Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:08

aikon schreef:
Citaat:
Magrathea, Maar het spijt me, ik geloof niet dat wij degenen zijn die de vlees- en visindustrie in stand houden :\

Licht er aan of je zuivelproducten nuttigt. Doe ja dat wel, werk je automatisch mee aan het in standhouden van de vleesindustrie. Want waar moeten al die melkkoeien heen als ze letterlijk uitgemolken zijn? Of de stierkalveren? Gaat echt niet allemaal de diervoeding in :n
Dat vlees eten wij kadavereters :Y) Anders word de wereld overbevolkt door melkkoeien en hun nageslacht.

Dit vind ik toch altijd zo'n slecht argument... "We MOETEN dieren eten anders hebben we er straks teveel van :oo "
Mizora @ [NM] Zin en onzin van vegetarisch eten.
Lees eerst even dit.
Overigens zijn de aannames in de post niet echt op mij van toepassing, aangezien ik nauwelijks melk gebruik (1-2 pakken per maand max) . Als de melkconsumptie minder wordt komt er vanzelf een plantaardig alternatief aangezien koemelk dan niet meer rendabel is :)

Maar goed, ik verwoordde het niet helemaal goed. Ik ben niet tegen vlees eten, wel tegen de uitbuiting van dieren.

Zodra ik beter ben ga ik wel eens langs de Jumbo hier om te kijken hoe het nou echt zit met hun biologische assortiment (ik loop het vleesvak altijd heel hard voorbij :D ) Ben nu wel benieuwd of het nu echt zo slecht gesteld is.

Shadow0

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:24

De jumbo hier loopt niet over qua assortiment, en eigenlijk is dat vreemd want het is een gigantische Jumbo, met een uitgebreide versafdeling, een paar schappen speciaal voor fairtrade/bio van minder gangbare merken, ruime dieetsectie en een behoorlijke vega-afdeling. De vegetarische producten zijn wel weer redelijk ruim.
Bij de appie hier, die verder veel kleiner is, hebben ze dan wel weer behoorlijk wat biovlees in diverse sterren en met regelmatig aanbieding. (En ook heel fijn: ook wel eens blokjes.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:52

Vergis je niet in die sterren... een varken met 1 ster heeft als meerwaarde op een varken zonder ster een jollybal in zijn kist (of hoe heet zo'n ding waar je je kont niet in kan keren) dat gaat dus imo nog steeds nergens over.

Ik ben het met Shadow eens dat je niet altijd meteen alles perfect hoeft te doen, maar dat het wel helpt om bewuster te kopen en bewust minder vlees te eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:00

Nikass schreef:
Vergis je niet in die sterren... een varken met 1 ster heeft als meerwaarde op een varken zonder ster een jollybal in zijn kist (of hoe heet zo'n ding waar je je kont niet in kan keren) dat gaat dus imo nog steeds nergens over.

Ik ben het met Shadow eens dat je niet altijd meteen alles perfect hoeft te doen, maar dat het wel helpt om bewuster te kopen en bewust minder vlees te eten.

Het scheelt wel dat ze een verblijf delen. Dus per varken misschien niet meer ruimte maar uiteindelijk wel meer ruimte (omdat ze ook samen gaan liggen enzo). Ze kunnen slaapruimte onderscheiden van mestruimte etc. , dat is mentaal prettiger voor ze.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:26

lieveli schreef:
Het is wellicht interessant om keuringsdienst van waarde eens te kijken, de aflevering over leverworst en hoe boeren worden afgeknepen om onder de waarde van het vlees het vlees te verkopen. Verder zitten er in al dat goedkope vlees allemaal toevoegingen, je wil toch niet dat je kinderen dat binnen krijgen?

Net gekeken.
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 30-01-2014
Die boer aan het einde, man, aan alles was die opgekropte frustratie te zien. :\

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:42

Ik heb niet alle reacties gelezen want na 1 pagina gingen mijn haren al overeind staan. Wil ook niet alles goed praten van de supermarkten maar kom op mensen.........

Wij als klant bepalen het inkoop beleid van de supers. Als nu iedereen die nu commentaar heeft op de de "plofkip" van de supermarkten eens biologische/vrije uitloop kip (en ander vlees) koopt dan wordt het biologische vlees een stuk goedkoper en verdwijnt de "plofkip", heel simpel een kwestie van vraag en aanbod.

