zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:59

ik vind dat een slimme keuze.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:26

purny schreef:
Persoonlijk vind ik dit soort mensen steleriseren en ze het recht te ontnemen over een zwangerschap veel te ver gaan. Bepaalde mensen zoals artsen enzovoorts hebben hier niet het recht aan toe.

Ik vind een zwangerschap uitdragen en je kind bijna gegarandeerd beschadigen en verliezen eigenlijk een veel zwaarder opwegen dan iemand verplichten tot een sterilisatie.

Wanneer iemand niet de mogelijkheid heeft om een kind te voorzien van de basisbehoefte en het kind goed op te voeden dan vind ik dat je mag zeggen dat zo iemand geen kinderen mag krijgen.

Juist omdat ze de door hun zwakbegaafdheid de consequenties en realiteit van het ouderschap niet kunnen inschatten vind ik dat ze daar tegen beschermd moeten worden.

Denk maar eens terug aan toen je 14 was. Je dacht alles te kunnen en wel te weten hoe alles in elkaar zit. Maar als je daar nu op terug kijkt dan ben je blij dat er beperkingen waren in de dingen die je wel en niet mocht/kon doen.

Wel vind ik dat je dit soort situaties gevoelig moet benaderen. Je kunt niet zomaar zeggen "hop je krijgt nu de prikpil en niet zeuren". Deze mensen hebben recht op een uitleg op maat en eventuele mentale hulp om het te verwerken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:24

Voor het eerst sinds tijden het hele topic doorgelezen! Interessante discussie!

Wat Raponsje hierboven stelt, ben ik het helemaal mee eens.
Mensen met Down syndroom of zwakbegaafden moet je inderdaad, net als 'normale' 14 jarigen voor zichzelf en hun omgeving soms beperkingen opleggen. Ik ben van mening dat een 'kind' nooit een kind zal kunnen opvoeden en ben daarom wel voor geboortebeperking bij mensen met down/zwakbegaafden.

Wel blijft het moeilijk wie daar dan de beslissing over moet nemen, wat op de vorige pagina's ook al genoemd werd. Tunnelvisie krijg je altijd, welke instantie er ook over beslist. Wellicht de ouders?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:08

De kogel is door de kerk hier.... Na uitgebreid beraad met mijn lover hebben we besloten dat mijn zoon op z'n 17 gesteriliseerd wordt... Ook hebben we dit als gezin besproken... Dochter was het er gelijk mee eens, omdat zij verantwoordelijk voor hem wordt als ik er niet meer ben. Zoon was vrij emotioneel, maar na een dag of 2 zag hij wel in dat we gelijk hebben en dat hij nooit helemaal zelfstandig zal kunnen functioneren.

Op koningsdag kwam het zo te sprake met een paar vrienden tijdens het diner... hij schrok zich rot en zij gaf ons ook gelijk nadat we de situatie uit hadden gelegd... Niet dat ik me de mening van anderen aantrek, maar het is wel iets waarvan ik vind dat het bespreekbaar is......

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:57

rainbow8 schreef:
De kogel is door de kerk hier.... Na uitgebreid beraad met mijn lover hebben we besloten dat mijn zoon op z'n 17 gesteriliseerd wordt... Ook hebben we dit als gezin besproken... Dochter was het er gelijk mee eens, omdat zij verantwoordelijk voor hem wordt als ik er niet meer ben. Zoon was vrij emotioneel, maar na een dag of 2 zag hij wel in dat we gelijk hebben en dat hij nooit helemaal zelfstandig zal kunnen functioneren.

Op koningsdag kwam het zo te sprake met een paar vrienden tijdens het diner... hij schrok zich rot en zij gaf ons ook gelijk nadat we de situatie uit hadden gelegd... Niet dat ik me de mening van anderen aantrek, maar het is wel iets waarvan ik vind dat het bespreekbaar is......

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Petje af! Wat een hele verstandige en moedige keuze. +:)+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:26

Wat heftig zeg! Maar ik vind het wel een verstandige keuze. Ook goed dat jullie als ouders de verantwoordelijkheid willen en durven nemen, het lijkt me geen makkelijke beslissing!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:02

heel erg moedig, respect voor jullie!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:10

rainbow8 schreef:

Hartstikke goed. En vooral om het bespreekbaar te maken +:)+
Fijn dat iedereen er ook zo achter staat :) Moeilijke beslissing, maar goed dat jullie de knoop hebben weten door te hakken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:55

Ik neem ook mn petje af voor rainbow en haar gezin! Moeilijke keus, maar imo zeker de juiste.

