kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:01

Cassidy schreef:
bigone schreef:
De Denen zijn wel vaker verkeerd bezig, jagen op dolfijnen enz.

Wat een veralgemening en vooroordeel tegenover de Denen!

De Faeröer zijn een constitutioneel koninkrijk. Het staatshoofd is de Deense Koningin Margaretha II.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:23

purkie schreef:
had hij geen juiste genen dan?
ietsje discreter was beter...

Waarschijnlijk zou doorfokken teveel verwante dieren opleveren... inteelt gevaar dus.
Wat meer discretie zou inderdaad wel mogen: sommige kinderen kun je beter níet leren dat "doodmaken van dieren er ook bij hoort": zo kende mijn man een jochie met sadistische aanleg dat iedere week "fijn" ging zitten kijken naar het slachten van varkens... genoot ie van.

Ibbel

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:28

Ik denk dat het goed is dat deze dierentuin voor openbaarheid heeft gekozen. Het gebeurt echt overal al jaren, maar wordt onder het tapijt geschoven. Dat ouders kinderen laten kijken is hun verantwoording. Ouders doen wel vaker domme dingen met kinderen. Daar kun je je over opwinden, maar als je je dáár al druk over moet maken is het einde wel aardig zoek...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:30

Als dierentuin vind ik dit niet kunnen. Een uitwisseling met een andere dierentuin waar hij genetisch wel goed van pas komt, lijkt mij in dit geval de enige juiste oplossing. Zoniet, stop dan met kweken met die dieren, dan krijg je deze '' problemen '' niet....

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:36

Wat een bullshit allemaal, ik zou die mensen ook met plezier aan de leeuwen willen voeren.
Gaan ze fokken met giraffen en knallen ze ze achteraf maar neer, terwijl het dier kerngezond was en er GENOEG andere dierentuinen hadden aangeboden om hem over te nemen. Ga er dan ook niet mee fokken, dan krijg je deze problemen niet, want uiteindelijk fokken dierentuinen toch alleen maar om meer bezoekers te krijgen. Ook dat ze dit aan kinderen hebben laten zien vind ik volledig onverantwoord, ik vond de beelden al schokkend om te zien, maar voor de kinderen die erbij stonden kan dit zeker traumatisch zijn.

Eigenlijk zo niemand nog naar de dierentuin moeten gaan, wie weet stopt dit dierenleed dan eindelijk eens.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:38

Het zal ook vast niet zo geweest zijn dat je daar als argeloze dierentuinbezoeker opeens tegenaan kon lopen. Voor die ontleding zal wel speciale toegang hebben gegolden. De kinderen die daarbij zijn geweest zijn daar dus behoorlijk bewust naartoe gegaan/gestuurd. Dat zullen wel niet de teerste zieltjes zijn geweest.
Ik vond de beelden zelf ook niet fijn, maar dat komt doordat ik er ook niet mee ben opgevoed. Ik had dat liever wel gehad, en zou daar bij mijn eigen kinderen ook zeker moeite voor doen.

Pandora2 schreef:
Als dierentuin vind ik dit niet kunnen. Een uitwisseling met een andere dierentuin waar hij genetisch wel goed van pas komt, lijkt mij in dit geval de enige juiste oplossing. Zoniet, stop dan met kweken met die dieren, dan krijg je deze '' problemen '' niet....

