Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:34

KimD schreef:
Dat is dan ook hypocriet, zo iemand moet je dan ook maar de laten lijden en zo de pijp uit laten gaan... want dan beslis je alsnog over iemands leven. ;) (overigens niet aanvallend bedoeld, puur gedachtegang/discussiepunt)

Hoezo? Op zo'n moment zorg je ervoor dat diegene naar een betere plek gaat, en als hij/zij dat zo graag wil en van de pijn af wilt..

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:35

Waar ik me echt over verbaas is dat sommige mensen gewoon geen respect kunnen opbrengen of zich kunnen indenken in de ander zijn mening. Dan is het maar weer meteen; die mensen zullen wel dit of dit ook doen of weet ik veel wat.
Ik vind het juist reuze interessant om zo'n topic te lezen en probeer me ook in te leven in andere reacties/meningen.
Maar dat sommige mensen het fatsoen niet kunnen opbrengen een gewone discussie te voeren..?
Dat vind ik jammer
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 28-10-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Geloof dat dat link nog niet gepost is, dus ik zal het even doen.
Voor degenen die pro doodstraf zijn is het misschien interessant dit blog van bokker Isegrim even te lezen. (Zij zit nu overigens in Amerika, omdat over drie weken haar maatje geexecuteerd word). Hoop dat het jullie mening enigszins nuanceert.

http://www.anatomievaneenexecutie.nl

Celiien

Okee sorry, misschien had ik dat niet moeten zeggen, sorry Xslvna...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:36

Celiien schreef:
ingedebruijn schreef:
Dit is uit 2008? Heb je ook een recente?

In die 5 jaar tijd zal het echt niet goedkoper zijn geworden allemaal hoor..

Nieuwe methodes? Ik vind 5 jaar techniek in deze jaar nog wel wat.[/quote]
Zoek het op zou ik zeggen. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:37

Celiien schreef:
KimD schreef:
Dat is dan ook hypocriet, zo iemand moet je dan ook maar de laten lijden en zo de pijp uit laten gaan... want dan beslis je alsnog over iemands leven. ;) (overigens niet aanvallend bedoeld, puur gedachtegang/discussiepunt)

Hoezo? Op zo'n moment zorg je ervoor dat diegene naar een betere plek gaat, en als hij/zij dat zo graag wil en van de pijn af wilt..

Zijn mensen die moorden ook. Die zijn ziek in hun hoofd, hebben pijn in hun hoofd... dus die verlos je ook van zichzelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:38

ingedebruijn schreef:
Nieuwe methodes? Ik vind 5 jaar techniek in deze jaar nog wel wat.

Nee hoor, ze hebben alleen tekort aan de medicatie die nodig is om het leven te beëindigen. Dus t is alleen maar duurder geworden; ze zitten nog langer in de cel.

Anoniem

KimD schreef:
Edit: Een 'gevangenis' is tegenwoordig een luxe vijfsterrrenhotel, en als je zwanger bent heb je helemaal niet te klagen. :')

Hier ga je de fout in, meid. Gevangenissen zijn GEEN luxe.

KimD

Mavelle schreef:
Voor degenen die pro doodstraf zijn is het misschien interessant dit blog van bokker Isegrim even te lezen. (Zij zit nu overigens in Amerika, omdat over drie weken haar maatje geexecuteerd word). Hoop dat het jullie mening enigszins nuanceert.

Ik heb het al eens gelezen maar helaas.

xSlvna

Maar wie zegt trouwens dat IEDERE moordenaar die straf moet krijgen, en dat iedere verkrachter die straf moet krijgen? Dat maken jullie er zelf van. Ik kan situaties op noemen waarbij jongens ('ruige') seks hebben gehad met een jonge meid, vervolgens komt de broer van de meid (tevens vriend van de jongen) er achter en is de bok vet, meid schuift het af op verkrachting en is zo van alle zeik af, jongen zit vast. Juist omdat ik weet hoe een deel van ons 'dames' is, zou ik persoonlijk zeggen dat dat geen doodstraf waard is, maar een brute moord x verkrachting etc. is dat (mijn inziens) wel, want je vermoord niemand waar je gewoon seks mee wilt (uitzonderingen daargelaten, zeker kun je iemand per ongeluk verstikken ofzo) en je verkracht niet iemand die je vermoorden wilt (omdat deze persoon je in een hoek gedreven heeft door stalken etc.).

