Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:27

Suuskipje schreef:
Annwfyn schreef:
Ik denk dat als ik met een partner zou zijn die wel vlees zou eten, (wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen) een soort van compromis zou maken.
Van bijv. maar 1 a 2x per week een stukje (biologisch) vlees en de rest vegetarisch.

Dit viond ik persoonlijk een beetje vreemd, waarom maar 1 a 2 keer per week? Dat is imo niet echt een compromis..

mijn vriend en ik zijn beide vleeseters, maar mocht 1 van ons vegetarisch zijn dan zouden we onze toekomstige kinderen om de dag vlees geven :)

Omdat je niet vaker vlees nodig hebt dan 1 of 2x per week (feitelijk helemaal niet... maar ok).
Met die 1 of 2x voorzie je meer dan voldoende in een aantal voedingsstoffen wanneer je deze niet compenseert met andere voedingsmiddelen.

Koop dan wel hoogwaardig biologisch vlees, en douw geen gepaneerde vieze lap uit de supermarkt in je kind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:31

dames zullen we het hierbij laten?
Ik snap de tegenreactie van Gini, want shetjeIris deed ook generaliserend.
Alles is nu wel gezegd erover, laten we het gezellig houden en idd constructief :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:32

Ik vraag me ook wel eens af hoe het komt dat vegetariërs (of zelfs flexitariërs) vaak meer groenten etc eten dan vleeseters. Natuurlijk is dit niet generaliserend bedoeld; dit geldt niet voor iedereen! Maar zou het komen dat vegetariërs meer met gezonde voeding bezig zijn en daarom ook geen vlees eten, of eten ze gezond, doordat ze geen vlees eten?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:34

even kijken.

over omnivoren:
minikatje schreef:
Polly schreef:

Waarom zijn mensen dan omnivoren en geen herbivoren?

Een omnivoor wil zeggen dat je een alleseter bent, dat wil niet zeggen dat je er ook een moet zijn :)

over soja en vleesvervangers
minikatje schreef:
Ferritine is net zo belangrijk als ijzer. ijzertekort is meestal het te wijten aan een tekort aan ferritine.
Ferrithine bindt het ijzer aan je bloed.
Verder belemmert/vermoeilijkt soja de opname van calcium, magnesium, ijzer en zink.
Het eten van vleesvervangers op basis van soja is niet handig als je al krap in je ijzer zit.

Maar een ijzertekort als vegetarier en veganist hoeft eigenlijk ook helemaal niet, zelfs voor de mundanes is een avondje googelen genoeg om te weten hoe het een beetje in elkaar steekt en dat tekorten komen door onwetendheid.

de vegetarische bruiloft, in mijn hoofd werd het een beetje zoals de Red wedding in GOT :')
Ach vlees eten zit zo in onze cultuur als normaal en de norm, hetzelfde is het idee dat je zonder alchohol geen lol kunt hebben.
Allemaal tussen de oren.

En hoe iemand kijkt tegen de discussie wat nu eigenlijk normaal is hangt gewoon af van je perspectief :)
minikatje schreef:
SuzanH schreef:
Ik vind dat vegetarisch zijn een keuze is. Een kind moet wel gewoon alles leren eten, later mag die de keuze zelf maken. Ik vind niet dat een ouder dat hoort te doen. ;)

ik vind dat vlees eten een keuze is ;)

opisop_shop

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:40

bhrisies ik denk dat het maar net aan de persoon zelf ligt; de een doet het wellicht bewust ivm de voedingsstoffen, de ander misschien ter vervanging van het vlees.
Ikzelf doe het niet bewust, ik vind groente/fruit gewoon zalig en gezond, ik eet het niet persé als vervanger ivm de voedingsstoffen, althans niet als bewust gemaakte keuze.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:41

