Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:18

Bandaloe Ja ik weet idd. wat er gaande is daar,en het is heel erg wat er gebeurt is.
Mensen krijgen hulp uit alle landen,alles word weer opgebouwd [áls het gebeurt] en de mensen moeten weer verder met hun leven,ondanks het verlies van hun dierbaren.
Wat er nu gebeurt is is nú,straks begint het gewone leven voor die mensen,het leven wat ze niet anders kennen dan dat wij kennen.
De mensen hier krijgen weinig tot geen hulp,ja er zijn voedselbanken,maar die worden ook gestaag minder.Daarbij je kan niet alleen maar van de voedselbank leven!
Op de Filipijnen is geen voedselbank of andere hulp,klopt,maar wel hulp vanuit andere landen.
En daarom zeg ik: wat mensen hier meemaken is voor ons nét zo erg als wat de mensen daar moeten mee maken.En als je dat niet begrijpt,dan heb je zelf geen echte armoede meegemaakt.
Das ook niet erg dat je je dat niet kan voorstellen,dat kan alleen maar als je er zelf middenin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:21

gohya schreef:
Bandaloe Ja ik weet idd. wat er gaande is daar,en het is heel erg wat er gebeurt is.
Mensen krijgen hulp uit alle landen,alles word weer opgebouwd [áls het gebeurt] en de mensen moeten weer verder met hun leven,ondanks het verlies van hun dierbaren.
Wat er nu gebeurt is is nú,straks begint het gewone leven voor die mensen,het leven wat ze niet anders kennen dan dat wij kennen.
De mensen hier krijgen weinig tot geen hulp,ja er zijn voedselbanken,maar die worden ook gestaag minder.Daarbij je kan niet alleen maar van de voedselbank leven!
Op de Filipijnen is geen voedselbank of andere hulp,klopt,maar wel hulp vanuit andere landen.
En daarom zeg ik: wat mensen hier meemaken is voor ons nét zo erg als wat de mensen daar moeten mee maken.En als je dat niet begrijpt,dan heb je zelf geen echte armoede meegemaakt.
Das ook niet erg dat je je dat niet kan voorstellen,dat kan alleen maar als je er zelf middenin zit.

Nu je het zegt, ik heb 10x liever een tyfoon over mijn land heen dan dat ik in de bijstand kom.
Kom nou, dat is toch helemaal niet te vergelijken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:23

Bizzybijtje schreef:
Nu je het zegt, ik heb 10x liever een tyfoon over mijn land heen dan dat ik in de bijstand kom.

Schele vergelijking ook. :roll:

Hier in NL hebben ook zat mensen het echt niet zo goed als bijv wij.
Maar omdat hier geen tyfoon is geweest mogen zij niet klagen???

Lekker krom.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:24

Bizzybijtje schreef:
[quote="gohya"

Nog effe wat jaartjes wachten,dan krijgen ook wij hier Tornado's/Tyfoons.
Dan heb je wat je graag wil hebben.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:25

gohya schreef:
Nog effe wat jaartjes wachten,dan krijgen ook wij hier Tornado's/Tyfoons.
Dan heb je wat je graag wil hebben.

Alleen dan mag je zeuren. Zoals sommigen hier vinden :D

Dus nu ook niet zeiken hier als je huis instort en je op straat staat en misschien wel geliefden kwijt bent. Wánt het is nog steeds niet zo erg als de fillipijnen.
:roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:26

MelanieB schreef:
Bizzybijtje schreef:

Schele vergelijking ook. :roll:

Hier in NL hebben ook zat mensen het echt niet zo goed als bijv wij.
Maar omdat hier geen tyfoon is geweest mogen zij niet klagen???

Lekker krom.

Nee, dat zeg ik niet. Nou moet je niet mijn woorden gaan verdraaien.
Er wordt hier geroepen dat het net zo erg is. Echt, dán moet je je schamen. Dán heb je een kromme beredenering. Dat is echt, maar dan gewoon écht niet te vergelijken.
En gohya, je snapt best wat ik bedoel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:29

@Bizzybijtje natuurlijk snap ik wat je bedoelt.
Ik wil alleen maar zeggen dat als je zélf geen echte armoede mee maakt IN Nederland,je het niet kan indenken hóe erg dat is.Het is nét zo erg voor de mensen in Nederland als de armoede en ellende van de mensen Nú in de Filipijnen.
Het is niet precies hetzelfde,maar voor een nederlander voelt het hetzelfde.Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:29

Babsiej schreef:
Wat mensen hier zeggen dat mensen het in Nederland ook zo slecht hebben ...

Wij hebben hier bijstandsuitkeringen, een voedselbank, schuldhulpverlening, opvanghuizen bij dakloosheid, daklozenuitkering etc. Natuurlijk is het geen pretje als je in armoede moet leven hier.