Als je de dieren die je niet kunt gebruiken 'gewoon' educatief kunt ontleden en aan de leeuwen kunt voeren, dan is er ook geen probleem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:40

Er zou dus ook een Nederlandse dierentuin zijn die belangstelling had voor de giraf, maar dat wilden ze niet doen, de Denen...
Misschien is voor zo'n jonge giraf het vervoer risicovoller?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:40

Je moet niet de dierentuin de schuld geven maar de wetgeving. De dierentuin hadden meerdere mensen die hem wilden overnemen maar doorr wettelijke regels kon dat niet. En toen zat er nog maar 1 ding op helaas.
Ik vind het wel goed dat ze hem aan de leeuwen hebben gegeven want wat hadden ze andrs met het vlees moeten doen? Weggooien?
Ik ben trouwens totaal geen fan van dierentuinen maar kan deze in deze situatie wel begrijpen. Ze stonden met de rug tegen de muur door regels.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:41

ik vindt het een idiote actie! er waren mensen die hem wilde hebben en dan schiet je hem af! geen goed woord voor over!!!!!!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:44

huh het had toch met inteelt te maken ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:45

Al had je dit ene beestje nog een leven gegund..
Al die varkens/koeien en andere dieren worden ook geslacht, ze leven dan wel op de dag, maar mogen we ze dan niet meer dagen gunnen?

Maar die kids :( Die gezichtjes op de foto's :(
Misschien wel een verantwoording voor de ouders, maar ook zeker voor de dierentuin :(
Dat jongetje met de muts over het hoofd vergeet ik niet 1, 2, 3 hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:46

saskiakefie schreef:
huh het had toch met inteelt te maken ofzo?

Wel met genetica..
Dus misschien inteelt/variatie

Maar het kan ook selectie zijn op het beste fokdier..

Kan ik uit de tekst/reacties niet opmaken :p

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:40

Ibbel schreef:
Ik denk dat het goed is dat deze dierentuin voor openbaarheid heeft gekozen. Het gebeurt echt overal al jaren, maar wordt onder het tapijt geschoven. Dat ouders kinderen laten kijken is hun verantwoording. Ouders doen wel vaker domme dingen met kinderen. Daar kun je je over opwinden, maar als je je dáár al druk over moet maken is het einde wel aardig zoek...

Ik weet niet of het zo dom is. Er gaan ook excursies naar slachthuizen.
Het gaat hier niet om ontleding met uitleg.
En het dier heeft gewoon een hoofdschot gekregen, een snelle pijnloze dood. In natuurfilms zie je ze opgevreten worden door een troep roofdieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:46

Ik denk dat je er als kind een aardig 'trauma' van kunt krijgen..
Valt in het rijtje van 'leed'..
Ik weet niet of ze het doodschieten gezien hebben?
Maar al dat bloed is ook njiet echt fijn _O-

En ik denk als ik daar als 10-jarige had gestaan ik nog weken nachtmerries had..
Ook als ik het nu zie gebeuren heb ik wel een brok in m'n keel.. Als ze dood zijn maakt t me niet veel, maar om het te zien :r
Al is dit voor iedereen anders natuurlijk :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:53

Ik vind het ook niet dom om kinderen met de dood te confronteren. Niet bij mensen, en niet bij dieren. En dan maakt het niet uit of het een mens of een dier is waar ze van hebben gehouden, of in het geval van een dier, een dier waar ze helemaal geen band mee hebben gehad.

Met dat ene grote verschil dat een kind in het geval van een mens of een dier waar ze wel van hebben gehouden een rouwproces doormaakt dat je het kind moet gunnen. Dus als de goudvis of konijn dood is, niet snel even zonder dat hij het merkt naar de dierenwinkel gaan. Of dezelfde dag nog beloven dat je een uurtje later een nieuwe vis of konijn gaat halen. Want je leert een kind zo wel dat mensen en dieren vervangbaar zijn.