Ik eet zelf ook het goedkope vlees uit de supers. Alleen als het biologische vlees in de aanbieding is koop ik dat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:43

ogidni schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen want na 1 pagina gingen mijn haren al overeind staan. Wil ook niet alles goed praten van de supermarkten maar kom op mensen.........

Wij als klant bepalen het inkoop beleid van de supers. Als nu iedereen die nu commentaar heeft op de de "plofkip" van de supermarkten eens biologische/vrije uitloop kip (en ander vlees) koopt dan wordt het biologische vlees een stuk goedkoper en verdwijnt de "plofkip", heel simpel een kwestie van vraag en aanbod.

Ik eet zelf ook het goedkope vlees uit de supers. Alleen als het biologische vlees in de aanbieding is koop ik dat.

Misschien toch maar ff alles lezen, want jouw opmerking is al 10x gemaakt :)

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:50

Vjestagirl schreef:
ogidni schreef:

vooral dat ff _/-\o_ _/-\o_ , sorry ik weet leukere dingen te doen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:51

ogidni schreef:
Vjestagirl schreef:

Waarom je mengen in een discussie als je je niet in wil lezen voordat je begint? Waarom je mengen in een discussie als je niet geïnteresseerd bent in andere meningen? Doordat er iedere keer dezelfde opmerking gemaakt wordt gaat zo'n discussie alleen maar in cirkels...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:54

Vjestagirl schreef:
ogidni schreef:

Waarom je mengen in een discussie als je je niet in wil lezen voordat je begint? Waarom je mengen in een discussie als je niet geïnteresseerd bent in andere meningen? Doordat er iedere keer dezelfde opmerking gemaakt wordt gaat zo'n discussie alleen maar in cirkels...

Als IK maar goedkoop kan eten.
Als IK m'n mening maar kan geven.

Ik zie een overeenkomst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:01

Ipsilonka schreef:
@wendybrian, de voedselbank geeft maar 1 keer in de week uit. De producten die weg gegooid worden gaan bijna over datum, dat wil de voedselbank niet hebben.

Er kunnen natuurlijk praktische bezwaren zijn, maar hier IS de voedselbank nou voor.
Niet alleen om armoede (jawel) te verlichten, maar ook om voedsel verspilling tegen te gaan.

(En het kapitalisme zegt: gooi het weg, dan blijft het schaars - en dus duur.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:43

aikon schreef:
Anders word de wereld overbevolkt door melkkoeien en hun nageslacht.

Dit vind ik toch altijd zo'n slecht argument... "We MOETEN dieren eten anders hebben we er straks teveel van :oo "
Lees eerst even dit.
Overigens zijn de aannames in de post niet echt op mij van toepassing, aangezien ik nauwelijks melk gebruik (1-2 pakken per maand max) . Als de melkconsumptie minder wordt komt er vanzelf een plantaardig alternatief aangezien koemelk dan niet meer rendabel is :) [/quote]

Je mag het een slecht argument vinden, niks op tegen. Ik zeg niet dat iedereen dieren MOET eten, maar zouden we massaal vegetariër (of een groot gedeelte) worden maar wel melk blijven nuttigen in wat voor een vorm dan ook, dan gaat er wel een overbevolking van melkvee komen. En ik vind dat net zo een uitbuiting van een dier als ze alleen voor het vlees te houden. (of voor eieren of voor bont of leer)
Waarom voel je je "aangevallen" door mijn post als het niet op jou van toepassing is? Je verdedigt je vel.

Maar besef je je wel dat heel veel vegetariërs dagelijks aardig wat zuivel producten nuttigen? Jij misschien niet, maar jij bent niet de enige. In mijn kennissen kring die vegetariër is neemt 90% dagelijks meerdere porties zuivel. Dus ja, er zijn (mede dankzij hun) veel meer melkkoeien dan vleeskoeien. En deze moeten uiteindelijk ergens heen. De slager. Niks op tegen ik eet het graag, liever een koe met een beter leven dan een varken of kip. Door de grote vraag naar melkproducten gaan alle supers hier in mee en worden zuivelproducten ook goedkoper dan redelijk is. De boer is de dupe en de koe, want de vraag is hoog. Net als met de polfkip. Zolang er vraag is komt er aanbod. Is de aanbod er wel, maar de vraag niet verdwijnt het weer.

