Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:48

Jesser schreef:
Ik maak me druk om wat ik NU zie gebeuren.. en dat ik me Afvraag hoe het zal vergaan als ik eenmaal zo oud en hulpbehoevend ben. Want dat gebeurt ons allemaal een keer.

Daar maak ik me dan weer absoluut geen zorgen over..

ik ben enigkind, tegen de tijd dat ik oud ben, zijn mijn ouders overleden, dus ik heb tzt niemand om rekening mee te houden..

Ik hoop dat ik een pilletje kan nemen als ik er klaar mee ben :j (moet ik wel regelen dat ik niet gereanimeerd wil worden en nog wat van dat soort zaken en dan hopen dat ze me niet als een dement kasplantje ergens neerzetten..)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:49

Kohtje
Zeg ik ergens dat het geen keuze is?
Ik heb jaren van mijn leven gewerkt en geslapen, ook geen sociaal leven gehad en ook niet paard gereden.
Ik ben blij dat ik mijn 24 uur werk, met moeite maar daar ben ik al heel blij om, vol kan houden. En daarnaast weer af en toe kan rijden.

In de jaren dat ik nog niet wist wat ik mankeerde en de juiste medicijnen nog niet had heb ik mijn moeder ook nooit hier gezien om me te helpen.
In mijn jeugd heeft ze zoveel rare fratsen uitgehaald dat ik geen jeugd heb gehad.

En dan moet ik er dadelijk wel voor haar zijn, zelfs op een niveau dat het alleen weer werken, verzorgen en slapen is?

Noem het negatief, ik noem het realistisch.

En ik schrijf dit nu zo uitgebreid uit omdat ik echt niet de enige ben die geen fijne band heeft met een ouder.
Dan kun jij misschien inzien dat het niet overal zo lekker loopt en waarom er keuzes zijn op die manier.

purny

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:57

Ik ben zelf werkzaam in de zorg en heb niet alles doorgelezen. Als er dingen dubbel staan mijn excuus...

Vroeger was het heel normaal dat ouders op hun 55ste jaar het verzorgingshuis ingingen. Ook als ze nog kerngezond waren zaten ze hun leventje daar te slijten en hadden ze met niks hulp nodig.
Op dit moment werk ik zelf in een zorgcentrum. Nog zo'n beetje warm en gezellig maar vooral ook ouderwets huis. Iedereen kent elkaar en respecteerd elkaar(op de nodige rummicub stenen die af en toe door de zaal vliegen, maar dat heb je overal.)
Het huis waar ik werk is klein en gezellig. 32 mensen wonen er waarvan misschien een stuk of 12 geholpen moeten worden met steunkousen, wassen en aankleden en de rest doet men allemaal zelf.

Ik vind het eerlijker om mensen nu nog die in aanmerking zouden moeten komen voor zorg thuis te laten wonen. Want waarom zoveel geld uitgeven voor een kamertje als je alleen maar moet worden geholpen met kleine dingen? Het personeel wat je overhoud kun je dus in een verpleeghuis inzetten, waar het echt nodig is.
De mensen worden allemaal meer actiever en blijven langer zelfstandig wonen, dus meer thuiszorg kan je inschakelen op dit vlak.

En dat huizen moeten sluiten is ook alleen maar omdat het meer geld kost om ze op te knappen. Veel dingen zijn in verval geraakt en afgekeurd, als je dit zou moeten opknappen kost het je meer en meer geld dan dat je dit platgooid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:59

kohtje schreef:
Verzorg jij haar helemaal? Dag en nacht???

Zo goed als. Ze wordt twee keer per week gewassen en 1 avond in de week wordt ze naar bed gebracht zodat ik een avond vrij heb voor mezelf.
Twee keer per week gaat ze naar dagopvang om nog wat fysio te hebben en de zangclub :D[/quote]

Ik mag toch wel hopen dat ze twee keer per week gedouched word en verder word gewassen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:11

2x gedouched inderdaad , wassen doet ze nog aardig zelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:13

Ik schrok al! Bewonder je voor je inzet! Sorry voor de gedachten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:33

kohtje schreef:
Dank je Margee, ik doe het met liefde.

eigelijk is het gewoon normaal.... :D maar respect heb ik wel voor je hoor! :j

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:57

Vanavond op Nederland 2 om 21.10 uur Zembla.
Gaat over mishandelingen in de ouderen zorg.
Thuiszorg die steeds minder word, verpleeghuizen die wegbezuinigd worden, de druk word steeds groter op de ketel.
Wel de moeite waard om te kijken.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:59

Harmonie6 Dank je wel, ga ik kijken!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:28

Dit soort situaties zullen alleen maar meer en wellicht wel explosief gaan ontwikkelen. Wat alleen heel erg valt te betreuren!
Maar wat ik op zich wel kan begrijpen.
Ik heb het niet om mij heen gezien qua mishandeling maar als je hoort van de enorme werkdruk en straks als de mensen thuis verpleegd moeten gaan worden kun je je wel voorstellen dat onmacht frustratie vermoeidheid er voor gaan zorgen dat ouderen het niet gemakkelijker gaan krijgen.

De overheid moet beseffen dat door de kraan zo dicht te draaien een groter probleem gecreëerd wordt dan enkel financieel opgelost.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:28

Ik denk ook dat de ouderen zelf "lastiger" gaan worden. Mondiger maar ook door hun eigen frustratie van de lichamelijke aftakeling in combinatie met langer thuis wonen en je maar moeten redden......