Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:28

Little king: Jij maakt van mij een slaat op mij denker, je hoeft dat soort dingen er niet bij te zetten. Het maakt in ieder geval niet dat ik je serieuzer neem :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:29

Oh jij hoeft mij ook niet serieus te nemen hoor, dat heb ik ook niet tot doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:29

Lichamelijk ziek of geestelijk niet sterk genoeg om mee te komen is voor mij wel een verschil. Als je een keer goed kapot gemaakt bent, kom je niet makkelijk meer terug, helaas.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:34

Ik kan zeggen dat het me wel sterker heeft gemaakt.. De les dat je niet onaantastbaar bent, en dat je dus goed voor jezelf moet zorgen is mij wel heel duidelijk. Ik ben er echt geen naar mens van geworden. Dat is dat weer de andere kant van de ellende. En weet je, ik ben nu 21. Ik kan nog jaren werken als ik bijvoorbeeld op mijn 25ste weer aan het werk kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:37

Ja hoor, als je het leven als een leerschool zier, dan kom je er wel hoor.

Soms duurt het jaren en een weg vol blokkades eer je er achter komt dar je hier op aarde er voor je zelf bent, dat je je hart moet volgen en moet gaan doen wat bij jouw hoort en wat je leuk vind....en dat goed voor je zelf zijn het eerste is wat je moet gaan leren...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:38

Heel cliché
what doesn't kill you makes you stronger
Maar het klopt wel
Maar niemand beweert daarbij dat de weg naar sterker gemakkelijk is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:45

Klopt, maar soms hoort er bij die weg ook een periode van rust bij om te herpakken en dat kan best eens een ziekteperiode zijn...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:46

Gelukkig maar Little king...

Het tegenstrijdige is dat wat russel zegt helemaal waar is, maar het eerste dat je echt leert is dat je je moet aanpassen. Aan ouders, school, maatschappij, dat loslaten is een lange weg die niet iedereen bewandelt. Veel mensen blijven zich altijd aanpassen, ten koste van zichzelf.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:47

Nou ik houd me vast voor de wijzigingen van het kabinet.. Wajong word veranderd? PGB word veranderd.. rugzakjes op scholen verdwijnen.. ik ben doodsbenauwd. Al 4 jaar kan ik met zeer aangepaste regelingen naar school en nog lukt school me niet. Werken lukt me ook niet, ik heb 18 bijbaantjes gehad in 1 jaar tijd en geen 1 houd ik vol ik word overal ontslagen. Ik raak in paniek, krijg te veel prikkels, te veel taken, ik verlies het overzicht.. nu moet ik uit huis voor mijn eigen psychische gezondheid.. dus ik moet woensdag naar het UWV voor de wajong aanvraag.. en ik vind het eng. Heel eng, ik hoop zo dat ik die wajong krijg. En niet eens voor het geld, nee ik wil hulp. Hulp om een baan te vinden die ik wél volhoud, waar er iets meer rekening met me word gehouden en als er iets niet gaat er steun komt van een werkbegeleider o.i.d. maar goed. Als ik om de 5 jaar herkeurt ga moeten worden dan word dat extra stress denk ik zo maar

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:50

Dat is zeker zo russel dat rust er ook bij hoort.

Aanpassen hoort er ook bij. Dat is zeker moeilijk als je een leeftijd genoot allerlei leuke dingen ziet doen en je dat zelf niet kunt.
Maar daar is dan geen keuze in.
Je (je is algemeen) leert dan uiteindelijk dat elk mens anders is en dat de ene gewoon altijd andere dingen kan dat wat je zelf kunt. Of iemand nu ziek is of niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:50

Ik hoop ook van harte dat je de juiste hulp krijgt Lisa_H :j
Is er wel bekend wat jouw overprikkeling en paniek veroorzaakt?
Ik zie iets over autisme in je onderschrift staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:51

Klopt inderdaad.
Ik ben op mijn 17e ziek geworden en het gaat nu de betere kant op.
Voor menig gezond mens nog steeds bagger, maar voor mij al heel wat.
Als ik kijk hoe ik nu ben, en wat ik er van opgestoken heb.. Dat is heel, heel erg veel.
Vreselijk veel kennis opgedaan over voeding, alternatief, supplementen en weet ik wat nog meer.
Echt heel veel wat mijn hele leven nuttig blijft.