Ik denk vrij zwartwit over deze kwestie: niet zelfstandig kunnen leven betekent geen kinderen. Economische redenen neem ik niet eens mee, vind ik niet zo belangrijk in zulke ethische discussies. Ik ben wellicht vreselijk hard, maar ik ben er echt van overtuigd dat je dan nooit goed een kind kan opvoeden. Ik zeg niet dat het altijd grandioos mis gaat, maar de kans is wel veel groter. Als het wel goed gaat, is dat imo dankzij de kwaliteiten van het kind of puur geluk. Als je zelf al niet beseft dat je het gas uit moet draaien, hoe kan je dan ooit een kind opvoeden?
Ik ben dus ook van mening dat begeleid wonen ook al te beperkt is voor kinderen. Een beetje het idee dat iemand die niet kan lopen, al helemaal niet kan gaan hardlopen.....

Er is voor mij namelijk maar 1 mens waar het echt om draait, 1 persoon van wie de rechten belangrijk zijn: het kind! Ik vind dat elke baby recht heeft op een zo goed mogelijke kans in dit leven en dat staat voor mij altijd boven de wensen en rechten van de personen die het kind zouden willen. Is het aannemelijk dat het kind essentiele dingen tekort komt, om wat voor reden dan ook? Dan geen kinderen aub.
Dus om de vraag van het topic te beantwoorden: ik ben enorm voorstander van anticonceptie/sterilisatie van zwakbegaafden en andere geestelijke beperkingen die kinderen opvoeden onmogelijk maken.

In de praktijk is de uitvoering veel lastiger: waar ligt de grens? Van mij mogen er meer mensen verplichte anticonceptie krijgen, tijdelijk of permanent. Puur om de ongeboren kinderen te beschermen!
Om het persoonlijk te maken: ik heb een vreselijk grote kinderwens. Maar tegelijk ook aanzienlijke psychsiche problemen, vanwege een slechte jeugd. Ik ben nog druk met therapie om het op te lossen, wat vermoedelijk ook gaat lukken, maar mocht dit niet lukken, dan heeft mijn kinderwens dikke pech. Ik ga geen kinderen op de wereld zetten omdat ik dat zo graag wil, wetende dat ik het arme ding tekort zou doen. Zouden meer mensen over na moeten denken......

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:09

Morgenochtend een gesprek met HA over zoon... Vanmiddag assistente aan de foon gehad en die vond het heel verstandig dat we hierover hebben nagedacht... Ze vroeg of ze me terug mocht bellen nadat ze het met HA had besproken... Dit vond ik goed. Eind van de middag heeft ze teruggebeld met de mededeling dat HA mijzelf wilde spreken, dus voor morgenochtend staat er een gesprek in de planning... Ze was in de veronderstelling dat lover de vader is van zoon... Is hij niet... Z'n verwekker is er van overtuigd dat er met zoon niets aan de hand is... ZUCHT!!!!! We zien wel hoe het gesprek verloopt morgen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:14

Heb jij het gezag? Of is dat gedeeld? Want als jullie samen het gezag hebben, mag hij meebeslissen, zeker bij zulke ingrijpende beslissingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:15

Succes morgen Rainbow! En een moedige keuze voor jou en je kind.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:16

Of de biologische vader mee mag beslissen over medische handeling is ervan afhankelijk of jullie gezamenlijk gezag hebben of dat jij eenhoofdig het gezag hebt. Heb jij alleen het gezag dan mag jij alleen de beslissing nemen. Hebben jullie gezamenlijk het gezag zullen jullie samen die beslissing moeten nemen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:28

Helaas gezamelijk gezag... Met voorgaande operatie's is hij ook niet in gekend. Zoon had stuiterballen... Zolang ex niets weet is er niets aan de hand... Nogmaals, volgens ex is er niets met zoon aan de hand :roll: >;). Daarom zeg ik ook dat soort dingen vaak niet, anders word er geen van beide kids geholpen in ZKH.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:47

