Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:58

Ach er sterven dagelijks zoveel mensen en dieren voor onze luxemiddelen.
of ze worden ernstig ziek door verkeerde stoffen.

De natuur overleeft ons prima, wij kunnen alleen niet tegen de veranderingen van de natuur die we zelf veroorzaakt hebben. En dat is gewoon survival of the fittest. ;)

De dood is geen einde, slechts een deur. Maar het verdriet dat ermee gepaard gaat wil ik niemand aandoen. Ik zal dus niet drukken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:01

Niks onzin. Ja er zit verschil tussen, maar in beide gevallen kies je er zelf voor. Je eet iets waarvan je weet dat het afkomstig is van een dier dat heeft geleden (bio industrie) of je draagt bont waarvan je weet dat er een dier levend voor is gevild. En het dan gaan hebben over een goed geweten willen houden? Het onrustbarend vinden? Grappig, ik vind het juist onrustbarend dat iedereen dat allemaal maar kan. En ja, ik val er zelf ook onder.

Kimbers

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:04

Als ik zeker zou weten dat het niemand van mijn geliefden zou zijn dan zou ik het zeker doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:05

Geryon, je draaft denk ik een beetje door.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:06

chevax schreef:
Geryon, je draaft denk ik een beetje door.

Leg dan uit waarom?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:07

Fiffill schreef:
Wat een onzin Geryon, ik vermoord geen 10.000 kippen of varkens (noem maar wat) met een druk op een knop. Je snapt toch zelf ook wel dat er een verschil is tussen direct handelen waarbij echt jij alleen voor de keuze staat, of indirect handelen waarbij er nog veel meer andere factoren meespelen?

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat een persoon ook familie en vrienden heeft, en die doe je ook pijn als je op die knop drukt.

Geryon schreef:
Niks onzin. Ja er zit verschil tussen, maar in beide gevallen kies je er zelf voor. Je eet iets waarvan je weet dat het afkomstig is van een dier dat heeft geleden (bio industrie) of je draagt bont waarvan je weet dat er een dier levend voor is gevild. En het dan gaan hebben over een goed geweten willen houden? Het onrustbarend vinden? Grappig, ik vind het juist onrustbarend dat iedereen dat allemaal maar kan. En ja, ik val er zelf ook onder.

En laat dat verschil nou net een belangrijke nuance zijn. :) Helaas is het niet eens voor iedereen mogelijk om het fantastische bewuste heilige boontje te zijn dat jij klaarblijkelijk alleen waardig genoeg vindt om te mogen leven.
Zolang frikandellen nog goedkoper zijn dan biologische groenten kan het voor sommige mensen heel lastig zijn om bewuster te leven, al zouden ze het willen...
Gelukkig val ik er zelf niet onder, ben vegetariër, draag geen bont etc. maar dat maakt mij niet meteen een beter persoon. Als jij zo gemakkelijk voor een beetje geld over het leven van anderen gaat beslissen omdat ze niet aan jouw wereldbeeld voldoen vind ik dat oprecht schokkend.

Edit: overigens denk jij blijkbaar alleen aan de westerse wereld? Wat dacht je van alle andere gebieden, zoals derde wereldlanden? Willekeurig is willekeurig.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:11

Ik zou niet hebben gedrukt :n!

Meer om het feit dat geld niet gelukkig maakt en als je wel de knop indrukt, gebeurd er altijd wel iets als vervolg! :)
Achter iedere keuze die je maakt, zit een vervolg vast..

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:13

Was ook een film van

Mensen die op doosje hadden gedrukt voor 1 miljoen gingen later heel snel dood

Nee ik zou nooit doen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:14

Goed vraagstuk. Even over nadenken.

Ja, ik zou drukken. Ook als ik daarmee de kans loop zelf dood meer te vallen. Iedere dag gaan er mensen dood, niemand heeft het eeuwige leven. En als op die knop drukken betekent dat ik één miljoen krijg, welke ik naar eigen inzicht aan goede doelen kan besteden, waarmee ik in één klap meerdere gezinnen uit de schulden zou kunnen helpen, als ik met het nemen van één leven het leven van meerdere mensen kan redden, dan zou ik dat doen.