Verder heeft die diagnose heel erg geholpen, ik ging maar door omdat dat zogenaamd moest want het zat tussen mijn oren.
Laat dat met Lyme nou een heel slecht idee zijn, dus sinds die diagnose trap ik ook echt op de rem als ik merk dat dat nodig is.
Vaak wil ik dat niet, maar het is echt beter en omdat ik weet dat het Lyme is kan ik het ook accepteren.

Verder heb ik een vriend, flink leeftijdsverschil en totale tegenpolen.
Maar door alles wat er gebeurd is weet ik dat niemand perfect is bijvoorbeeld, en handel daar ook naar.
Een les die ik als 20 jarige al meekreeg waar ik mijn hele leven lol van ga hebben.
Ik accepteer veel meer en ben er behoorlijk rustiger door geworden, ik kijk heel anders tegen dingen aan merk ik.
Denk veel meer na over dingen merk ik.

Alles bij elkaar ben ik er niet slechter van geworden, maar het is niet makkelijk.
Enige wat ik niet leuk vind is dat ik geen zekerheden heb.
Ik weet niet of ik ooit aan het werk kan, als ik nu wist dat ik over 3 jaar aan het werk zou kunnen zou ik nu de vlag uithangen. :Y)

Het is een uitspraak uit een boek over Bachbloesem therapie.
Negatieve aspecten zijn niet erg, als je maar aan jezelf blijft werken en dat ook inziet.
En zo leef ik, ik probeer mijn dingen in te zien, en eraan te werken zonder boos te zijn op mezelf over die dingen.
Daar schiet je namelijk niets mee op.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-11-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:54

Bromfiets het is ook tegenstrijdig.....ik ben 2 keer zo oud en ben er ook pas achter hoor, pas mij ook altijd aan aan anderen.

Maar dat geeft niet, als je de balans maar weet te vinden en te bewaren, dat jijzelf in het middelpunt staat en ook nog eens aan anderen denkt...en dat mag je aanpassen noemen, maar beter is samen met jouwzelf het leven delen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:55

Lisa verwacht van het uwv geen hulp in te vinden van passend werk.
Bij mij zeiden ze dat ik geen passend werk kon vinden dat was een speld in een hooiberg, maar hulp in welke vorm dan ook kreeg ik ook niet.
Fijn die motivatie vanuit het uwv :+
Maar heb al jaren fijn werk met tevreden werkgevers. Mezelf wegcijferen komt nog steeds voor, maar ja, zo zal mijn leven wel zijn denk ik dan :P
En daar ben ik niet de enige in.
Maar hulp van het uwv? Opdoeken die hele handel en het geheel anders organiseren. Hoe weet ik niet, maar zo kost het geld en doet het niks.
Ook mensen in de ww die ik in mijn omgeving ken hebben nog geen enkele hulp ooit maar gehad. Nieuw werk kwam allemaal uit hun zelf.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:55

Je kunt op een flauwe manier dingen blijven herhalen, siert je. Voor de rest heb ik weinig behoefte om nog op je te reageren, want ik probeer een serieuze discussie te houden en jij maakt er een kinderachtig spelletje van omdat ik iets anders zeg dan je wil horen? Zeer volwassen :j

Lisa_H: Succes met de aanvraag, kan me voorstellen dat het een stressvolle tijd voor je is.

Edit: @Russel: Aan anderen denken noem ik geen aanpassen maar compassie, medeleven enzovoorts. Aanpassen bedoel ik als in handelen naar de verwachtingen van anderen ten koste van jezelf.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:00

Russel, dat is de kunst inderdaad.
Jezelf staande en in balans houden, en daarbij aanpassen mag als je maar aan jezelf blijft denken.
Blijf nagaan bij jezelf of je er achter staat of niet bij waar je mee bezig bent, zo nee denk dat je er mee wil gaan doen.
Belangrijk is dat je jezelf probeert af te sluiten denk ik van bepaalde dingen.
Je mag er voor iemand zijn, je mag een vriendin hebben die er doorheen zit en waar je er onvoorwaardelijk voor bent.
Maar belangrijk is dat je dat ook los kunt laten, zodat het niet van jou energie wegvreet.
Conclusie, van andermans probleem niet jou probleem maken, maar er wel voor iemand zijn.
Als ik me rot voel om iemand die zich heel rot voelt dicht bij mij mag ik dat, maar niet te lang.
Dan wil ik dat het die avond ook afgesloten is, dan verwerk ik dat en creeer ik weer rust in mijn hoofd.
Dat werkt goed, en dat doe ik met kennis uit een handboek over hypnotherapie.
Soms zitten daar hele handige dingen in die je simpel toe kan passen.