En dat topic ken ik, heb het een tijdje gevolgd en, sorry, niet mijn "cup of thee" Nem het met argumenten van veel vegetariërs niet eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:02

Magrathea schreef:
Het scheelt wel dat ze een verblijf delen. Dus per varken misschien niet meer ruimte maar uiteindelijk wel meer ruimte (omdat ze ook samen gaan liggen enzo). Ze kunnen slaapruimte onderscheiden van mestruimte etc. , dat is mentaal prettiger voor ze.

Maar dat is niet zo. Hun verblijf wordt niet groter en ze liggen er nog steeds alleen in net als een stand voor een paard). Ze krijgen alleen zo'n bal, tegen de verveling...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:05

Tiggs schreef:
Ik neem aan dat de bokkers die hier toegeven dat ze plofkip etc. eten, niet in andere topics reageren dat ze het zielig vinden als een paard 23 uur per dag op stal staat of een hond 8 uur per dag alleen thuis is?

Dat vind ik weer zo'n interessante gedachtegang.
Ik ga wekelijks op vrijwillige basis bij arme hulpbehoevende mensen die (nog) geen steun krijgen van het OCMW poetsen naast mijn werk als poetsvrouw bij de thuiszorg en ik doneer intensief spullen aan lokale liefdadigheidsinitiatieven voor de armen (ipv die te verkopen). Dat is mijn keuze en vind IK belangrijk om te doen.
Dat betekent niet dat ik tegen anderen, die dat niet doen, ga zeggen dat ze egoïstische kapitalistische lapzwansen zijn of iets dergelijks, en dat ik aanneem dat ze niet in andere topics reageren en dan het belang van de voedselbank of dergelijke initiatieven onderstrepen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:18

Nikass schreef:
Maar dat is niet zo. Hun verblijf wordt niet groter en ze liggen er nog steeds alleen in net als een stand voor een paard). Ze krijgen alleen zo'n bal, tegen de verveling...

Ik zie iets meer nuance: http://beterleven.dierenbescherming.nl/
Daarnaast zie je heel duidelijk dat de normen opschuiven. Onder invloed van de beter-leven zaken worden wel degelijk zaken normaal die eerst niet normaal waren. Kleine stapjes... en nee, ik geloof nog steeds niet dat ik echt gelukkig word van hoe de varkens leven (volgens mij heb je het als koe een stuk beter getroffen) maar het gaat niet alleen maar om een bal extra.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:21

aikon schreef:
Magrathea schreef:
Lees eerst even dit.
Overigens zijn de aannames in de post niet echt op mij van toepassing, aangezien ik nauwelijks melk gebruik (1-2 pakken per maand max) . Als de melkconsumptie minder wordt komt er vanzelf een plantaardig alternatief aangezien koemelk dan niet meer rendabel is :)

Je mag het een slecht argument vinden, niks op tegen. Ik zeg niet dat iedereen dieren MOET eten, maar zouden we massaal vegetariër (of een groot gedeelte) worden maar wel melk blijven nuttigen in wat voor een vorm dan ook, dan gaat er wel een overbevolking van melkvee komen. En ik vind dat net zo een uitbuiting van een dier als ze alleen voor het vlees te houden. (of voor eieren of voor bont of leer)
Waarom voel je je "aangevallen" door mijn post als het niet op jou van toepassing is? Je verdedigt je vel.

Maar besef je je wel dat heel veel vegetariërs dagelijks aardig wat zuivel producten nuttigen? Jij misschien niet, maar jij bent niet de enige. In mijn kennissen kring die vegetariër is neemt 90% dagelijks meerdere porties zuivel. Dus ja, er zijn (mede dankzij hun) veel meer melkkoeien dan vleeskoeien. En deze moeten uiteindelijk ergens heen. De slager. Niks op tegen ik eet het graag, liever een koe met een beter leven dan een varken of kip. Door de grote vraag naar melkproducten gaan alle supers hier in mee en worden zuivelproducten ook goedkoper dan redelijk is. De boer is de dupe en de koe, want de vraag is hoog. Net als met de polfkip. Zolang er vraag is komt er aanbod. Is de aanbod er wel, maar de vraag niet verdwijnt het weer.