Gnome

ingedebruijn schreef:
De wet gaat hierop niet aangepast worden. Dat kun je vergeten.

Daar gaat het toch helemaal niet om? Er werd gezegd dat het niet mag omdat de wet daar nu tegen is. Wat een rare reactie weer.

Nee, dat is het niet. Er is een wet die zegt dat de doodstraf niet toegepast mag worden. Die wet kan aangepast worden, maar dat gaat nooit gebeuren. Dat kun je vergeten.

Ja dat zei je net ook al maar heeft nog steeds niets met de discussie te maken.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 28-10-13 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:39

Celiien schreef:
KimD schreef:

Zijn mensen die moorden ook. Die zijn ziek in hun hoofd, hebben pijn in hun hoofd... dus die verlos je ook van zichzelf.

Dat je uberhaupt euthanasie wil vergelijken met de doodstraf :=
*verkloowt de quoot*
Laatst bijgewerkt door Celiien op 28-10-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:39

Celiien schreef:
KimD schreef:

Zijn mensen die moorden ook. Die zijn ziek in hun hoofd, hebben pijn in hun hoofd... dus die verlos je ook van zichzelf.[/quote]

Mijn post (vind het verschil met de quotes nogal onduidelijk :P):
Iemand die ongeneeslijk ziek is tekent een euthanasieverklaring en kiest er zelf voor om sterven.

Iemand die een misdaad heeft gepleegd, krijgt geen keuze, hem wordt gewoon verteld dat hij moet/gaat sterven.

Daar zit een enorm verschil in. Zie je dat zelf ook?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:40

pimaude schreef:
KimD schreef:
Edit: Een 'gevangenis' is tegenwoordig een luxe vijfsterrrenhotel, en als je zwanger bent heb je helemaal niet te klagen. :')

Een kennis transporteert gevangenen, daar hoor ik toch hele andere dingen van. ;) En die zit toch echt dicht bij de bron. Dat het geen vijfsterren is oké, maar ook zeker niet een marteling. Ook dat staat in de wet beschreven hier in NL, je moet mensen 'houden' onder bepaalde voorwaarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ik vraag me ten zeerste af of we een rechtssysteem moeten willen handhaven dat beslist over het leven of de dood van mensen. Mensen van de vrijheid beroven is tot daaraan toe. Maar mensen van het leven beroven? Willen we daadwerkelijk terug naar een maatschappij waarin een enkele persoon beslist over het leven of de dood van iemand, al dan niet onschuldig? Weten jullie, voorstanders van de doodstraf, hoe in bijvoorbeeld Amerika tot een vonnis wordt gekomen?

Is het niet zo dat iedere onschuldige die dood wordt gemaakt er één teveel is? En dat an sich al reden genoeg zou moeten zijn om die hele straf af te schaffen?

Ik vraag me af of de mensen die hier zo'n grote mond hebben over de doodstraf zich ook daadwerkelijk hebben ingelezen over voorgenoemde straf... Ik betwijfel het namelijk :).

simo0ne

Er zijn ook mensen die graag dood willen omdat ze van zichzelf weten dat ze geestelijk ziek zijn en een gevaar voor de maatschappij zijn. Terwijl deze persoon verder wel gewoon 'gezond' is. Hoe zie je dat dan voor je?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:41

Littera schreef:
Iemand die een misdaad heeft gepleegd, krijgt geen keuze, hem wordt gewoon verteld dat hij moet/gaat sterven.