Hele simpele oefening uit de hypnotherapie is bijvoorbeeld herbeleven van dingen.
Als een mens wat pijnlijks tegen als je denkt of doet komt stokt de adem.
Als je dan heel bewust rustig door blijft ademen zal je in dat onaangename blijven hangen, heel weird maar raar.
Dan adem je net zo lang rustig in een uit tot er rust komt en dat gevoel wegzakt.
Dan heb je min of meer dat nare gevoel herbeleefd en goed afgesloten, en dus weer een stukje verwerkt.
Dit doe ik met nare dingen of dingen die me erg aangrijpen, doe ik meteen wat mee op die manier.
Het is niet handig dit te doen met hele zware trauma's zul je begrijpen, maar met veel dingen is het fijn.

Het is trouwens ook een heel logisch verloop vaak. Hier een stukje over het blaasspoor in de acupunctuur, op de bachbloesems.
Over het altijd maar aanpassen in situaties.

•Centaury (blaasmeridiaan) – actief van 15 tot 17 uur: Als voorbeeld de -negatieve - relatie tussen Centaury, Holly en Pine: Centaury staat voor het verlangen naar erkenning en liefde. Je kunt je slecht afgrenzen en doet alles voor anderen om hun bijval niet te verliezen. De volgende toestand is Holly, een agressieve begrenzing. 'Anderen doen nooit iets voor mij' en 'als ik ze nodig heb zijn ze er nooit'. Van een ja-knikker wordt je nu een nee-knikker, je let niet meer op tegen wie je 'nee' zegt, je zegt gewoon nee (vaak tegen de verkeerde mensen!)! Dit resulteert weer in een Pine-toestand waarbij je door schuldgevoelens geplaagd wordt, je bent niet vriendelijk geweest én vaak tegen de ‘verkeerde' personen, mensen vinden je lastig en daardoor ga jij je grenzen weer verleggen en belandt je weer in het Centaury stadium. Zo is er in ieder 'spoor' een logische relatie.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-11-13 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:03

Wie doet er flauw?
Jij, bromfiets, valt over dingen die ik schrijf die ik nu verduidelijk, maar dat is ook al niet meer goed? Want ik schreef niet duidelijk zei je eerder en daar hadden meerdere mensen inclusief jou last van.
Verbeter ik dat voor jou en al die andere is het weer niet goed. Wat wil je (bromfiets) nou?
Ben jij bromfiets de enige in dit topic? Nee, dus, dus als ik schrijf je is algemeen is dat voor jou, maar ook voor elk ander die denkt dat het over hem/haar ging. Want jij beweerde dat die er waren.

Maar wat jij, bromfiets wilt, ik zet het er wel niet meer bij, maar dan niet meer mauwen dat ik het over iemand persoonlijk heb op bokt terwijl ik dat niet 1 keer heb gehad.
Want dan quote ik dit bericht meteen weer.

Maar goed back on topic dan een heel topic over bromfiets die alles op zichzelf betrekt :?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:08

Nou uhm sorry hoor little_king,

Maar ik vind ook dat je een beetje kinderachtig bezig bent.
En het UWV helpt wel degelijk hoor, dat is wat ze bij mij hebben gezegd, dat ze me ook zeker gaan ondersteunen en begeleiden naar het vinden van passend werk.
Dus ik neem aan dat dat geen loze beloftes zijn, hun willen ook liever dat je werkt dan alleen een uitkering trekt togch?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:16

Ik hoop voor jou dat ze hun belofte nakomen.
Helaas is de praktijk bij vele anders.
Zowel bij zieke als werkeloze.
Dus zet je hoop niet te veel op hun zodat je teleurstelling daarna niet te groot is. :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:19

Het UWV helpt wel, je moet alleen ze zelf achter de broek aan zitten.
Maar ach als je volledig thuis zit heb je daar zat tijd voor :))
Ondanks dat ik volledig afgekeurd ben wilde ik toch nog heel graag proberen om te werken ondanks dat artsen het afraden. Met dank aan een werkcoach heb ik het 3 maanden weten vol te houden (paar uurtjes per week) en ze zoekt nog regelmatig contact om te vragen hoe het gaat en kijkt ook nog steeds uit naar werkgevers waarbij ik wellicht wel aan de slag kan.