En dat topic ken ik, heb het een tijdje gevolgd en, sorry, niet mijn "cup of thee" Nem het met argumenten van veel vegetariërs niet eens.

Nee, ik doel dus op de specifieke post met de rekensom. Zelfs al nuttigt een vegetariër 3x zoveel zuivel als een vleeseter, dan nog is de "vleesconsumptie" maar minder dan een kwart van die van een vleeseter. Dus dat vliegertje gaat niet op :n

En ja, ik voel me regelmatig aangevallen, aangezien ik vaak nieuwe mensen ontmoet voor mijn studie en er in elke nieuwe projectgroep minimaal één figuur is die zegt "Maar voor melk worden ook stierkalfjes geslacht!" Met zo'n smoelwerk van "Ha! Dat wist je niet! Daar heb ik jou even tuk!" :o
Dat is bijzonder irritant, om me maar even netjes uit te drukken :o

Nogmaals, van mij hoeft niet iedereen vegetariër te worden. Maar als je de koeien die specifiek voor de slacht worden gefokt niet meer "nodig hebt", blijven de melkdieren over, die dan weer meer ruimte kunnen hebben en een beter leven hebben voor ze naar de slacht gaan. En als we minder zuivel gaan gebruiken kunnen al die koeien ook bij hun moeder opgroeien :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:52

Tiggs schreef:
Ik neem aan dat de bokkers die hier toegeven dat ze plofkip etc. eten, niet in andere topics reageren dat ze het zielig vinden als een paard 23 uur per dag op stal staat of een hond 8 uur per dag alleen thuis is?

Ik eet plofkip en ja ik vind het zielig. Maar ik vind gewoon mijn eigen welzijn belangrijker. En daarmee denk ik ook aan de medemens, want hoe gezonder ik ben des te minder de maatschappij hoeft mee te betalen aan mij. Ten koste van de kippen, dat besef ik ook wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:07

Shadow0 schreef:
Ik zie iets meer nuance: http://beterleven.dierenbescherming.nl/
Daarnaast zie je heel duidelijk dat de normen opschuiven. Onder invloed van de beter-leven zaken worden wel degelijk zaken normaal die eerst niet normaal waren. Kleine stapjes... en nee, ik geloof nog steeds niet dat ik echt gelukkig word van hoe de varkens leven (volgens mij heb je het als koe een stuk beter getroffen) maar het gaat niet alleen maar om een bal extra.

Okee... ik zag het op tv bij een consumenten programma. Het varken lag alleen in een langwerpige "kist" > weet er even geen ander woord voor, het was van metalen stangen gemaakt. En de bal.was het "afleidingsmateriaal" dan denk ik. Dat van het transport wist ik niet.
Ik ben ook blij met elk stapje verbetering hoor, maar dit viel me een beetje tegen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:11

Magrathea wat wou je dan doen met al de stierkalfjes die geboren worden? (toch iets meer dan 50% van de kalfjes is stier) En met koeien die om wat voor reden niet drachtig (meer) willen worden of erg weinig melk geven en daardoor te duur worden voor de boer?

En nee, ik bedoel het niet met "daar heb ik je tuk mee" Dat licht aan je zelf dat je het zo opneemt.
Ik krijg van vegetariërs in het algemeen erg de indruk dat ze niet weten wat de gevolgen zijn van het veel consumeren van melkproducten. "Ons" vlees eters wel de schuld in de schoenen schuiven dat we dieren uitbuiten voor de vlees productie, dat daardoor er veel landbouw gronden nodig zijn om die dieren te voeden. Dat is een vlieger die bij mij niet op gaat. Net als je berekening, ik heb dat toch in andere vormen gezien/geleerd. (2 veehouderij opleidingen en een leven ervaring op de boerderij)

NL kent al meer melkkoeien dan vleeskoeien. Veel melkvee is dubbeldoe koe, zowel voor melk als vlees. Een pure melkkoe levert erg weinig op bij de slager. Veel rundvlees komt uit het buitenland.
En met minder vleeskoeien gat het voor de melkkoeien echt niet meer ruimte opleveren. Eerder minder, want de melkquota gaat er volgend jaar europees van af. Een boer mag dan zoveel melken als zijn land en stal aan kan. Dat betekent volle stallen. Ken een boer die nu al zegt, ik heb 70 ligplaatsen maar kan er gemakkelijk 80 in de stal kwijt 8)7

