nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Activeer jij de nieuwe bonuskaart?

nee, ik blijf anoniem hem gebruiken
89 (31%)
ja
136 (48%)
misschien
36 (12%)
ik gebruik hem helemaal niet.
17 (6%)
anders
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 281

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:26

xEmily schreef:
Wat kunnen mij die producenten nou schelen, ik wil zo goedkoop mogelijk die ene kip op mn bordje hebben en mn geld in betere dingen steken. Zo materealistisch ben ik wel.

Nope, ik activeer m.

Buiten dat het over kip gaat:
_/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:27

xEmily schreef:
Wat kunnen mij die producenten nou schelen, ik wil zo goedkoop mogelijk die ene kip op mn bordje hebben en mn geld in betere dingen steken. Zo materealistisch ben ik wel.

Nope, ik activeer m.

Wat ga je doen als producenten wegvallen dan :?. Ga je dan zelf je kippetje opvoeden en slachten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:27

Nou ik geloof niet dat ze dmv die bonuskaart nu anders inkopen dan met de vorige bonuskaart hoor ;)

xEmily :')

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:12

1. 'Ik zeg ook niet dat jij dat hebt gezegd, ik zeg dat men iemand die langer over privacy en eventuele andere gevolgen niet paranoïde moet noemen'? --> Dit impliceert dat mensen die voor de bonuskaart zijn niet lang nadenken. Mensen met een andere mening dan die van jou kunnen daar wel degelijk lang over hebben doorgedacht.

2. 'Misschien moet je eens wat nieuwsberichten opzoeken ten tijde van de supermarktoorlogen. Ik denk dat je er dan heel anders tegenaan gaat kijken' --> Ook hier een implicatie, wie zegt dat ik het nieuws niet volg?

3. 'Hmmm... Als dat een gevolg zou zijn. Maar die kans is relatief klein. Nu al wordt er voor ik weet niet hoeveel aan prima producten weggegooid.' --> Juist omdat er zoveel eten wordt weggegooid kan het goed zijn te weten wat iedereen precies koopt en wanneer. Hierdoor kan preciezer worden ingekocht en wordt er dus minder weggegooid. Ik denk dat die 'relatief kleine kans' nog weleens veel groter zou kunnen zijn dan jij denkt. Ik denk namelijk dat het een van de redenen is dat de bonuskaart is ingevoerd. Als er namelijk minder goede producten worden weggegooid blijft er meer winst over voor AH.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:14

_San87_ schreef:
xEmily schreef:

Nope, ik activeer m.

Wat ga je doen als producenten wegvallen dan :?. Ga je dan zelf je kippetje opvoeden en slachten?

Haha nu moet ik toch wel even lachen hoor :o Producenten vallen nooit weg! Waar geld verdiend kan worden blijven bedrijven bestaan. Zolang wij ons kippetje blijven eten is er altijd een kippenproducent.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:19

Ook ik ga hem gewoon activeren. Het maakt mij niet uit dat albert heijn weet wat ik wel of niet koop. Als ik naar de plaatselijke slager of bakker worden mijn aankopen ook onthouden. Zeker al koop je als klant altijd hetzelfde brood of vlees.
Ik zie het zelf als een voordeel: aanbiedingen op producten die ik vaak koop. Veel nuttiger dan aanbiedingen op producten die ik zelden gebruik!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:24

JessicaD88 schreef:
1. 'Ik zeg ook niet dat jij dat hebt gezegd, ik zeg dat men iemand die langer over privacy en eventuele andere gevolgen niet paranoïde moet noemen'? --> Dit impliceert dat mensen die voor de bonuskaart zijn niet lang nadenken. Mensen met een andere mening dan die van jou kunnen daar wel degelijk lang over hebben doorgedacht.

2. 'Misschien moet je eens wat nieuwsberichten opzoeken ten tijde van de supermarktoorlogen. Ik denk dat je er dan heel anders tegenaan gaat kijken' --> Ook hier een implicatie, wie zegt dat ik het nieuws niet volg?