Maar leven in armoede hier, of leven in armoede daar. Denk dat niemand die hier in de bijstand, op straat of wat dan ook zit vrijwillig naar de Filipijnen wil om daar eens even te overleven.

Straks breken ook al die ziekten nog weer eens uit door het vervuilde drinkwater door alle stoffelijk overschotten etc. -O-

Nee, die vergelijking kun en mag je niet maken. Uiteraard ben je altijd vrij om te geven of niet. Maar er wordt hier genoeg gedaan hoor voor de minder bedeelden in Nederland, moet je per maand eens kijken hoeveel uitkeringen er uitgedeeld worden, hoeveel toeslagen er uitgedeeld worden en hoeveel voedselpakketten er uitgedeeld worden ?

@ takkie muis : op de filipijnen krijgen mensen geen wajong uitkering van een paar 100 euro per maand hoor. Hoe kun je dan hetzelfde terug verwachten ? Die mensen hebben niets...

Misschien zelf ook even stoppen met vergelijken.

En ja, wat jij allemaal opnoemt hebben wij allemaal ja. Dat zegt niet dat iedereen daar dan maar gebruik van kan maken, heláás. Jammer dat er zovelen denken dat het allemaal zo rooskleurig is, ons sociale vangnet.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:34

De ramp daar is heel erg en dat vind ik ook echt MAAR ik ben 1 van die mensen die niet naar een huisarts gaat omdat ik mijn eigen risico in de zorg niet kan betalen.

Ik kan je vertellen dat is zwaar kl*ote, vooral omdat je dan in dit prachtige rijke land te horen krijgt dat je maar moet gaan werken....
Er is geen werk en mijn lichamelijke conditie is dermate slecht dat er geen werkgever is die mij wil hebben.

Constant wordt er geroepen op tv hoe goed wij het wel niet hebben en dat iedereen maar moet doneren.... heel frustrerend in mijn situatie.
Maar OK ik heb wel tv e.d en dat hebben ze daar niet.

Nu maar hopen dat ik niet nog zieker word want in dit land kan ik dan gewoon doodvallen.

Babeth

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:40

Ik ben zeker van plan om van de week ook wat geld over te maken. Ik heb eigenlijk ook geen cent te makken, maar ik heb tenminste een dak boven mijn hoofd en brood op de plank. Deze mensen hebben niks. Ik hoop alleen van harte dat het geld ook aankomt, want bij de tsunami destijds is de helft niet aangekomen van de 111 miljoen die is opgehaald.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:49

Is er al bekend welke organisaties daar de ontvangen giften meteen gebruiken?
Cordaid steun ik al en het rode kruis heb ik net ook gegeven maar ik zou graag nog een goed doel willen steunen :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:04

Babeth schreef:
Ik ben zeker van plan om van de week ook wat geld over te maken. Ik heb eigenlijk ook geen cent te makken, maar ik heb tenminste een dak boven mijn hoofd en brood op de plank. Deze mensen hebben niks. Ik hoop alleen van harte dat het geld ook aankomt, want bij de tsunami destijds is de helft niet aangekomen van de 111 miljoen die is opgehaald.

Kijk dan vooral heel goed naar wie je dat geld over maakt.
Met 555 weet je zeker dat de mensen er in de Filipijnen weinig tot niets van terug krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:12

Marjolein29 schreef:
Nu maar hopen dat ik niet nog zieker word want in dit land kan ik dan gewoon doodvallen.

Dat heet volgens onze premier "Verantwoordelijkheid nemen"

De bijstandsmoeder, de gehandicapte en de gemiddelde arbeider moeten verantwoordelijkheid nemen omdat de bankdirecteuren zo "geweldig" met geld om konden gaan.
O,ja en vergeet niet om van dat weinige geld wat je nog hebt nog snel iets aan Giro 555 te storten.
Want de Directeur van Oxfam Novib heeft dringend een Nieuwe BMW nodig want die oude is alweer 2.5 jaar oud.

gemma92

Kyana18 schreef:
die 13 miljoen hadden we hier in nederland ook goed kunnen gebruiken.

Serieus :')?.. En je weet dan ook hoe het er daar aan toe is?..

vind dat sommige mensen hier toch wel erg egoïstisch reageren. Als je het financieel moeilijk hebt in NL dan is dat nog niet te vergelijken met hoe de mensen het daar hebben..

MusicELINE

Ik doneer niet aan giro 555 (deed het met de tsunami toen wel, door als klein schattig meisje flessen op te halen en tekeningen te verkopen, had 2,55 euro opgehaald :D) Maar omdat inderdaad gebleken is dat het niet goed terecht komt weiger ik mee te helpen om de zakken van de directeur te vullen.
Hier in het dorp hebben we een groep mensen die af en toe naar een land gaan (malawi de vorige keer geloof ik), ze betalen zelf hun vliegtickets en het geld wat je aan ze doneert komt puur bij de mensen daar terecht. Dit soort organisaties steun ik graag, en als ze zo'n kleinschalig projectje oprichten voor de fillipijnen dan doneer ik zeker, maar heb een dergelijke (betrouwbare) actie nog niet gezien.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:14

Loretta wat ben jij bitter! Wat heeft een goed doel of bankdirecteur jou ooit misdaan?