Dat kalveren bij de moeder (of zoogkoe/pleegmoeder) kunnen opgroeien hebben ze geprobeerd van uit de regering gestimuleerd met subsidie. Werkte niet en is weer terug gedraaid. s dus een utopie.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:16

Hier is ook veel ophef, de ene supermarkt schreeuwt over de laagste prijzen, de andere over de diervriendelijkheid maar zodra je wilt uitzoeken waar die kippen dan vandaan komen dan volgt er geen antwoord meer.

Ik weet niet meer welke supermarkt mij "blij kan maken met een dode mus kip.
Dus ik koop nu gewoon vleesvervangers, hoef ik me er niet meer druk om te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:17

Vuurneon, ik zou dat nog kunnen begrijpen ALS het inderdaad gezond was. Maar hoe kom jij erbij dat (plof)kip eten gezond is?

Aikon, ik eet als vegetariër 1 kom yoghurt met muesli per dag. Hoezo zouden vegetariërs meer zuivel eten? Ik drink nooit melk :r Heel soms in de zomer wel eens een glas karnemelk.
Van alles wat minder zou fijn zijn. Ik vind die mega uiers van die melkkoeien ook niet normaal eigenlijk.
Dat er ooit veranderingen ten goede komen vind ik geen utopie.

vuurneon

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:25

Voor mij is het gezond genoeg, ik vind het vlees van de plofkip niet ongezond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:27

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:42

Citaat:
In mijn kennissen kring die vegetariër is neemt 90% dagelijks meerdere porties zuivel. Dus ja, er zijn (mede dankzij hun) veel meer melkkoeien dan vleeskoeien. En deze moeten uiteindelijk ergens heen. De slager. Niks op tegen ik eet het graag, liever een koe met een beter leven dan een varken of kip. Door de grote vraag naar melkproducten gaan alle supers hier in mee en worden zuivelproducten ook goedkoper dan redelijk is. De boer is de dupe en de koe, want de vraag is hoog. Net als met de polfkip. Zolang er vraag is komt er aanbod. Is de aanbod er wel, maar de vraag niet verdwijnt het weer.

De extreem lage prijs voor zuivel staat er volledig buiten.

Minister Lardinois heeft meegeholpen om de melkplas te creëren, Brussels landbouwbeleid en noem maar op.

Mijn argumenten voor vegetarisch eten gaan over de ongelijke verdelingen van eiwitten. In veel landen lijdt men honger terwille van de export van eiwitrijke producten die wij aan onze veestapel geven.
En de cijfers hoor ik telkens weer anders, maar om een kilo vlees te produceren heb je tenminste vier kilo eiwitrijk voedsel nodig. (Verhoudingen van een staat tot twintig heb ik ook gehoord.) Eet je dat eiwitrijke spul zelf op, is dat efficiënt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:01

Urielle schreef:
Tiggs schreef:

Dat vind ik weer zo'n interessante gedachtegang.
Ik ga wekelijks op vrijwillige basis bij arme hulpbehoevende mensen die (nog) geen steun krijgen van het OCMW poetsen naast mijn werk als poetsvrouw bij de thuiszorg en ik doneer intensief spullen aan lokale liefdadigheidsinitiatieven voor de armen (ipv die te verkopen). Dat is mijn keuze en vind IK belangrijk om te doen.
Dat betekent niet dat ik tegen anderen, die dat niet doen, ga zeggen dat ze egoïstische kapitalistische lapzwansen zijn of iets dergelijks, en dat ik aanneem dat ze niet in andere topics reageren en dan het belang van de voedselbank of dergelijke initiatieven onderstrepen :+

Hoezo? Jij zegt hier keihard 'het welzijn van die dieren interesseert me niet', hoe kan je dan in een ander topic wel iemand anders aanspreken op dierenwelzijn?
Dat is net zoiets als wanneer ik geen vrijwilligerswerk zou doen (doe ik overigens wel) en tegen jou zou zeggen dat je nog maar wat meer vrijwilligerswerk moet gaan doen.