De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:12

0152141488 schreef:
Ik heb ook zo'n programma gekeken alleen dan op National Geografic, ik vond het best hard.
Sommige gevangen weten al 1,5 jaar lang dat ze op die dag dood gaan.
De doodstraf zelf vind ik fifty fifty, sommige gegevangen die daar mee worden gestraft terwijl het verhaal verdraait is. Maar echte moordenaars die echt de vreselijkste dingen hebben gedaan, die ''verdienen'' de doodsstraf.

De gemiddelde wachttijd in de USA op deathrow is 12 jaar.
En dan zit je 23 uur per dag in een kleine cel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:14

Arrabel schreef:
0152141488 schreef:
Ik heb ook zo'n programma gekeken alleen dan op National Geografic, ik vond het best hard.
Sommige gevangen weten al 1,5 jaar lang dat ze op die dag dood gaan.
De doodstraf zelf vind ik fifty fifty, sommige gegevangen die daar mee worden gestraft terwijl het verhaal verdraait is. Maar echte moordenaars die echt de vreselijkste dingen hebben gedaan, die ''verdienen'' de doodsstraf.

De gemiddelde wachttijd in de USA op deathrow is 12 jaar.
En dan zit 23 uur per dag in een kleine cel.

Maar in die 12 jaar is dus maar een deel de datum bekend.

Enneh, 23u? Optimist :))

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:17

Dat is wat Jessica Villerius verteld die er zelf is geweest tenminste.
Citaat:
Hoe was het om op death row rond te lopen?
"Beklemmend. Er is overal aan gedacht om de gevangene zoveel mogelijk te beperken. Dat vind ik ziek. Alsof 23 uur per dag op cel met uitzicht op een blinde muur nog niet genoeg is.

Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/ente ... oren-oprah

Magrathea

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:21

Ik heb in de eerder genoemde blog gelezen dat er soms lockdown is, dan kom je een week je cel niet uit :n
Maar het blijft gewoon erg natuurlijk.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:45

En dan te bedenken dat er ook onschuldige mensen daar zitten....

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:48

_San87_ schreef:
Als je slachtoffers (mede) de strafmaat gaat laten bepalen, dan is het einde zoek.

Ik bedoel niet bij alle straffen dat zou wat zijn hahaha. Bedoelde over de doodstraf. Vind het wel bizar dat er zo lang gewacht wordt met een doodstraf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:55

Ook daar ben ik het niet mee eens, hoor. Ik ben fel tegenstander maar als iemand mijn familie vermoordde zou ik wellicht, overmand door emotie, tóch zeggen dat hij dood moet. Om daar enkele jaren later een vreselijk schuldgevoel aan over te houden. ;) Ik vind het niet eerlijk voor de dader maar ook niet voor het slachtoffer zelf om ze zo'n keuze te laten maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:57

nova_zodiax schreef:
_San87_ schreef:
Als je slachtoffers (mede) de strafmaat gaat laten bepalen, dan is het einde zoek.

Ik bedoel niet bij alle straffen dat zou wat zijn hahaha. Bedoelde over de doodstraf. Vind het wel bizar dat er zo lang gewacht wordt met een doodstraf.

Je snapt dat dat het slechtste idee van de wereld is, hoop ik?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:57

nova_zodiax schreef:
_San87_ schreef:

Waarom moeten slachtoffers wat te zeggen hebben over de doodstraf?

Dat is omdat mensen zelf nog in beroep gaan (logisch) ze zitten niet 12 jaar duimen te draaien, ze zijn bezig in hoger beroep, nog hoger beroep etc. Zodra ze compleet uitgeprocedeerd zijn gaat het vaak wel snel.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:07

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Waarom moeten slachtoffers wat te zeggen hebben over de doodstraf?

Dat is omdat mensen zelf nog in beroep gaan (logisch) ze zitten niet 12 jaar duimen te draaien, ze zijn bezig in hoger beroep, nog hoger beroep etc. Zodra ze compleet uitgeprocedeerd zijn gaat het vaak wel snel.[/quote]
Ik bedoelde als ze na dat ze compleet uitgeproceerd zijn nog zolang moeten wachten, dat vind ik bizar.