Deze discussie loopt/liep inderdaad interessant.
Ik ben 10 jaar lang vegetarier geweest, heb een tijd met mijn b12 waarde geklooid. Mede daarom heb ik besloten flexitarier te worden. Dit houdt voor mij in dat ik +- 200 gram vlees per week eet en minstens 200 gram groentes per dag. Op deze manier lukt het de laatste tijd beter om mijn waardes onder controle te houden. B12 is wat dat betreft lastiger dan ijzer.
Mocht ik later kinderen krijgen, ga ik goed kijken naar de aanbevolen waardes van alle vitamines voor een kind. Hier probeer ik dan vervolgens aan te voldoen, met of zonder vlees. Mijn kind zou dus ook flexitarier worden.
Overigens moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe alleen gehakt lekker vind. De rest van het vlees heb ik nooit leren eten en dat merk ik wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:29

Merk ik ook: B12 is voor mij minder gemakkelijk te compenseren dan ijzer. En B12-tekort merk ik wel onmiddellijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:32

Sunneva schreef:
Nooit geweten! Heb 6 jaar biologie gehad :') Maar stel we hadden die uit soja (is het uit soja?) gefabriceerde vleesvervangers allemaal niet. Zou een vegetariër dan nog steeds alles binnenkrijgen?

Ja zeker! Ik heb in mijn opvoeding nooit vlees gegeten, maar ook nooit vleesvervangers. Die bestonden toen idd nog niet of nauwelijks. Ik eet ze nu ook bijna nooit. Vind er meestal niet veel aan. Uitermate irritant vind ik de vleesvervangers waar op de verpakking staat "met echte kipsmaak" alsof ik daar naar op zoek ben... dat hoef ik dus zeker niet :r

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:43

Die laatste soort vleesvervangers vind ik dan wel weer interessant voor (qua smaak) rasechte vleeseters, maar die toch bewust nadenken over wat ze eten, en dus liever vlees 'vervangen' waar dat mogelijk is.

Mijn vriend eet sowieso niet erg veel vlees, maar aan een stukje kip af en toe kan hij dan weer niet weerstaan. Wanneer het mogelijk is vervangt hij deze dan door van die vegetarische 'kipstukjes', en dat vind ik een mooi alternatief :) Hij stelt zelf dat, indien de dag komt dat ALLES wat hij lekker vindt kan vervangen worden door vegetarische vervangproducten, hij nooit nog vlees zou kopen, puur en alleen omdat het dus ook anders kan. En alle beetjes helpen, toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:50

Bhriseis schreef:
Maar zou het komen dat vegetariërs meer met gezonde voeding bezig zijn en daarom ook geen vlees eten, of eten ze gezond, doordat ze geen vlees eten?

Of misschien is vegetarisch eten niet altijd zozeer een bewuste keuze van bij het begin? Dat mensen die zich meer bezig houden met gezond eten sowieso minder vlees eten, omdat iedere dag een flinke portie vlees met waarschijnlijk nog een vettige vleessaus erbij ongezond is. En als je dan maar 1 of twee maaltijden in de week vlees eet, is het misschien gemakkelijker om vlees volledig van het menu te schrappen.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:23

Gini schreef:
shetjeIris schreef:
Zeg vleeseters, hebben jullie het journaal gezien? Eet smakelijk... Ziet er heel gezond uit allemaal.

Zulke opmerkingen vind ik altijd jammer...zo jammer.

We zullen in het verdomhoekje gaan huilen en later, na het overdenken van onze zonden, vergiffenis komen vragen aan jullie, vegetariërs. Deal?

Tjonge, wat een reactie. 8)7
Ik maakte alleen maar een grapje hoor.
Ik zal er voortaan een knipoog bij zetten... :o?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:24

Bhriseis schreef:
Die laatste soort vleesvervangers vind ik dan wel weer interessant voor (qua smaak) rasechte vleeseters, maar die toch bewust nadenken over wat ze eten, en dus liever vlees 'vervangen' waar dat mogelijk is.

