Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:43

Maar waarom wil je niet wachten? Ben je dan niet stoer? Denk eens na over je hersenen, wat je je lichaam aandoet als je gaat drinken. Wil je dat dan omdat je persee stoer wil zijn en mee wil doen met je vrienden?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:44

o nee hoor , ik vind het gewoon lekker :D
en ik heb het niet over enorme hoeveelheden hoor.
maar af en toe ( zeg 2 keer per maand ) vind ik het erg lekker.
ik hoef er helemaal niet bij te horen , zo ben ik gelukkig niet :P

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:47

Dat klinkt al veel beter :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:50

ja , ik begrijp wel waarom je het denkt , daarom doen alle
jongeren uit mijn klas het eigenlijk.
gelukkig heb ik ik een vriendegroep die mij accepteerd met niet coole kleren ,
niet rokend , en zonder dat ik uitga en drink :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:56

romyloverrr schreef:
ja , ik begrijp wel waarom je het denkt , daarom doen alle
jongeren uit mijn klas het eigenlijk
.
gelukkig heb ik ik een vriendegroep die mij accepteerd met niet coole kleren ,
niet rokend , en zonder dat ik uitga en drink :D

dit wordt door 1 persoon nu gezegd van 1 school in NL..
Zo zijn er op elke school zoveel groepjes waar het zo aan toe gaat, bewijst dit dus wel weer dat het dus wel degelijk grotendeels zo eraan toegaat onder de jongeren in NL..

Roken is ook slecht ja, maar daar gaat dit niet over.. Dan kunnen we over alles wel gaan discussiëren wat we wel/niet goed vinden over wetten en beslissingen die genomen worden door de overheid.
Tuurlijk zou je zelf moeten kunnen beslissen over dingen, maar ik denk wel dat er vanuit de overheid gerust regels gesteld kunnen worden.
Waarom moet er persé gedronken worden onder de 18 of dit nu wel of niet dan verplicht wordt door de overheid. En als je een principekwestie ervan gaat maken over dat de overheid alcohol vanaf 18 doet, vind ik mensen wel erg ver zoeken naar dingen..
Alcohol richt gewoon grote schade aan en zou niet weten waarom er excuses verzonnen moeten worden waarom mensen toch onder de 18 dan alcohol willen/moeten drinken..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:09

Dominique_96 schreef:
Omdat de meerderheid ook onverantwoordelijk is := Je moet zeker over je eigen leven kunnen beslissen maar doe dat dan thuis waar niemand er last van heeft en waarbij je ouders er toezicht op hebben. Hersencellen sterven er altijd idd, maar op jongere leeftijd heb je veel meer kans op blijvende gevolgen hiervan en kan je ontwikkeling wel eens grote klappen krijgen alleen al van die paar keer dronken worden.

Ik ken echt bijna niemand van jonger dan 18 die zo onverantwoordelijk is :+ Misschien komt het omdat ik altijd naar de rock-kroeg ga en niet naar van die dans-uitgaansgelegenheden waar wel de stereotyp-comazuipers heen gaan (wil niet generaliseren hoor, maar dat zijn meestal de make-uptutjes die allemaal skinnyjeans en uggs dragen, en de mooi-boys op hun scooters, deze mensen hebben vaak maar weinig hersencellen en maken nooit zelf een beslissing, doen nooit wat zonder groep). Maar alsnog, die zuipende 'kijkmijeensstoerzijn'-types zijn ver in de minderheid geloof ik. De rock-kroeg mensen zijn toch vaak wat minder van 'helpikmoetbijdegroephoren'
Ik ben nog steeds van mening dat je over het algemeen op 16 jarige leeftijd zelf kan nadenken.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:34

VisibreTeam schreef:
Pfff ik lees zoveel mensen die terugvallen op 'en feesten, discotheken enzovoorts dan? Dan kan ik niet meer....'

Je kunt toch PRIMA op cola feesten? :=
Ik drink helemaal geen alchohol en vermaak me prima :j

Ik kan zeker op cola feesten, maar veel feesten en kroegen worden 18+ dus er blijft niet zoveel te feesten over... :+

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:37

VisibreTeam schreef:
Pfff ik lees zoveel mensen die terugvallen op 'en feesten, discotheken enzovoorts dan? Dan kan ik niet meer....'

