xEmily schreef:Wat kunnen mij die producenten nou schelen, ik wil zo goedkoop mogelijk die ene kip op mn bordje hebben en mn geld in betere dingen steken. Zo materealistisch ben ik wel.
Nope, ik activeer m.
Buiten dat het over kip gaat:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xEmily schreef:Wat kunnen mij die producenten nou schelen, ik wil zo goedkoop mogelijk die ene kip op mn bordje hebben en mn geld in betere dingen steken. Zo materealistisch ben ik wel.
Nope, ik activeer m.
_San87_ schreef:xEmily schreef:Wat kunnen mij die producenten nou schelen, ik wil zo goedkoop mogelijk die ene kip op mn bordje hebben en mn geld in betere dingen steken. Zo materealistisch ben ik wel.
Nope, ik activeer m.
Wat ga je doen als producenten wegvallen dan. Ga je dan zelf je kippetje opvoeden en slachten?
JessicaD88 schreef:1. 'Ik zeg ook niet dat jij dat hebt gezegd, ik zeg dat men iemand die langer over privacy en eventuele andere gevolgen niet paranoïde moet noemen'? --> Dit impliceert dat mensen die voor de bonuskaart zijn niet lang nadenken. Mensen met een andere mening dan die van jou kunnen daar wel degelijk lang over hebben doorgedacht.
2. 'Misschien moet je eens wat nieuwsberichten opzoeken ten tijde van de supermarktoorlogen. Ik denk dat je er dan heel anders tegenaan gaat kijken' --> Ook hier een implicatie, wie zegt dat ik het nieuws niet volg?
3. 'Hmmm... Als dat een gevolg zou zijn. Maar die kans is relatief klein. Nu al wordt er voor ik weet niet hoeveel aan prima producten weggegooid.' --> Juist omdat er zoveel eten wordt weggegooid kan het goed zijn te weten wat iedereen precies koopt en wanneer. Hierdoor kan preciezer worden ingekocht en wordt er dus minder weggegooid. Ik denk dat die 'relatief kleine kans' nog weleens veel groter zou kunnen zijn dan jij denkt. Ik denk namelijk dat het een van de redenen is dat de bonuskaart is ingevoerd. Als er namelijk minder goede producten worden weggegooid blijft er meer winst over voor AH.
JessicaD88 schreef:_San87_ schreef:
Wat ga je doen als producenten wegvallen dan. Ga je dan zelf je kippetje opvoeden en slachten?
Haha nu moet ik toch wel even lachen hoorProducenten vallen nooit weg! Waar geld verdiend kan worden blijven bedrijven bestaan. Zolang wij ons kippetje blijven eten is er altijd een kippenproducent.
JessicaD88 schreef:_San87_ schreef:Wat ga je doen als producenten wegvallen dan. Ga je dan zelf je kippetje opvoeden en slachten?
Haha nu moet ik toch wel even lachen hoorProducenten vallen nooit weg! Waar geld verdiend kan worden blijven bedrijven bestaan. Zolang wij ons kippetje blijven eten is er altijd een kippenproducent.
JessicaD88 schreef:@Vjestagirl: mi zit je er op twee manieren naast. Ten eerste zijn meer supermarkten in Nederland en kan AH dus geen monopolist zijn (als AH een monopolie was zouden er geen prijzenoorlogen zijn), en ten tweede gaat deze positie over de aanbod kant. Je neemt een monopoliepositie in als jij de enige aanbieder bent die aan alle vraag voldoet.
JessicaD88 schreef:Ja maar deze positie is nadelig doordat een monopolist juist hoge prijzen kan vragen. Zij zijn immers de enige aanbieder, de consument heeft geen keus. Daar is geen sprake van bij supermarkten, zij zijn juist in oorlog om steeds de laagste prijs aan te bieden. Nogmaals, dit is iets dat speelt bij de AH als aanbieder, dus consument supermarkt, niet bij supermarkt-producent want daar bevindt de AH zich aan de vraagkant.
Shadow0 schreef:Ja, maar minder heftig dan in Amerika. Maar tegelijkertijd: veel dingen die in Amerika gebeuren komen hier ook voor, alleen met wat vertraging. Dat is juist het punt, dat je niet weet hoe het verder gaat.
Stel dat de PVV aan de macht komt tesamen met een nog engere club. Heb je dan de halal-frikandellen op je bonus staan, dan heb je wat uit te leggen. Of stel dat er een monsterverbond komt van de SGP met enkele fundamentele moslimgroeperingen, die seks voor het huwelijk, abortus, anticonceptie en homoseksualiteit verwerpelijk vinden. Maar ondertussen staan wel die zwangerschapstesten of condooms op je kaart.
Wat in Nederland bovendien gewoon aanvaard wordt als regelmatig een wijntje bij het eten, maakt je in Amerika al een halve alcoholist. En dat kan nadelen opleveren voor je werk, ook al doe je het in eigen tijd en functioneer je prima en ben je nog nooit met een druppel alcohol op op je werk verschenen.
En wat een aantal jaar terug nog een hele gemiddelde saaie middenmening was over een beetje solidariteit, was in de jaren 50/60 in Amerika haast genoeg om gebrandmerkt te worden wegens communistische sympathieen. Het hebben van een huis daarentegen werd in China en Rusland juist als teken gezien dat je een klassevijand was. En nee, niet om een godwin te maken maar toch even ter illustratie, toen de Duitsers hierbinnen vielen vroegen ze om de keurig uitgewerkte administratie, en konden zo zonder al te veel moeite de joden vinden.
Dit zijn geen gezochte scenario's: een deel daarvan bestaat al of heeft bestaan.
Zo'n vaart loopt het niet? Dat weet niemand. Weet jij hoe het is over 10 jaar? De AH gaat mensen echt niet vervolgen, daar ben ik echt wel van overtuigd. Maar je weet niet bepaald hoe het verder gaat met de wereldpolitiek en veel omwentelingen kwamen toch vrij plotseling. En dan kunnen dergelijke gegevens ineens misbruikt worden. Een risico, waar veel te licht over gedacht wordt.