Little_King ik krijg een beetje het idee dat je een soort ''strijd'' aan wilt gaan wie het ziekste is o.i.d..
Dat jij het niet hebt gekregen en dat andere mensen die het wel hebben gekregen dan ook maar meteen aan het bed gekluisterd moeten zijn ofzo. Let wel dit is mijn interpretatie en geen aanval :)

Ik kan (zo goed en kwaad al het gaat) wel bijna iedere dag circa een uurtje op stal zijn.
En nee ik ben dan niet erg actief maar het is heerlijk om wat ritme te hebben, sociaal contact te hebben en even met paardenbeesten te knuffelen. Zelf een paard houden is geen optie maar mocht het ooit kunnen dan komt het er zeker.
Veel mensen zien/horen dit en beginnen dan meteen te gillen (zoals hier ook door sommige gebeurt) dat ik dat uurtje dan ook wel kan werken. Wat men dan niet weet/ziet/hoort is dat ik na dat uurtje direct thuis weer mijn bed in kan met een berg medicatie wat bekant een maaltijd is. Moet ik dan maar de rest van mijn leven 1 uur per dag werken en daarbuiten alleen maar op bed liggen zodat ik meer participeer in de maatschappij?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:31

Ik zie dat ook niet als aanval.
Ik deel mijn ervaring. En daarmee deel ik ook dat het bij het uwv enorm krom gaat.
Gezien vanuit mensen die niet kunnen en moeten en ook mensen die bij beunen maar voleldig afgekeurd zijn. En een uwv die daarop niet kundig is om beide kanten te beoordelen. En ik hoop dat dit gaat veranderen.

Ik heb nergens geschreven dat iemand elke dag moet werken.
Ik heb het gehad over bijvoorbeeld 2 uurtjes in de week, dus 1 keer paard skippen.
Voor dat sociale contact buiten de stal, voor dat gevoel dat je wat doet in de maatschappij is dat voor veel mensen denk ik erg goed.
Dat je van die activiteiten bij moet komen is helaas vaak zo.
Laatst bijgewerkt door little_king op 24-11-13 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:33

Als ik dat laatste even op mijzelf betrek, van 1 keer paard overslaan, vind maar eens een bedrijf die dat wilt :)
Dan erbij, ik kan de ene dag meer dan de andere, soms ben ik 's ochtends een uurtje goed, soms 's middags, ik zal dus ook afhankelijk moeten zijn van een werkgever die vrijheid biedt m.b.t. wanneer ik kom.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:35

Ook daar heb ik het nooit over bedrijf gehad :) Die kun je wel vergeten om te vinden.
Maar over bijvoorbeeld een boodschap doen voor een oudere en daar een babbel mee maken.

"In deze functie wordt beroep gedaan op uw betrokkenheid en uw vermogen met mensen om te kunnen omgaan, bijvoorbeeld door een luisterend oor voor hen te zijn, de krant voor te lezen, een stukje te wandelen, een boodschapje te doen of een spelletje te spelen.
Wij vragen
Voor vrijwilligerswerk is uw leeftijd niet belangrijk, uw inzet wel. Of dat nu een
uur per week is, of enkele dagdelen per maand."

dit staat hier bijvoorbeeld regelmatig in de krant.
Laatst bijgewerkt door little_king op 24-11-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:41

Maar nu noem je net dingen die aardig wat mensen niet kunnen, psychisch niet of lichamelijk niet :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:43

Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Als je meerdere keren moet melden dat het niet lukt om te komen hoef je helemaal niet meer te komen, in het bedrijfsleven ziet niemand mogelijkheden voor 1 uur per dag of 1 uur per week en ook de sociale werkplaats is niet vrijblijvend en heeft (hier in de buurt) een minimum aantal uren dat je aanwezig moet zijn.