Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:46

Toleren, andere mensen toestaan in ons land, zo bedoel ik het. Dat zijn we al vanaf de 17e eeuw, wat veel mensen aan trok. Ik gebruik toleren omdat ik niet vind dat allochtonen door iedereen worden geaccepteerd.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:49

Dus ze vinden het rascisitisch als het 'zwarte' pieten zijn, maar als ze opeens blank zijn is het wel goed?
Dit vind ik racistisch tegenover de 'witte' mensen :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:50

ingeb0rg schreef:
Wat ik schrijnend vind is dat wij als land onze eigen tradities hebben. Die moeten nu aangepast worden omdat er mensen zijn die van oorsprong hier niet vandaan komen dat willen. En daar word ook nog eens aandacht aan besteed.

EskeGirl schreef:
Kijk, wij zijn tolerant. We zijn immers een multi-culturele samenleving. Maar zij komen hier wonen (al dan niet gedwongen, door oorlog). Maar dan moeten ze zich wel
aanpassen. Ze mogen meedoen, het hoeft niet. Maar ga dan niet feesten willen veranderen, hoe kan je uberhaupt iets discrimineren wat niet bestaat? Zwarte Pieten zijn fictief, verklede mensen. Geen slaven. Wat is het probleem dan?

Ehm... De meeste zwarte mensen die hier nu wonen stammen af van de slaven uit onze koloniën. Hun voorouders zijn door ons zelf uit Afrika geplukt en Nederlander gemaakt om voor ons te kunnen werken op de plantages. Ze zijn nooit 'getolereerd'. Wij hebben ze tegen hun zin naar ons toe gehaald.
Het zijn dus geen 'vreemden' of immigranten die bezwaar hebben tegen Zwarte Piet. Het zijn mensen die al eeuwen lang deel uitmaken van onze bevolking, alleen pas sinds kort in Nederland zelf.

Het lijkt mij goed als mensen zich verdiepen in de oorsprong van het Sinterklaasfeest zodat ze leren dat Zwarte Piet geen slaaf was, maar dan moeten wij ons ook verdiepen in de geschiedenis van de zwarte mensen in ons land en hun onderbuikgevoel respecteren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:50

CharlesZ schreef:
Dus ze vinden het rascisitisch als het 'zwarte' pieten zijn, maar als ze opeens blank zijn is het wel goed?

Eigenlijk wel. Transparante pieten dan maar? :+.
Zwart door het roet in de schoorsteen, niet door hun afkomst. Dat is wat ik heb geleerd en wat ieder kind leert.

Eske_B

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:52

Slavenhandel is erg. Heel erg, een zwarte bladzijde. Maar moet daarom het feest worden veranderd, een kinderfeest notabene. Voor iets wat 150 jaar geleden is gebeurd. Natuurlijk is het ernstig, heel ernstig. Maar daarom hoeft geen kinderfeest aangepast te worden.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:55

EskeGirl schreef:
CharlesZ schreef:

Eigenlijk wel. Transparante pieten dan maar? :+.
Zwart door het roet in de schoorsteen, niet door hun afkomst. Dat is wat ik heb geleerd en wat ieder kind leert.

Kinderen zijn van oorsprong ook helemaal niet racistisch, ze worden zo 'gevormd' door hun ouders. Kindjes spelen gewoon met andere kindjes, ongeacht hun cultuur of kleur :j Transparante pieten zijn wel heel toepasselijk nu ja :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:02

Nikass schreef:
Sorry er gaat van alles mis met quoten vanaf mijn telefoon. Te irritant. Vorige bericht graag als niet geplaatst beschouwen. Wat ik wilde zeggen is dat ik sommige reacties onbegrijpelijk vindt. Mensen hebben niet eens door dat ze hier keihard aan het discrimineren zijn.
Ik reageer later nog vanaf mijn vaste computer

Ja de mensen die hier over zeuren dat is behoorlijk discriminerend. Er word eigenlijk gewoon gezegd dat wij met onze traditie racisme uiten? Gaat over een land en "hun" traditie. Mensen maken er meer van dan het is. Het is gewoon een feest. Waarbij een oude man kinderen speelgoed geeft en de zwarte pieten snoepgoed uitdelen. Je kan overal een probleem van maken als je dat graag wil natuurlijk.
Hoe dat ooit ontstaan is doet er toch niet toe. Het is wat het deze dag is en dat is dus gewoon heel simpel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:16

Natuurlijk zit sint op het paard dat is een ouwe man die amper kan lopen. Hij is 500 jaar of zoiets :P
De pieten zijn jong en klauteren zo het dak op, die ouwe grijsaard kan dat niet meer.

Zo kan het dus ook, je kunt alles wel verbuigen naar discriminatie. En ja daar is Nederland goed in.
Maar ja nu gaat de 65+ beweging in protest :+

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:18

het slaat echt werkelijk nergens op :P het is een traditie... hij is tog zwart van het roet.... 8)7

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:21

CrazyCat schreef:
Ik ben in de Bijlmer opgegroeid en daar hadden we 25 jaar geleden al groene en blauwe pieten. Overigens een idee van de alternatieve blanke Bijlmerbewoners in die tijd. Ik heb er in alle jaren dat ik er gewoond heb nog nooit een neger over horen klagen en ze vieren het net zo hard mee.

Mij maakt het niet uit of we zwarte pieten hebben of gewoon pieten.

Maar traditie!!??
Ik zie geen zwarte pieten in onderstaand filmpje uit 1934.
[ Video ]

Dat maakt het imo alleen maar erger dat ze toch zeiken over zwarte pieten. Vroeger, heel wat dichter richting de slavernij dus, wáren ze niet eens zwart dus.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:23

Ik vind het wel een beetje rasistisch! maar vind niet dat het veranderd moet worden. Shoot me.

