Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:15

wolter @ [NM] Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix
dit zijn alle berichten van Wolter.

Wilde natuur kan niet omdat er alleen de prooidieren rondlopen en geen roofdieren. Waardoor het gebied te intensief begraasd wordt. Met de honderdood tot gevolg.
Maar hey, dat is pas 1001 benoemd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:19

Ik heb contact gezocht met onder andere Staatsbosbeheer. Zij zeggen dat, naar aanleiding van het evaluatie rapport in 2010, er nu eerder en vaker grazers worden afgeschoten om te voorkomen dat dieren in een slechte conditie in de Oostvaardersplassen rondlopen. (voor 2010 was de insteek dat de natuur zichzelf wel zou reguleren)
Aangezien er in dit topic een aantal keer is aangegeven dat er steeds te laat wordt ingegrepen door SSB, zou ik graag jullie mening willen horen of jullie het er mee eens zijn dat dit na 2010 veranderd is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:37

"in de winter van 2009-2010. zijn in dit natuurgebied 1.093 dieren gestorven.
In de winter van 2010-2011 betrof het 761 gestorven dieren.
In de winter van van 2011-2012 gaat het om totaal 1.481 gestorven dieren."

Het grootste gedeelte daarvan is door afschot, maar wel is de conditie van de dieren slecht wanneer ze afgeschoten worden.
Op een score van 1 tot 5, waar 5 een goede conditie is zijn de meeste afgeschoten bij een score 1 of 2.

Dus ja ze zijn verbeterd, nu schieten ze 2 dagen eerder dood dan wat ze natuurlijk dood gingen en kunnen nu pronken met dat ze wel ingrijpen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:59

http://www.boerenweg.nl/algemeen/oostva ... ge-landen/

http://www.boerenweg.nl/algemeen/de-nie ... m-van-sbb/

Tja, hierboven vind je mijn antwoord.... Ik denk dat de mensen in het filmpje wel wat interessante dingen te zeggen hebben.

Ik denk dat SBB eigenlijk gewoon niks van plan was, ze stonden immers op het standpunt dat ze zo min mogelijk moesten ingrijpen en dat de dieren niet gehouden worden maar wild zijn.

Maar na 2010 zijn ze gedwongen om onder druk van de publieke opinie en negatieve publiciteit, wel iets t e doen met het rapport van die internationale commissie. Feitelijk doen ze nog zo min mogelijk, door dieren pas af te schieten als ze tot 3 meter te benaderen zijn. Nu zul je de koniks misschien kunnen benaderen, voor herten, reeen en hecks is dat vast alleen zo als ze al op sterven na dood zijn.

Het lijden met hoogstens een paar dagen bekorten, is in feite een soort nét niks doen.

Maar goed, ik heb geen idee waarom je hier nu mee komt, dit is al eerder in de draad aan de orde geweest. ;)

Edit: http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=317 Ook wel aardig leesvoer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:41

randalinpony schreef:
Ik denk dat SBB eigenlijk gewoon niks van plan was, ze stonden immers op het standpunt dat ze zo min mogelijk moesten ingrijpen en dat de dieren niet gehouden worden maar wild zijn.

Nou mag je uiteraard denken wat je wilt, daar gaat het niet om.
Maar "niets van plan" -???
(Je moest eens weten, wat er over is vergaderd!)

randalinpony schreef:
Maar na 2010 zijn ze gedwongen om onder druk van de publieke opinie en negatieve publiciteit, wel iets t e doen met het rapport van die internationale commissie.

...werden ze, volgens mij, gedwongen om iets anders te gaan doen.

randalinpony schreef:
Feitelijk doen ze nog zo min mogelijk, door dieren pas af te schieten als ze tot 3 meter te benaderen zijn. Nu zul je de koniks misschien kunnen benaderen, voor herten, reeen en hecks is dat vast alleen zo als ze al op sterven na dood zijn.

Nee.
Tijdens de mond en klauwzeer periode mocht er op de Veluwe niet worden gejaagd. Het verschil was acuut te mereken, herten werden benaaderbaarder.

En: "op 3 meter te benaderen" is een criterium. Practisch toe te passen. Wellicht heb jij een ander criterium...?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:47

Citaat:
Wilde natuur kan best als er een evenwicht is en dat is er niet

Citaat:
Wilde natuur kan niet omdat er alleen de prooidieren rondlopen en geen roofdieren. Waardoor het gebied te intensief begraasd wordt.

Okee - bokt is een paardensite, maar de grote grazers doen uiteindelijk keurig waarvoor ze werden uitgezet: de vogelstand helpen door het gebied open te houden.