3. 'Hmmm... Als dat een gevolg zou zijn. Maar die kans is relatief klein. Nu al wordt er voor ik weet niet hoeveel aan prima producten weggegooid.' --> Juist omdat er zoveel eten wordt weggegooid kan het goed zijn te weten wat iedereen precies koopt en wanneer. Hierdoor kan preciezer worden ingekocht en wordt er dus minder weggegooid. Ik denk dat die 'relatief kleine kans' nog weleens veel groter zou kunnen zijn dan jij denkt. Ik denk namelijk dat het een van de redenen is dat de bonuskaart is ingevoerd. Als er namelijk minder goede producten worden weggegooid blijft er meer winst over voor AH.

Ik wilde dat er niet mee impliceren, het is een manier van spreken.

Als je het nieuws ten tijde van de supermarktoorlogen hebt gevolgd, dan wist je dat er genoeg producenten zijn die al dan niet tijdelijk op of onder de kostprijs hebben moeten leveren.

JessicaD88 schreef:
_San87_ schreef:

Haha nu moet ik toch wel even lachen hoor :o Producenten vallen nooit weg! Waar geld verdiend kan worden blijven bedrijven bestaan. Zolang wij ons kippetje blijven eten is er altijd een kippenproducent.

Je mag best lachen, maar feit blijft dat door verlaging van prijzen producenten gaan wegvallen omdat ze te weinig winst maken. Daarnaast, een hypothetische vraag mag best gesteld worden, lijkt me.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:37

JessicaD88 schreef:
_San87_ schreef:

En dat is nou net het hele punt. Door al die prijzenoorlogen etc. valt er dus steeds minder geld te verdienen. Zelfs met schaalvergroting en dergelijke investeringen wordt het steeds moeilijker. Ik weet dat bijvoorbeeld Pepsi onder de productieprijs wordt ingekocht. Dat is toch een product wat op aardig grote schaal gemaakt wordt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-11-13 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:38

Is met Grolsch ook zo geweest ten tijde van de prijzenoorlog. Of dat nu nog zo is, durf ik echter niet te zeggen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:41

Nou die vraag is wel heeeeeeel erg hypothetisch. Maargoed, sommige producenten vallen inderdaad weg maarja dat is hoe de markt werkt. Er gaan wel meer bedrijven op de fles in deze crisis. Bedrijven kunnen nu eenmaal niet blijven bestaan als de vraag afneemt.

Kijk maar hoe het gaat in de dierenwereld, de populatie vossen en konijnen wisselt en is op elkaar afgestemd, zo werkt het ook met winkels, producenten en consumenten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:45

Die vraag is niet heeeeeeel erg hypothetisch :). Bedrijven kampen bijna allemaal met verminderde omzet, wat denk je dat het gevolg daarvan is?

Het is gewoon een vicieuze cirkel. En de consument werkt er maar al te graag aan mee, want de producten worden lekker goedkoop. Dat er straks geen geld meer is om het product überhaupt te produceren is niet hun zorg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:50

Het punt is dat de vraag niet afneemt, alleen dat de AH nagenoeg een monopolie positie heeft en daardoor bedrijven kan 'dwingen' om voor een lagere prijs te leveren, zodat ze zelf meer winst kunnen maken.

Ethisch gezien echt heel erg slecht.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:39

Die vraag is wel heel hypothetisch, jij hebt het er over of ze haar eigen kippen groot brengt als er geen kippenproducenten meer zijn. Mi is het uitgesloten dat dat ooit nodig is.

