overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:55

Wil even zeggen dat ze daar nu aan het protesteren zijn voor de juwelier winkel

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:56

NatasjavE schreef:
Suelza schreef:
In de benen schieten in een noodweer situatie is bijna niet te doen. Dat betekend dat je moet richten en de adrenaline van de noodweer(excess) maakt dat jouw lichaam niet meer in staat is dat te doen (ogen sperren open, spieren spannen aan, fijne motoriek maakt plaats voor grove motoriek etc).

Je moet wel een heel getraind schutter zijn om in die situatie gericht (en raak) op de benen te kunnen schieten. Neem de zaak met de heer Q. die destijds het Grenswisselkantoor opblies in Rotterdam. Daar zijn destijds zoveel schoten gevallen, maar hij is maar enkele keren geraakt en wist evengoed nog weg te komen (uiteindelijk later wel gewond aangehouden, maar dat was al niet meer op plaats incident).

Nee, ik kan mij het wel indenken dat áls je in die situatie schiet, je er zo zeker mogelijk van wilt zijn dat het ook meteen goed is... Hoe hard dat ook klinkt.

Dit echtpaar zat op een schietclub naar wat ik begrepen heb. Die konden heel best mikken. Ook om iemand te doden zult je heel gericht moeten raken.

Het is niet zo ingewikkeld om iemand dood te schieten. Richt simpelweg op hoofd/hart/halsregio en het bloed pompt kanten op, waarvan jij niet wist dat het mogelijk was. Los daarvan weet jij niet hoeveel schoten er zijn gelost. Niemand zegt dat ze op slag doodwaren. Ze kunnen ook zijn verbloed.

Goed mikken is leuk op de schietclub, maar gaat in een noodweersituatie nagenoeg niet op. Dan moet je wel zulke stalen zenuwen hebben. In geval van noodweer spreek je van leven of dood, niet van een scherpschutter die ergens in een boom ligt te wachten tot de vijand arriveert.

In geval van leven en dood, zie je enkel de bedreigende factor, de dader in deze, scherp. Jouw richtmiddelen (richtpunt op jouw wapen) zie jij op dat moment heel wazig. Dat alleen al maakt dat goed richten heel moeilijk is. In mijn diensttijd mocht je niet eens richten bij noodweervuur om de doodeenvoudige reden, dat dit in een echte situatie niets zou opleveren, omdat je het dan van jouw reactie moet hebben en er geen tijd en vaak fysiek geen mogelijkheid voor goed richtwerk is.

Dus nee, jij hoeft geen getraind schutter te zijn om iemand dood te schieten. Wel om bij iemand bewust de knieschijven aan flinters te schieten.

Ze zullen ongetwijfeld best wel wat kunnen, omdat ze hun verplichte schieturen moeten maken. Maar dat neemt niet weg, dat je als burger niet getraind bent om in dergelijke situaties op te treden, het eigen lijf en leden betreft en de emotie gewoonweg de overhand neemt.

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:03

Ik vind het echt belachelijk dat je niet eens je eigen zaakje mag verdedigen en dat de schieter nog veroordeelt kan worden, die overvallers hebben maar lekker pech die horen geen rechten te hebben je kiest er eenmaal zelf voor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:09

AnneHorses schreef:
Wil even zeggen dat ze daar nu aan het protesteren zijn voor de juwelier winkel

slim van ze. Weten ze in iedergeval zeker dat Wilders er weer wat stemmen bij krijgt.

2822

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:11

Ja klopt , zegt iedereen hier nu die er dicht bij woont ,

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:48

Citaat:
Ja, die kans heb je dan echt nog :? .. Als overvallers al schietend binnen komen, wat denk je dan nog te kunnen doen?

Vanuit waar ik werk krijgen we 1 tot 2 keer per jaar overvaltrainingen. Wat te doen, hoe reageer je waarop. Natuurlijk is het altijd anders dan wanneer je echt een overvaller tegenover je hebt staan, maar toch. Wat wij in die trainingen altijd leren is alles afstaan wat de overvaller hebben wil en zorgen dat ze zo snel mogelijk de winkel weer uit zijn. Hoe langer een overvaller in de winkel blijft, des te groter de kans dat er ongelukkige dingen gebeuren, aangezien de overvallers dan zenuwachtig zullen worden.

Dat je je pas mag verweren als je bijna dood bent is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Je mag jezelf zeker wel verdedigen, maar je moet daarbij wel binnen de perken blijven. En dat betekent inderdaad dat je niet zomaar iemand overhoop mag knallen.