Het is heel moeilijk om voor anderen te beslissen maar als ik naar mezelf zou kijken zou ik niet een moeder willen hebben met het niveau van een 8 jarige.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:51

Update: Heb de verwijsbrief. Alleen omdat de desbetreffende arts het per individueel geval bekijkt. Eerste hobbel is genomen....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:00

update:
Gister met zoon eindelijk in ZKH geweest... De kinderuroloog wil dat we eerst overleggen met de klinisch psycholoog.. Snap wel dat de man zich in wil dekken...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:07

Rainbow. Jeetje. Het is een lange weg voor jullie. Succes.
Heb respect voor hoe je dit aan pakt en hoop op een positieve afloop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:47

Bedankt voor de update, had toch verwacht dat er inmiddels al wat gedaan was. Ex nog steeds niet op de hoogte?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:00

Nope, en zoonlief wil z'n verwekker echt overal buiten houden. Dit is eigenlijk al jaaaaaaaren zo...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:09

sterkte rainbow, Ik vind het echt zo'n moedige keuze en je zoon is echt een kanjer :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:28

Update:
Afgelopen maandag een gesprek gehad met een medisch psycholoog van het WKZ. Ze snapte waarom we sterilisatie willen en ze vond ons verantwoordelijk. Ze heeft de rapporten van school en Gelderse Roos gekopieerd. Ze benoemde zoon zelfs als meervoudig gehandicapt.. Ondanks dat ik dit weet, schrok ik hier toch van... Ik bedoel.. Ik noem het altijd: Hij is een klassieke autist en heeft een motoriek van een kind van 7 en is mentaal een jaar of 10 terwijl hij 15 is, IQ van 79... Tja, hoe noem je het beestje bij de naam. In ieder geval heeft lover z'n mond voorbij gepraat en heeft het over de verwekker van zoon gehad... Terwijl we hadden afgesproken dit niet te doen... Zoonlief wil niet dat z'n verwekker ook maar iets weet... Nu gaat het WKZ uitzoeken of ze zonder de handtekening van verwekker iets kunnen ivm met de leeftijd van zoon. Het positieve is dat ze een positief advies naar de kinderuroloog gaat uitbrengen...

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:46

Ik geloof eerlijk gezegd dat dit ook van persoon naar persoon moet worden bekeken. Ik denk dat de ene persoon meer capabel is dan de andere...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:04

Afgelopen zaterdag heeft lover de verwekker van zoon op de hoogte gebracht van de handicaps van zoon, dat hij aan het eind van dit schooljaar uitstroomt naar een beschermde stageplaats... Volgens hem was het allemaal niet zo erg en hij wilde er een verslag van... Dus ik het laatste verslag van school gekopieerd en hem meegegeven. Ook weet hij van onze plannen om zoon te laten steriliseren... Wat een reactie kwam daarop zeg... z'n eerste reactie was: Ik ken zat mensen die zwakbegaafd zijn en toch goed zijn in kinderen opvoeden en hij kwam met voorbeelden van die mensen... Uiteindelijk kwam het erop neer dat als zoon een wa-jong uitkering krijgt hij niet meer betaald voor zoon... helaas voor hem gaat dat pas in op z'n 18e en daarna heeft hij nog onderhoudsplicht tot 21. Hij wilde ook weten wat onze reactie was als hij niet zou tekenen.... Zowel lover als ik zeiden tegelijkertijd dat we dan per direct naar de rechter zouden stappen. Net zoals met de achternaam wijziging van zowel dochter als zoon. Nu zou hij het overleggen met z'n vrouw, want die heeft er meer verstand van :roll: en hij ging rondvragen of dit gebruikelijk is in instellingen... Zoals het er dus nu uitziet... gaat zijn vrouw beslissing over MIJN zoon!!! :r :r :r Hij haalde er van alles en nog wat bij, wat totaal niet terzake doet in dit geval.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:18

Geen kinderen.
Je belast de kinderen enorm met hun slechte start door een opvoeding van ouders die dat eigenlijk niet kunnen.
Hoe lief de ouders ook zijn.
Wanneer het kind geen stoornis heeft zal het zijn ouders al snel overstijgen en veel te vroeg voor zichzelf moeten zorgen.