Dus een kind meenemen naar het ontleden van een giraffe? Lijkt me minder erg dan een slachthuis. Want dan zien ze er meer dan 1. En dan echt lopende bandwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:54

Joaltijd schreef:
Ik denk dat je er als kind een aardig 'trauma' van kunt krijgen..
Valt in het rijtje van 'leed'..
Ik weet niet of ze het doodschieten gezien hebben?
Maar al dat bloed is ook njiet echt fijn _O-

En ik denk als ik daar als 10-jarige had gestaan ik nog weken nachtmerries had..
Ook als ik het nu zie gebeuren heb ik wel een brok in m'n keel.. Als ze dood zijn maakt t me niet veel, maar om het te zien :r
Al is dit voor iedereen anders natuurlijk :p

Ik weet niet of ze het doodschieten hebben gezien.
Maar een kind kan meer hebben dan je denkt. Als hij of zij er goed bij wordt begeleid.
En mocht je daar meer info over willen hebben, bekijk of beluister deze lezing van Prof. Dr. Manu Keirse maar. Hoeft niet meteen. Ik ben er zelf geweest en heb er veel van geleerd. Voor rouwverwerking bij mezelf en de begeleiding van anderen. En ook bij kinderen.

http://www.youtube.com/watch?v=B_Md1l72nsI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:02

Ik snap niet dat je het dier gezond en alleen op zijn genen afschiet knal dan alle giraffen als die van hem af stammen/familie zijn.

Maar vindt het wel ok dat ze het openbaar villen etc , een leerles voor kinderen en aan de leeuwen dan krijgen ze eens vlees dat ze horen te eten. Koeien worden toch ook gezond geslacht? , zie er niet veel ergs aan eigenlijk

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:04

Is er geen filmpje dat de leeuwen de giraffe opeten?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:05

op de beelden die ik gezien heb lijkt het of het dier elders geschoten is. ik neem aan dat niet veel mensen dat willen zien. ik niet in ieder geval. het slachten kan ik gerust tegen maar bij 'het' moment wil ik niet bij zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:10

Schieten is vast uit zicht zijn gebeurt ivm veiligheid en rust.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:11

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:13

Ik vind het eigenlijk wel een goede actie, al snap ik dat veel mensen er in eerste instantie over struikelen als ze er nog niet dikker overna denken.

Tsja, jonge meneer (is dat ook een hengst? :+ ) Giraffe kan je niet zomaar overal kwijt, en dan kan er best iemand 5 ton op bieden, maar is het dan beter voor dat beest om daar dan maar heen te gaan? En 'andere' dierentuinen willen adopteren... Dat is ook lekker vaag, kan net zo goed een net in elkaar geflanste zoo in Sotsji zijn die wel blij zijn met een goeiekope giraffe.

Dat er kinderen kijken is toch juist super educatief, als ouder ken je zelf je kinderen hebt beste en kun je ook zelf de grens trekken wanneer je denkt dat het te schokkend is, daar heeft de dierentuin niks mee te maken, en ik vind het mooi dat ze gewoon iedereen de kans geven om het te zien.

En een exotische maaltijd voor de leeuwen is ook wel eens leuk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:14

Het is dus rustig gegaan , net als bij het slachthuis het dier rustig maken even aaien over de kop en schieten en hier een stukje roggebrood en schieten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:17

Er is eerder in dit topic geopperd dat hij heel goed staand gecastreerd had kunnen worden omdat dit bij paarden ook gebeurd. Ik ben niet zo bekend met de anatomie van een giraffe, dus moet afgaan op de expertise dat een castratie bij een giraffe gruwelijk zou zijn. Wat ik wel weet is dat ze niet echt trainbaar zijn. Circus Krone heeft een tijdlang een giraffe gehad in een voorstellen, en een mini die onder hem door moest lopen. En dat ging echt niet van harte! Een verkeerde trap van een paard kan hard aankomen en een leven kosten, bij een giraffe is de kans echter vele malen groter. Dat risico moet je niet willen lopen. En daar komt ook nog bij dat er na een castratie naverzorging nodig is. Als de ingreep onder narcose al lukt, gaat het met de naverzorging ook goedkomen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:18

takkie_muis schreef:
Het is dus rustig gegaan , net als bij het slachthuis het dier rustig maken even aaien over de kop en schieten en hier een stukje roggebrood en schieten

Het is idd zo te horen rustig gegaan. Marius heeft niet geweten wat er gebeurde.