Ik vind het een zeer serieus onderwerp, maar hier moet ik best om lachen.
Koos het slachtoffer van de misdadiger om de verkrachting of dood? Zeker, die zal geroepen hebben 'Vermoord me' of 'Verkracht me'. Zie je dat zelf ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:42

ingedebruijn schreef:
Ja dat zei je net ook al maar heeft nog steeds niets met de discussie te maken.

Mijns inziens wel.

Iris82

Jarenlang bleek zijn dochter de meest smerige dingen te moeten doen bij de buurman. Ze was nog maar 5 toen het begon. Nu is ze 16. Voor het leven getekend. Toen haar vader er achter kwamknapte er iiets. Hij ging naar de buurman toe, greep in bkinde woede een mes uit t blok en hij stak hem dood.

En toen?

Celiien

xSlvna schreef:
Koos het slachtoffer van de misdadiger om de verkrachting of dood? Zeker, die zal geroepen hebben 'Vermoord me' of 'Verkracht me'. Zie je dat zelf ook?

Dus komen we weer terug : oog om oog tand om tand?
Ga jij je eigen kinderen later ook leren, als iemand jou slaat sla je terug? Of ga je ze leren boven hun te staan?

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:43

xSlvna schreef:
Littera schreef:

Oke hier moet ik dan weer om lachen _/-\o_

Mavelle

KimD schreef:
Mavelle schreef:

Ik heb het al eens gelezen maar helaas.

Dan mag jij denk ik blij zijn dat jij (relatief misschien) veilig/gelukkig opgegroeid bent.

Littera

KimD schreef:
pimaude schreef:

Een kennis transporteert gevangenen, daar hoor ik toch hele andere dingen van. ;) En die zit toch echt dicht bij de bron. Dat het geen vijfsterren is oké, maar ook zeker niet een marteling. Ook dat staat in de wet beschreven hier in NL, je moet mensen 'houden' onder bepaalde voorwaarden.[/quote]

Mijn post:
Ik ben ooit in een bekende gevangenis met zware criminelen erin geweest. Ik heb vijf minuten in een isoleercel mogen staan. Ik heb met gedetineerden mogen praten.
Geloof me, na die dag weet ik zeker dat de gevangenis geen luxe is.

Weet je waarom niet?
Er is iets heel belangrijks van je afgepakt: je vrijheid. Jij bepaalt niet zelf wanneer je doucht, wanneer je eet, wanneer je naar de wc gaat, wanneer je gaat slapen.
Ja, je krijgt te eten, ja, je mag douchen, ja, je mag naar de wc, en daar ben ik ontzettend trots op. Wij leven in een samenleving waar we niet vervallen in middeleeuwse gewoonten.

Maar dat alles betekent niet dat de gevangenis luxe is, want er is iets heel belangrijks van je afgepakt.
Laatst bijgewerkt door Littera op 28-10-13 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Celiien schreef:
Celiien schreef:

Dat je uberhaupt euthanasie wil vergelijken met de doodstraf :=
*verkloowt de quoot*

Dood is dood, hij ademt niet een keer meer of minder om. ;) In mijn ogen is dat te vergelijken in beide situaties speel je voor god, al dan niet zelf besloten de ja of de nee. Hoeveel artsen geven niet iets te veel morfine? Die wat gepakt worden zijn de pineut en kunnen ook een lange straf tegemoet zien, die wat niet gepakt worden doen het vast weer. Imo spelen die voor god op dat moment maar ik neem het ze zeker niet kwalijk.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:44

Celiien schreef:
xSlvna schreef:

Dus komen we weer terug : oog om oog tand om tand?
Ga jij je eigen kinderen later ook leren, als iemand jou slaat sla je terug? Of ga je ze leren boven hun te staan?

Mij is dat wel geleerd ja. Of zeg ik nou iets wat niet mag volgens het rechtssysteem?