@ Pebbles_x

Ja, ik denk dat je aan de grond genageld staat ja. Maar je kan nog altijd meer dan wanneer jij zonder wapen staat te kijken.
Onzin? Waarom loopt mevrouw dan nu in godsnaam nog het risico vervolgd te worden voor het doodschieten van deze twee zieke geesten die mensen bewust een gruwelijk trauma bezorgen waar zij voor de rest van hun leven mee moeten leren omgaan. Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar ik zie dergelijke levensgevaarlijke personen niet als 'zomaar iemand'. Ik ben misschien heel zwart wit daarin, maar ik zie ze niet eens meer als mensen maar als beesten. Het is toch van de zotte dat je het aantal juweliers die nog nooit is overvallen op -ik gok- 2 handen kunt tellen. Misschien zijn het er meer, misschien zijn het er minder. Feit is dat het merendeel van de juweliers al eens te maken heeft gehad met een gewapende overval. Die mensen dragen dat voor de rest van hun leven bij zich, als ze het al na kunnen vertellen. Mochten de overvallers in deze zaak niet zijn doodgeschoten, maar zijn opgepakt. Dan zie ik het hele riedeltje wel weer voorbij komen op het nieuws: "Verdachten overval juwelier (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar verklaard". Omdat bij hen een van de driehonderd psychische stoornissen die we tegenwoordig kennen is vastgesteld. Oh joh, hoe ziek moet je überhaupt zijn om een overval te plegen? Ja, dan zit er wel ergens een steekje flink los ja. En maar in bescherming nemen die lui, ze hebben altijd wel wat waardoor ze 'er eigenlijk niets aan kunnen doen, de stakkers.' En ondertussen, verwacht ik, is mevrouw van de juwelier (en de juwelier zelf) compleet van de kaart door het voorval, zijn zij nog steeds de grootste verliezers in de hele zaak en moet mevrouw nog maar hopen op het beste. Dát is wat mij verschrikkelijk stoort. Ze schoot niet 'zomaar iemand dood'. Ze schoot twee idioten dood die óf haar man óf haarzelf -of allebei- wellicht een paar seconden later van het leven zouden beroven. Dan blijf je in mijn ogen heel netjes binnen de perken door een paar fatale schoten te lossen. Nederland is mooi twee levensgevaarlijke criminelen armer. Dat is toch een mooi resultaat. Het enige waar ik op hoop is dat meneer de juwelier en zijn vrouw vrijuit gaan (dan heb ik het puur over de eventuele doodslag op deze twee overvallers, niet over het vermeende verboden wapenbezit) deze hele toestand ooit kunnen verwerken en verder kunnen met hun leven. Zíj zijn de enige slachtoffers in deze zaak, de daders zijn er voor de verandering eens slecht vanaf gekomen. Dat noem ik nu gerechtigheid.

Ik heb zelf jarenlang in een supermarkt gewerkt als kassamedewerkster en ook wij kregen ieder jaar een training in 'hoe te reageren op overvallen'. Ook wij kregen als instructie alles mee te geven waar de overvaller om 'vraagt'. Helemaal prima hoor, met alle plezier. Als mijn collega's, de klanten/omstanders en ikzelf het maar overleven. Dus wat dat betreft ben ik het volledig met je eens.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:53

Eigen schuld dikke bult, kan me er niet druk om maken. Zijn weer 2 overvallers minder, hoop niet dat de vrouw veroordeeld word. En ik vind het ook achterlijk dat er geprotesteerd wordt!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:10

De demonstranten lopen met een spandoek dat het Nederlands rechtssysteem faalt! Doen ze dat ook als ze voor een overval maar een flutstrafje krijgen? Als je die gezichten zag, zoo fanatiek, terwijl dat als die lui niet het plan hadden om mensen van hun zuurverdiende centen te beroven, ze nog gewoon rondgehangen hadden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:15

Tiepfoudt, nou inderdaad. Je weet nooit wat overvallers van plan zijn. Wie weet lopen ze met de buit naar buiten en draaien ze bij de deur op weg naar buiten nog om en schieten ze dan alsnog op juweliers.
De daders kiezen er bewust voor om daar gewapend naar binnen te gaan, de juwelier hebben hier niet om gevraagd, maar dit is hen aangedaan.

Vergeet ook niet dat hun dochter ook nog eens in de winkel stond. De enige drang die je dan voelt is het beschermen van je kind en je man lijkt me. En als dat moet door potentiele moordenaars neer te schieten ... dan moet dat maar.
In plaats van vervolging hoop ik dat de juweliers op goede nazorg kunnen rekenen, want dit gaat ze niet in de koude kleren zitten!