Ik kan inderdaad prima op cola feesten, water desnoods, geen probleem! Mijn punt is dat ik uberhaupt niet meer de kroeg in kom, omdat veel kroegen uit voorzorg de leeftijdsgrens naar 18 verhogen (of hier strenger op controleren) om tevoorkomen dat minderjarigen aan alcohol kunnen komen. En dat vind ik gewoon heel jammer, aangezien al mijn vrienden 18+ zijn en ik dus gewoon niet meer met ze mee kan. -O-

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:41

Smee__ schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik kan inderdaad prima op cola feesten, water desnoods, geen probleem! Mijn punt is dat ik uberhaupt niet meer de kroeg in kom, omdat veel kroegen uit voorzorg de leeftijdsgrens naar 18 verhogen (of hier strenger op controleren) om tevoorkomen dat minderjarigen aan alcohol kunnen komen. En dat vind ik gewoon heel jammer, aangezien al mijn vrienden 18+ zijn en ik dus gewoon niet meer met ze mee kan. -O-

Zover ik weet zijn de meeste tenten al 18+ waar ik normaal ga stappen... (niet dat ik vaak ga though := )
Concerten zijn vaak ook nooit een probleem, daar houden ze de mensen vaak uit elkaar met leeftijdsbandjes :)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:46

Smee__ schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik heb precies hetzelfde probleem, het maakt me echt helemaal niks uit als ik op een avondje stappen geen alcohol meer kan drinken want ik snap het idee erachter heel goed.
Zou het alleen super jammer vinden als ik hierdoor helemaal niet meer op stap zou kunnen, wat er dus waarschijnlijk wel aan zit te komen omdat het anders gewoon bijna onmogelijk is om te controleren voor de kroegen. En natuurlijk is het ook leuk om bij iemand thuis een feestje te geven of om gewoon 's avonds iets met vrienden te gaan doen, maar dat is toch anders. Uitgaan hoort er bij op deze leeftijd (als je ervan houdt dan ;) ) dus ik vind het zonde dat je het eventjes wel mocht en nu opeens niet meer zou mogen.

Er wordt hier trouwens een aantal keer gezegd dat mensen van 18 verantwoordelijker zouden zijn dan die van 16, maar ook dat mensen van 16 verantwoordelijk genoeg zouden zijn. Ieder mens verschilt hierin, dat kun je niet van een hele groep zo zeggen. Ik snap natuurlijk wel dat er gewoon een grens getrokken moet worden, alleen banketstaaf dat daar dan altijd mensen ''de dupe van moeten zijn'' (klinkt dan ook weer zo dramatisch, haha).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:48

xZiva_ schreef:
Woogy schreef:
ik zou het zien als een kans om te stoppen met drinken...er is een reden dat gekozen is voor de leeftijd grens van 18

maar niet elke 16/17 jarige zuipt zich helemaal klem.
ik ga ook wel eens naar een feestje en drink daar ook, maar nou niet dat ik van de wereld af ben. ik weet en kan alles nog heel goed. maar een glaasje tijdens een feestje is toch wel leuker..

Dat jij je niet klemzuipt betekent niet dat de alcohol niet schadelijk is voor jouw jonge hersens. Door op zulke jonge leeftijd te drinken maak je je hersens stuk, en ja, dat gebeurd ook bij die paar glaasjes in het weekend.
Er is de afgelopen jaren door veel onderzoek gebleken dat het veel schadelijker is dan altijd werd aangenomen. Daarom is nu deze maatregel. Niet om meiden zoals jij te pesten, en ook niet voor comazuipers.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:48

VisibreTeam schreef:
Smee__ schreef:

Zover ik weet zijn de meeste tenten al 18+ waar ik normaal ga stappen... (niet dat ik vaak ga though := )
Concerten zijn vaak ook nooit een probleem, daar houden ze de mensen vaak uit elkaar met leeftijdsbandjes :)

Dat klopt, maar nu controleren ze daar minder streng op omdat je onder je 18e ook nog mag drinken. Als er straks in een kroeg wordt gecontroleerd en er zijn mensen onder de 18 binnen die dronken zijn, moeten ze naar mijn weten een boete betalen en dat zullen de meeste kroegen niet leuk vinden denk ik. Dus daarom komen we straks waarschijnlijk niet meer binnen. Hier in de buurt heb ik het al gehoord van een aantal plaatsen in ieder geval, dus het is niet gewoon ''een vermoeden''.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:52

Ik zou zeggen; wees blij dat het met alcohol gedaan word.
Ik werd bijna 18 toen de regel inging dat mensen die voor een bepaalde datum jarig waren op hun 17e mochten afrijden. (Met de auto) ik had al heel wat lessen gehad, was 'examen klaar' maar viel niet onder die categorie. Dus heel wat 17 jarige die ik kende en net begonnen met lessen hadden hun rijbewijs eerder dan ik, en ik moest extra geld neer tellen om lessen te blijven nemen.
Denk maar zo, van alcohol word je heus niet gezonder ofzo. Ja het is lekker, en tegenwoordig 'hoort het bij het uitgaan' maar als ik ga stappen drink ik ook maar 1 à 2 glaasjes. Waarom zou je dan niet zonder kunnen? Zolang mij als ik nu 16 of 17 was geweest het stappen niet werd afgenomen, zou ik niet klagen.