Bedrijven die kampen met verminderde omzet en daardoor steeds meer schulden moeten maken om te kunnen blijven draaien gaan op een gegeven moment failliet. Maar dat is heel wat anders dan dat er geen een bedrijf meer is die hetzelfde product verkoopt. Als er namelijk weer ruimte op de markt is door een aantal faillissementen en een aantrekkende vraag komt er heel snel een ondernemer die toch weer snel die kippetjes gaat verkopen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:47

@Vjestagirl: mi zit je er op twee manieren naast. Ten eerste zijn er meer supermarkten in Nederland en kan AH dus geen monopolist zijn (als AH een monopolie was zouden er geen prijzenoorlogen zijn), en ten tweede gaat deze positie over de aanbod kant. Je neemt een monopoliepositie in als jij de enige aanbieder bent die aan alle vraag voldoet.
Laatst bijgewerkt door JessicaD88 op 05-11-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:49

JessicaD88 schreef:
@Vjestagirl: mi zit je er op twee manieren naast. Ten eerste zijn meer supermarkten in Nederland en kan AH dus geen monopolist zijn (als AH een monopolie was zouden er geen prijzenoorlogen zijn), en ten tweede gaat deze positie over de aanbod kant. Je neemt een monopoliepositie in als jij de enige aanbieder bent die aan alle vraag voldoet.

Ja er zijn meer supermarkten, maar geen enkele zo groot en met zo veel klanten als de AH. Een monopolie positie neem je al in als je veruit de allergrootste speler in de markt bent, wat de AH is.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:52

Ja maar deze positie is nadelig doordat een monopolist juist hoge prijzen kan vragen. Zij zijn immers de enige aanbieder, de consument heeft geen keus. Daar is geen sprake van bij supermarkten, zij zijn juist in oorlog om steeds de laagste prijs aan te bieden. Nogmaals, dit is iets dat speelt bij de AH als aanbieder, dus consument supermarkt, niet bij supermarkt-producent want daar bevindt de AH zich aan de vraagkant.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:00

JessicaD88 schreef:
Ja maar deze positie is nadelig doordat een monopolist juist hoge prijzen kan vragen. Zij zijn immers de enige aanbieder, de consument heeft geen keus. Daar is geen sprake van bij supermarkten, zij zijn juist in oorlog om steeds de laagste prijs aan te bieden. Nogmaals, dit is iets dat speelt bij de AH als aanbieder, dus consument supermarkt, niet bij supermarkt-producent want daar bevindt de AH zich aan de vraagkant.

Ik heb geen flauw idee waar jij het over hebt.

Aan de VRAAG kant is AH monopolist. Daar kan hij door zijn gigantische grootte, kortingen afdingen bij producenten die andere supermarkten dus niet af kunnen dwingen.

Daardoor kan de AH meer geld verdienen dan andere supermarkten aan de AANBOD, want ze kunnen het of a) voor dezelfde prijs verkopen en dus meer winst maken, of b) voor een lagere prijs verkopen/kortingen geven en daardoor mensen naar hun supermarkt lokken.

Echter, doordat ze aan de VRAAG kant monopolist zijn kunnen ze kortingen afdwingen die producenten dwingen om onder hun productieprijs te gaan zitten. Een producent wil graag de naamsbekendheid houden die het verkocht worden bij een AH oplevert, en dus zullen ze blijven leveren.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:32

Shadow0 schreef:
Ja, maar minder heftig dan in Amerika. Maar tegelijkertijd: veel dingen die in Amerika gebeuren komen hier ook voor, alleen met wat vertraging. Dat is juist het punt, dat je niet weet hoe het verder gaat.

Stel dat de PVV aan de macht komt tesamen met een nog engere club. Heb je dan de halal-frikandellen op je bonus staan, dan heb je wat uit te leggen. Of stel dat er een monsterverbond komt van de SGP met enkele fundamentele moslimgroeperingen, die seks voor het huwelijk, abortus, anticonceptie en homoseksualiteit verwerpelijk vinden. Maar ondertussen staan wel die zwangerschapstesten of condooms op je kaart.
Wat in Nederland bovendien gewoon aanvaard wordt als regelmatig een wijntje bij het eten, maakt je in Amerika al een halve alcoholist. En dat kan nadelen opleveren voor je werk, ook al doe je het in eigen tijd en functioneer je prima en ben je nog nooit met een druppel alcohol op op je werk verschenen.