De oostvaardersplassen zijn een rietmoeras - geen grazige weiden zoals 'szomers bij mij op stal.

De paarden zelf hebben idd wel behoefte aan ''een roofdier''.

Collie2008

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:12

dan is er dus toch geen evenwicht?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:56

het blijft een soort van jurrasic park project, naar mijn idee geheel kansloos.

oh wee als ik mijn paarden een winter in de polder laat staan, dan heb ik echt alle instanties aan de deur

ophouden ermee lijkt mij de beste optie :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:10

Er zijn er anders genoeg die hun paarden 24-7 buiten hebben staan zonder beschutting. Je wordt hier op bokt zelfs veroordeeld als je dat niet hebt, maar dat terzijde.

Little_king je kan wat cijfers van internet plukken, maar het ging hier niet om de cijfers. Er wordt gezegd: SBB doet niets, SBB grijpt te laat in.
Mijn vraag is: inmiddels doen ze wel iets, zijn de mensen die eerder beweerden dat ze niets doen het daarmee eens? En ze grijpen nu eerder in, maar wat jou betreft nog steeds te laat begrijp ik.
Wat ik dan weer niet begrijp is waarom er zo gehakt moet worden in deze discussie? Ik probeer dingen helder te krijgen, en vraag me af waarom ik daarvoor veroordeeld moet worden. (maar ja zal wel bokt-eigen zijn)

Randalinpony: je hebt nogal wat veronderstellingen, en blijkbaar een soort extra zintuig, dat je weet wat mensen denken. Heel bijzonder.
In de tweede link die je neerzet, met het filmpje van de nieuwe wildernix, wordt gepromoot volledig van de OVP af te blijven - dus geen beheer. Spreek je jezelf daarin niet een beetje tegen dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:14

sassefras schreef:

oh wee als ik mijn paarden een winter in de polder laat staan, dan heb ik echt alle instanties aan de deur

Jaaaa lekker industrieparkje bouwen, daar worden we allemaal zo gelukkig van 8)7

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:17

Het gaat hier wel om cijfers.
Die laat zien dat er dus erg veel dieren lijden, want de cijfers gaven ook aan dat de meeste dieren pas geschoten worden als ze al erg lijden.

Waar gaat het dan om?!

Nee ze doen niks, klopt.
Wat ze doen is het lijden 2 dagen eerder stoppen, ja dat staat gelijk aan niets doen.
Zoals al 200 keer aangegeven, nu moeten ze gaan schieten, voor het lijden. Zodat ze in de winter te eten hebben en niet in februari van ellende niet meer kunnen vluchten en dan een keer een kogel krijgen en staatbosbeheer pronkt met, wij doen wat! Bah!

Jij wordt "veroordeeld" om dat wat wij schrijven allemaal niets is volgens jou, gewoon duidelijk cijfers veeg jij van tafel.
Wat wij ook zeggen, we zijn een stel domkoppen die van niks weten.
Maar de cijfers liegen niet.
Maat toch wals jij daarover heen en komt weer met vragen die al lang beantwoord zijn, krijg jij een vraag ben niet thuis en komt er een wedervraag.
Laatst bijgewerkt door little_king op 11-10-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:18

Nikass schreef:
sassefras schreef:

Jaaaa lekker industrieparkje bouwen, daar worden we allemaal zo gelukkig van 8)7

Omdat mensen willen dat er op tijd ingegrepen wordt willen ze maar een industrieterrein.
Mag ik dat een zielig antwoord vinden?
Echt een antwoord van iemand die eigenlijk niet kan beargumenteren wat zijn mening is.
En dan dan weer met een vraag gaat komen, let maar op :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:26

Volgens mij schrijft ze toch echt laten we er maar mee op houden? Okee het alternatief van een industrieterrein verzin ik er zelf even bij, kunnen ook woonflats zijn met parkeergarages, bedenk maar iets, maar geen natuur dan toch, of begrijp ik hier iets verkeerd?
Je kunt zeggen wat je wil, little_king maar als ik mijn mening geef dan onderbouw ik die. Ik ben dit topic echter ingedoken omdat ik over sommige dingen een mening wil vormen, en daarom stel ik vragen aan mensen die al een mening hebben. Alleen blijkt dat deze meningen op onjuiste feiten zijn gebaseerd, of op aannames of gewoon niet onderbouwd worden. Dus je moet nu niet alles op mij projecteren, omdat ik toevallig een beetje kritisch ben en jij daar blijkbaar moeite mee hebt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:28

Jaime_ schreef:
Ja ff googlen naar natuurmonumenten, er staat een link op hun homepage.

