Fiffill schreef:Wat een onzin Geryon, ik vermoord geen 10.000 kippen of varkens (noem maar wat) met een druk op een knop. Je snapt toch zelf ook wel dat er een verschil is tussen direct handelen waarbij echt jij alleen voor de keuze staat, of indirect handelen waarbij er nog veel meer andere factoren meespelen?
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat een persoon ook familie en vrienden heeft, en die doe je ook pijn als je op die knop drukt.
Geryon schreef:Niks onzin. Ja er zit verschil tussen, maar in beide gevallen kies je er zelf voor. Je eet iets waarvan je weet dat het afkomstig is van een dier dat heeft geleden (bio industrie) of je draagt bont waarvan je weet dat er een dier levend voor is gevild. En het dan gaan hebben over een goed geweten willen houden? Het onrustbarend vinden? Grappig, ik vind het juist onrustbarend dat iedereen dat allemaal maar kan. En ja, ik val er zelf ook onder.
En laat dat verschil nou net een belangrijke nuance zijn.
Helaas is het niet eens voor iedereen mogelijk om het fantastische bewuste heilige boontje te zijn dat jij klaarblijkelijk alleen waardig genoeg vindt om te mogen leven.
Zolang frikandellen nog goedkoper zijn dan biologische groenten kan het voor sommige mensen heel lastig zijn om bewuster te leven, al zouden ze het willen...
Gelukkig val ik er zelf niet onder, ben vegetariër, draag geen bont etc. maar dat maakt mij niet meteen een beter persoon. Als jij zo gemakkelijk voor een beetje geld over het leven van anderen gaat beslissen omdat ze niet aan jouw wereldbeeld voldoen vind ik dat oprecht schokkend.
Edit: overigens denk jij blijkbaar alleen aan de westerse wereld? Wat dacht je van alle andere gebieden, zoals derde wereldlanden? Willekeurig is willekeurig.