Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:32

En wat betreft christen zijn en daardoor wel of niet aangenomen worden; je zoekt mensen die bij de functie passen. Zo heb ik gewerkt in een christelijk verpleeghuis en daar werd van je gevraagd dat je kerkelijk meelevend bent, en dus ingeschreven staat bij een kerk. Ben je dat niet, kan je daar niet werken :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:52

Dit ging om een receptioniste functie. Rok aan? Geen probleem. Niet vloeken? Geen probleem... Naar mijn idee had ik daar prima kunnen werken. Maar goed, ik heb wat dat betreft geen geloof, dus kon het niet. Misschien maar beter dan.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:24

De functie maakt niet uit, wel maakt uit of de instelling waar je wilde werken een christelijke grondslag heeft. Alléén wanneer een geloofsovertuiging werkelijk ten grondslag ligt aan de instelling zelf, dus zoals in het voorbeeld van Verootjoo van een christelijk verpleeghuis, mag je worden geweigerd op basis van geloofsovertuiging. Dit is een wettelijke uitzondering die nauwkeurig is vastgelegd in de Algemene Wet Gelijk Behandeling.
Wel een uitzondering die wat mij betreft zo zoetjes aan wel geschrapt mag worden, maar goed het mag - onder strikte voorwaarden -wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:33

Het betrof een aannemer

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:10

Een aannemer? Oei…
Het lijkt me sterk dat er zoiets bestaat als een aannemerij op religieuze grondslag. Zelfs als het een bedrijf zou zijn dat uitsluitend kerken (ver)bouwt heeft geloofsovertuiging niets te maken met de werkzaamheden. Een verpleeghuis of school of iets dergelijks wel.

Je had melding kunnen maken bij de commissie gelijke behandeling en dan was het mogelijk voorgekomen. Het vervelende is natuurlijk wel, dat je niet bepaald een leuke werkomgeving zou hebben gekregen als de aannemer alsnog was gedwongen je aan te nemen (sorry, hele flauwe woordspeling).

Aan de andere kant zullen de meeste mensen zo denken. Wie wil zo’n baan ten slotte nog als het zo moet? Maar dat betekent wel dat zo’n aannemer ongestraft kan blijven discrimineren.

Hopelijk heb je inmiddels wel ergens anders een leuke baan kunnen vinden?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:23

Als de frietboer op zondag open gaat zul je in Werkendam door de kerkgangers met de nek aangekeken worden en denk maar niet dat je ooit nog een gelovige klant zult bedienen :n
Gelukkig voor die mensen zit er ook nog import in Werkendam.

Ik denk dat je er geen voorstelling van kunt maken hoe het er daar aan toe gaat als je er nooit gewoont of van gehoord hebt.
Bedrijf van de moeder van mijn vriendin (in Werkendam) is failliet gegaan doordat ze iemand vd kerk had ontslagen.
Haar winkel werd geboycot

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:26

Naar het schijnt meer pers dan herdenkers vandaag....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

Zag de burgemeester nog op tv vandaag :D

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:24

Marcella schreef:
Had eigenlijk wel verwacht dat in de streng gereformeerde gemeente waar ik woon ook wel verplaatst zou worden, maar hij staat gewoon op zondag 4 mei. +:)+

En zo hoort het ook!
Dat je zelf de keus kunt maken of je er wel of niet wat mee doet op zondag.

Ze hadden er beter aan gedaan om tijdens de kerkdiensten een momentje stil te staan bij de dodenherdenking.

Ik vind het echt ronduit belachelijk.
Of riepen ze bij de bevrijding ook.. Jongens nu even niet het is zondag..

Nee, je moet respect hebben voor al die mensen die zijn gestorven voor onze vrijheid..

(Draait het hele bijbel verhaal daar ook niet om?? De here Jezus die gestorven is voor de christenen?)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:25

dus hierbij staat geloof voor op wat er vroeger is gebeurd. het is maar wat je erger vind.

ik vind dat het niet moet kunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:56

Oh we gaan de discussie weer helemaal opnieuw doen :D