Ik ga even kijken en de enquete ook invullen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:33

Nee ik heb geen moeite met kritisch, maar ik mis bij jou dus juist compleet de onderbouwing,
Ik zie alleen maar vragen van jou, andere bokkers beantwoorden waarop jij het gewoon weer en weer en weer vraagt.
Ja dan gaan mensen het een keer niet meer opnieuw uitleggen en mis jij ineens de onderbouwing.
Ja daag :+

randalin heeft steeds keurige berichten maar nee dat geeft te veel waarheid dus schoffel je weg.

Ophouden ermee pakte ik op als, ophouden met daar dieren als "wild" neer te zetten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:35

Om nog ff terug te komen, jij vraagt om onderbouwing of het nu nog slecht gaat.
Ik plaats cijfers als onderbouwing dat het nog steeds slecht gaat, maar dan mag ik geen cijfers van internet gebruiken.
En vervolgens miep jij dat mensen niet onderbouwen maar jij wel.

Wat is jou antwoord en onderbouwing dan op mijn cijfers?

Mijn cijfers zijn overigens juist of staatbosbeheer plaatst ze zelf onjuist :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:05

Ik geloof wel dat je cijfers juist zijn maar ik vroeg helemaal niet om cijfers maar of jullie een verandering hadden geconstateerd zoals SBB aangeeft. Niet in cijfers, maar gewoon, in dat je er geweest bent en ziet dat dingen er nu anders gaan.
Ik stel vragen ja, nogmaals, om een helder beeld te krijgen zodat ik een inhoudelijke mening kan vormen. Jullie vragen om mijn onderbouwing terwijl ik geen beweringen doe, dus dat gaat simpelweg niet. Ik vraag door - jij zegt steeds hetzelfde maar dit ben ik niet met jee eens - omdat ik juist geen duidelijke antwoorden krijg, zeker niet van randalinpony die elke zin begint met `ik denk` of ´volgens mij´ dit is gewoon invullen en heeft niets met feiten te maken. Als ik dan vraag waar ze de veronderstelling op baseert blijft het stil.

ophouden hebben we dus anders geinterpreteerd, ik las "ophouden met de OVP"

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:05

Jaaaa lekker industrieparkje bouwen, daar worden we allemaal zo gelukkig van 8)7[/quote]
Omdat mensen willen dat er op tijd ingegrepen wordt willen ze maar een industrieterrein.
Mag ik dat een zielig antwoord vinden?
Echt een antwoord van iemand die eigenlijk niet kan beargumenteren wat zijn mening is.
En dan dan weer met een vraag gaat komen, let maar op :+[/quote]

wat is dat nou voor gelul ??? ik ben geen penny. dit is een kansloze missie

als jij daar een onderbouwing van wil, wil ik er morgen wel even voor gaan zitten. het is nog net niet mijn achtertuin :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:10

Nikass
cijfers laten zien of er veranderingen zijn.
Nee ik heb de veranderingen niet met eigen ogen gezien omdat ik er niet wekelijks kan wandelen, wat ik wel doe in mijn buurt in nationale parken.
Maar de cijfers geven juist weer dat er geen verandering ten goed is.
Daar gaat het toch om? Niet of iemand het zelf ziet, maar of het er is.
En de cijfers liegen niet, dus dan kan je van alles verzinnen om recht te banketstaaf wat krom is, maar daardoor veranderd er niets.

Dus ik geef wel degelijk een goede onderbouwing op jou vraag.
Alleen die onderbouwing past niet in je straatje dus ga je het anders vragen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:11

@sassefras

verkloot de kwoot is op bokt erg in.
wat bedoel je nu? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:16

little_king schreef:
Nikass
cijfers laten zien of er veranderingen zijn.
Nee ik heb de veranderingen niet met eigen ogen gezien omdat ik er niet wekelijks kan wandelen, wat ik wel doe in mijn buurt in nationale parken.
Maar de cijfers geven juist weer dat er geen verandering ten goed is.
Daar gaat het toch om? Niet of iemand het zelf ziet, maar of het er is.
En de cijfers liegen niet, dus dan kan je van alles verzinnen om recht te banketstaaf wat krom is, maar daardoor veranderd er niets.

Dus ik geef wel degelijk een goede onderbouwing op jou vraag.
Alleen die onderbouwing past niet in je straatje dus ga je het anders vragen.