/advocaat van de duivel.

Nee, ik zou niet drukken. Wie ben ik om te beslissen over het beëindigen van een leven? Wie ben ik om mezelf God te wanen voor geldelijk gewin? Ik heb het recht niet te beslissen over het leven van een ander, dat gaat tegen alle grondwetten in.

/moreel verantwoord.

Wat kies ik? Ik kan het voor nu oprecht niet zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:16

Fiffill schreef:
Fiffill schreef:
Wat een onzin Geryon, ik vermoord geen 10.000 kippen of varkens (noem maar wat) met een druk op een knop. Je snapt toch zelf ook wel dat er een verschil is tussen direct handelen waarbij echt jij alleen voor de keuze staat, of indirect handelen waarbij er nog veel meer andere factoren meespelen?

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat een persoon ook familie en vrienden heeft, en die doe je ook pijn als je op die knop drukt.

Geryon schreef:

En laat dat verschil nou net een belangrijke nuance zijn. :) Helaas is het niet eens voor iedereen mogelijk om het fantastische bewuste heilige boontje te zijn dat jij klaarblijkelijk alleen waardig genoeg vindt om te mogen leven.
Zolang frikandellen nog goedkoper zijn dan biologische groenten kan het voor sommige mensen heel lastig zijn om bewuster te leven, al zouden ze het willen...
Gelukkig val ik er zelf niet onder, ben vegetariër, draag geen bont etc. maar dat maakt mij niet meteen een beter persoon. Als jij zo gemakkelijk voor een beetje geld over het leven van anderen gaat beslissen omdat ze niet aan jouw wereldbeeld voldoen vind ik dat oprecht schokkend.

Jij mag dat schokkend vinden. Ik vind het net zo schokkend als wat wij allemaal bewust met dieren en de natuur doen. Het gaat erom dat je die keuzes wílt maken. Dan maakt het niet uit of het direct is of indirect. Het gaat om de bewuste keuze.

Ik vind het zelf ook best schokkend dat ik dat zomaar zou kunnen. Moet je nagaan wat voor redenen er allemaal achter zitten dat ik dat kan :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:16

En wat ik in mijn edit schrijf dan?

Verder heb ik niet de indruk dat je mijn post hebt gelezen (of begrijpt)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:19

Wacht, het vraagstuk gaat over iemand opofferen voor één miljoen, maar inmiddels hebben we het over kippen? Kippen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:19

Misschien handig om even bij te lezen :P

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:20

_San87_ schreef:
Wacht, het vraagstuk gaat over iemand opofferen voor één miljoen, maar inmiddels hebben we het over kippen? Kippen?

:')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:23

het enige verschil van al die mensen die sterven is dat ik verantwoordelijk bent voor deze overledene.
als ik nu wist dat het een terminaal zieke was of een oudere van dagen die met smart zit te wachten op de dood dan zou ik nog twijfelen.
maar ik kan nu ook niet in de auto stappen en iemand aanrijden op willekeur.

Ik kan alleen verantwoording dragen voor mijn eigen keuzes :)

@san_87 iets met bioindustrie en natuur kapot maken. daarom moeten mensen sterven.
of kippen
of kwallen

geryon vind gewoon moeilijk dat iemand zo die macht zou kunnen krijgen omdat ze niet uitgaat van het goede in de mens.
fiffil geeft aan dat ze bewust leeft.
Ik leef ook zeer bewust van mijn omgeving en materialen.
Geryon heeft blijkbaar die mogelijkheden niet omdat ze hier erop door hamert dat ze bewust vlees eet uit de bioindustrie en natuur kapot maakt. en met haar heel veel mensen.

