de voergang.
de overgang van stal naar wei gaat in een keer. zodra het weer het toelaat en het land droog genoeg is mogen ze naar buiten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:18

juval schreef:
als mijn paard op de wei staat heeft ie ook dunnere poep, maar dat betekent toch niet dat het minder gezond is?

Jawel, volgens de DA dus wel :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:23

Mizora schreef:
Kalveren kunnen zich prima omdraaien in een eenlingbox. En nee, het is niet ideaal, maar eerlijk is eerlijk, zijn boxen dat? Melkveehouders houden hun kalveren vrijwel allemaal groter (minimaal 2m2 per kalf) en wanneer ze oud genoeg zijn met grotere groepen (eerst vaak met 5-6 en daarna ongeveer 20 als ze voldoende kalveren hebben van dezelfde leeftijdsgroep).

Voor eenlingboxen zijn de maten minimaal 1x de breedte van de schofthoogte van het kalf (tot 2 weken vaak 80cm breed, tot 8 weken vaak 90cm breed) en 1.1x de lengte van het kalf gemeten gemeten van de neuspunt tot aan de achterkant van de zitbeenknobbel (tot 2 weken vaak 1.20m lang, tot 8 weken 1.30-1.40m)

Dat ziet er trouwens zo uit:

[ Video ]

Ik kan geen filmpjes zien.

Deze kalveren konden zich niet tot amper omdraaien, dat mag je van me aannemen ;). De kisten waren nauwelijks breder dan het kalf zelf ;(. Als je die afmetingen naleest, vind je dan zelf ook echt niet dat er wat aan schort (om nog maar niet te spreken van het feit dat een jong dier voor ons gerief bij de moeder wordt weggehaald :o )?

Je vergelijking met een box raakt in mijn ogen kant nog wal :o. De beschikbare ruimte is simpelweg niet vergelijkbaar en daarbij mag ik toch hopen dat de meeste paarden niet 8 weken uitsluitend op stal staan ;).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:16

Misschien helpt dit artikeltje om erachter te komen of Sees destijds 'echte' kistkalveren heeft gezien of eenlingboxen? Er staan ook voorbeeldfoto's bij. Wellicht praat het daarna wat makkelijker.
http://www.piepvandaag.nl/kistkalveren-verleden-tijd/

Als je na het artikel even verder scrollt, zie je o.a. een reactie van een veearts. Daarnaast is ook aan de reacties op dit artikel te zien dat er een vrij groot verschil van inzicht bestaat tussen de agrarische incrowd en de burger met een romantisch beeld van het platteland.

Ik vind die eenlingboxen zelf ook niet echt ruim trouwens en die wazige wetgeving over hoe lang een kalf in zo'n box mag blijven vind ik een beetje jammer. Vond het trouwens wel storend in het artikel dat de schrijver doodleuk met die boer meegaat om te kijken wat er met dat kalf gebeurt. Tamelijk onbeschoft, als ik die boer was had ik hem/haar toch echt vriendelijk doch dringend verzocht om op de openbare weg te blijven en niet ongevraagd privé-terrein te betreden. Als je als boer vlakbij een drukke toeristische route zit kan ik me ook goed voorstellen dat je de goedbedoelende bemoeials een keer beu wordt en stopt met beleefd politiek-correcte uitleg geven.