Ben nog niemand tegen gekomen die het met me eens is... Dus er valt niets over te zeuren op facebook dat het racisme zou zijn, iedereen is voor zwarte piet, klaar.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:25

Fair schreef:
Ik wou eigenlijk een bruine boterham nemen, maar nu ik deze discussie zie, neem ik ook maar een witte. :')

Brave Rianne _O-

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:29

Fair schreef:
Ik wou eigenlijk een bruine boterham nemen, maar nu ik deze discussie zie, neem ik ook maar een witte. :')

Nou dat is pas discriminatie!
Zie je wel dat de witte altijd voorrang krijgen op de kleurlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:32

Ik vind het helemaal nergens op slaan!

moest gelijk aan dit filmpje denken :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:36

Het is ergens grappig, ik mag mezelf bij deze denk ik een helderziende gaan noemen. Een paar jaar terug moest ik een 'toekomstige' krant maken voor maatschappijleer met klasgenoten. Één van mijn artikelen ging over dit onderwerp.

Moest toen ook literatuur onderzoek doen naar de herkomst van zwarte piet, die helemaal geen neger is, maar een demoon gevangen door Sint Nikolaas. Vandaar de zwarte kleur, en dat kinderen vroeger bang waren om met de roe van Piet te krijgen. We hebben er alleen door de jaren zelf wat racistisch gemaakt, doordat we een neger van hem hebben gemaakt met bruine schmink in plaats van zwarte. Tjah...

Ik vind het bovenstaande filmpje trouwens wel echt geniaal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:52

'Zijn knecht staat te lachen....'
Zo slecht heeft ie het toch niet?

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:56

Ik heb sws geen fan van sinterklaas. Maar vind dat ze ergens wel gelijk hebben. Alleen dit is al zo lang een traditie, dat kunnen ze toch niet veranderen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:43

Ik vind dit echt een gezeur en word er nu al moe van en dit nog aanhoren t/m 5 december |(

Echt onzin dat mensen zich hier druk om maken.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:47

Snadrem schreef:
Je zou toch eigenlijk denken dat, na alles wat er gebeurd is de laatste jaren met kindermisbruik door kerkelijken etc., mensen zich eerder zorgen moeten maken om een man met een mijter die zo geïnteresseerd is in kindjes, dan om zwarte pieten.

_/-\o_ Geweldig!

Maar als we nu alleen witte pieten zouden doen zou er uiteindelijk ook een probleem van gemaakt kunnen worden 'waarom mogen alleen blanken sint helpen? Wil sint geen mensen met een andere huidskleur in dienst nemen?' Kom je weer op hetzelfde probleem uit...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:49

Ohhh haha s1993 je hebt nog gelijk ook.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:50

s1993 schreef:
Snadrem schreef:
Je zou toch eigenlijk denken dat, na alles wat er gebeurd is de laatste jaren met kindermisbruik door kerkelijken etc., mensen zich eerder zorgen moeten maken om een man met een mijter die zo geïnteresseerd is in kindjes, dan om zwarte pieten.

_/-\o_ Geweldig!

Maar als we nu alleen witte pieten zouden doen zou er uiteindelijk ook een probleem van gemaakt kunnen worden 'waarom mogen alleen blanken sint helpen? Wil sint geen mensen met een andere huidskleur in dienst nemen?' Kom je weer op hetzelfde probleem uit...

In deze 2 quotes staan de beste antwoorden tot nu toe :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:56

Hahaha, ochjee deze discussie nu ookal hier :))
Kom op, er zullen heus geen maatregelen tegen genomen worden, wat een onzin.
Kunnen ze beter heel sinterklaas afschaffen, want het is dan ook wel discriminerend dat sinterklaas een blanke man is die zoveel centjes heeft en zo gul is, terwijl de kerstman ook wit is. Alsof getinte mensen niet zo gul en rijk kunnen zijn :Y)
Sinterklaas is ook echt een kindervriend en stuurt zwarte pieten eropaf om de kindertjes in de gaten te houden.. tja neigt naar pedofilie toch jongens?
Zwarte piet hoort blank te zijn, maar dat is dan weer racistisch naar de blanken toe.
Joh zo kunnen we over alles problemen gaan maken, laten mensen zich alsjeblieft bezighouden met problemen die echt aandacht verdienen en niet deze aanstelleritis.. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:00

Wat ik me afvraag... Waarom beledigen mensen andere door expres de term 'zwarte piet' negatief te gebruiken. Zijn het niet juist die mensen die daarom aangepakt zouden moeten worden. Blijkbaar zijn zij er bewust op uit om mensen te kwetsen en te discrimineren. De mensen die zich bezighouden met een onschuldig kinder- en volksfeest doen dat niet. Die zien 'zwarte piet' als een plessant positief persoon die ze feestelijk onthalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:02

s1993 schreef:

De oplossing die het meest genoemd wordt is dan ook om gewoon allerlei kleuren pieten te nemen. :)

Maar feitelijk is het afkraken op deze manier gewoon een beetje flauw: het straalt weinig respect uit voor mensen die echt wel een beetje een punt hebben.

Meer dan zwarte piet is dat gebrek aan respect behoorlijk discriminerend: we verwachten respect voor tradities maar zijn niet bereid om met respect te luisteren naar andermans bezwaren. Heel erg tolerant of vriendelijk vind ik dat niet. En ik begrijp nog steeds niet wat de weerstand is tegen begrip tonen, luisteren naar wat men te zeggen heeft, en kijken of er iets mee te doen is?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:03

Wie zwarte piet niet eert is Nederland niet weerd.

Tenminste zo denk ik erover.