Daar heb je wel gelijk in :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:55

mijn man vond die vegakip van de vegaslager ook echt als kip smaken zei hij, zelfs de textuur enzo komt overeen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:20

Mij maakt 't niet uit, die kipsmaak, ik vind het gewoon lekker :) lekkerder dan dat ik echte kip ooit gevonden heb.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:22

Ik moet zeggen dat ik me niet goed meer kan herinneren hoe vlees ooit smaakte... soms nog wel beetje via geur ofzo herleiden, maar geen idee meer, al vond ik die kipsaté van VS op zich wel lekker maar had niet ineens flashback haha

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:48

Ik weet dat het topic stilligt, maar ik vond deze wel relevant voor hier. Kwam hem toevallig tegen, wat een schattig jongetje :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:52

Wat een leuk ventje :D Echt een heel leuk filmpje

Het jammere is alleen dat volgens mij heel veel kinderen er zo over denken, als je ze het zou vragen. En daarom willen veel ouders hun kind niet vertellen waar vlees en vis vandaan komt. En owee als je het wel doet :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:54

Bij mij zou het heel simpel: NEE zijn :$ Ik vind dat er zonder vlees ook heel goed te leven is en mijn ex proefde vaak niet eens of het vlees was of een vleesvervanger...

Nouja het andere "voordeel" ik wil eigenlijk geen kinderen, dus denk niet dat die er snel zullen komen :') Maar anders zou het sowieso een nee zijn... Net zo als mijn opa bij mij deed toen ik een jaar of 6/7 was zou ik het op 3/4 al vertellen :')

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:58

_sharonnn schreef:
xMendy schreef:
Ik ben van mening dat je een kind niet de belangrijke voedingsstoffen mag ontnemen die in vlees zitten. Kinderen hebben dat nodig (volwassenen ook). Daarnaast kan je je mening over wel/geen vlees eten niet opdringen aan kinderen die zich nog nergens van bewust zijn. IMO moeten ze dat later zelf beslissen.

Ik zeg dus vlees laten eten. :)

Mee eens :j

ik houd mijn zoon de eerste 2 jaar vegatarier, Ik ben zelf van mening dat hij het niet nodig heeft, en als mijn zoon wel vlees krijgt geef ik hem geen Ah vlees, maar van de boer.
Dat lijkt mij een stuk gezonder.
Wij eten zelf 3x per week vlees, ook van de boer:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:02

Wat een heerlijk ventje! :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:02

Als je kijkt wat voor zooi er in vlees zit (ook in andere dingen hoor :') daar niet van :')) Vraag ik me echt af of vlees wel gezond is...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:59

tja in andere voedingsmiddelen zit ook meer zooi als dat iedereen denkt...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:16

ik ben al enkele jaren vegetarisch, en mocht ik ooit kinderen krijgen, zou ik ze denk ik 1 of 2 per week vlees geven. Dit omdat ik niet wil overkomen als de betweterige geitenwollensokken hippie die haar kinderen geen vlees laat eten. Meer wil ik ook niet geven, omdat ze met 1 of 2x in de week meer dan toekomen. Als ze ouder zijn, kunnen ze zelf nog altijd kiezen hoeveel vlees ze willen eten.
Een man/vriend/sexgenoot/weet ik veel :') die daar problemen mee heeft (omdat vlees eten nodig is en bla bla bla, zoals mijn ex _-:( ) die hoeft geen kinderen met me te krijgen, en die hoeft zelfs helemaal mijn partner niet te zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:54

Dat je je daar druk over kunt maken Damned :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:11

kinderen vlees geven omdat je anders misschien over komt als ene geiten wollen sok...daar zou ik me inderdaad ook totaal niet druk over kunnen maken , als ik overtuigd vegetariër zou zijn, ben ik dat en zal ik mijn kinderen ook op die manier op laten groeien, totdat ze zelf oud en wijs genoeg zijn en als ze dan vlees willen dit dus ook lekker zelf kunnen klaar maken ... wat de rest van de wereld daar van zou vinden zou me echt jeuken :+