Ik vind het ook niet echt gepast in dit topic.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:14

gohya schreef:
Joosiien schreef:
Een inzamelingsactie houden voor Nederland, alsjeblieft zeg.. walgelijk gewoon. :r

Wat is hier wagelijk aan? hier worden ook gezinnen op straat gezet,hier zijn ook mensen die elke dag alleen maar een droge snee brood kunnen eten.Alleen zie je dat niet uitgebreid in beeld op t.v.! En NEE het zijn niet wanbetalers die hun huis uitgezet worden.
Ik vind het walgelijk dat iemand dit walgelijk noemt!

Dan nog hebben de mensen die jij beschrijft het hoogstwaarschijnlijk een heeel stuk beter dan de mensen daar..

Edit:
Geryon schreef:
Vreselijk hypocriet topic is dit geworden. Zeggen dat je niet kunt vergelijken, maar het vervolgens zelf doen. Het o zo zielig vinden en het daarom een normale gang van zaken vinden om, als je geld hebt, wat te geven, maar hoe zit het dan met de landen/mensen/dieren die altijd hulp nodig hebben? Dan is het ineens niet zo zielig genoeg meer om te storten voor de meesten, of om bewuste keuzes te maken om dat tegen te gaan.

Ook hier geef ik maandelijks aan samen met genoeg andere mensen.. vind het een beetje een nutteloze opmerking, het heeft toch totaal niks met deze ramp te maken. Ik vind het logisch dat er met zo'n enorme ramp mensen geholpen moeten worden en dat je hier dan gewoon wat extra voor geeft als je het zelf kan missen maar staat totaal los van de mensen/dieren etc. die jij noemt.
Laatst bijgewerkt door gemma92 op 19-11-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:23

Selka schreef:
Loretta wat ben jij bitter! Wat heeft een goed doel of bankdirecteur jou ooit misdaan?

Ik vind het ook niet echt gepast in dit topic.

1. Goede doelen stelen het geld wat gestort is voor de hulpbehoevende mensen, dat blijkt weer bij elke ramp die er plaats vind.

2. Bankdirecteuren hebben de economische crisis veroorzaakt waardoor nu heel veel Nederlanders in de financiele problemen zitten.(en dan bedoel ik niet de lokale directeur van de dorpsbank maar de grote graaiers aan de top.)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:27

Op beide reacties heb ik prima argumenten, maar wederom het blijft ongepast in dit topic.

Graag wil ik weten door wie mijn geld goed besteed wordt. Wie biedt? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:31

gemma92 schreef:
Dan nog hebben de mensen die jij beschrijft het hoogstwaarschijnlijk een heeel stuk beter dan de mensen daar..

Moet het altijd zo zijn dat het altijd ergens anders slechter kan zijn? Natuurlijk is het erg wat er daar gebeurd, maar de ogen sluiten voor de situatie in eigen land is ook geen optie.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:33

Winged schreef:
gemma92 schreef:

Moet het altijd zo zijn dat het altijd ergens anders slechter kan zijn? Natuurlijk is het erg wat er daar gebeurd, maar de ogen sluiten voor de situatie in eigen land is ook geen optie.

Dat gebeurd hier toch ook niet mee?.. Je geeft wat Extra zodat je andere mensen kan helpen zonder wat terug te verwachten.. En ik ben inderdaad van mening dat deze mensen even prioriteit hebben..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:34

Winged schreef:
gemma92 schreef:

_/-\o_
Dit dus.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:38

wij doneren ook niet :n

wil best een kleding/voedselpakket maken en bij een organisatie brengen,maar geld in een bodemloze put storten... :n

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... rmist.html

en laatst een aflevering van Ross Kemp gekeken waarbij hij terug ging naar Haiti en gezien wat een ellende en zooi daar nog is,ondanks de grote sommen geld die daarvoor gedoneerd zijn...

nee,geld doe ik niet meer,spulletjes wil ik met alle liefde wel doneren...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:39

Gemma92: Ik denk dat je je eigen berichten even moet doorlezen, je blijft maar hameren dat het daar zo ontzettend erg is. En ja, het ís erg. Maar als ik naar mijzelf kijk heb ik totaal geen vertrouwen in giro555. Plus dat Nederland zelf in een behoorlijke crisis zit. Voor de meeste mensen is het nu knokken om werk, huis en de hele reutemeteut aan de gang te houden.

gemma92

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:41

Ik heb het toch nergens over giro 555