Er zijn er vast genoeg die de 16+ discotheek Hollywood Rotterdam kennen, deze word wss ook 18+ heb ik gehoord.. Voor dit soort discotheken gaat het wss nog lastig worden, omdat ze gewoon heel veel jongeren mislopen. Misschien dat dit het eerste half jaar gebeurd bij discotheken, maar er gaan denk ik heel wat discotheken terug naar 16+ omdat ze gewoon veel winst mislopen.. Denk ik hoor..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:56

VisibreTeam schreef:
Smee__ schreef:

De meeste waar ik ga stappen ook, maar daar is geen strenge controle. Dat komt er nu dus wel, dus nu kom ik er straks niet meer in. En daar baal ik gewoon van. Die alcohol kan me gestolen worden, als ik een biertje wil drink ik die thuis wel :')

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:20

Ik denk ook niet dat de meeste 18- mensen klagen over dat ze niet meer kunnen zuipen. Ze klagen omdat ze niet meer uit kunnen! Uitgaan zonder drank gaat prima :j maar uitgaan zonder uitgaansgelegenheid is erg lastig :+
Er zullen vast wel wat uitgaansgelegenheden zijn waar je als 18- heen kan, maar dan sta je daar tussen een stel 13-jarige puppies...

Edit: ennnn... Je kan niet meer met vrienden mee die ouder zijn. Rare maatregel vind ik het.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:27

VisibreTeam schreef:

Feesten zonder alcohol kan inderdaad prima hoor, ik ben hier standaard de bob en vind het totaal niet erg.
Maar ik vind het wel heerlijk om bij bepaalde gerechten een glas wijn te drinken in plaats van cola, melk etc. Omdat de smaak van het gerecht anders echt beinvloed word. Natuurlijk kan je dan de hele avond op spa blauw zitten, maar dat vind ik lang niet altijd bij specifieke gerechten horen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:30

ietjelover schreef:
jasz schreef:
maar mensen die zeggen dat je pas met 18 of 21 mag drinken, deden die dat zelf ook?
Ik ging met mn 16e af en toe drinken, niet comazuipen of wat dan ook. en nu ben ik 18 en drink ik nog steeds niet veel, gewoon af en toe als ik is ergens heen ga.

jaa dat bedoel ik dus.

Yep eerste drankje pas op mijn 18e en nu helemaal niet meer ben nu 23 voor mij mag het omhoog

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:32

Hoe denken jullie dan over eten met een wijntje erbij? Of eten waar bier of wijn in zit (jum, wild in rodewijnsaus :9 )?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:34

ik eet het niet maar meestal zijn dat kleine hoeveelheden daar heb ik niet zo'n probleem mee

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:35

StableDoor schreef:
Hoe denken jullie dan over eten met een wijntje erbij? Of eten waar bier of wijn in zit (jum, wild in rodewijnsaus :9 )?

Als die saus gekookt is, is de alcohol vervlogen ;)

En wijn bij het eten, echt niet voor kinderen :n

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:42

verootjoo schreef:
StableDoor schreef:

Als die saus gekookt is, is de alcohol vervlogen ;)

En wijn bij het eten, echt niet voor kinderen :n

Alcohol vervliegt niet altijd, ligt eraan welk gist er is gebruikt volgens mij.
Tuurlijk ga je kinderen van 13 geen drank geven, maar mensen van 16, 17, en 18, zijn dat nog kinderen? Moeten die niet zelf kunnen beslissen?

Edit: typo geloof ik, weet nou even niet of ik hem heb verbeterd of dat 'ie juist goed was :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:54

Waarom leg jij de grens bij 13 terwijl onomstotelijk bewijs geleverd is dat alcohol drinken door mensen van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn (dus <21!) een vergrote kans op hersenschade brengt?

Ik zou mijn kind never nooit willens en wetens hersenschade toe willen brengen. Weet jij eigenlijk wel hóe slecht het daadwerkelijk is voor mensen onder de 18?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:58

18 is 18. Het word gewoon 18.

Bij ons gaan we op 't werk ook echt geen uitzondering maken, en als je 17 bent, ben je geen 18. Helaas.
Gelukkig is alcohol geen levensbehoefte ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:04

Iedereen die het een goed plan vind is geloof ik 18+ :')
Ach, im mag nog een maand drinken, vind het niet eens lekker... kom niet veel verder dan een slokje wijn of een glaasje champagne met oud en nieuw (of een famiefeest met verder alleen 16+ mensen toen ik nog 15 was).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:08

EskeGirl schreef:
Iedereen die het een goed plan vind is geloof ik 18+ :')
Ach, im mag nog een maand drinken, vind het niet eens lekker... kom niet veel verder dan een slokje wijn of een glaasje champagne met oud en nieuw (of een famiefeest met verder alleen 16+ mensen toen ik nog 15 was).

Het plan is ook verzonnen door mensen van >18 :+
Ik denk dat die mensen iets beter overzien wat de risico's zijn van te jong aan de alcohol...