En de mensen die staan te protesteren moeten eenmaal een waarschuwing krijgen en bij een volgende keer gewoon opgepakt worden.
Walgelijk om de daders als slachtoffers te gaan zien en de slachtoffers die niet vragen om een overval te gaan beschuldigen van moord.
Natuurlijk zullen er vrienden en familieleden zijn die om ze rouwen. Voor hen is het natuurlijk heel triest. Maar tegelijkertijd zouden ze zich moeten schamen voor hetgeen hun zoon/vriend/broer/neef e.d. heeft gedaan en niet de straat op gaan met spandoeken en lopen gillen dat de juwelier een moordenaar e.d. is.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:28

Ik kan wel begrijpen dat je als nabestaande woedend bent als je een van de overleden daders kent. Maar om dan zo openbaar te gaan demonstreren vind ik echt heel erg krom. Ze zouden er beter een les uittrekken ook naar andere toe. Denk ook dat ze er zichzelf ook mee in de vingers snijden hoe mensen hun zien. En dan kunnen ze weer fijn roepen dat mensen racistisch zijn. Op dat vlak zie je gewoon dat ze vaak net even iets extremer reageren en handelen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:29

@ Delphi: Precies. Het hele begrip 'noodweer' kan verdorie zo verdraaid worden dat jezelf eerst overhoop moet laten schieten en je pas daarná jezelf mag verdedigen. Want anders is opeens de dader het slachtoffer. Ammehoela.

Ik ben benieuwd wat voor staartje dit hele gebeuren gaat krijgen. Mocht mevrouw daadwerkelijk worden vervolgd, dan faalt het Nederlandse rechtssysteem harder dan het ooit heeft gedaan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:48

Edit @ Pebbles_x:

Citaat:
Je mag jezelf zeker wel verdedigen, maar je moet daarbij wel binnen de perken blijven. En dat betekent inderdaad dat je niet zomaar iemand overhoop mag knallen.

Hoe dacht je dat precies aan te gaan pakken, als er een overvaller met een pistool in zijn hand tegenover je staat? Hem een bitch slap in z'n gezicht geven? Hem tussen zijn benen schoppen? (Overigens moet je dan wel erg lenig zijn, mocht je achter een balie staan.) Handen voor je gezicht houden en hopen dat die de eventuele kogels misschien wel afketsen? Of klim je heldhaftig over de balie, werk je de twee overvallers van pak 'm beet 80 kg per persoon met fluwelen handschoentjes (want oh wee stel je voor dat ze een schaafwondje oplopen) handig naar de grond en verzoek je ze vriendelijk doch dringend te blijven zitten waar ze zitten zodat jij de telefoon kan pakken om 'even een belletje te doen'?

Succes in ieder geval alvast. Ik neig toch eerder naar een iets effectievere methode. Maar goed, ieder z'n eigen ding natuurlijk.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 01:47

Ik ben toch wel flink geschrokken van de reacties hier. Of die vrouw al dan niet terecht heeft geschoten, daar kan ik niet over oordelen. Maar opmerkingen zoals 'ze moet een lintje krijgen', 'opgeruimd staat netjes', 'dat zou bij iedere crimineel moeten gebeuren' en om het af te maken nog een flinke dosis racisme... schamen jullie je niet een beetje?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 04:47

Nee om eerlijk te zijn niet, ik in ieder geval niet. De overvallers hebben besloten een juwelier te overvallen, de man te mishandelen en er hoogstwaarschijnlijk voor te zorgen dat die man er ontzettende angsten aan overhoudt. De overvallers zouden zich moeten schamen (wat in dit geval natuurlijk niet meer kan), en ik vind het terecht dat ze schoot en kan mij er ook niet druk om maken. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 06:34

het blijkt dat een van de overvallers zijn pistool onvrijwillig af heeft gegeven aan een van de eigenaren van de juwelenwinkel.

Dan kan ik me voorstellen dat vervolging er niet in zit inderdaad

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:05

Ik snap echt niet hoe ze het in hun hoofd halen om te gaan demonsteren hierom?? Is het dan echt zo normaal in die cultuur om overvallen te plegen en er maar mee weg te komen? Schijnbaar wel.. Waren het Nederlanders geweest dan had er geen haan naar gekraaid waarschijnlijk.
Als ze het niet eens zijn met ons rechtssysteem dan zoeken ze zich maar ergens anders een land met een beter rechtsysteem.. Maar ik denk dat je dat in Marokko niet hoeft te proberen, een juwelier overvallen..

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:37

Even reageren op de berichten richting mij, voornamelijk van Tiepfoudt.