Nee zo zit het niet, ik heb helemaal geen straatje, dus ik zoek niet iets wat daar in past. De cijfers zeggen mij iets over aantallen, niet over het individuele dierenleed, dus in welke conditie een dier is als het wordt afgeschoten. Blijkbaar lees jij dat wel en kijk ik er over heen. Ik zou graag willen weten waar dat dan precies te lezen is, DAN kan ik me er een mening over vormen. Ik begrijp niet waarom ik zulke negatieve reacties krijg terwijl ik in feite van jullie wil leren...? Maar dan wel gefundeerde antwoorden want anders kom ik niet verder. Dus vandaar dat ik het naadje van de kous wil weten.
Ik ben ook niet iets aan het recht praten. Ik heb in dit hele topic nog niet een keer gezegd dat ik vind dat alles goed gaat bij de OVP of dat er geen dierenleed is. Daarom tem ik als mensen aangeven dat ik "mijn geweten probeer te verschonen" ben IK nu degene die dieren onnodig laat lijden? Ben ik ergens schuldig aan dat ik mijn geweten moet verschonen? Dat vind ik nogal wat.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-10-13 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:18

geloof dat ik maar niet meer op jou in ga :D , ik weet niet waar je woont, maar ik nodig je uit om een rondje te doen langs de hekken van jurrasic park, geloof me . als je een beetje hart voor dieren en de natuur hebt ga je huilend naar huis :+
Laatst bijgewerkt door sassefras op 11-10-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:19

Nikkas
Dan moet je even beter lezen want het dierenleed staat er bij genoemd.
Een schaal 1 op 5.
En de meeste dieren, echt de meeste vielen in schaal 1 en 2, de schalen dat een dier het slecht heeft.
En er zijn meer dieren gedood, dus meer leed.
1+1=

Ik ga verder jou huiswerk niet doen. Ga zelf maar even googelen als je me niet geloofd.
Onderbouwing genoeg maar jij hebt gebabbeld met een kennis die jou graag wat anders wil doen geloven dus kunnen wij het niet weten.

Ik vraag me ook af hoe jou kennis daar is of dat je alleen maar babbelt met iemand die pro project is zonder zelf een mening te vormen.

Verder schrijf je nu geen mening te hebben maar je hebt wel de mening dat er op tijd ingegrepen wordt en wij maar van niets weten.
Apart :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:28

Ik heb dat inderdaad niet gelezen over die schalen. Daar ga ik zeker naar kijken, en niet omdat ik je niet zou geloven - hoezo denk je dat nu weer? - maar gewoon omdat ik blijkbaar de informatie nog een keer tot me moet nemen om alles tot me door te laten dringen. Dat er meer dieren zijn gedood, vind ik erg, maar dat willen de mensen in dit topic toch juist? Meer ingrijpen van SBB?

Ik val weer om van verbazing... heb ik het over een kennis gehad? Kan ik me toch niets van herinneren. En ik schrijf je nu echt al TIG keer dat ik dmv alle informatie probeer een mening te vormen. Ik ben op dit moment niet pro project en ook niet tegen, dus ik praat met iedereen...

Ik zeg niet dat er op tijd ingegrepen wordt. Ik stel vragen als er gesteld wordt dat er te laat ingegrepen wordt (waarom vindt je dat, hoe weet je dat?) dat ik van mening zou zijn dat er op tijd wordt ingegrepen is een conclusie die jezelf trekt. Ik heb daar wel ideeën over, maar nog geen duidelijke mening.
En ik weerleg wel de opmerkingen dat er niets gedaan wordt omdat dat volgens mij feitelijk niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-10-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:30

Nikass schreef:
Ik heb contact gezocht met onder andere Staatsbosbeheer. Zij zeggen dat, naar aanleiding van het evaluatie rapport in 2010, er nu eerder en vaker grazers worden afgeschoten om te voorkomen dat dieren in een slechte conditie in de Oostvaardersplassen rondlopen. (voor 2010 was de insteek dat de natuur zichzelf wel zou reguleren)
Aangezien er in dit topic een aantal keer is aangegeven dat er steeds te laat wordt ingegrepen door SSB, zou ik graag jullie mening willen horen of jullie het er mee eens zijn dat dit na 2010 veranderd is.

Dacht even dat dit met een kennis van je was, mijn fout.

Ja we willen meer dood, of eigenlijk niet meer maar eerder.
Maar dat moet jij onderhand wel begrijpen toch? Hoe vaak is dat al aangegeven?
Daarom reageren mensen kort af naar je, alles is al gezegd en jij valt weer opnieuw met de zelfde vragen binnen.