Zoals ik zei, het mee beslissen is een andere discussie. Het ging hier over het feit of je voor of tegen was. En ik ben voor maar alleen als het echt zeker is en als het om zulke gruwelijk feiten gaat als bijvoorbeeld bij Mark Dutroux.
Laatst bijgewerkt door nova_zodiax op 30-01-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:09

Dani schreef:
Ook daar ben ik het niet mee eens, hoor. Ik ben fel tegenstander maar als iemand mijn familie vermoordde zou ik wellicht, overmand door emotie, tóch zeggen dat hij dood moet. Om daar enkele jaren later een vreselijk schuldgevoel aan over te houden. ;) Ik vind het niet eerlijk voor de dader maar ook niet voor het slachtoffer zelf om ze zo'n keuze te laten maken.

Daar heb je zeker een goed punt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:13

Ik ben ook tegen de doodstraf, voordat ik wist hoe het echt werkte was ik voor: "Laat die engerds maar vermoorden" was mijn insteek. Nu ik weet hoe alles in zijn werking gaat denk ik er wel anders over.

Ik vraag me altijd nog af waarom je mensen zou vermoorden om te laten zien dat het vermoorden van mensen fout is? Degene die dus de dodelijke injectie of dát schot geeft vermoord dan toch ook iemand? Dan kun je zeggen dat het het werk is van diegene, maar dan nog, een huurmoordenaar vermoord toch ook mensen als "werk".

Ik keur het vermoorden, verkrachten en andere misdaden echt niet goed. Maar ik vind de doodstraf niet de gepaste straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:18

En wat nou als jouw vader/[***] per ongeluk iemand doodrijdt met de auto? Dit kan altijd gebeuren, doodstraf dan maar?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:32

Doanique schreef:
En wat nou als jouw vader/moeder per ongeluk iemand doodrijdt met de auto? Dit kan altijd gebeuren, doodstraf dan maar?

Was dit tegen mij? Dan denk ik dat je mijn post niet goed gelezen hebt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:43

Nee gewoon in het algemeen! Ik heb niet het hele topic gelezen :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:48

Doanique schreef:
Nee gewoon in het algemeen! Ik heb niet het hele topic gelezen :)

Oh, dan ben ik het inderdaad helemaal met je eens. :j

Dacht dat het als reactie op mijn post was, maar ik ben ook tegen de doodstraf dus dat was dan een beetje vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:03

Dat had vreemd geweest. _O-

Ik vind het zo dubbel, als je iemand neerschiet dan mag je maar gewoon dood, maar als je iemand perongeluk aanrijdt dan niet. En tóch heb je volgens de wet iemand vermoord, al dan niet met voorbedachte rade...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:04

Doanique schreef:
Dat had vreemd geweest. _O-

Ik vind het zo dubbel, als je iemand neerschiet dan mag je maar gewoon dood, maar als je iemand perongeluk aanrijdt dan niet. En tóch heb je volgens de wet iemand vermoord, al dan niet met voorbedachte rade...

Als je iemand per ongeluk aanrijdt is het nooit met voorbedachte rade :D Overigens heb je dan ook niet iemand vermoord, dan is het dood door schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:06

Nee daarom, maar als je iemand neerschiet dan kan het wel met voorbedachte rade zijn :+

Want met een pistool over straat mag niet, maar met een dodelijk koekblik wel en die valt niet te verbieden. Dan nog heb je wel iemand doodgemaakt... :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:06

nee dat heet doodslag. niet moord :) daar zit een heel groot verschil tussen

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:08

Wij hebben het er met maatschappij op school over gehad. En er zijn verschillende mensen vermoord die achteraf onschuldig bleken te zijn.
Ik vind het belachelijk, het is niet terug te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:10

Oh... Maar dan nog heb je WEL iemand doodgemaakt! En dood is dood toch...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:11

Moord = iemand doden met voorbedachte rade.
Doodslag = iemand doden zónder voorbedachte rade, dus in impuls.
Dood door schuld = per ongeluk iets doen waar een ander het leven bij laat.

Doanique, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt? Een pistool heeft als primaire doel om levende wezens te verwonden of doden. Een auto niet. Het verschil lijkt me evident. Met een pistool kan je, normaal gesproken, iemand ook niet per ongeluk doodschieten. Iemand per ongeluk doodrijden kan wel. Ik neem aan dat jij ook wel snapt dat de intentie waarmee iets gebeurt nogal van belang is voor het bepalen van de strafmaat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:12

Maar wat als ik per ongeluk iemand doodrijd omdat diegene niet uitkijkt met oversteken en geen licht op z'n fiets had enzo, en het was toevallig iemand die ik kende en met wie ik veel ruzie had gehad?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:12

Doanique schreef:
Oh... Maar dan nog heb je WEL iemand doodgemaakt! En dood is dood toch...

Dood is dood, ja. Maar doodslag is geen moord. En moord is geen dood door schuld.