En wat een aantal jaar terug nog een hele gemiddelde saaie middenmening was over een beetje solidariteit, was in de jaren 50/60 in Amerika haast genoeg om gebrandmerkt te worden wegens communistische sympathieen. Het hebben van een huis daarentegen werd in China en Rusland juist als teken gezien dat je een klassevijand was. En nee, niet om een godwin te maken maar toch even ter illustratie, toen de Duitsers hierbinnen vielen vroegen ze om de keurig uitgewerkte administratie, en konden zo zonder al te veel moeite de joden vinden.

Dit zijn geen gezochte scenario's: een deel daarvan bestaat al of heeft bestaan.

Zo'n vaart loopt het niet? Dat weet niemand. Weet jij hoe het is over 10 jaar? De AH gaat mensen echt niet vervolgen, daar ben ik echt wel van overtuigd. Maar je weet niet bepaald hoe het verder gaat met de wereldpolitiek en veel omwentelingen kwamen toch vrij plotseling. En dan kunnen dergelijke gegevens ineens misbruikt worden. Een risico, waar veel te licht over gedacht wordt.

Jij weet het altijd zo goed te verwoorden! Dit is precies de reden waarom je dus eigenlijk wel wat te verbergen hebt. Je weet nooit waarvoor, in onze ogen, 'onschuldige' informatie word gebruikt. Nu is iets heel normaal, maar over een aantal jaar (met misschien wel een nieuwe regering) is ineens iets strafbaar en kun je daar alsnog op afgerekend worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:34

Maar als je in zo'n maatschappij terecht komt, wil je toch niet meer? Althans, ik zou t snel gezien hebben dan hoor...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:04

en toen ging het vanavond in het RTL nieuws over de zorgverzekeringen..
dat deze vanaf dit jaar leeftijdsgebonden worden, ouderen meer betalen, jongeren minder.
ook kwam er aan bod dat in de toekomst de kans bestaat dat leefgewoontes, een gezonde leefstijl ook invloed kunnen gaan hebben op je zorg verzekering..

het is misschien verder gedacht dan de vele mensen die de bonus kaart wel registreren maar dit is het begin van een lange weg naar een soort van uitbuiting.

de zorgverzekeringen moeten toch ergens vandaan halen wie er een gezonde leefstijl en gewoontes hebben..deze bonuskaart zal er vast 1 van zijn in de toekomst.

niet naïef? :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:39

Uit deze discussie blijkt naar mijn mening in elk geval maar weer eens dat veel mensen onvoldoende beseffen dat kennis macht is. Gelukkig mag uiteindelijk iedereen zelf een afweging maken, maar mensen hebben geen idee wat ze allemaal weggeven, en dat voor een beetje korting... De nonchalante houding van velen staat in schril contrast met de vaak grote argwaan richting de overheid en iedereen die een beetje anders is. Zijn we wel bang voor de juiste dingen? Mensen baseren hun opvattingen op onvolledige en soms onjuiste informatie, waarmee ik terugkom op mijn eerste zin. Mensen, blijf zelf nadenken en vragen stellen als je niet voor verrassingen wilt komen te staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:06

Ja en wat schiet je ermee op?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:07

Goeroe (en Vjestagirl), angst inboezemen bij het volk is nog veel erger dan schending van privacy. En dat is eigenlijk wat je doet.

Naai elkaar niet zo op, praat onwetende mensen geen onnodige angst aan.

En mocht over 30 jaar blijken dat ik te naïef en zonder angst heb geleefd en ik daardoor in de problemen kom, dan heb ik daar helemaal vrede mee. Ik lief liever 30 jaar zonder angst en allerlei gekke doomscenario's en complottheorieen dan dat ik 30 jaar in angst leef en op m'n hoede ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:22

Een goeie complottheorie is ook wat waard :j :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:48

Is waarschuwen voorzichtig te zijn met privacy weggeven nu ook al angst inboezemen?