Ik ben het helemaal met je eens dat hier in Nederland te snel naar een 'hij kon er niets aan doen' geneigd wordt, negen van de tien keer konden ze er zeker wel wat aan doen. Alleen vind ik dat we eerst een gedegen onderzoek moeten doen naar dit voorval, voordat we met z'n allen roepen dat mevrouw een lintje moet krijgen. Je leven verdedigen door te schieten (als de overvallers hebben geschoten bijvoorbeeld, of de dreiging dermate is) snap ik, maar je spullen verdedigen niet. Dat is een leven voor materiële zaken en dat staat gewoon niet gelijk aan elkaar. Er is nog niet duidelijk wie als eerste geschoten heeft en er wordt ook nu pas steeds meer duidelijk over de zaak, waardoor mijn visie erop verandert. Ik heb dan ook al meerdere malen aangegeven, dat als blijkt dat het werkelijk noodweer was, ik het ook niet eerlijk zou vinden als zij daarvoor in de gevangenis beland. Maar dan moet dat wel eerst heel duidelijk blijken en niet na een paar uur onderzoek al geroepen worden door justitie.

Over het hoe ik het aan zou pakken.. Ik zou sowieso nooit van mijn leven een pistool hebben, laat staan dat ik weet hoe ik zo'n ding moet schieten :P. En ook hier vind ik nog teveel informatie ontbreken. Waar heeft ze op gericht, hoe vaak heeft ze geschoten? Ik denk dat ik zou proberen richting de benen te schieten. Je mag jezelf volgens de wet namelijk verdedigen met de mate waarin je wordt aangevallen, dus in deze had zij zich inderdaad mogen verdedigen met pistool (pin me hier niet op vast, dit is wat wij altijd uitgelegd hebben gekregen, maar ik weet niet zeker of het met wapens hetzelfde geldt..).

@ 8nnemiek: het is een jongen geweest met Marokkaanse achtergrond, in Nederland geboren en opgegroeid. Welke cultuur zou hij dan hebben? Die jongen heeft geen idee hoe het er in Marokko aan toe gaat. En voor zover ik weet, is van de andere jonge de identiteit nog altijd onbekend, maar aangezien in geen enkel bericht tot nu toe heeft gestaan dat het een getinte jongen is geweest, verwacht ik dat dat een Nederlandse (of in elk geval blanke) jongen is geweest.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:41

Dan heb je niet goed opgelet Pebbles
zet even de tv aan op nederland 1

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:49

Ik ben er echt zwaar op tegen dat de vrouw dit gedaan heeft. Maar vind niet dat ze nu veroordeeld moet worden. Ik snap het wel, en vind het ook niet erg voor de inbrekers. Maar als we hier een voorbeeld aan nemen, gaan er echt nog een keer ongelukken gebeuren. Al niet te spreken over dat dan de inbrekers ook steeds agressiever worden. En wat dacht je van de oudere? Die zijn echt niet allemaal in staat zichzelf te verdedigen en dan gaan er nog meer inbrekers naar ouderen.

Nee, de vrouw hoeft niet in de gevangenis, maar we moeten dit ook niet als voorbeeld gaan nemen. We hebben de politie en we moeten nu niet zelf dingen gaan ondernemen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:52

Mijn theorie over waarom je OJ zo snel de bewering maakte klopt. Het wapen is afhandig gemaakt van de overvallers. Maw ze zijn door hun eigen pistool om het leven gekomen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:56

Appelmoes_11 schreef:
Ik ben toch wel flink geschrokken van de reacties hier. Of die vrouw al dan niet terecht heeft geschoten, daar kan ik niet over oordelen. Maar opmerkingen zoals 'ze moet een lintje krijgen', 'opgeruimd staat netjes', 'dat zou bij iedere crimineel moeten gebeuren' en om het af te maken nog een flinke dosis racisme... schamen jullie je niet een beetje?

Ik zou mij eerder schamen als ik de overvallers bescherming zou bieden, dat is namelijk een aardig scheef moraal. Die vrouw mag van mij een lintje krijgen. Nu heeft zij andere mogelijke slachtoffers behoed voor hetzelfde lot. Wat als de overvallers de vrouw en de juwelier uiteindelijk vermoord hadden?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:01

Ze hadden het wapen al van de overvallers. Dan is doodschieten toch niet meer nodig. Ik bescherm zeker de overvallers niet, maar doodschieten is niet niks.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:06

Ze heeft ook vast niet bewust willen dood schieten maar in je angst doe je dingen. Die vrouw en gezin hebben nu al levenslang een trauma en dat vind ik triest . Waarom bedenk je om iemand zijn bedrijf te overvallen en andere mensen de stuipen op het lijf te jagen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:08

Daarom vind ik ook niet dat ze veroordeeld moet worden. Maar nu moet niet iedereen denken dat het normaal is.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:12

Ik schaam me absoluut niet dat ik denk, opgeruimd staat netjes. Ben het er helemaal mee eens, het foeibeleid in nederland werkt de inbraken nog in de hand ook. Misschien beginnen ze nu meer na te denken over de risico's. Want risico's zijn er absoluut niet, denk dat inbreken nog een lucratief beroep op het moment is ook.