Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Wat dacht je - om maar even een actueel voorbeeld te noemen - van de Kerstpotten van het Leger des Heils dan? Mensen die met kruisjes om hun nek of op hun kleren lopen? Ichthus-visjes op auto's? Heel veel klassieke muziek? Ik kan nog wel wat meer voorbeelden noemen van uitingen van geloof waar je in de openbare ruimte mee geconfronteerd kunt worden.
uryanne schreef:Vjestagirl schreef:Ik vind het idee heel erg leuk. Alleen: een ouderwets product verkopen met een nieuwerwetse methode is een leuk idee, maar ik betwijfel wat het uiteindelijk oplevert. Als ze echt mensen voor 'vast' in de kerk willen hebben dan moeten ze misschien het 'product' wat vernieuwen.
Jij komt niet in de Kerk begrijp ik? Kerk is van alle tijden en staat juist midden in de maatschappij!
Sammie schreef:Volgens sommige stromingen ben je idd dood, anderen denken dat je naar de hel gaat. Zijn de meningen over verdeeld.
Je laatste opmerking snap ik niet. Je kan een kerk in en uitlopen zonder een cent uit te geven en toch gebruik hebben gemaakt van een 'dienst' (in dit geval erg letterlijk) Bij een supermarkt wordt dat toch wat lastiger. Dan moet je idd je portomonnee opentrekken, anders kun je niet naar buiten lopen met een brood. Als je daadwerkelijk niet gelooft dat ze graag willen dat je ziel bij God (be)hoort te zijn (en hoe dat kan gebeuren), dan snap je de hele essentie van het Christendom niet
(en dan doel ik niet op het al dan niet bestaan van een God en of het zo is, want dat valt de bediscusseren, maar ik doel puur op de basis 'grondvesten' van het Christendom).
Mindim schreef:@ blue-eyes, waar buiten de kerk, word je met het geloof geconfronteerd dan? Ik kom het niet tegen, het gebeurt merendeels binnenskamers en in de eigen gemeenschap (zo ook scholen). De keren dat ik het wel tegen kom, is wanneer men bij mij aan de deur komt of in het journaal waar uit de naam van het geloof een oorlog gaande is. In openbare ruimten, behalve de kerk, kom je het mi helemaal niet veel tegen.
Sammie schreef:Dat valt niet onder een 'dienst' van de AH, maar onder een service..
Bij de meeste kerken kun je trouwens nadien ook koffie drinken
Sammie schreef:Is helemaal het onderwerp van de discussie niet... Het ging om de reclames en de reden daar achter. Ik heb nog nooit de man van de Albert Heijn in een reclame horen verkondigen dat je bij de AH gratiszzzzz koffie kan drinken noch 'diepgaande' gesprekken kan voeren (en dat willen ze ook helemaal niet dat je dat komt doen). Wél dat je 2 voor de prijs van 1 artikel X mee kan nemen, dat je artikelen goedkoop kan hamsterrrrnnnn, als je in week x en y boodschappen bij hen kan doen dat je voetbalplaatjes kan krijgen en dat je je nieuwe bonuskaart kan activeren..
Shenavallie schreef:Sammie schreef:Is helemaal het onderwerp van de discussie niet... Het ging om de reclames en de reden daar achter. Ik heb nog nooit de man van de Albert Heijn in een reclame horen verkondigen dat je bij de AH gratiszzzzz koffie kan drinken noch 'diepgaande' gesprekken kan voeren (en dat willen ze ook helemaal niet dat je dat komt doen). Wél dat je 2 voor de prijs van 1 artikel X mee kan nemen, dat je artikelen goedkoop kan hamsterrrrnnnn, als je in week x en y boodschappen bij hen kan doen dat je voetbalplaatjes kan krijgen en dat je je nieuwe bonuskaart kan activeren..
En toch brengt dat de mensen bij elkaar, want met die acties krijg je dat mensen met elkaar in contact komen. Ze willen hun "voetbalplaatjes" maar wat graag ruilen (en daar wordt hier wel reclame over gemaakt).![]()
Maar dat is inderdaad een heel andere discusse.
_San87_ schreef:Voetbalplaatjes brengen mensen bij elkaar? Ik merk hier vooral veel ergernis juist door die kaartjes, opdringerige kinderen bij de supermarkt die zeuren om kaartjes, bijvoorbeeld.
Mindim schreef:Leger des Heils kom ik hier niet tegen. Klassieke muziek is niet per definitie een uiting van geloof. Visjes op auto's, tja men plakt er ook een sticker van de camping naast of een vis van de staatsloterij. Dat bedoel ik niet met het geloof worden geconfronteerd. Met kruizen op je kleding lopen is niet per definitie een uiting van geloof hoor, veel heavy metal mensen hebben ook kruizen op hun shirts, veel zerken zijn ook in die vorm. Bij mijn weten was het kruis ook niet per definitie van het geloof als teken.
NatasjavE schreef:_San87_ schreef:Voetbalplaatjes brengen mensen bij elkaar? Ik merk hier vooral veel ergernis juist door die kaartjes, opdringerige kinderen bij de supermarkt die zeuren om kaartjes, bijvoorbeeld.
Het brengt de groep met liefhebbers van voetbalplaatjes inderdaad bijelkaar.![]()
Dat er andere groepen zijn die zich er aan ergeren hou je altijd.![]()
De spot vind ik veel te zoetsappig. Ik zal me er echter geen moment aan ergeren. De meeste reclame is niet aan mij besteed dus ach.
NatasjavE schreef:_San87_ schreef:De groep maakt onderling ook ruzie. Maar goed, dat gaat het topic voorbij.
![]()
Dat doen ze in de kerk ook. Dan splitsen zich af en heb je er een nieuwe stroming bij![]()
_San87_ schreef:Wat ik echt helemaal prima vind. Ik heb er echt geen last van. En ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand wél last kan hebben van, bijvoorbeeld, een prachtige kerk in het stadscentrum.