Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
En ons gras is niet van dat turbogras als voor melkvee.Sees schreef:Juval, meen je nou serieus dat er nog mensen zijn die niet weten dat er geen legbatterijen meer in NL bestaan? Kistkalveren oké, dat is nog niet zó lang geleden maar legbatterijen...? Maar goed, dan nog, als mensen door het werk van WD gaat nadenken is dat toch al 100% winst?
? Anyway, dit deed ook niet ter zake in de discussie hoor maar Maralyn haalde dit als argument aan ivm het milieu.
. Diarree is voor geen enkel dier goed.
) dacht ik dat dat korter geleden was. Nu moet ik zeggen dat ik de situatie van sommige kalveren nu, ondanks dat de ruimte waar ze in zitten vergroot is, nog steeds verdrietig vind
.
. Echt kistjes waar de kalveren slechts één kant op kunnen staan en zich niet kunnen bewegen. Vind je zelf dan ook niet dat de maten die jij opnoemt afschuwelijk zijn? Stel je eens voor dat een kalf dus de 1e 8 weken van alleen één kant op kan staan en liggen en verder niets
.
.
. Nogmaals, ik zal het eens vragen als ik de DA weer tref. Ze zei dat het niet zo hóórde, hoe het wel hoort? Ik denk dat de foto van Maura dat al een beetje duidelijk maakt? Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik gok dmv een ander voerbeleid maar dat zal misschien weer gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de melkproductie? Ik weet het niet.

toch erg interessant.Mizora schreef:Kalveren kunnen zich prima omdraaien in een eenlingbox. En nee, het is niet ideaal, maar eerlijk is eerlijk, zijn boxen dat? Melkveehouders houden hun kalveren vrijwel allemaal groter (minimaal 2m2 per kalf) en wanneer ze oud genoeg zijn met grotere groepen (eerst vaak met 5-6 en daarna ongeveer 20 als ze voldoende kalveren hebben van dezelfde leeftijdsgroep).
Voor eenlingboxen zijn de maten minimaal 1x de breedte van de schofthoogte van het kalf (tot 2 weken vaak 80cm breed, tot 8 weken vaak 90cm breed) en 1.1x de lengte van het kalf gemeten gemeten van de neuspunt tot aan de achterkant van de zitbeenknobbel (tot 2 weken vaak 1.20m lang, tot 8 weken 1.30-1.40m)
Dat ziet er trouwens zo uit:
[ Video ]
. De kisten waren nauwelijks breder dan het kalf zelf
. Als je die afmetingen naleest, vind je dan zelf ook echt niet dat er wat aan schort (om nog maar niet te spreken van het feit dat een jong dier voor ons gerief bij de moeder wordt weggehaald
)?
. De beschikbare ruimte is simpelweg niet vergelijkbaar en daarbij mag ik toch hopen dat de meeste paarden niet 8 weken uitsluitend op stal staan
.