Fiffil zegt dat dat komt doordat ongezond eten goedkoper is dan gezond.
zolang een krop sla en een lasange van de euroshopper hetzelde kosten zal dit een probleem blijven.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 28-08-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:24

@Geryon: Er zijn brave mensen die wèl streven naar een goed geweten, zowel naar mens als naar dier als naar de hele natuur toe... die doe je ècht te kort door ze op 1 hoop te vegen met massamoordenaars.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:25

op de knop drukken omdat je dan een slecht mens opruimt, maakt je dat zelf niet een slecht mens?
dat je dan toegeeft aan iets waar je anderen om veracht? ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:27

minikatje schreef:
op de knop drukken omdat je dan een slecht mens opruimt, maakt je dat zelf niet een slecht mens?

Dat is inderdaad hèt argument tegen de doodstraf in het algemeen. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Fiffill schreef:
Misschien handig om even bij te lezen :P

Ik heb gelezen. Het is niet de eerste keer dat een dergelijke discussie verzand omdat de bio-industrie erbij wordt gehaald en dus het complete vraagstuk uit het oog wordt verloren...

Ik vind het absurd het hypothetisch drukken van een knop te vergelijken met het doden van kippen :').

Geryon

Fiffill schreef:
En wat ik in mijn edit schrijf dan?

Verder heb ik niet de indruk dat je mijn post hebt gelezen (of begrijpt)

Waarom heb je die indruk niet?

Ik heb het over een bewuste keuze zulke slechte dingen te doen (bio industrie steunen enz.) dus niet over mensen die graag biologisch oid willen maar het gewoon niet kúnnen. En waarom zou ik eigenlijk niet mogen beslissen over het leven van iemand als wij allemaal wel (indirect) mogen beslissen over het leven van tientallen dieren?

Om precies dezelfde redenen als die ik eerder al heb beschreven, zou ik die miljoen ervoor over hebben ookal blijven er mensen over die pijn en verdriet hebben.

Btw, ik eet helemaal geen vlees uit de bioindustrie en de natuur kapot maken, dat doen we helaas allemaal met al ons papier enz.

Zoolgangster schreef:
@Geryon: Er zijn brave mensen die wèl streven naar een goed geweten, zowel naar mens als naar dier als naar de hele natuur toe... die doe je ècht te kort door ze op 1 hoop te vegen met massamoordenaars.

Iedereen weet dat dat in verhouding maar weinig mensen zijn wat dus een kleine kans geeft een goed persoon te treffen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:29

Zoolgangster schreef:
minikatje schreef:

Dat is inderdaad hèt argument tegen de doodstraf in het algemeen. :j

doodstraf als strafmaatregel is niet de beslissing van 1 persoon, dat is hier het grote verschil.
het heft in eigen handen nemen omdat iemand dat toch wel verdiend heel wat anders :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:30

minikatje schreef:

Goed punt. Wat is jouw mening wanneer zou blijken dat je met één druk op de knop van een persoon het leven neemt, maar van 20 personen het leven redt. Wat zou je doen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:34

is dat dan niet het begin van een sneeuwbaleffect?
Die persoon wil die mensen ombrengen omdat hij/zij ze niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens breng ik deze persoon om, omdat ik deze persoon niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens word ik omgebracht door iemand die mij niet geschikt acht om hier rond te lopen. enz enz enz

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:35

Wat is een miljoen nu tegenwoordig, niet de moeite om iemand te laten sterven. Je koopt er misschien een mooi huis en een mooie auto en dan kan je een paar jaar verder ervan leven met een leuk zakcentje. Met je miljoen doe je niet zo lang denk ik dan en is het ook niet waard om iemand's leven af te nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:37

minikatje schreef:
is dat dan niet het begin van een sneeuwbaleffect?
Die persoon wil die mensen ombrengen omdat hij/zij ze niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens breng ik deze persoon om, omdat ik deze persoon niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens word ik omgebracht door iemand die mij niet geschikt acht om hier rond te lopen. enz enz enz

Ruimt wel lekker op :D